handdator

Visa fullständig version : Min första bulk, har jag tänkt rätt?


Shilliwippen
2013-06-22, 20:43
Hej!

Jag har nu för första gången tänkt försöka skaffa mig lite mer muskler!

Har länge tränat på gymmet i viktminskningssyfte. Förra året vid denna tid, vägde jag 99kg, idag väger jag 80!
Är inte 100% ripped, men har uppskattat att jag ligger runt 16% BF.

Så min tanke var nu att jag skulle öka mitt kaloriintag. Har läst och tittat på trådar och filmer efter information. Detta är vad jag har lyckats komma fram till ifrån det.

Jag tränar 5 dagar i veckan.
Dag 1 - Armar
Dag 2 - Axlar
Dag 3 - Rygg
Dag 4 - Bröst
Dag 5 - Ben

Jag gillar detta schema, känner att jag får ut bra resultat, så tänker fortsätta med detta.

Jag vet inte 100% vad jag gör av med varje dag när det gäller kalorier, men är 80kg, 180 lång så antog att det iafall inte är mindre än 2500.

Så jag bumpade upp det med 150kcal, så lägger mig på 2650kcal om dagen.
Det delade jag upp i
180g protein
250g kolydrater
100g fett

Med rum för att höja kolhydraterna mer beroende på om jag ser någon viktökning eller inte.
Eventuellt höjer jag proteinet till 200g på Rygg och Ben dagar.

Är jag helt ute och cycklar, eller tror ni jag kommer lägga på mig lite muskler om jag kör på detta?

WiXiAN
2013-06-22, 21:09
Varför höja protein på ben och rygg-dagar? Öka på med mer kolhydrater efter dem passet ist skulle jag tycka.

Sedan ang din split. Köra armar dagen innan du ska köra axlar där du använder just ena delen av armen som tränas dagen före.

Jag kör en 5-split just nu som ser ut såhär:
Måndag: Bröst
Tisdag: Rygg
Onsdag: Vila
Torsdag: Armar
Fredag: Ben
Lördag: Axlar
Söndag: Vila

Shilliwippen
2013-06-22, 21:19
Jag körde

1: Armar
2: Rygg
3: Axlar
4: Bröst
5: Ben

Men böt plats på Rygg och axlar. Träningsverken efter axelpasset gjorde bröstpasset dagen efter mycket jobbigare.

crizzan
2013-06-22, 23:22
Ben (böj)
bröst
axlar
rygg (mark)
armar
vila
vila eller starta om

Det är min diet splitt. Beroende på vilka delar/övningar du vill prioritera kan du lägga upp det olika men som folk innan sagt kommer du trötta ut tricep dagen innan axlar vilket låter sådär...

Skulle öven kört MINST ALLRA MINST 250kcal+ annars kommer det vara vääääääldigt svårt att lägga dig på 150kcal+ och öka 0,15kg/veckan och då kommer få väldigt dåliga resultat skulle jag tro. Men valet är ditt!

RobinEH
2013-06-22, 23:32
Skulle öven kört MINST ALLRA MINST 250kcal+ annars kommer det vara vääääääldigt svårt att lägga dig på 150kcal+ och öka 0,15kg/veckan och då kommer få väldigt dåliga resultat skulle jag tro. Men valet är ditt!

Menar du att det är enklare att äta 250kcal extra än att äta 150kcal extra? Eller menar du att chansen ökar att man har ett faktiskt energiöverskott om man har ett teoretiskt överskott på 250kcal istället för 150kcal? Eller menar du t.o.m. att ens resultat blir mycket sämre om man har ett faktiskt överskott på 150kcal istället för 250kcal?:confused:

crizzan
2013-06-23, 09:52
DorinEH

De två första du sa, enkalre att äta 250kcal extra samt att chansen ökar att man har ett energiöverskott om man teoretiskt äter 250kcal istället för 150kcal.

Det är svårt i praktiken att hamna på 150kcal+ varje dag, det kan ju variera extremt från dag till dag och slutligen av veckan är det ett plus på (teoretiskt sätt) 1050kcal, medans om han skulle äta 250kcal/dag skulle det bli ett plus på (teoretiskt) 1750kcal. Det är enklare att hamna närmre 1750kcal+/veckan än 1050kcal+/veckan i praktiken.

Jag tror även att han utveckling inte kommer gå jätte fort men har man tålamod att gå upp endast 7,28kg(?) om året så kan det väl gå men som sagt tror det är svårt i praktien :)

Jag gjorde själv en tråd om detta som du/ni kan läsa:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194804

RobinEH
2013-06-23, 11:42
DorinEH

*jorgen*

De två första du sa, enkalre att äta 250kcal extra samt att chansen ökar att man har ett energiöverskott om man teoretiskt äter 250kcal istället för 150kcal.

Enklare kan jag inte hålla med dig om. Lika enkelt att råka äta för mycket/lite vid +150kcal som vid +250kcal. Men att chansen e större att man har ett faktiskt energiöverskott vid 250kcal än vid 150kcal kan jag vara beredd på att hålla med dig om.

Det är svårt i praktiken att hamna på 150kcal+ varje dag, det kan ju variera extremt från dag till dag och slutligen av veckan är det ett plus på (teoretiskt sätt) 1050kcal, medans om han skulle äta 250kcal/dag skulle det bli ett plus på (teoretiskt) 1750kcal. Det är enklare att hamna närmre 1750kcal+/veckan än 1050kcal+/veckan i praktiken.

Återigen så tror jag inte att det är något enklare. Enklare att ha ett faktiskt energiöverskott, visst, men enklare att ha det specifika energiöverskottet håller jag inte med om. Procentuellt kan man ju ligga närmare men inte i faktisk energimängd.

Jag tror även att han utveckling inte kommer gå jätte fort men har man tålamod att gå upp endast 7,28kg(?) om året så kan det väl gå men som sagt tror det är svårt i praktien :)

Jag gjorde själv en tråd om detta som du/ni kan läsa:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=194804

Saken är ju den att om man vill se resultat snabbt så får man vara beredd på att lägga på sig en del fett, något TS under en tidigare period haft en del av. Mer fett resulterar ju även i en längre/kraftigare deff och större muskelförlust. Men visst kan det ge en lite motivation av att märka av skillnaden lite snabbare.