handdator

Visa fullständig version : Fastande träning


TapRackBang
2013-06-23, 11:40
Jag kör periodisk fasta sedan ett tag tillbaka.
Ingen kortvarig diet för mig, jag kommer aldrig i friskt tillstånd äta ett mål mat före kl 16 igen.. Tror jag! Men det har väckt en fråga:
Hur destruktivt är det att träna fastande?
Jag har sett att många bryter fastan med träning, och då är noga med att inta protein, gärna i form av sådana där bcaa, lättupptagliga aminosyror.
Så har inte jag gjort hittills, kör gärna både styrketräning och löpning mitt på dagen, långt innan nästa mål. Jag förstår att det inte är OPTIMALT för muskeltillväxt. MEN, många som tränar jagar ju de där sista procenten av effektivitet, själv bryr jag mig inte så mycket, är mest glad att ha hittat ett mönster av mat och träning som känns bra. Så min fråga är, är det en STOR skillnad att äta fem till tio timmar efter träningen jämfört med att ha proteinerna i omloppet under träningen? Eller är det en marginell effekt enbart av intresse för den som bryr sig om maximal tillväxt?

tjing
2013-06-23, 12:35
Du kommer aldrig att äta innan kl 16.00 igen? Låter som en lite märklig inställning till mat.

Jag tränade precis helt fastande (45 g vassle direkt efter). Det går utmärkt tycker jag. Styrkan ökar kontinuerligt.

Vad som är optimalt och inte går inte riktigt att säga. Det finns studier som visar på ett större anabolt uppsving av fastande träning (med protein + kolhydrat efter passet) än om man ätit innan och blandade resultat vad gäller anabol signalering.

Härförleden kom faktiskt en liten jämförelse mellan fastande och icke-fastande styrketräning hos muslimska bodybuilders under Ramadan (helt fastande alltså, inga BCAA eller annat innan) och den visade:

"...Hypertrophic training in a fasted or in a fed state during Ramadan does not affect body mass and body composition of bodybuilders. Additionally, Ramadan fasting induced changes in urinary and some biochemical parameters, but these changes were not different according to when the training occurred."

Effect of fed- versus fasted state resistance training during Ramadan on body composition and selected metabolic parameters in bodybuilders.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3639860/

Råden om att man måste äta protein innan styrketräning för att få bättre resultat på sikt, tycker jag vilar på rätt bräcklig grund överhuvudtaget. Ät på det sätt man presterar bäst på istället och det kan ju variera beroende på typ av träning osv. Ibland tränar jag helt fastande, ibland äter jag innan. Det spelar ingen större roll i det stora hela.

Mer och mer tyder på att näringsintag i helhet är viktigare än timing, vilket även verkar gälla fastande/icke-fastande träning. Förmodligen är vad du gör på gymmet viktigast och att du äter tillräckligt för hypertrofi, om det är målet.

Däremot är det nog viktigt att få i sig protein i nära anknytning efter träningen, vid fastande träning. Så för att återknyta till frågeställning är det med all sannolikhet väldigt icke-optimalt att vänta så länge med att äta som du gör. Jag förstår inte alls poängen.

TapRackBang
2013-06-23, 14:01
Tack för underbyggda svar.
(Skälen till att äta sent (oftast runt 19) är som sagt inte att jag vill nå några träningsresultat, utan att jag trivs väldigt bra med att jobba, äta, sova. I den ordningen. Konstig relation till mat? Kanske. Jag tycker att det är enormt mycket lättare att fasta än att äta bara lite. Och äter jag en normal frukost eller lunch, ja då blir jag trött och presterar ingenting varken på jobb eller träning.)

ddavid
2013-06-23, 14:45
Mer och mer tyder på att näringsintag i helhet är viktigare än timing, vilket även verkar gälla fastande/icke-fastande träning. Förmodligen är vad du gör på gymmet viktigast och att du äter tillräckligt för hypertrofi, om det är målet.

Detta är helt klart intressant, framförallt då träningspopulationens intresse för näringstiming vuxit i allmänhet. Nu för tiden tycker jag att majoriteten av folk under 30 bast på gymmet sitter och tar sitt vassle eller sina aminosyror efter sitt pass, och många gör det troligen utan att kunna ge en bra motivering varför. Ganska skrämmande egentligen vilken otrolig effekt kosttillskottsreklamen har haft.

Har själv börjat träna innan lunch nu då det är lov och tar vassle innan träning, för att sedan efter passet ta cykeln hem och laga mat istället för att svepa ytterligare en drink. Från början kändes det ju som att musklerna skulle ramla av (hittills har dom inte gjort det som tur är ^^) och då förstår man hur pass hjärntvättad man kan bli av reklam, umgänge och dylikt. Även fast jag ser mig själv som rätt utbildad i ämnet. Hur gör du själv tjing med protein i samband med träningen då du verkar prioritera bort timingen en aning?

ddavid
2013-06-23, 14:52
. Och äter jag en normal frukost eller lunch, ja då blir jag trött och presterar ingenting varken på jobb eller träning.)

Detta är bara min personliga hypotes som jag inte kan underbygga med studier osv. Men ifall man äter en "normal" frukost/lunch och sedan blir trött känns det som att blodsockerkontrollen verkar vara lite ostadig. Likaså dom som blir griniga och trötta osv då dom inte ätit på ett tag (för då skyller man ju också på lågt blodsocker). En individ med frisk kropp och sund kosthållning bör ju kunna hålla blodsockret på jämn, önskvärd nivå ~5 mmol, eller är jag ute och cyklar? =)
Men självklart måste det ju inte vara blodsockersvängningarna som ger trötthetssymptom, utan ett påslag av parasympatiska NS, mer serotonin osvosv =)

tjing
2013-06-23, 15:01
Tack för underbyggda svar.
(Skälen till att äta sent (oftast runt 19) är som sagt inte att jag vill nå några träningsresultat, utan att jag trivs väldigt bra med att jobba, äta, sova. I den ordningen. Konstig relation till mat? Kanske. Jag tycker att det är enormt mycket lättare att fasta än att äta bara lite. Och äter jag en normal frukost eller lunch, ja då blir jag trött och presterar ingenting varken på jobb eller träning.)

Nä jag förstår hur du menar, det var mest att du uttryckligen skrev att du aldrig skulle äta innan kl 16.00 igen, vilket du senare ändrade.

Man kan för övrigt uppnå liknande mental effekt som fasta även med lågkolhydratskost. Det är kolhydraterna som är "problemet", relaterade till energinivåer. Det är också anledningen till att jag sällan äter kolhydrater tidigt under dagen.