handdator

Visa fullständig version : Latsbrah "Kalorier är mindre viktigt, vikterna på gymmet gör dig större"?


trapz star
2013-06-22, 09:00
http://youtu.be/_pbE4WAK8Kc är det sanning? Att det spelar ingen roll om man äter 4000-5000 kalorier det är när man progressar som man blir större och ökar i muskler? Som jag fattar det är träningen mycket viktigare än kosten, kosten går iprincip bara ut på att äta så mycket att du orkar progressa

Tisu
2013-06-22, 09:06
Jag är inte mest påläst, men det har varit min sanning ett par år åtminstone.

tlk
2013-06-22, 09:07
Inte för jag orkar titta på vidyan så jag vet inte vad den handlar om...

men träningen och progression är viktigare än kosten. Står man still så får man väl förvisso ibland äta mer.. "eat your way through the plateau" å så där.

Sitta och fisa år ut och år in på samma intensitet och densitet i gymmet växer väl ingen på? Ökar du så ökar du. Du kan ju äta hur opti som helst men tränar du som en tant så kommer du ju inte att växa. Du lär lyckas bättre med att träna hårt och äta som en jäkla klant och ända få till resultat.

Förutsatt att du äter tillräckligt för att ge dig själv näring för att orka träna och återhämta dig.

Disclaimer så jag slipper massa dryga replies: ja, det finns tanter som tränar hårt.

trapz star
2013-06-22, 09:17
Inte för jag orkar titta på vidyan så jag vet inte vad den handlar om...

men träningen och progression är viktigare än kosten. Står man still så får man väl förvisso ibland äta mer.. "eat your way through the plateau" å så där.

Sitta och fisa år ut och år in på samma intensitet och densitet i gymmet växer väl ingen på? Ökar du så ökar du. Du kan ju äta hur opti som helst men tränar du som en tant så kommer du ju inte att växa. Du lär lyckas bättre med att träna hårt och äta som en jäkla klant och ända få till resultat.

Förutsatt att du äter tillräckligt för att ge dig själv näring för att orka träna och återhämta dig.

Disclaimer så jag slipper massa dryga replies: ja, det finns tanter som tränar hårt.
Men det låter ju stört med 4000-5000 kalorier per dag som vissa hardgainers kör på? Tror folk lägger för mycket fokus på kalorier och kost än vikten av att progressa?

tlk
2013-06-22, 09:19
Men det låter ju stört med 4000-5000 kalorier per dag som vissa hardgainers kör på? Tror folk lägger för mycket fokus på kalorier och kost än vikten av att progressa?

4-5000kcal / dag är väl inte så jäkla mycket.. Tror jag åt 7000 bara i förrgår. Snittar väl runt 4500. Inga konstigheter.

När jag tränade mer aktivt så åt jag betydligt mer för att hålla vikten.

Man får ju äta som passar en helt enkelt.


Växer man och blir starkare eller vad man nu är ute efter på 1500kcal / dag så kan man ju ligga där.


Om folk lägger för mycket vikt på kalorier vettifan. Jag lägger inte så stor vikt vid det. Progression lägger jag stor vikt på och för en hyfsat detaljerad träningsjournal som iaf sträcker sig tillbaka till 2001. För att ha koll på hur jag reagerar på olika träningstyper osv. Definitivt mer fokus på den. Så gör väl ändå de flesta?



*EDIT* undantag är då förstås om man vill ner i vikt. Då är kalorier kung.

trapz star
2013-06-22, 10:32
4-5000kcal / dag är väl inte så jäkla mycket.. Tror jag åt 7000 bara i förrgår. Snittar väl runt 4500. Inga konstigheter.

När jag tränade mer aktivt så åt jag betydligt mer för att hålla vikten.

Man får ju äta som passar en helt enkelt.


Växer man och blir starkare eller vad man nu är ute efter på 1500kcal / dag så kan man ju ligga där.


Om folk lägger för mycket vikt på kalorier vettifan. Jag lägger inte så stor vikt vid det. Progression lägger jag stor vikt på och för en hyfsat detaljerad träningsjournal som iaf sträcker sig tillbaka till 2001. För att ha koll på hur jag reagerar på olika träningstyper osv. Definitivt mer fokus på den. Så gör väl ändå de flesta?



*EDIT* undantag är då förstås om man vill ner i vikt. Då är kalorier kung.

Det är ju störda mängder kalorier och knappast hälsosamt! Du måste ju ökat i fett som fan också? Varför inte gå upp långsamt i vikt fettfritt

PainGain
2013-06-22, 10:49
Det är ju störda mängder kalorier och knappast hälsosamt! Du måste ju ökat i fett som fan också? Varför inte gå upp långsamt i vikt fettfritt

Inte nödvändigtvis, beror på vikt/längd/aktivitet. Jag ligger själv på 4800 om dagen och ökar inte nämnvärt i fett%.

jasonmago
2013-06-22, 10:52
Själva muskeluppbyggnaden är aminosyroberoende men kroppen är både katabol och anabol genom hela dagen (om man inte tillför näring nonstop). Käkar man så att man ligger på otroligt positiv energibalas så kommer de anabola faserna vara större än de katabola och det kommer resultera i mer muskler men även mer fett.

MrAndersson3
2013-06-22, 10:53
Det är ju störda mängder kalorier och knappast hälsosamt! Du måste ju ökat i fett som fan också? Varför inte gå upp långsamt i vikt fettfritt

Där är en vanlig uppfattning, men äter du 7000 kcal och förbränner 7000 kcal varje dag, då är de precis samma sak som när du äter 3200 kcal och inte mår sämre av de.

r1kkie
2013-06-22, 10:55
Det är ju störda mängder kalorier och knappast hälsosamt! Du måste ju ökat i fett som fan också? Varför inte gå upp långsamt i vikt fettfritt

Micheal Phelps käka ju 12000 kcal per dag. Just saying...

MrAndersson3
2013-06-22, 11:02
Micheal Phelps käka ju 12000 kcal per dag. Just saying...

Om du bara visste hur hårda och utmattande hans pass är så skulle du bli förvånad över att 12000 kcal räcker!:hbang:

Röda Björnen
2013-06-22, 11:21
Det är ju störda mängder kalorier och knappast hälsosamt! Du måste ju ökat i fett som fan också? Varför inte gå upp långsamt i vikt fettfritt

Beror helt på aktivitetsnivån.

MVH

raddum
2013-06-22, 11:24
det är ett samband mellan kcalintag och muskelhypertrofi, men största faktorn är träningen(förutom genetik och ev. supertillskott)

trapz star
2013-06-22, 11:42
det är ett samband mellan kcalintag och muskelhypertrofi, men största faktorn är träningen(förutom genetik och ev. supertillskott)

Hur håller ni koll på kalorier då? Är det inte jobbigt att räkna? Jag kör på mackans stil. Äta mycket protein och se till att vara laddad för att progressa så blir det nog bra

raddum
2013-06-22, 11:46
väger och använder dumbell.se oftast, äter man borta eller inte orkar kan man höfta. Man måste ju inte räkna kalorier heller, hållar man koll på vågen så ser man ju om man äter på balans resp. för mycket eller lite

nitz
2013-06-22, 11:46
Hur håller ni koll på kalorier då? Är det inte jobbigt att räkna? Jag kör på mackans stil. Äta mycket protein och se till att vara laddad för att progressa så blir det nog bra
Om du vill ligga på överskott och inte pallar räkna så ät, se om du ökar i vikt, ökar du som du ska fortsätt på samma spår annars så äter du lite till alternativt om du ökar för fort så äter du bara lite mindre.

Inge Enveten
2013-06-22, 12:19
Progression är primärt. Kalorier är en av flera variabler för att skapa progression. Generellt har du bättre förutsättningar för progression om du har ett högre kaloriintag.

tlk
2013-06-22, 12:21
Det är ju störda mängder kalorier och knappast hälsosamt! Du måste ju ökat i fett som fan också? Varför inte gå upp långsamt i vikt fettfritt

Tidigare tränade jag förvisso 30-40 timmar i veckan. Då går det åt mer kalorier.


Håller reda på kalorier gör jag genom att väga maten när jag lagar mat...

xanton
2013-11-20, 21:47
Hur håller ni koll på kalorier då? Är det inte jobbigt att räkna? Jag kör på mackans stil. Äta mycket protein och se till att vara laddad för att progressa så blir det nog bra

väger + myfitnesspal i mobilen går o regga på 1 minut hela måltidens intag.

z_bumbi
2013-11-21, 10:21
Det är ju störda mängder kalorier och knappast hälsosamt! Du måste ju ökat i fett som fan också? Varför inte gå upp långsamt i vikt fettfritt

4500 kcal/dag är inte så mycket kalorier om man tränar och har ett i övrigt aktivt liv. Speciellt inte om har tränat styrketräning ett tag och är både tyngre och har mer muskler än medelsvensson.

Hur håller ni koll på kalorier då? Är det inte jobbigt att räkna? Jag kör på mackans stil. Äta mycket protein och se till att vara laddad för att progressa så blir det nog bra

Går man upp i vikt så äter man överskott, ligger man stilla i vikt så ligger man något så när på balans och går man ner i vikt så ligger man på minus. Väg dig en eller två gånger i veckan så ser du vad som händer.

Tränar man mycket så är det få som behöver räkna på protein utom möjligen för att få ner mängderna.