handdator

Visa fullständig version : Nybörjare testar starting strength


leveller
2013-06-22, 20:18
Hej allihopa, har aldrig gjort något sådant här förut men nu när jag kommit igång med träningen vore det kul att skriva av mig lite om hur det går. Vill inte prata ned nära och kära om träning då det inte intresserar alla, och jag inte vill verka som att jag skryter hehe.

Jag kör med starting strength schemat med variationen chins/pull ups istället för styrkevändningar. Mitt mål med träningen är att bli starkare och hälsosammare, ha kul och att bli mer nöjd med min kropp utseendemässigt.

Innan jag köpte mitt gymkort har jag bara tränat discoövningar hemma med hantlar i princip. Men när jag läst på lite så blev jag såld på SS.

Mina ingångs-stats den 12/6: 24 år, 169 cm, 61 kg.

Knäböj 30kg
Press 20kg

14/6:

Knäböj 40kg
Bänkpress 25kg
Marklyft 30kg

16/6:

Knäböj 45kg
Press 25kg
Chins 4,3,2 stycken

18/6:

Knäböj 50kg
Bänkpress 30kg
Marklyft 40kg

20/6:

Knäböj 55kg
Press 30kg
Chins 4,4,3


På det senaste passet kände jag att både knäböjen och pressen börjar ta emot och verkligen kännas att jag måste ta it, hade rejält med träningsverk efter detta pass och bestämde mig för att lägga in en extra vilodag, så som det egentligen står i programmet.
Därför tänker jag nu sakta ned progressionen till 2.5 per pass på dessa övningar. Bänken tänker jag testa lägga på fem extra tills det börjar ta emot. Marklyft har jag varit feg på då jag inte känner mig superbekväm med den övningen, så ska försöka öka lite extra där. Har sett att alla verkar ta mer i den än i böj så dags att jag sätter fart och kommer ikapp.

Känner mig sjukt taggad och motiverad av detta upplägg, riktigt roliga övningar och lagom många för en total nybörjare, känns åtminstonde som att jag kan fokusera på att lära mig rätt teknik.

I kostväg försöker jag få i mig tre stora mål mat om dagen, plus mellanmål, två liter mjölk och oftast två proteinshakes. Har alltid vägt lite och vill verkligen inte sabba min träning genom att äta för lite. Hur tar man förresten reda på sitt energibehov? skulle nog kunna räkna kalorier mer noggrant men vet inte riktigt vad jag ska satsa på.

Kommer uppdatera med progression osv allt eftersom. Målet är att fortsätta med SS tills jag kan ta min egen vikt i alla övningarna!

Tack för att ni läst.

toalettmysaren
2013-06-22, 20:23
jag kan nog inte rekommendera detta tillräckligt men jag tycker du ska lägga upp videos varje vecka på dina marklyft och även knäböj så du får en bra form på dina lyft redan från början!

Viktökandet går fort, framförallt i marklyft så det behöver du inte oroa dig för så länge du tränar på i övrigt så stressa inte vikten där utan satsa på att grunda med en bra form! lycka till!

Niorna
2013-06-22, 20:47
Har alltid vägt lite och vill verkligen inte sabba min träning genom att äta för lite. Hur tar man förresten reda på sitt energibehov? skulle nog kunna räkna kalorier mer noggrant men vet inte riktigt vad jag ska satsa på.


Jag anpassar maten efter prestation. Eftersom du ökar vikten varje pass är det bara att äta mer när du känner att det börjar bli tungt. Jag var helt slutkörd på vilodagarna och började trycka i mig lite mer mat. Började genast känna mig bättre under vilodagarna och det gick lättare i gymmet. Vid nästa platå ökar jag matintaget igen.