handdator

Visa fullständig version : Ömma hälsenor


kaer
2013-06-24, 09:48
Jag har senaste tiden (över 6 månader) fått ömma hälsenor.
Värst är det på mornarna när jag precis gått upp. Annars känns det om jag tar på dem, men inte när jag går.
Det känns betydligt mindre när jag tränar och är varm.

Får för mig att det kanske började i samband med ökad dos hopprep.
Jag löptränar inte överhuvudtaget.

Några teorier om vad det kan vara? Åtgärder?
Efter en snabb googling så verkade tåhävningar vara universalbotemedlet mot problem med hälsenorna.

andeem
2013-06-24, 15:12
Kan vara akillestendinos. Påminner om mina symtom, och ökad dos hopprep låter som något som skulle kunna orsaka det. Bäst att gå till doktorn förstås.

Tåhävningar är grejen, med fokus på den negativa fasen. Sträck ut ordentligt (men försiktigt, är det tendinos blir senorna sköra) i bottenläget.

Stötvågsbehandling kan också hjälpa, men excentrisk träning är viktigast.

kaer
2013-06-25, 07:59
Ska prova och köra tåhävningar regelbundet och se om det ger något.

kaer
2013-06-25, 08:45
Läste på lite här:
http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/akillestendinit-akillestendinos-halseneinfl/

Stämmer ju in väldigt väl på mig.

kaer
2013-07-03, 09:45
Precis varit hos läkare och mycket riktigt var det akillestendinos. Jag fick antiinflammatoriskt och ordinerades stretching.
Jag frågade om tåhävningar, men han avrådde starkt ifrån det...

Snubben
2013-07-03, 09:54
Precis varit hos läkare och mycket riktigt var det akillestendinos. Jag fick antiinflammatoriskt och ordinerades stretching.
Jag frågade om tåhävningar, men han avrådde starkt ifrån det...

Fick rådet (av naprapat) att köpa nya träningsskor (löper) samt att köpa inlägg till de skor jag har på arbetet (hälgeleklump..). Nu 2-3 veckor senare så känns det nästintill inget, går def. åt rätt håll. Dock INGEN träning på ben utan lite stretchning är det som gäller - för mig.

Emil Brännmark
2013-07-03, 14:13
Precis varit hos läkare och mycket riktigt var det akillestendinos. Jag fick antiinflammatoriskt och ordinerades stretching.
Jag frågade om tåhävningar, men han avrådde starkt ifrån det...

Tror inte du fick rätt råd här med den diagnosen.

Zorgus
2013-07-04, 10:20
Precis varit hos läkare och mycket riktigt var det akillestendinos. Jag fick antiinflammatoriskt och ordinerades stretching.
Jag frågade om tåhävningar, men han avrådde starkt ifrån det...

Antiinflammatoriskt hjälper föga mot hälseneproblem, men det är ofta det enda en läkare kan bidra med. Gå till sjukgymnast eller naprapat om du vill ha riktig hjälp. Hälseneproblem beror ofta på överansträngd/stel vadmuskulatur, och visst kan stretching hjälpa, men det kan behövas massage också, och det är inte alltid tåhävningar är det enda receptet.

andeem
2013-07-05, 08:21
Tror inte du fick rätt råd här med den diagnosen.Inte jag heller. Vad var det för läkare?

andeem
2013-07-05, 08:31
http://m.ajs.sagepub.com/content/26/3/360.abstract

Morty
2013-07-05, 08:34
Precis varit hos läkare och mycket riktigt var det akillestendinos. Jag fick antiinflammatoriskt och ordinerades stretching.
Jag frågade om tåhävningar, men han avrådde starkt ifrån det...

Bara tåhävningar som hjälper ordentligt mot achillestendinos väl??

Jag blev av med min tendinos på 2-3v med vadhävningar 6x15 2x/dag. Till en början gjorde det så ont att jag trodde att senan skulle brista men den smärtan gick över på 2-3 dagar. När det slutade göra ont att göra på ett ben utan stöd så gjorde jag viktat på gymmet för att provocera fram smärtan.

Sprang smärtfritt 15km 4 veckor efter att jag fick tendinosen. Första veckan var det diklofenakfest men det hjälpte inte alls. Visst, smärtan dövas men problemet var kvar.

http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/dokument/halsena_061127.pdf

kaer
2013-07-05, 08:46
Bara tåhävningar som hjälper ordentligt mot achillestendinos väl??

Jag blev av med min tendinos på 2-3v med vadhävningar 6x15 2x/dag. Till en början gjorde det så ont att jag trodde att senan skulle brista men den smärtan gick över på 2-3 dagar. När det slutade göra ont att göra på ett ben utan stöd så gjorde jag viktat på gymmet för att provocera fram smärtan.


Stort tack för all input. Lite blandade bud =)
Morty, du verkar ha haft rejält mycket värre problem än jag.
Jag känner bara av det på mornarna eller om jag trycker på hälsenorna.
Jag känner ingen smärta när jag gör det eller när jag stretchar.

Tror jag kör på enligt läkares ordination, ska fundera lite runt tåhävningar.

Vad är egentligen skillnad mot tåhävningar och vadpress?

Morty
2013-07-05, 09:17
Stort tack för all input. Lite blandade bud =)
Morty, du verkar ha haft rejält mycket värre problem än jag.
Jag känner bara av det på mornarna eller om jag trycker på hälsenorna.
Jag känner ingen smärta när jag gör det eller när jag stretchar.

Tror jag kör på enligt läkares ordination, ska fundera lite runt tåhävningar.

Vad är egentligen skillnad mot tåhävningar och vadpress?

Kunde knappt gå :/ Var rätt tradigt men jag cyklar ju helst endå.

Vadpress gör du i maskinen. Tåhävningar är bara själva rörelsen.

Gör negativa tåhävningar. Tryck upp dig med båda benen och bromsa sakta med det sjuka. Alternera om båda är dåliga.

kaer
2013-09-06, 09:43
Liten uppdate:

Jag har fått kontakt med ett projekt som utvärderar laserbehandling för hälsenor.
Jag var där första gången i veckan och gjorde en diagnos med ultraljud.
Lite kul att se bilderna.
Min ena hälsena (den dåliga) var ett par mm tjockare än den andra.
Gjorde lite olika test, smärttröskel, enbenshopp och lite annat.

Hur somhelst är behandlingen igång nu (om jag inte är i placebogruppen...)

Har stora förhoppningar =)

kaer
2013-11-27, 10:44
En liten update här.
Jag har gått klart min behandling och varit med på en utvärdering av metoden.
Skulle varmt rekommendera folk med liknande problem att prova på samma behandling.

Morty
2013-11-27, 11:23
Skönt!