handdator

Visa fullständig version : Hur lär man ut till andra?


MrKnubbis
2013-06-22, 22:13
Hallå

Då jag håller på att introducera min tjej till StrongLift har jag stött på ett problem.

Jag har ingen aning om hur jag ska försöka lära ut henne simpla saker. Tex. när vi ska köra skivstångsrodd så ber jag henne hålla en spänd rygg.. men hon kan inte det över huvud taget utan det blir bananrygg hela tiden. Även utan vikter.

Då jag inte har några problem alls med det, aldrig haft så har jag ingen aning om hur jag ska förklara hur hon ska göra det.

(Detta är ett exemple).

Hur gör ni när ni försökt lära andra?


(PS: Dessutom, hur ska man hantera folk som har orealisiska krav? tex. svärmor vill börja gymma, hon förväntar sig att en PT ska förklara exakt hur hon ska gymma i början annars är det ett dåligt gym och att hon ska få resultat efter 3 månader annars är det ingen ide att gymma tex)... försöker förklara men får bara skit kastat i ansiktet tex. att gymmet suger m.m.


Hur handskas man med sånt här?!

Dinchbrah
2013-06-22, 22:19
Hjälp inte

tlk
2013-06-22, 22:27
Att lära folk göra rätt i olika lyft handlar rätt mycket om att hitta rätt "cues" som fungerar för dem. Och gärna ha lite övningar för att hjälpa dem att förstå hur man menar för vissa saker.

Det är lite som en verktygslåda man samlar på sig med tiden och inte precis lätt att förklara över internet :D


För bananrygg i rodd så kan kanske "brösta upp dig" hjälpa. Eller göra "zoom-rörelse (tummen å pekfinger ihop) på smartphone" på skulderbladen för att få till kontraktion där (som då blir uppbröstning).. Eller kanske bara säg till personen att svanka mera. Eller en miljard andra saker lite beroende på vilken person det är eller vad som egentligen är problemet.

Kan ju vara så att du behöver köra någon övning för att hon ska hitta hur du menar också.

Man får utveckla lite öga på vad det är som ställer till och hitta rätt cue för rätt person. Speciellt när det är mer komplexa övningar och det kan vara gött om olika faktorer som ställer till det så..


Orealistiska krav och förväntningar är återkommande problem när man jobbar med människor och man får väl hantera det lite olika beroende på vad det är för person. ;)



*edit* Sen kan det också vara så att du har orealistiska förväntningar på hur snabbt personen egentligen ska lära sig övningen och eventuellt bemästra den. Ibland får man låta vissa problem vara kvar och arbeta på en detalj i taget. Kan bli på tok för mycket på en gång annars. Också lite det här med att inte hjälpa för mycket utan låta personen växa in i det hela och pröva själv.

Heddaway
2013-06-22, 22:34
Vet inte hur tränad din tjej är men innan du lägger in stångrodd så kanske du ska börja med övningar som stärker hållningen och introducera henne lite försiktigt så hon lär sig grunderna. Pang på passar inte alla :)

tlk
2013-06-22, 22:40
Vet inte hur tränad din tjej är men innan du lägger in stångrodd så kanske du ska börja med övningar som stärker hållningen och introducera henne lite försiktigt så hon lär sig grunderna. Pang på passar inte alla :)

Helt så. Progression från enklare övningar till mer komplicerade är en skön konst i sig. :)

r1kkie
2013-06-22, 23:03
Ena handen ovanför bröstet och andra handen på ländryggen sen trycker du till så man hamnar i rätt ställning. ;)

Det kan handla om att personen i fråga inte vet hur ställningen "känns" förrän man provat den först. Därefter är det lättare.

Jeneric
2013-06-22, 23:10
W5qcN_w_m8c

Ganska smart sätt att lära ut det här med att hålla ryggen rak.

MrKnubbis
2013-06-23, 01:29
Vet inte hur tränad din tjej är men innan du lägger in stångrodd så kanske du ska börja med övningar som stärker hållningen och introducera henne lite försiktigt så hon lär sig grunderna. Pang på passar inte alla :)

Nja.. får jag inte hålla med om. Vi kör StrongLift, som enligt i princip alla sidor / folk jag pratat med säger är det bästa nybörjarprogrammet.

W5qcN_w_m8c

Ganska smart sätt att lära ut det här med att hålla ryggen rak.
Tack! Ska jag visa henne :)



edit: Jag är också nybörjare och jag vet att man inte blir perfekt direkt. Men vi har kört 3 pass so far, 5x5 (50x skivstångsrodds och hon gör exakt samma sak, även om jag visar henne hur jag gör, berättar och försöker efter varje set).

När jag visar henne utan stången är allt bra, men så fort hon rör stången, så går allt åt helvete. No clue varför.

Ev. att jag tar med pinne som på filmen, men känns som hon inte hade gillat det. Dock hade jag lätt velat ha det för att förbättra min teknik :D

Beemel
2013-06-23, 08:12
När jag kör med min fästmö (som lidit av diskbråck, och därför måste vara extra noga med ryggen) brukar jag be henne titta hur jag står och rör mig och sedan får hon försöka emulera det med hjälp av en spegel. Det har funkat väldigt bra.
En väldigt viktig sak jag upptäckte som gjorde extrem skillnad var när jag fick henne att förstå vikten av att hålla upp huvudet och titta rakt fram, i stälet för på stången/fötterna/golvet, i rodd, mark, böj.
Som någon tidigare sa, varje person måste själv lära sig att känna hur hållningen är. Det kan ta olika lång tid för olika personer att få till det.


Gällande folk som kräver omedelbara resultat jag brukar ge upp att försöka hjälpa sådana personer, det slutar ändå bara i osämja.
Jag förklarar tydligt att träning ska vara långsiktig och att resultat inte kommer över en natt, vad än aftonbladet säger om saken..

LillisJ
2013-06-23, 12:00
En PT på mitt gym brukar ge sina klienter ett kvastskaft till att börja med tills dom kan tekniken rätt. Det funkar bra av vad jag ser. :)

Loke
2013-06-23, 12:19
Som sagt, gäller att skapa sig en verktygslåda av cues, och även utveckla ett öga för exakt vad som är fel. Det första steget är dock att bli riktigt rutinerad på övningarna och dess varianter själv. Ett ganska vanligt fel många gör är att de, så fort de lärt sig övningen själv, ska lära ut den till andra. Man tror sig kunna eftersom man sett massor med klipp med [insert nån känd coach på internet]. Men jag tror att skicklighet att lära ut handlar mer om erfarenhet än kunskap.

Stångrodd är ofta riktigt svårt, jag brukar nästan alltid skippa den övningen i början. Chins, marklyft och hantelrodd räcker gott väl i början, kanske behövs inte skivstångsrodd någonsin. Men ska jag lära ut den så ser jag till att personen kan marklyft riktigt bra först. Good mornings/stelbenta marklyft är också bra för att träna på att böja höften utan att böja ryggen. När man kan dessa övningar så kommer ofta stångroddstekniken på köpet.

jasonmago
2013-06-23, 12:20
Hallå

Då jag håller på att introducera min tjej till StrongLift har jag stött på ett problem.

Jag har ingen aning om hur jag ska försöka lära ut henne simpla saker. Tex. när vi ska köra skivstångsrodd så ber jag henne hålla en spänd rygg.. men hon kan inte det över huvud taget utan det blir bananrygg hela tiden. Även utan vikter.

Då jag inte har några problem alls med det, aldrig haft så har jag ingen aning om hur jag ska förklara hur hon ska göra det.

(Detta är ett exemple).

Hur gör ni när ni försökt lära andra?


(PS: Dessutom, hur ska man hantera folk som har orealisiska krav? tex. svärmor vill börja gymma, hon förväntar sig att en PT ska förklara exakt hur hon ska gymma i början annars är det ett dåligt gym och att hon ska få resultat efter 3 månader annars är det ingen ide att gymma tex)... försöker förklara men får bara skit kastat i ansiktet tex. att gymmet suger m.m.


Hur handskas man med sånt här?!

Får man inte något slags resultat på 3 månader så gör man något fel.

Och varför ska du envisas med att hjälpa henne om hon inte uppskattar det. Låter otroligt onödigt :)

aranada05
2013-06-23, 13:50
Liksom många andra träningsintresserade har även jag försökt få folk i min närhet att börja träna. Ofta med samma respons som dig, TS. "Gymmet suger", "den här övningen var obehaglig" osv. Tror man helt enkelt får acceptera att för att få ut något av gymmet behöver man pusha sig själv lite, och det kan man inte om man egentligen inte vill vara där. En vän till mig sa något för några år sedan, något i stil med att man inte ska ta sig an jobbet att försöka agera tränare åt sina nära. Blir oftast inte bra i slutändan. Det är en grej om individen man hjälper drar lite själv också, men att dra hela lasten för att få någon annan att träna är dömt att misslyckas.

tlk
2013-06-23, 13:59
Det går ju förstås utmärkt att hjälpa folk med träning utan att ens sätta en fot i gymmet. Finns gott om intressanta kroppsviktsprogressioner och upplägg att köra på.

Gärna ska ju träning var mer roligt än tråkigt!

pezrulezhaakon
2013-06-23, 15:17
Ju mer man kan själv, desto lättare att lära ut. Är man själv oerfaren så blir det klart svårare.

rooz
2013-06-23, 15:38
Ofta är det det pedagogiska delen som är svår att få till. Och att jobba med så mycket olika personer som möjligt för att skapa en bredare bas av olika erfarenheter.

Men lite grejer jag brukar köra är
1. Filma. För någon som precis börjat träna är det lättare att få se vad du tycker ser knasig ut.
2. Låt personer som testat övningen innan köra den innan du börjar peta.
3. Låt alla tänka till lite själva. Varför borde han/hon göra som du säger? Om inte annat motivera det du säger.

major Pectoralis
2013-06-23, 16:37
"möt eleven där denne befinner sig" är en gammal slogan. Lätt att säga. Svårt att göra.

Att ge uppmärksamhet och etablera en god social relation är också viktigt.

Alltidxx
2013-06-23, 17:59
Man hjälper de som vill ha hjälp och tillåter viss mängd skepticism och protester. Men är inställningen värdelös så släpper man och går vidare.

z_bumbi
2013-06-24, 09:51
2. Låt personer som testat övningen innan köra den innan du börjar peta.
3. Låt alla tänka till lite själva. Varför borde han/hon göra som du säger? Om inte annat motivera det du säger.

4 Ändra inte allt på en gång. Kör en sak i taget och om det går bra direkt så kan man testa med nästa. Går det inte bra så låt personen öva ett tag och sedan justerar nästa grej. Plocka bort farliga delar först och sedan teknikgrejer som mer har med prestation att göra. Det finns inget krav att det ska se perfekt ut och perfekt varierar dessutom i förhållande till vad man vill få ut av övningen.

5 Börja inte instruera om du tror att ett visst nybörjarprogram är totalt överlägset alla andra. Det är inte sant och även om det vore sant så är det viktigare att man tränar än att man kör något specifikt.

Alltidxx
2013-06-25, 14:12
För övrigt så ger jag bara kvalitativ hjälp till personer som jag ser redan driver framåt själva oavsett om de får min hjälp eller inte. Då vet man att de har viljan och att de kommer uppskatta hjälpen de får. Alla andra är slöseri med min tid, de kommer snart sluta träna ändå för de saknar egen drivkraft. Om jag ska vara hård så gäller detta alla som vill ha hjälp med motivation och få pepp genom att ha träningspartners, gå på kurser eller köra med PT. Vet man inte varför man väljer att träna vecka ut och vecka in, år ut och år in så kommer man att sluta.

Ristretto
2013-06-25, 14:59
W5qcN_w_m8c

Ganska smart sätt att lära ut det här med att hålla ryggen rak.

Ganska många dåliga tips i övrigt. Höften hamnar på tok för lågt för Omar med den tekniken.

svenbanan
2013-06-25, 17:32
Generellt sett när det handlar om att lära ut teknik, och inte då specifikt för just gymövningar utan i alla möjlig idrott, så är det viktigt med flera repetitioner. Alltså massvis av repetitioner, eftersom detta krävs för att det ska sitta i ryggmärgen. Alltså stå inte och prata och förklara tjugo olika steg.

Det bästa är förmodligen om man förklarar kortfattat vad övningen går ut på, och sedan visar hur det ska se ut. Sedan får den som ska lära sig göra ett övningsset efter bästa förmåga. Sedan kan du instruera på nytt då hen vilar. Sedan får hen öva igen (med förhoppningsvis lite bättre resultat). Fortsätt på detta sätt tills det ser acceptabelt ut.

För att detta ska funka med gymövningar så krävs att man kör på lätta vikter så man inte skadar sig även om man kör med skräpteknik de första 30 repetitionerna...

Men mycket verkstad och lite snack, och ta det stegvis (viktigaste först)...

spoon
2013-06-26, 02:08
Flera bra tips här. Jag vill lägga till att positiv feedback är viktigt. Inte bara påpeka vad som är fel utan även premiera det som görs riktigt. Sen tycker jag att man får jobba med en detalj åt gången. Tar man till exempel knäböj så kan ta grunderna först. Sen får man se vad som kan vara felet.

Initinf
2013-06-27, 12:21
Nja.. får jag inte hålla med om. Vi kör StrongLift, som enligt i princip alla sidor / folk jag pratat med säger är det bästa nybörjarprogrammet.


Tack! Ska jag visa henne :)



edit: Jag är också nybörjare och jag vet att man inte blir perfekt direkt. Men vi har kört 3 pass so far, 5x5 (50x skivstångsrodds och hon gör exakt samma sak, även om jag visar henne hur jag gör, berättar och försöker efter varje set).

När jag visar henne utan stången är allt bra, men så fort hon rör stången, så går allt åt helvete. No clue varför.

Ev. att jag tar med pinne som på filmen, men känns som hon inte hade gillat det. Dock hade jag lätt velat ha det för att förbättra min teknik :D
Heddaway tänker helt rätt.
Du försöker lära ut något som du själv inte behärskar. För att göra exempelvis skivstångsrodd så är det viktigt att att förstå hur man utnyttjar höfterna.

Om hon inte förstår dina förklaringar, hitta klipp på nätet som visar och förklarar grunderna.

Ps. Att hennes teknik förstörs under vikt är för att hon skiftar fokus till stången. Utan vikt är det mer fokus på underkroppen där rörelsen dikteras av höfterna. Med vikt ändras hennes fokus till stången och låter den dra ner henne vilket resulterar en böjd ryggen för att hon inte vet hur man ska stabilisera sig än.