handdator

Visa fullständig version : Avslappningsövningar


Svenssonhunk
2013-06-24, 16:04
Hej alla glada träningsmänniskor!

Jag är på jakt efter bra avslappningsövningar, tycker det är mycket fokus på gymövningar och liknande. Men det är ju minst lika viktigt för kroppen att återhämta sig och känna sig avslappnad.

Så skriv gärna dina tips på bra avslappning så blir jag glad!

Ha en fin dag!

Fuark
2013-06-24, 16:07
En favorit är att lägga sig ner och lyssna på lite lugn vocal trance, works everytime

Svenssonhunk
2013-06-24, 16:12
En favorit är att lägga sig ner och lyssna på lite lugn vocal trance, works everytime

Och där kände jag direkt att mitt musikvetande ligger lågt. Vad är Vocal Trance och har du något bra tips på låt eller album?

Tack för tipset!

Fuark
2013-06-24, 16:19
Och där kände jag direkt att mitt musikvetande ligger lågt. Vad är Vocal Trance och har du något bra tips på låt eller album?

Tack för tipset!

behöver inte vara trance, bara generellt sett lugn musik :)

här har du dock en i genren

kOqrqhywWAg

Angel
2013-06-24, 16:20
Ligga på spikmatta tycker jag funkar fint.

Svenssonhunk
2013-06-25, 08:11
Ligga på spikmatta tycker jag funkar fint.

Ja det ska jag absolut också prova på, i kombination med lite lugn musik. Stänga av alla mobiler, tv apparater och datorer.

Svenssonhunk
2013-06-25, 08:28
Finns det någon bra sida om stress?

petersson
2013-06-25, 08:33
Ligga på spikmatta tycker jag funkar fint.

Det är bra grejer faktiskt. Jag brukar somna rätt snabbt på spikmattor.

gratefuldead
2013-06-25, 08:35
Mindfulness! Det är mysigt och avkopplande :)

Slartibartfast
2013-06-25, 08:44
Finns många appar för Mindfullness. Alla har i princip samma funktioner, eftersom Mindfullnessträning i grunden är väldigt simpelt.

Jag använder denna: http://www.iphonelife.com/promotions/mindfulness-app

TheOne1994
2013-06-25, 08:54
Ligga på spikmatta tycker jag funkar fint.

spikmatta är najs !
finns massor av lugn musik på tuben som du kan lyssna på samtidigt.
Jag brukar somna ganska fort...vaknar efter 1 timme ( sätt äggaklocka ) helt söndertrasslad på ryggen :)

Gymjonte
2013-06-25, 09:41
Jag skulle säga att du ska stänga av allt och bara lägga dig skönt och andas djupt in genom näsan och ut genom munnen i 15 minuter. Gör du det varje dag så kommer du att direkt börja känna dig mer avslappnad. Det är en stressövning som har hjälpt mig väldigt mycket då jag lider av att vara lättstressad över träning, hälsa och vikt.

Jag tycker att avslappning ska vara så kravlöst som möjligt och du ska inte behöva göra någon ansträngning till att börja slappna av. Bara att andas.

Svenssonhunk
2013-06-25, 09:45
Mindfulness! Det är mysigt och avkopplande :)

Mindfulness är som avslappning eller? Lite som meditation?

tlk
2013-06-25, 09:51
Zazen er'day.

PowPow
2013-06-25, 09:56
Finns många appar för Mindfullness. Alla har i princip samma funktioner, eftersom Mindfullnessträning i grunden är väldigt simpelt.

Jag använder denna: http://www.iphonelife.com/promotions/mindfulness-app

Den har jag också använt en del. Funkar fint.

Gymjonte
2013-06-25, 10:17
Finns det någon bra sida om stress?

Yes, www.stressklubben.se

Finns säkert något om avslappning där.

Idan
2013-07-08, 10:01
Yes, www.stressklubben.se

Finns säkert något om avslappning där.

Snygg sida!

mela
2013-07-08, 10:24
Spikmatta som angel sa, genialiskt!

Annars är det gött att köra en stretchning, knäcka ut rygg och allt som behöver knäckas, lägga sig i ett halvmörkt svalt rum, stänga av alla ljud och bara spela Dimmu Borgir - Sorgens kammer.

aDeQI949nIA


För mig fungerar instrumentalisk musik allra bäst, allt med text får en att lyssna på texten istället för att låta hjärnan rensa tankarna som cirkulerar.

Akerhage
2013-07-08, 13:01
Hur gör man för att inte bli rastlös så fort man lagt sig för att försöka slappna av? Jag vill, men jag kan verkligen inte. Ligger bara och tänker på saker jag skulle kunna göra istället för att ligga där.

newb123
2013-07-08, 15:52
Hur gör man för att inte bli rastlös så fort man lagt sig för att försöka slappna av? Jag vill, men jag kan verkligen inte. Ligger bara och tänker på saker jag skulle kunna göra istället för att ligga där.

Fokusera på andningen.

Om du har allt för många och viktiga saker du måste göra är det dock omöjligt att vara helt lugn oavsett hur mycket en hippiebuddhist försöker övertala dig att så är fallet. Bara att beta av på att göra-listan då istället.

Figurenha
2013-07-08, 20:08
Minns att när man va iväg på fotbollscuper så drog tränaren igång en låt typ som de va en människa som pratade, man skulle ligga ner och göra massa grejer såsom att knyta handen och sen göra nått med benen och massa, va riktigt skönt.

Ignatius72
2013-09-15, 17:06
Finns många appar för Mindfullness. Alla har i princip samma funktioner, eftersom Mindfullnessträning i grunden är väldigt simpelt.

Jag använder denna: http://www.iphonelife.com/promotions/mindfulness-app

Är det ett tecken på stress att man vill spola fram den 2min långa instruktionen?

Exdiaq
2013-09-15, 17:13
Gå ut i skogen, sätt dig på en stubbe eller på huk och lyssna.

tjing
2013-09-15, 17:39
Hitta Yoga Nidra och lyssna på den. Väldigt avslappnande meditation.

Ignatius72
2013-09-16, 22:46
Är det ett tecken på stress att man vill spola fram den 2min långa instruktionen?

Hitta Yoga Nidra och lyssna på den. Väldigt avslappnande meditation.

Först 5 min med mindfulness appen och sedan 15 yoga nidra. Jag är glatt överraskad att jag fixade detta.
Fick både mess och samtal under tiden. Inte att rekommendera, pulsen gick från i stort sett noll till 200 direkt.
Imorgon så ser jag till att det inte händer iaf.
Men det är fan omöjligt att göra det hemma annat än på lunchen. 3 pågar som gör allt från att slåss med varandra till att träna trumpet och klarinett samtidigt som Lilleman lyssnar musik. Man kan bli störd av mindre.

CalleP
2013-09-17, 06:28
Progressiv muskel avslappning tar typ 5 minuter och slappnar av varje gång.

Att läsa böcker är riktigt avslappnande med för huvudet.

Johannas
2014-10-15, 14:03
Yes, www.stressklubben.se

Finns säkert något om avslappning där.

Det finns massor bra att lära sig på den sidan tycker jag. Alla är så himla stressade, inte minst vi som tränar mycket. Jag känner en enorm stress över att träna mer, äta bättre osv.. Så avslappning och återhämtning är otroligt viktigt, muskler och psyke måste få vila.

Jag brukar slappna av som mest när jag går i skogen och plockar svamp. Eller bara är ute och går helt utan musik och mobil. Då får min hjärna verkligen vila upp sig och ladda batterierna.

Jag tycker om att lösa korsord också, det brukar jag göra på kvällarna istället för att sitta med mobilen. Det ger en avslappning tycker jag! Testa!

Spikmatta som många har hyllat är jag också beredd att hålla med om, det är helt underbart och bra för många saker. Men det gör mig avslappnad maximalt på kvällarna. Har ni inte testat än så köp en matta vetja! Kan vara lite obehagligt första gången kanske men man vänjer sig väldigt snabbt! =)