handdator

Visa fullständig version : Låg volym eller varierat?


Drnom
2013-06-24, 15:45
Hej, just nu kör jag en 4 dagars splitt med låg volym. Brukar sträva efter 6 reps sen brukar det bli 18 set för de större musklerna och 12-15 för de mindre. Efter att ha läst
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/tapping_your_full_growth_potential

Blev jag nyfiken vidare det kanske skulle vara bättre för ens muskeltillväxt att dela upp dessa pass så att 6 set kör jag 6 rep, 6 set 12 rep sen 6 rep 20+ för att på så sätt aktivera alla olika muskelfibrer.

Tror ni att detta upplägg är mer vettigt än mitt nuvarande? Och tror ni att denna stimulans av 6 set räcker för en relevant stimulans av just de fibrerna runt var 5-6 dag? Då jag helst kör vidare på min nuvarande 4 dagars splitt. Istället för det överkropp/underkroppsschema som rekommenderas. :)

Drnom
2013-06-25, 13:38
För de som ej orkar läsa artikeln, handlar den kortfattat om hur man kan stimulera olika muskelfibrer genom olika repantal och med det uppnå en större muskel hypertrofi

Hebbe84
2013-06-25, 13:57
Är det enbart volym du är ute efter så ska det väl vara bättre, som jag förstår det, att endast träna högreps.

Jag själv kör oftast ungefär som du beskriver när jag kör 4-split. På rullande 3-split delar jag oftast upp låg- och högreps på olika pass istället. Alla verkar svara lite olika på olika typer av träning, men att enbart köra 6 reps per set är sannolikt inte optimalt om det är volym du är ute efter.