handdator

Visa fullständig version : Skulle du vilja flytta till ett annat land? Isåfall vilket?


Fuark
2013-06-24, 16:04
Har personligen alltid varit sugen på att flytta till ett nytt land, och som det ser ut nu så kan det bli aktuellt efter att jag känner mig färdigstuderad. Vore roligt med rikare djur och natur, gärna hajar och djungel. Helst inte för varmt alternativt åtminstone skiftande årstider likt Sverige och gärna Engelska då övergången då blir relativt enkel. Är villig att kompromissa med värmen för naturen/miljön, om den är riktigt spännande.

Krävs lite extra forskande givetvis då jag inte har en aning om hur det ligger till rent statligt och arbetsmässigt, men det får komma vid ett senare skede. Nu är det bara drömmar och fantasier som gäller :)

Länder jag funderat på är Kanada, Nya Zealand, Australien och ev. någonstans i Asien. Vore kickass

Skulle du kunna tänka dig att lämna Sverige för att bosätta dig i ett annat land? Om så är fallet, vilket?

Motivera gärna varför du skulle vilja det, alternativt varför i helvete du inte skulle vilja det

... kör

snelhest
2013-06-24, 16:06
Usa!!!

en stor stark
2013-06-24, 16:16
Jag skulle inte vilja bo i ett annat land, jag gillar att bo i Sverige.

Däremot vill jag gärna resa till Kanada, Skottland, USA, Frankrike, Italien samt någonstans i Afrika.

C.E.J.
2013-06-24, 16:17
USA, men annars något varmt område typ Sydeuropa, Australien/NZ.

130kg finsk sisu
2013-06-24, 16:17
Skulle jag flytta från Finland skulle det bli någon liten svensk byhåla i norraland eller västerbotten. Eventuellt Norge.

Quint
2013-06-24, 16:24
Trivs rätt bra i Sverige så känner egentligen inte större behov av att flytta någonstans, men om jag kunde fått med mig släkt & vänner så skulle jag gärna provat att bo någonstans på västkusten i USA.

awesomooo
2013-06-24, 16:25
Ja. Vet dock inte riktigt vilket land men det skulle verkligen underlättat att kunna prata tyska och franska eftersom jag alltid har gillat byar i södra Frankrike både i inlandet och vid rivieran och dessutom är jag förtjust i Schweiz. Usa skulle jag inte utesluta men skulle jag flytta dit skulle det enbart vara New York, Chicago går det att förhandla om. Har också tänkt på Nya Zeeland men vettifan om man skulle ha det så mycket roligare där än här.

Angel
2013-06-24, 16:27
Skulle vilja köpa en lägenhet i Kroatien i framtiden och nyttja som semesterboende. Värsta är väl att man borde slå till nu innan det blir ett EU land.

Tyrwing
2013-06-24, 16:28
Nya Zealand, Kanada eller Skottland möjligtvis.

Kodax
2013-06-24, 16:30
Gillar norskor, så får väl säga Norge!

Fuark
2013-06-24, 16:40
Nya Zealand är sjukt vackert med varierande miljöer. En del häftiga djur och hajar. Det ligger i toppen av önskelistan just nu iallafall

http://4.bp.blogspot.com/-2Nk6kmWWWps/T59C07KgSBI/AAAAAAAAOxk/CvyiATOSMfU/s1600/milford-sound_new-zealand.jpg

Victuhh
2013-06-24, 16:41
Norge, Kanada eller USA. När drar vi?
Postat via en mobil enhet

Fuark
2013-06-24, 16:42
Norge, Kanada eller USA. När drar vi?
Postat via en mobil enhet

Runt lunch :)

spoon
2013-06-24, 16:44
Måste säga att jag trivs väldigt bra i Norge. Nackdelen är helt klart kostnaden men det är ju också en möjlighet för att dra in pengar. Lägenhet i Oslo och stuga på fjället så hade jag trivts väldigt bra.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

jenni
2013-06-24, 16:49
då är det viktigt vilken stad man skulle hamna i för mig,
säger Moskva eller Barcelona

Vivaldi
2013-06-24, 16:50
Australien, Perth eller Sydney !

tp_88
2013-06-24, 16:51
Usa.

tearz
2013-06-24, 17:24
New york 6 månader,Tokyo 6 månader,Berlin 6 månader och kanske Turkiet(Alanya) 6 månader =)

Det vore min optimala 2 års tripp utomlands :)

filmjölk
2013-06-24, 17:27
jag hade gärna flyttat till Fredrikshamn, Danmark. Deras danska är förståelig (till skillnad ifrån många andra ställen i Danmark), och så har de sån härlig laid back attityd till att äta alldeles för mycket och konsumera stora mängder öl.

Sparven från Minsk
2013-06-24, 17:46
Kanada!!!

KalleTeodor
2013-06-24, 17:46
åland. men tror det är svårt att få tillstånd.

Baronpanda
2013-06-24, 17:54
England/Kanada.

Pga liberalare syn på saker.

Dock skulle jag sakna Svenska flickor, tror jag stannar här!

G_lund
2013-06-24, 17:55
Jag hade kunnat tänka mig att göra en Robroy och dra till hongkong ett tag. Även större städer i arabvärlden vore intressant.

BigIron
2013-06-24, 18:04
Schweiz, verkar vara ett fint land att leva i.

Vunnis
2013-06-24, 19:14
Skulle du kunna tänka dig att lämna Sverige för att bosätta dig i ett annat land? Om så är fallet, vilket?

Motivera gärna varför du skulle vilja det, alternativt varför i helvete du inte skulle vilja det

Definitivt. Längsta bindningstiden jag har här är tre månader, sen är det bara pang på o flytta utomlands... om det fanns jobb och boende. Men då måste man ta tag i saker och ting och då måste jag nog ha en bra anledning. Nu är det mer "varför inte?" :rolleyes:
Storbritannien eller Irland känns kanske mest rimligt, Kanada och USA efter det. Mellaneuropa pratar lite skumt, men det finns väl dom som har lärt sig prata lustigt med lite träning. Asien är jag nog inte vansinnigt sugen på, lite väl mycket kulturkrock utan att jag känner att det har någonting som faktiskt attraherar nämnvärt, vilket väl antagligen är en förhastad slutsats efter att bara ha tillbringat ett par veckor i asien; men något får man ju utgå ifrån.

Anledning? Tyvärr inte mer än "Varför inte?" än så länge - och därför har det inte blivit något heller. Jag känner inte att jag har fasligt mycket som binder mig till där jag bor så skulle någonting få för sig att väga över någonstans så är jag idel öra. :)

Petoria
2013-06-24, 19:24
Pluggar i Skottland just nu och finns en hel del länder som jag hade velat prova på att bo i efter det. USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Kina, Japan.. osv :D

L-Sami
2013-06-24, 19:36
USA endast om jag skulle tjäna mycket pengar där. Annars trivs jag i Sverige.

Imni
2013-06-24, 19:41
Schweiz, Nya Zeeland, Nederländerna, Norge eller Danmark.

BigIron
2013-06-24, 20:21
Pluggar i Skottland just nu och finns en hel del länder som jag hade velat prova på att bo i efter det. USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland, Kina, Japan.. osv :D

Hur är Skottland? Har ni bra internet där borta?

sandstorm
2013-06-24, 20:21
Ni som sager USA: Nagon speciell stat? Jag skulle saga att det ar ordentlig skillnad mellan olika delar av landet (t.ex. Kalifornien vs Louisiana vs Minnesota).

Petoria
2013-06-24, 20:24
Hur är Skottland? Har ni bra internet där borta?

Det mesta är mycket billigare än i Sverige, trevligt folk också även om det finns en del områden som man ska undvika (bor i Glasgow). Men jag trivs väldigt bra där i alla fall.

Och inget fel på internet här borta :D

Scratch89
2013-06-24, 20:27
Definitivt. Längsta bindningstiden jag har här är tre månader, sen är det bara pang på o flytta utomlands... om det fanns jobb och boende. Men då måste man ta tag i saker och ting och då måste jag nog ha en bra anledning. Nu är det mer "varför inte?" :rolleyes:
Storbritannien eller Irland känns kanske mest rimligt, Kanada och USA efter det. Mellaneuropa pratar lite skumt, men det finns väl dom som har lärt sig prata lustigt med lite träning. Asien är jag nog inte vansinnigt sugen på, lite väl mycket kulturkrock utan att jag känner att det har någonting som faktiskt attraherar nämnvärt, vilket väl antagligen är en förhastad slutsats efter att bara ha tillbringat ett par veckor i asien; men något får man ju utgå ifrån.

Anledning? Tyvärr inte mer än "Varför inte?" än så länge - och därför har det inte blivit något heller. Jag känner inte att jag har fasligt mycket som binder mig till där jag bor så skulle någonting få för sig att väga över någonstans så är jag idel öra. :)

:(

Scratch89
2013-06-24, 20:29
Det mesta är mycket billigare än i Sverige, trevligt folk också även om det finns en del områden som man ska undvika (bor i Glasgow). Men jag trivs väldigt bra där i alla fall.

Och inget fel på internet här borta :D

Helvete vad jag älskade Glasgow när jag var där. Som Göteborg fast utomlands och ölen på studentbarerna kostar £1,50.

Petoria
2013-06-24, 20:30
Helvete vad jag älskade Glasgow när jag var där. Som Göteborg fast utomlands och ölen på studentbarerna kostar £1,50.

Det är en väldigt trevlig stad att vara student i. Bästa och billigaste utelivet jag varit med om!

BigIron
2013-06-24, 20:34
Skottland och även Irland låg också på min lista över länder jag skulle vilja flytta till faktiskt.

Vad gör man där då? Pluggar? Är det som Lund eller? Tål inte studenter i för stora mängder.

awesomooo
2013-06-24, 20:34
Europa:

- London
- Paris
- Berlin
- Zurich
- Monaco
- Luxemburg
- Lichtenstein

USA:

- New York City
- Boston
- Chicago
- Seattle

Petoria
2013-06-24, 20:37
Skottland och även Irland låg också på min lista över länder jag skulle vilja flytta till faktiskt.

Vad gör man där då? Pluggar? Är det som Lund eller? Tål inte studenter i för stora mängder.

Just Glasgow är en ganska stor studentstad, finns tre stycken universitet där och även en del colleges. Men skulle ändå inte säga att det är lika "studentigt" som Lund.

Det är en väldigt stor stad och det finns självklart mycket mer än bara studenter där.

Scratch89
2013-06-24, 20:44
Skottland och även Irland låg också på min lista över länder jag skulle vilja flytta till faktiskt.

Vad gör man där då? Pluggar? Är det som Lund eller? Tål inte studenter i för stora mängder.

Just Glasgow är en ganska stor studentstad, finns tre stycken universitet där och även en del colleges. Men skulle ändå inte säga att det är lika "studentigt" som Lund.

Det är en väldigt stor stad och det finns självklart mycket mer än bara studenter där.

Som sagt; som Göteborg fast utomlands och alla pratar som William Wallace.

Gober
2013-06-24, 20:45
NYC! Det är bara en dröm då jag inte har någon utarbetad plan för att göra verklighet av det. Jag och tjejen fantiserar ibland om att hon öppnar en klädbutik och jag en gourmetmatvagn.

Drömma går ju :)

Sheogorath
2013-06-24, 20:48
Jag trivdes bra i Amsterdam.

PixiBox
2013-06-24, 20:48
Jag har varit på väg två gånger på riktigt. Jag och min föredetta man var på väg ill Nya Zealand och för ett par år sedan så var jag på väg till USA. Någonting har då alltid fått mig att stanna i det här landet... Fråga mig inte vad... :)

Alexton
2013-06-24, 20:49
Barcelona eller möjligtvis santiago. Alternativt colombia nära kusten i norr där det är starkt influerat av karibiska länderna.

Heddaway
2013-06-24, 20:53
Till en liten by på den franska landsbygden.

Gabriel174
2013-06-24, 21:55
Ni som sager USA: Nagon speciell stat?

Ja. Kalifornien.



USA (Kalifornien) eller Kanada.

pwnyou
2013-06-24, 22:02
Miami eller Los Angeles i USA.

spoonchest
2013-06-24, 22:06
Canada!

PixiBox
2013-06-24, 22:37
Lätt Kalifornien men jag skulle även överväga Texas, Louisiana, Arizona och Mississippi.

Fuark
2013-06-24, 22:40
Nya Zealand ser helt underbart ut, iallafall rent estetiskt. Finns det hajar runt kusten i Kanada?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Rikard Jansson
2013-06-24, 22:43
Skulle jag få valfritt jobb som vad som helst så flyttar jag gärna till Frankrike om chefen skulle vilja flytta med^^

C.E.J.
2013-06-24, 22:44
Ni som sager USA: Nagon speciell stat? Jag skulle saga att det ar ordentlig skillnad mellan olika delar av landet (t.ex. Kalifornien vs Louisiana vs Minnesota).

Här behövs inget tyckande, de olika delarna är mycket olika.

Tänker jag bara på omgivning så skulle jag vilja bo i Florida, Cali, Nevada, Hawaii, Arizona, Colorado eller New Mexico, preferens ungefär efter enligt listan.



PixiBox: Varför Mississippi? Probably the most backwards and degenerate state in the US.

blaaargh
2013-06-25, 09:45
Jag är fruktansvärt fascinerad av Japan, och har velat flytta dit i många år. När studierna är avklarade så är ju drömmen att fixa fram något jobb som tar mig dit på något vis!

Rangz
2013-06-25, 10:37
Jag är inte alls svår på att lämna Sverige, men jag är lite sällskapssjuk så jag hade nog gärna lämnat landet med någon polare eller familjemedlem.

Skulle jag lämnat Sverige så blir det för ett varmare ställe, typ Kali, USA eller Australien.

Nutrid
2013-06-25, 11:58
Utan tvekan California.

Annars kanske Madrid

Nordström
2013-06-25, 11:58
Jag är inte alls svår på att lämna Sverige, men jag är lite sällskapssjuk så jag hade nog gärna lämnat landet med någon polare eller familjemedlem.

Skulle jag lämnat Sverige så blir det för ett varmare ställe, typ Kali, USA eller Australien.

Vart ligger Kali?

kaer
2013-06-25, 12:09
USA (California, new york finns säkert andra ställen jag skulle trivas med), kanada eller Schweiz.

Masi
2013-06-25, 12:13
Ah, flyttar till LA om 20 dagar. ;)

BobaFett
2013-06-25, 12:52
Jag skulle vilja flytta till ett land där de inte tar in invandrare, fyffan alltså. SD FTW :hbang:

Rangz
2013-06-25, 13:14
Vart ligger Kali?

Kalifornien :)

Rangz
2013-06-25, 13:15
Jag skulle vilja flytta till ett land där de inte tar in invandrare, fyffan alltså. SD FTW :hbang:

Om dom inte tar in invandrare i landet så kan ju inte du flytta dit, du kommer ju vara en invandrare också :smash:

Petoria
2013-06-25, 13:17
Om dom inte tar in invandrare i landet så kan ju inte du flytta dit, du kommer ju vara en invandrare också :smash:

http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/012/132/thatsthejoke.jpg

Reaper123
2013-06-25, 13:23
USA, västkusten (typ LA). Dock helt utan att ha varit i USA innan, men känns så förbannat rätt på något vis!

Hade jag varit multimiljonär hade jag valt "Sin City", som gammal pokerräv, men känns ovärt att bo där om man ej kan köra higstakes poker 24/7...

Rangz
2013-06-25, 14:21
http://i0.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/012/132/thatsthejoke.jpg

Haha, vafan, man kan aldrig vara helt säker med folk nuförtiden :)

Lyrimi
2013-06-25, 16:05
Flytta? nej, har redan gjort :-)
Men skaffa ett jobb där man reser så mycket som möjligt - absolut.
Då skulle jag helst resa till Sydamerika, Australien, New Zealand, Indien, Singapur... Allt som är varmt och annorlunda. Men bo ska man i Norden.

Dyrgripen
2013-06-25, 17:05
Azerbaijan står rätt högt upp på önskelistan, annars är det väl Litauen, kanske..

Faran
2013-06-25, 17:37
Nya Zeeland, helt klart! Jag spenderade tre månader där för några år sen. Köpte en bil och körde runt båda öarna. Helt galet vackert och riktigt trevliga människor!
Mitt andrahandsval är Australien. Där trivdes jag också riktigt bra.

BobaFett
2013-06-25, 18:16
Nya Zeeland, helt klart!

+1

Har inte varit men sagan om ringen spelades in där :)

Wzup2u
2013-06-25, 19:08
helt ärligt springfield =) drömma kan man haha
http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20101218180405/simpsons/pt/images/a/aa/Springfield2.jpg

stevebc
2013-06-25, 19:29
Köbenhavn kanske, eller Amsterdam, vad gäller storstadsliv. Ev norra Kalifornien eller Boston, bara för att kunna lurka runt på diverse campus. Även Cornwall, UK lockar när jag drömmer om ett lugnare liv på bygden.

Lipservice
2013-06-25, 21:23
Har varit på Azorerna - Portugal. Det stället jag rest till där jag skulle kunna tänka mig att bo.
Är ni intresserad kan jag lägga upp lite bilder från senast jag var där på imgur.

http://www.golfresan.se/opencms/opencms/image/large/9ff57d66-8c21-11e0-915e-f5684bc3d883/azorerna_galleri5.jpg.jpg

Fuark
2013-06-25, 22:25
Jaa släng upp lite bilder Lips. Alltid kul med lite perspektiv

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Godfella
2013-06-25, 22:39
Cape Wrath, Skottland.

feyin
2013-06-26, 07:50
Köpenhamn!!!!!!!!!1111111111 Eller varsomhelst med slappare syn pa rusmedel.

Hobbes
2013-06-26, 09:09
http://www.firstroboticscanada.org/main/wp-content/uploads/Canada-Flag-Open-e1358696598990.png

Tro mig! Möjligheterna!

C.E.J.
2013-06-26, 09:15
Hobbes: Bild på Kanada eller? Jag förstår inte varför man skulle vilja flytta till Kanada eller brittiska öarna. Fördelar: De pratar engelska där. Nackdelar: Pissigt väder, för likt Sverige.

Arne Persson
2013-06-26, 09:17
Tveklöst Seychellerna! Slår alla ställen man varit på!

Hobbes
2013-06-26, 09:26
Hobbes: Bild på Kanada eller? Jag förstår inte varför man skulle vilja flytta till Kanada eller brittiska öarna. Fördelar: De pratar engelska där. Nackdelar: Pissigt väder, för likt Sverige.

Jag tar kanadensisk vinter vilken dag i veckan jämfört med Svensk! Jag pratar ofta med invandrare till Canada och samma ord återkommer: möjligheterna!

Vill aldrig återvända till Sverige om det inte handlar om att se familj och vänner! Det är ett kort men uppriktigt svar.

Det är så olikt Sverige det kan bli! Önskar ofta Sverige hade en uns av det Canada har!

MrBoris
2013-06-26, 11:39
Jag tar kanadensisk vinter vilken dag i veckan jämfört med Svensk! Jag pratar ofta med invandrare till Canada och samma ord återkommer: möjligheterna!

Vill aldrig återvända till Sverige om det inte handlar om att se familj och vänner! Det är ett kort men uppriktigt svar.

Det är så olikt Sverige det kan bli! Önskar ofta Sverige hade en uns av det Canada har!

Förklara dock skillnaden på vintern Hobbes, är den varmare/mindre obekväm, varar mindre tid över året? Jag menar efter att ha varit i Australia i över 2år i sträck nu så tycker jag när det går under +20 grader att det är jävligt kallt :D Har så oerhört svårt att tänka mig flytta tillbaka till svenska vädret igen någonsin

awesomooo
2013-06-26, 11:54
Förklara dock skillnaden på vintern Hobbes, är den varmare/mindre obekväm, varar mindre tid över året? Jag menar efter att ha varit i Australia i över 2år i sträck nu så tycker jag när det går under +20 grader att det är jävligt kallt :D Har så oerhört svårt att tänka mig flytta tillbaka till svenska vädret igen någonsin

Kanadicker brukar vilja prata och "skryta" om sina "extrema" väderförhållanden, men en vinter i dom civiliserade delarna av Kanada är en piss i Mississippi i jämförelse med en ruskig vinterdag i Sverige. Bara nu har dom värmen som inte ens existerar i Skandinavien.

Jag är inte speciellt förtjust i värme men jag skulle kunna överväga att bo i NYC eller Chicago. Båda dom städerna har vintrar dom också vilket tur är men daaaaamn det kan bli äckligt varmt där ibland.

Tricce
2013-06-26, 12:03
Nya Zealand, närmare bestämt till Wellington blåsigaste staden i världen i ett land med otrolig miljö. För le windsurf ;)

d1anny2
2013-06-26, 15:07
Peru. Det landet har det mesta. All slags Natur, historia, kultur, god mat&dryck, trevliga människor, vackra kvinnor, billigt att bo och leva i. Förutsatt att man kan kan tumma lite på bekvämlighet då. Hoppas att jag (och familjen) flyttar dit inom fem år.

Kanada, England, Australien etc verkar för likt Sverige. Och USA, det är alltför likt USA.

Bor annars halva året i (syd!)Korea. Ett alldeles utmärkt land. Inte 4-ever, men trevligt ett par år. Inne på mitt tredje nu.

Hemi
2013-06-26, 15:41
Förklara dock skillnaden på vintern Hobbes, är den varmare/mindre obekväm, varar mindre tid över året? Jag menar efter att ha varit i Australia i över 2år i sträck nu så tycker jag när det går under +20 grader att det är jävligt kallt :D Har så oerhört svårt att tänka mig flytta tillbaka till svenska vädret igen någonsin

Svarar från min sida, det beror på var du är. Kanada är världens näst största land. I Victoria, Vancouver Island, Vancouver, etc är vinter mild och våren kommer tidigt. Dessutom är det mycket regn, då skogen åtminståne i Kanada kallas regnskog. Åker du österut upp på platån blir det i "desert" fast inte öken så som svenskar ser det. Torrt och kallt på vinter men hetaste stället i landet på sommaren. Så där är det, stora sildnader, nordöstra landet har ju isbjörnar t ex. Toronto och Montreal är svinkallt på vintern men våren är rätt så stadig.

ON T, skulle jag flytta till ett ställe på chans jag aldrig varit på skulle det bli Nya Zeeland eller Ausralien, mest pga natur och hur folket är samt språket.

The_RobRoy
2013-06-26, 16:07
För tillfället skulle jag inte vilja bo någon annanstans i världen, kanske att NYC lockar någon gång i framtiden eller att man får andra prioriteringar om man har barn, men just nu känns det helt rätt.

Hobbes
2013-06-26, 21:56
Förklara dock skillnaden på vintern Hobbes, är den varmare/mindre obekväm, varar mindre tid över året? Jag menar efter att ha varit i Australia i över 2år i sträck nu så tycker jag när det går under +20 grader att det är jävligt kallt :D Har så oerhört svårt att tänka mig flytta tillbaka till svenska vädret igen någonsin

Svarar från min sida, det beror på var du är. Kanada är världens näst största land. I Victoria, Vancouver Island, Vancouver, etc är vinter mild och våren kommer tidigt. Dessutom är det mycket regn, då skogen åtminståne i Kanada kallas regnskog. Åker du österut upp på platån blir det i "desert" fast inte öken så som svenskar ser det. Torrt och kallt på vinter men hetaste stället i landet på sommaren. Så där är det, stora sildnader, nordöstra landet har ju isbjörnar t ex. Toronto och Montreal är svinkallt på vintern men våren är rätt så stadig.

ON T, skulle jag flytta till ett ställe på chans jag aldrig varit på skulle det bli Nya Zeeland eller Ausralien, mest pga natur och hur folket är samt språket.

Hemi förklarar det mycket utförligt.

I Calgary har vi en bättre (mildare) väder än exempelvis Edmonton cirka 3h norr om Calgary. Det är kallt ibland ner till -40 men det är torrt. Du har inte en kyla som går in i benmärgen - men den absolut största skillnaden är solen och ljuset! Jag har brottats med SAD (seasonal affective disorder). Chinooks är vindar som komer in över Calgary och höjer värmen oerhört under vinterhalvåret.

Jag förstår inte likheten mellan Canada och Sverige?! Mentaliteten, samhället, politiken, attityder etc. har enorma skillnader. Detta var en kulturchock för mig när jag återvände till Sverige efter att levt i Canada 3+ år och återvände till Sverige över jul.

eriksvensson
2013-06-26, 22:22
USA (californien-omradet..), Nya zeeland, Australien eller Canada vore trevligt. Har ingen direkt europeiskt land jag skulle vilja bo mer i an dar jag ar nu. Kanske nagot varmare som t.ex. spanien, croatien eller turkiet men finns inte mycket jobb/tillracklig lon i de landerna for det skulle vara vart att flytta dit.

TheOne1994
2013-06-27, 05:50
Peru. Det landet har det mesta. All slags Natur, historia, kultur, god mat&dryck, trevliga människor, vackra kvinnor, billigt att bo och leva i. Förutsatt att man kan kan tumma lite på bekvämlighet då. Hoppas att jag (och familjen) flyttar dit inom fem år.

Kanada, England, Australien etc verkar för likt Sverige. Och USA, det är alltför likt USA.

Bor annars halva året i (syd!)Korea. Ett alldeles utmärkt land. Inte 4-ever, men trevligt ett par år. Inne på mitt tredje nu.

vad jobbar du med i Korea ?

d1anny2
2013-06-27, 06:37
vad jobbar du med i Korea ?

Jobbar med att ta i drift/ fixa oljeborrningssystem på skeppsvarv eller installationer i operation. I Korea är det på dsme. Moi, ett gäng kollegor och trettifemtusen koreaner.

TheOne1994
2013-06-27, 07:14
Jobbar med att ta i drift/ fixa oljeborrningssystem på skeppsvarv eller installationer i operation. I Korea är det på dsme. Moi, ett gäng kollegor och trettifemtusen koreaner.

låter hur häftigt som helst !!!
Inte som att jobba på konsum direkt :)

d1anny2
2013-06-27, 07:28
låter hur häftigt som helst !!!
Inte som att jobba på konsum direkt :)

Hur häftigt som helst är förstås en överdrift :-) Det är trevligt. Främst pga kollegor. Men ibland längtar jag efter konsum. Tror de kan vara helt reko jobb.

C.E.J.
2013-06-27, 12:51
Hemi förklarar det mycket utförligt.

I Calgary har vi en bättre (mildare) väder än exempelvis Edmonton cirka 3h norr om Calgary. Det är kallt ibland ner till -40 men det är torrt. Du har inte en kyla som går in i benmärgen - men den absolut största skillnaden är solen och ljuset! Jag har brottats med SAD (seasonal affective disorder). Chinooks är vindar som komer in över Calgary och höjer värmen oerhört under vinterhalvåret.

Jag förstår inte likheten mellan Canada och Sverige?! Mentaliteten, samhället, politiken, attityder etc. har enorma skillnader. Detta var en kulturchock för mig när jag återvände till Sverige efter att levt i Canada 3+ år och återvände till Sverige över jul.

Ner till -40 och du väljer kanadensisk vinter över svensk?? Ja det krävs väl en vinterälskare för att vilja bo i Kanada då :P

Kanada och Sverige är mer lika än vad USA och Sverige är, tror jag många menar, och det är onekligen sant.

Okej
2013-06-27, 12:55
Lite sugen på Japan eller Hong Kong, hört att folk är smått otrevliga där, tror jag hade passat in i den egoistiska livsstilen :cool:

Sugen på Italien och England också, mest för att jag gillar deras pubar och tavernor

awesomooo
2013-06-27, 13:01
Tycker det verkar som att i alla engelsktalande länder är folk dryga. Australiensare som inte trodde flygplan fanns i Sverige, Kanadensare som trodde Sverige var ett u-land, fulla britter som garvade när man pratade svenska, Amerikaner som trodde att det enda vi gör i Sverige är att fiska. Är väl bara Sydafrika och Nya Zeeland som är vettigt.

d1anny2
2013-06-27, 13:55
Jag tycker engelsktalande går bort främst för att de är just engelsktalande. Så himla mätt på det språket.

Och allt tjat om EU och kriser och skit. Vore befriande att slippa det. Inte tillräckligt djärv eller sugen på Afrika. Brasilien är för haussat och många därifrån är alldeles för högljudda för min smak. Återstår övriga sydamerika och Asien. Minus Kina och Ryssland. Israel går också fetbort.

Amfksp
2013-06-27, 15:43
Singapore eller hk blir det nog för mig.

Red Apple
2013-06-27, 18:19
Min plan är denna: Ta doktorsexamen och undervisa i Uppsala eller Visby. Efter det skaffar jag barn. När barnen lärt sig engelska kollar jag upp möjlighet att flytta till England och fortsätta med min akademiska bana där. När det är dags för pension flyttar jag till Toscana och köper en liten vingård där jag försöker få till det perfekta vinet innan jag dör. Finns en risk att jag mellanlandar i Frankrike något år också.

Pingu
2013-06-27, 18:44
Kanada! Natur och hockey :)

Jockefoten
2013-06-27, 20:15
Bor annars halva året i (syd!)Korea. Ett alldeles utmärkt land. Inte 4-ever, men trevligt ett par år. Inne på mitt tredje nu.

I Seoul? Och vad pysslar du med där?

Själv vill jag vänta med att resa dit tills jag behärskar språket någorlunda.

stevebc
2013-06-27, 20:24
Hobbes: Bild på Kanada eller? Jag förstår inte varför man skulle vilja flytta till Kanada eller brittiska öarna. Fördelar: De pratar engelska där. Nackdelar: Pissigt väder, för likt Sverige.Solinstrålningen i Kanada är ungefär densamma som i Spanien/Italien*. Det har ju kargare vinter, helt klart, men samtidigt tycker jag personligen det är roligare med variation än att ligga på pissregnig vinter på +10 **.

* Vi säger Toronto, inte Eskimoland.
** Jepp, jag bor i Göteborg.

d1anny2
2013-06-27, 20:28
I Seoul? Och vad pysslar du med där?

Själv vill jag vänta med att resa dit tills jag behärskar språket någorlunda.

Nä, inte Seoul. Blott varit där två gånger. Men den stan är häftig. Bor i sydöstra delen av landet. En timme söder om näst störste staden Busan. Även den mkt trevlig. Okpo som jag bor i är något av en industrihåla.

Som jag skrev tidigare jobbar jag för norska Akers division som bygger system för oljeborrning. Hmi, maskiner, kontrollsystem etc.

Hemi
2013-06-27, 23:16
Hobbes: Bild på Kanada eller? Jag förstår inte varför man skulle vilja flytta till Kanada eller brittiska öarna. Fördelar: De pratar engelska där. Nackdelar: Pissigt väder, för likt Sverige.

Beror på var man är igen, finns ställen som är mörkare än Sverige och 70 grader kallt. Calgary där Hobbes bor är ljusaste staden i landet. Jag vet inte vad det beror på, kanske marken välver sig där och blottar himlen för det är mycket himmel där. Fast det är nog bara som prärien överlag, titta på en Vilda Västern film, massor av himmel och ljus hela tiden. Med reflekterande nysnö blir det också ljusare. Den effekten kan man förvisso också se i Sverige på vintern.

Hemi
2013-06-27, 23:20
Köbenhavn kanske, eller Amsterdam, vad gäller storstadsliv. Ev norra Kalifornien eller Boston, bara för att kunna lurka runt på diverse campus. Även Cornwall, UK lockar när jag drömmer om ett lugnare liv på bygden.

Skall man slå sig till ro i UK är det ett av de bästa ställena, samt öarna man kan åka till däromkring, riktigt fint men det är hela UK kust också. Samt the Peak District, inte dumt för den som gillar hiking och pubar. Titta även på New Forest.

kaer
2013-06-28, 07:59
Tycker det verkar som att i alla engelsktalande länder är folk dryga. Australiensare som inte trodde flygplan fanns i Sverige, Kanadensare som trodde Sverige var ett u-land, fulla britter som garvade när man pratade svenska, Amerikaner som trodde att det enda vi gör i Sverige är att fiska. Är väl bara Sydafrika och Nya Zeeland som är vettigt.

Kan inte hålla med, alla jag träffat ifrån Australien, usa, NZ england har varit riktigt trevliga.
New York där alla ska vara så otrevliga var precis tvärtom. Folk var skittrevliga, hjälpsamma och lätta att få kontakt med.

r3mpuh
2013-06-28, 08:39
Blir jag inte vald i politiken nästa val, så blir det flytt till Japan, våren 2015.
Bär nog med mig min hustru också.

d1anny2
2013-06-28, 10:41
Kan inte hålla med, alla jag träffat ifrån Australien, usa, NZ england har varit riktigt trevliga.
New York där alla ska vara så otrevliga var precis tvärtom. Folk var skittrevliga, hjälpsamma och lätta att få kontakt med.

"Oh my god, you're like, a foreigner!"

C.E.J.
2013-06-28, 17:01
Solinstrålningen i Kanada är ungefär densamma som i Spanien/Italien*. Det har ju kargare vinter, helt klart, men samtidigt tycker jag personligen det är roligare med variation än att ligga på pissregnig vinter på +10 **.

* Vi säger Toronto, inte Eskimoland.
** Jepp, jag bor i Göteborg.

Beror på var man är igen, finns ställen som är mörkare än Sverige och 70 grader kallt. Calgary där Hobbes bor är ljusaste staden i landet. Jag vet inte vad det beror på, kanske marken välver sig där och blottar himlen för det är mycket himmel där. Fast det är nog bara som prärien överlag, titta på en Vilda Västern film, massor av himmel och ljus hela tiden. Med reflekterande nysnö blir det också ljusare. Den effekten kan man förvisso också se i Sverige på vintern.

Ni fokuserar på helt fel saker, det är ju soligt på vintern även i Sverige, men och? -15 och sol från klar himmel = inte gölld. Temperaturen är det viktiga, därför går Calgary/hela Canada/norra USA bort. Miami, 15-25 grader året om, all you need to know. Windy, rainy? dkdc

Ponde
2013-06-28, 17:11
Ni fokuserar på helt fel saker, det är ju soligt på vintern även i Sverige, men och? -15 och sol från klar himmel = inte gölld. Temperaturen är det viktiga, därför går Calgary/hela Canada/norra USA bort. Miami, 15-25 grader året om, all you need to know. Windy, rainy? dkdc

Svårt som fan dock att faktiskt få uppehållstillstånd i varsomhelst i USA, även om vissa delstater/städer vore perfekta för mig (Florida/miami, California/LA eller SF).

awesomooo
2013-07-01, 20:15
Island, är det ett bra alternativ eller blir det bara omständligt med språket? Riktigt bra klimat som passar mig perfekt. Man har varit på väg utomlands några gånger när man var lite yngre, St. Petersburg, Orlando och Warszawa men det var tydligen för omständligt.

C.E.J.
2013-07-01, 20:22
Island, är det ett bra alternativ eller blir det bara omständligt med språket?

Bara om du tycker det vore jobbigt att prata och skriva på engelska.

filmjölk
2013-07-01, 22:10
Island, är det ett bra alternativ eller blir det bara omständligt med språket? Riktigt bra klimat som passar mig perfekt. Man har varit på väg utomlands några gånger när man var lite yngre, St. Petersburg, Orlando och Warszawa men det var tydligen för omständligt.

Kvinnorna är dramaälskande, hysteriska och högljudda, männen gubbsjuka hustrumisshandlare och ingen klarar av att dricka ens en öl utan att antingen slåss, gråta, hota med självmord, gräla, spy eller ha sex offentligt. Dvs Island är som en lightversion av Finland.