handdator

Visa fullständig version : Äter jag för lite?


Blygis
2013-06-22, 00:22
Hej.

Till att börja med, JA, jag är ny här och oerfaren.

Har kört igång med de sista 3 månadernas träning innan jag flyttar utomlands och vill fixa till kroppen lite!
Just nu försöker jag köra 5 pass i veckan och dela upp muskelgrupperna.
Mitt mål är inte att bygga och bli så mycket större utan mest få fram muskler och få dom tydligare på min kropp.
Jag vet dock inte om mitt matschema håller måttet och skulle vilja veta vad ni har att säga om det.
Tar gärna emot tips på hur jag ska ändra detta om det nu är det jag behöver göra.

07.00 - Banan innan jobb
09.00 - 3 dl proteinshake
12.00 - 3 dl proteinshake
16.00 - Träning 1 - 1.5h
18.00 - Middag (husmanskost)
21.00 - Kvarg/bananshake (Om jag känner mig hungrig)


Här är 2 bilder på min kropp för närvarande!

http://postimg.org/image/iea19cwuf/
http://postimg.org/image/aaney5axh/

broman
2013-06-22, 00:56
Omöjligt för oss att svara på då du inte skriver kcal eller makronutrienter.

nomirin
2013-06-22, 01:05
Det du "äter" innan din middag kl 18 tycker jag inte ser något vidare ut. Bara leva på proteinpulver är ingen höjdare enligt mig. Jag hade lagt in mer (nyttiga) kolhydrater och gärna andra proteinkällor än bara proteinpulver, samt en aning fett. Då blir det mat helt plötsligt.
Jag tycker proteinpulver är jättebra, som tillskott, men i ditt fall blir det mer än ett "tillskott".

För att få musklerna mer synliga behöver de byggas på lite samtidigt som du bör minska underhudsfettet. Det är så man "får fram" dem. För det krävs både bra träning och bra kost. :) (som du säkert förstått)

Som broman säger är det omöjligt för oss att svara på om du äter för lite, för det beror helt på hur mycket du äter vid middagen t ex. Och njae, du kan inte säga att du äter si och så många köttbitar eller tallrikar, det är fortfarande ganska diffust.
Dock kan man ju kommentera kostupplägget i sin helhet och det tycker jag som sagt inte ser optimalt ut.

Captainwide
2013-06-22, 09:21
Du hade lätt kunnat klämma in lite kolhydrater, fett OCH protein i form av mat där. Byt ut dina shakes till mat.
Skriv hur lång du, hur mycket du väger samt hur gammal du är så kan vi lättare hjälpa dig. Läs grubs deffguide här på forumet! :)

Reaper123
2013-06-22, 10:03
När du skriver 3dl proteinshake, pratar vi då i runda slängar 100g? Är det isf ett blandprotein eller kör du rent vassle? Om det är det sistnämda skulle jag föreslå att du tänker om!

I övrigt så kan man som redan påpekats endast gissa.

Låter som du vill deffa men bygga muskler, vilket är svårt. Om du vill bli av med fett krävs ett kcalunderskott och det får du alltså genom att äta mindre än du gör av med och funkar alltså lika bra att äta tex med din måltidsfrekvens som var 3:e timma eller bara en middag efter träningen...

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Blygis
2013-06-22, 10:12
Det du "äter" innan din middag kl 18 tycker jag inte ser något vidare ut. Bara leva på proteinpulver är ingen höjdare enligt mig. Jag hade lagt in mer (nyttiga) kolhydrater och gärna andra proteinkällor än bara proteinpulver, samt en aning fett. Då blir det mat helt plötsligt.
Jag tycker proteinpulver är jättebra, som tillskott, men i ditt fall blir det mer än ett "tillskott".

Tack för svaret! Om du får säga hur du tycker jag ska lägga upp mitt matschema innan 18 så skulle jag vara jätteglad om kunde göra detta!
Bara lite små tips på vad jag skulle kunna käka för enkel lunch etc där jag får i mig det fett, kolhydrater och fetter jag vehöver.
Återigen tack för svaret!

Du hade lätt kunnat klämma in lite kolhydrater, fett OCH protein i form av mat där. Byt ut dina shakes till mat.
Skriv hur lång du, hur mycket du väger samt hur gammal du är så kan vi lättare hjälpa dig. Läs grubs deffguide här på forumet! :)

Längd - 178cm
Vikt - 72kg

Tack för svaret!
Håller helt med i vad du säger, och jag skulle även gärna vilja veta om du har något tips på hur jag skulle kunna byta ut mina proteinpulver mot på dagarna när man är på arbetet för att få i mig rätt saker.

Blygis
2013-06-22, 10:16
När du skriver 3dl proteinshake, pratar vi då i runda slängar 100g? Är det isf ett blandprotein eller kör du rent vassle? Om det är det sistnämda skulle jag föreslå att du tänker om![/url]

Ska jag vara helt ärlig skulle jag tro att en shake är 70g blandat med vatten! Har kört på Svenskt kosttillskotts Core proteinpulver. Anledningen till detta är att jag varit överviktig och velat gått ner i vikt. Jag har med hjälp av detta gått ner 19kg och nu när jag kommit till en behaglig vikt har det bara blivit att jag fortsätt köra med samma pulver. Jag vet att detta inte är optimalt och det är därför jag behöver hjälp!


Låter som du vill deffa men bygga muskler, vilket är svårt. Om du vill bli av med fett krävs ett kcalunderskott och det får du alltså genom att äta mindre än du gör av med och funkar alltså lika bra att äta tex med din måltidsfrekvens som var 3:e timma eller bara en middag efter träningen...[/url]

Exakt, jag vill få fram mina konturer av muskler och "tajta" till kroppen under dessa kommande 3 månader. Borde jag då lägga mig på ett högre intag ett tag eller ska man fortsätta ligga på underskott denna tiden?

maattee10
2013-06-22, 10:32
När du skriver 3dl proteinshake, pratar vi då i runda slängar 100g? Är det isf ett blandprotein eller kör du rent vassle? Om det är det sistnämda skulle jag föreslå att du tänker om!

vad mennar du? kan man inte ta 3dl vassle på en gång?

Reaper123
2013-06-22, 10:38
vad mennar du? kan man inte ta 3dl vassle på en gång?Klart man kan göra det, men eftersom TS intag sker på fastande mage utan kombination med något annat så skulle 20-30g/tillfälle mest troligt göra jobbet lika bra om det nu är "jag vill fylla på kroppen med protein var x timme så muskler inte trillar av"-tänket han kör på...

Min baktanke var alltså att han lika gärna kan äta det övriga proteinet på kvällen :)

maattee10
2013-06-22, 10:57
Klart man kan göra det, men eftersom TS intag sker på fastande mage utan kombination med något annat så skulle 20-30g/tillfälle mest troligt göra jobbet lika bra om det nu är "jag vill fylla på kroppen med protein var x timme så muskler inte trillar av"-tänket han kör på...

Min baktanke var alltså att han lika gärna kan äta det övriga proteinet på kvällen :)

jo de sant;) man ska käka en redig portion mat:eating: innan man tar en stor mängd vassle

Reaper123
2013-06-22, 11:13
Ska jag vara helt ärlig skulle jag tro att en shake är 70g blandat med vatten! Har kört på Svenskt kosttillskotts Core proteinpulver. Anledningen till detta är att jag varit överviktig och velat gått ner i vikt. Jag har med hjälp av detta gått ner 19kg och nu när jag kommit till en behaglig vikt har det bara blivit att jag fortsätt köra med samma pulver. Jag vet att detta inte är optimalt och det är därför jag behöver hjälp!




Exakt, jag vill få fram mina konturer av muskler och "tajta" till kroppen under dessa kommande 3 månader. Borde jag då lägga mig på ett högre intag ett tag eller ska man fortsätta ligga på underskott denna tiden?Vill du få synligare muskler bör du fortsätta deffa (kcalunderskott), men min högst personliga åsikt, utifrån dina bilder är att du inte har så mycket muskelmassa att deffa fram och med 72 kg @ 178cm så blir jag allt mer säker på att det du behöver är kvalitativ massa innan du ska deffa ner dig mer.

Så jag skulle föreslå att du försöker hitta din energibalans genom att successivt öka ditt kcalintag (tex +200kcal/dag vecka 1, 200 till vecka 2 osv) och sedan försöka landa på ett marginelt överskott (säg 250 kcal/dag) för att försöka bygga muskelmassa tills du anser dig för "fet" och sen deffa ner dig igen (till sommaren 2014 tex).

Jag förespråkar alltså en ganska så lean/lugn bulk, typ +1 kg/mån för det blir trots allt +6 kg på 6 mån och har du högre tempo är risken stor att du har väldigt mycket onödigt fett som måste deffas bort (men du kommer mest troligt även lägga på dig mer fettfri vikt under den resans gång).

Allt bestäms av vad dina mål med träningen är! :thumbup:

raddum
2013-06-22, 11:29
dat there husmanskost kan ju vara en fläskfärslimpa med grädde och två glas helmjölk for all we know. Annars förstår jag inte riktigt varför du inte äter en mer "normal" protein- och kolhydratrik kost när ditt mål är att bygga muskler. Inget måste att ålla på med 100 tals gram vassle om dagen, om man nu inte tycker det känns bäst.

Blygis
2013-06-22, 11:56
Vill du få synligare muskler bör du fortsätta deffa (kcalunderskott), men min högst personliga åsikt, utifrån dina bilder är att du inte har så mycket muskelmassa att deffa fram och med 72 kg @ 178cm så blir jag allt mer säker på att det du behöver är kvalitativ massa innan du ska deffa ner dig mer.

Så jag skulle föreslå att du försöker hitta din energibalans genom att successivt öka ditt kcalintag (tex +200kcal/dag vecka 1, 200 till vecka 2 osv) och sedan försöka landa på ett marginelt överskott (säg 250 kcal/dag) för att försöka bygga muskelmassa tills du anser dig för "fet" och sen deffa ner dig igen (till sommaren 2014 tex).

Jag håller helt och hållet med! Jag är inte den kraftigaste byggda med muskelmassa men det är inte det jag är ute efter just nu heller, och som jag tidigare skrev har jag bara tillgång till 3 månaders träning innan jag flyttar utomlands och då vill jag göra det bästa av situationen för att häva fram muskelrna som jag har så gott som möjligt. Känns som lite ont om tid att börja dra igång en bulk just nu och hinna deffa ner tills Oktober!
Anser du då att det bästa sättet för mig är att fortsätta ligga på ett litet underskott och bara mosa på på gymmet?

Reaper123
2013-06-22, 12:36
Jag håller helt och hållet med! Jag är inte den kraftigaste byggda med muskelmassa men det är inte det jag är ute efter just nu heller, och som jag tidigare skrev har jag bara tillgång till 3 månaders träning innan jag flyttar utomlands och då vill jag göra det bästa av situationen för att häva fram muskelrna som jag har så gott som möjligt. Känns som lite ont om tid att börja dra igång en bulk just nu och hinna deffa ner tills Oktober!
Anser du då att det bästa sättet för mig är att fortsätta ligga på ett litet underskott och bara mosa på på gymmet?är det formtopp till oktober som är fokus skulle jag säga ligga runt balans under sommaren och hoppas bygga lite sen 2 månaders deff ala -0,5kg/vecka kanske?

Alt. Kroniskt kcalunderskott tills oktober men då ett väldigt sparsamt sådant för tror du max kan skala av 4-5kg utifrån det lilla jag nu sett av bilderna i relation till din vikt & längd

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

nomirin
2013-06-23, 00:23
Om du vill bli av med fett krävs ett kcalunderskott Nej. Det kräver bara att man bränner fettet (med styrketräning förslagvis) och äter rätt. Har du brutit ned musklerna på gymmet kommer de behöva energi, främst i form av kolhydrater och protein enligt min erfarenhet.

Enligt din teori kan man inte gå upp i vikt utan att samtidigt öka sin kroppsfettprocent, vilket heller inte är sant.

Beemel
2013-06-23, 08:19
Nej. Det kräver bara att man bränner fettet (med styrketräning förslagvis) och äter rätt. Har du brutit ned musklerna på gymmet kommer de behöva energi, främst i form av kolhydrater och protein enligt min erfarenhet.

Enligt din teori kan man inte gå upp i vikt utan att samtidigt öka sin kroppsfettprocent, vilket heller inte är sant.

Det är förbannat skitsvårt att gå ner i fettprocent utan att ligga på kcalunderskott. Särskilt när man bara har fyra månader på sig.

Beemel
2013-06-23, 08:24
Hej.

Till att börja med, JA, jag är ny här och oerfaren.

Har kört igång med de sista 3 månadernas träning innan jag flyttar utomlands och vill fixa till kroppen lite!
Just nu försöker jag köra 5 pass i veckan och dela upp muskelgrupperna.
Mitt mål är inte att bygga och bli så mycket större utan mest få fram muskler och få dom tydligare på min kropp.
Jag vet dock inte om mitt matschema håller måttet och skulle vilja veta vad ni har att säga om det.
Tar gärna emot tips på hur jag ska ändra detta om det nu är det jag behöver göra.

07.00 - Banan innan jobb
09.00 - 3 dl proteinshake
12.00 - 3 dl proteinshake
16.00 - Träning 1 - 1.5h
18.00 - Middag (husmanskost)
21.00 - Kvarg/bananshake (Om jag känner mig hungrig)


Här är 2 bilder på min kropp för närvarande!

http://postimg.org/image/iea19cwuf/
http://postimg.org/image/aaney5axh/

Husmanskost säger absolut ingenting då det kan vara massor med olika saker och det säger ingenting om vilka mängder du äter.
3dl säger inte heller sä mycket, hur mycket protein? Hur mycket vätska? Vilken vätska? Vilken typ av protein?

Det finns för många frågetecken för att ge vettiga rekommendationer.

Väg det du äter och bokför.
Och ge exempel på en mer specifierad dag så kommer du få bättre svar/tips

Beemel
2013-06-23, 08:25
Ser man på dina bilder är du i större behov av massa än att tappa kroppsfett.
Det kommer ge en bättre visuell upplevelse.
Lågkroppsfett och ingen massa ser rätt trist ut.

Reaper123
2013-06-23, 08:50
Nej. Det kräver bara att man bränner fettet (med styrketräning förslagvis) och äter rätt. Har du brutit ned musklerna på gymmet kommer de behöva energi, främst i form av kolhydrater och protein enligt min erfarenhet.

Enligt din teori kan man inte gå upp i vikt utan att samtidigt öka sin kroppsfettprocent, vilket heller inte är sant.Går utmärkt att leangaina sig till ökad LBM i kombination med sänkt BF om man orkar sköta kost och träning exemplariskt, men problemet här är att det tar sjukt lång tid, något TS uppenbarligen inte har...

Då är en traditionell deff att förespråka för att just få "snabba" synliga resultat, även om jag nu inte hade rekommenderat det då jag påpekat att jag tycker han saknar massan...

Blygis
2013-06-23, 13:21
Husmanskost säger absolut ingenting då det kan vara massor med olika saker och det säger ingenting om vilka mängder du äter.
3dl säger inte heller sä mycket, hur mycket protein? Hur mycket vätska? Vilken vätska? Vilken typ av protein?

För att ge lite mer exakta svar på min husmanskost så varierar det väldigt mycket!

*Grillad köttbit med sallad och potatis/keso
*Kyckling med ris och currysås
*Falukorv med potatismos
*Spagetti och köttfärsås

Jag väger inte min mat, men tar en normalpotion så man blir mättad, absolut inget överdrivet. Och jag är ingen som äter ihjäl mig.

När det kommer till proteinet så är det Svenskt kosttillskotts Core protein jag har använt mig av för att gå ner 18kg, och som jag tidigare skrev så har jag fortsatt med den under min deff.
Då har jag kört 3dl vatten och 2 skopor protein (55g ca~)

nomirin
2013-06-23, 17:45
Då är en traditionell deff att förespråka för att just få "snabba" synliga resultat, även om jag nu inte hade rekommenderat det då jag påpekat att jag tycker han saknar massan...Jo, det var också därför jag tyckte det kändes fel att han ska gå in för en deff med nuvarande fysiken. Men alla har olika mål, förutsättningar osv.

nomirin
2013-06-23, 17:46
Jag väger inte min mat, men tar en normalpotion så man blir mättad, absolut inget överdrivet. Och jag är ingen som äter ihjäl mig.
Personligen tycker jag det låter vettigt och gör själv likadant, men problemet är när du väljer att äta rätter som dessa:
*Falukorv med potatismos

Då spelar det ingen roll om du äter dig halvmätt, mätt eller jättemätt, om det är ditt huvudmål på kvällen. Det är förstås ingen katastrof att äta det någon gång ibland, men ju mer sällan desto bättre skulle jag säga.

Beemel
2013-06-23, 18:07
För att ge lite mer exakta svar på min husmanskost så varierar det väldigt mycket!

*Grillad köttbit med sallad och potatis/keso
*Kyckling med ris och currysås
*Falukorv med potatismos
*Spagetti och köttfärsås

Jag väger inte min mat, men tar en normalpotion så man blir mättad, absolut inget överdrivet. Och jag är ingen som äter ihjäl mig.

När det kommer till proteinet så är det Svenskt kosttillskotts Core protein jag har använt mig av för att gå ner 18kg, och som jag tidigare skrev så har jag fortsatt med den under min deff.
Då har jag kört 3dl vatten och 2 skopor protein (55g ca~)

Som man frågar får man svar, det är mer eller mindre omöjligt att säga något om din kost på så vaga beskrivningar.
En normalportion är inget mått som går att relatera till något mer än individuellt.
Jag står fast vid mitt förslag, väg och bokför, det är det enda vettiga sättet att se om man får i sig lagom av allt. Vad som är lagom kan sen självklart diskuteras, men det finns bra riktlinjer för det.