handdator

Visa fullständig version : Effekt av vardagsmotion för stillasittande?


supercharge
2013-06-21, 21:48
Jag har det senaste halvåret hamnat i en situation med ett mycket stillasittande arbete. Det har helt enklet landat i att dygnsförbrukningen av kalorier knappast blir särskilt hög. Faktor 1.2 enligt deffguiden.

Nu tänkte jag försöka komma tillrätta med det här genom att försöka aktivera mig så gott det går med vardagsmotion: stå mer, promenera o.s.v. Och jag tänkte försöka hålla koll med en stegräknare.

Den rena kalorivinsten med att gå t.ex. 10000 steg är förstås inte så stor, men om man därutöver kommer ihåg att jag kommer från ett mycket inaktivt tillstånd - vad borde då resultatet bli på ett ungefär? Bara att stå upp istället för att sitta emellanåt anses ju öka förbränningen, så vilken aktivitetsnivå bör man räkna på i mitt fall om jag försöker ligga på omkring 10000 steg per dag?

tjing
2013-06-22, 09:38
Nej, du hamnar inte på 1.2 om du är uppe och rör dig överhuvudtaget.

I regel; en vanlig dag med vardagsmotion och ingen träning skulle jag räkna på alltifrån 1.4-1.6 någonstans, såklart helt beroende på hur mycket du faktiskt rör dig. Det kräver ju onekligen lite mer än att gå från kylen till datorn och slänga sig i tv-soffan.