handdator

Visa fullständig version : Vad tror ni om dessa mål? Möjligt att nå inom två månader?


Armed Dingo
2013-06-22, 06:15
Tjenare!
Jag sitter här och försöker planera mitt liv och då är såklart träningen en del av det. Jag har precis kommit igång igen efter en period av överträning och just nu går det fortare än på mycket länge, men det kan bero på att jag precis slutat slita ut mig.

Jag skulle vilja veta vad ni tror om dessa mål jag satt upp, är dem rimliga? Självfallet kommer kost skötas (kommer ligga på överskott och närma mig 16-17 % bf när detta är över, usch) och träning likaså, en 4-split.

Såhär ser det ut, alla siffror i kg.
Övning Idag Mål Skillnad reps Tid

Bench: 110kg 120kg 10kg 4st två månader
DB press: 80kg 90kg 10kg 4st två månader
Mil press: 63kg 70kg 7kg 3st två månader
DB press: 50kg 60kg 10kg 4st två månader
Deadlift: 160kg 180kg 20kg 7st Mer
Squat: 140kg 140kg 0 5st två månader

Skillnaden i reps är uträknad på så sätt att en tio kgs ökning är ungefär detsamma som en ökning på 4 reps på nuvarande vikt. I princip så är frågan, kan man öka 4 reps på nuvarande vikt på två månader (ungefär 9 pass/övning, alltså en halv rep per pass)?

God fortsättning!

Alget1990
2013-08-05, 20:26
Har du tänkt att toppforma dej eller har du varit på denna nivå innan?:)

Beemel
2013-08-06, 07:26
Tjenare!
Jag sitter här och försöker planera mitt liv och då är såklart träningen en del av det. Jag har precis kommit igång igen efter en period av överträning och just nu går det fortare än på mycket länge, men det kan bero på att jag precis slutat slita ut mig.

Jag skulle vilja veta vad ni tror om dessa mål jag satt upp, är dem rimliga? Självfallet kommer kost skötas (kommer ligga på överskott och närma mig 16-17 % bf när detta är över, usch) och träning likaså, en 4-split.

Såhär ser det ut, alla siffror i kg.
Övning Idag Mål Skillnad reps Tid

Bench: 110kg 120kg 10kg 4st två månader
DB press: 80kg 90kg 10kg 4st två månader
Mil press: 63kg 70kg 7kg 3st två månader
DB press: 50kg 60kg 10kg 4st två månader
Deadlift: 160kg 180kg 20kg 7st Mer
Squat: 140kg 140kg 0 5st två månader

Skillnaden i reps är uträknad på så sätt att en tio kgs ökning är ungefär detsamma som en ökning på 4 reps på nuvarande vikt. I princip så är frågan, kan man öka 4 reps på nuvarande vikt på två månader (ungefär 9 pass/övning, alltså en halv rep per pass)?

God fortsättning!

DB press två gånger med olika vikter men med samma reps antal??
Inte räknat med att öka i squats?`

Svårt att säga om det är möjligt att öka i den omfattningen du skrivit. Om du har kommit upp på dagens vikter på 6-12 månader så borde det finnas en hel del kvar att öka, relativt snabbt.
Har du däremot tränat aktivt i typ 10 år och ligger på de vikterna kanske det kan bli svårare

Ladugårdsdörr
2013-08-06, 08:49
Jag förstår inte syftet med dessa bestämda mål som många sätter upp i trådar och signaturer. Jag tycker "målet" med träningen borde vara att bli starkare, följa ett bra progressivt program och sedan eventuellt ta ett styrketest då och då (om detta inte är inbyggt i programmet) för att stämma av vad som fungerar/inte fungerar. Givetvis med hänsyn till yttre omständigheter när resultatet utvärderas.

Fundera mindre på viktmål och mer på hur ni ska få en vettig progression där varje pass syftar till att på lång sikt ge styrkeökningar.

Philley
2013-08-06, 09:17
Jag förstår inte syftet med dessa bestämda mål som många sätter upp i trådar och signaturer. Jag tycker "målet" med träningen borde vara att bli starkare, följa ett bra progressivt program och sedan eventuellt ta ett styrketest då och då (om detta inte är inbyggt i programmet) för att stämma av vad som fungerar/inte fungerar. Givetvis med hänsyn till yttre omständigheter när resultatet utvärderas.

Fundera mindre på viktmål och mer på hur ni ska få en vettig progression där varje pass syftar till att på lång sikt ge styrkeökningar.

För många är det skönare/roligare med bestämda mål som man strävar efter. Speciellt om målen är kortsiktiga ser jag ingen poäng med att ha en luddig målsättning som "att öka i stryka". Däremot över en längre tidsperiod låter det vettigt.

När man är nybörjare (antar att TS inte tränat så länge) vill man gärna att träningen ska vara kul och sätter mer kortsiktiga mål. Och får kortsiktiga mål en att fortsätta träna och man lyckas nå målen är det lyckat enligt mig.

PureWhey
2013-08-06, 09:18
Övertränad?
Tränar du triatlon, maraton eller liknande?


Le iPhone

Ladugårdsdörr
2013-08-06, 09:54
För många är det skönare/roligare med bestämda mål som man strävar efter. Speciellt om målen är kortsiktiga ser jag ingen poäng med att ha en luddig målsättning som "att öka i stryka". Däremot över en längre tidsperiod låter det vettigt.

När man är nybörjare (antar att TS inte tränat så länge) vill man gärna att träningen ska vara kul och sätter mer kortsiktiga mål. Och får kortsiktiga mål en att fortsätta träna och man lyckas nå målen är det lyckat enligt mig.

Möjligt, men jag tycker de ofta storslagna målen bara leder till besvikelse när man inte klarar att uppnå dem eller mätthet om de uppnås. För att inte tala om det arbete som läggs ner på att hitta "lämpliga" mål. Öka i styrka är inte det minsta luddigt, tvärtom väldigt tydligt. Sätts 1RM-pb, reps-pb, beräknade 1RM-pb så är man på rätt väg - annars är det dags för felsökning. Väldigt enkelt.
Nybörjare behöver bara tänka på nästa pass: då ska de normalt vara ännu starkare, en mer repetition eller 2,5 kg extra på stången. Vi som hållit på ett tag och periodiserar eller toppar inför tävlingar får våra tester lite mer sällan, men jag hör aldrig någon av de bra lyftarna på min klubb prata om några fixerade mål utan det är alltid full fokus på att "bli bättre", "bli starkare". Framåt, framåt, klarade vikter har noll värde, allt som gäller är progression inför nästa tävling, följa programmet.

eulalia
2013-08-06, 10:08
Jag tycker det känns lite lustigt att du frågar andra om du har satt upp rätt mål. Jag tycker att man kan ha rejält långsiktiga mål, visioner och drömmar om vad man vill kunna prestera på lång sikt, sedan sätter man upp kortsiktiga delmål och grejen med dom är att dom ska kännas uppnåeliga. Känns delmålen rimligt möjliga att uppnå för din del så är dom helt rätt.