handdator

Visa fullständig version : Varför är kullagerstänger så oerhört mycket dyrare?


Melankolius
2013-06-22, 23:35
Är de bättre eller?

Hittar 20 kg stång för 995, 220 cm
Hittar 20 kg kullagerstång för 2700-3000 (inte exakt men nästan.. skrev så för inte moddarna skulle bana mig för reklam..)

Nåväl

Vad är skillnaden?? Någon som har använt båda kan väl förklara?

JakeShaft
2013-06-23, 01:54
Utan kullager tror jag att viktskivorna inte kan rotera runt stången. Viktskivorna innehar en tröghet som gör att de "vill" rotera långsammare än stången du håller i handen därmed kommer det upplevas som att stången roterar. I till exempel bicepscurl roterar stången ett halvt varv (180 grader) och gör du rörelsen med någon form av fart kommer det att upplevas som att skivstången roterar åt motsatt håll.

mikaelj
2013-06-23, 07:31
En internationell stång för 1000 kr kommer gå sönder när du lassar på mer än 100 kg på. Låter livsfarligt.

Jorgen
2013-06-23, 07:48
En internationell stång för 1000 kr kommer gå sönder när du lassar på mer än 100 kg på. Låter livsfarligt.

Om det hade varit sant så hade det varit farligt ja. Men det är det ju inte. ;)

Lance Uppercut
2013-06-23, 09:17
jag har lastat på över 100 kg på en kort skolviktsstång för typ 2-300 kr, inte det minsta böjd hittils. :P

Edit: Ingen skolviktsstång, var visst den tjockare varianten. Riktigt billiga grejer iaf.

Taalamon
2013-06-23, 10:45
Det krävs betydligt mer bearbetning och med rätt hög precision för att passa in kullagrena.
Förutom bearbetningen som tar längre tid tillkommer kostnad för kullager, spårringar, änd-lock osv.
Sen gissar jag att den dyrare stången har en högre stålkvalitet som är dyrare och dessutom något mer svårbearbetad.
Den dyrare stången har också säkerligen högre krav på finish

Den sista prisskillnaden kommer av att kunden är villig att betala extra för en finare stång.
Prissättning nuförtiden är ofta inte baserat bara på vad det kostar att tillverka, utan vad konsumenten är villig att betala.