handdator

Visa fullständig version : Sneda magmuskler


MathiasP
2004-03-01, 01:19
Är övningen som många hockeylag kör, liggande/sittande med benen och överkroppen vinklade som ett v, samtidigt som man svingar en viktskiva fram och tillbaka , bra ? Tar den effektivt på sneda bukmusklerna ? Tacksam för svar /Mathias

Dipshit
2004-03-01, 03:55
Vrida på ryggen och svinga vikter hör inte ihop..
www.exrx.net har många bra övningar..

Shadow Warrior
2004-03-01, 08:58
Originally posted by MathiasP
Är övningen som många hockeylag kör, liggande/sittande med benen och överkroppen vinklade som ett v, samtidigt som man svingar en viktskiva fram och tillbaka , bra ? Tar den effektivt på sneda bukmusklerna ? Tacksam för svar /Mathias

Vill man träna/stärka oblikerna så är det sidebends med hantel som gäller, kolla utförande på adressen du fick.

Spiffy
2004-03-01, 10:03
Bara jag som tycker den tar rätt mycket på baksida lovehandels (inte för att jag har några dock)?

Hur kommer man åt de där sneda musklerna som går snett upp mot armhålan ungefär?
För exempel, titta på Jarod, den hårt jobbande moderatorn.

MasterChief
2004-03-01, 10:28
Spiffy:
Du syftar på Serratus Anterior antar jag. De tillhör inte magmusklerna utan har sitt ursprung på revbenen och fäster på baksidan av skulderbladet. Den jobbar främst i maskiner som PecDec men även i axelpress. Det är ingen muskel man direkt punkttränar.

MathiasP
2004-03-02, 02:21
Originally posted by billon
Vrida på ryggen och svinga vikter hör inte ihop..
www.exrx.net har många bra övningar..

Jag menar inte att man ska vrida ryggen, men tack ändå.
Man måste ju spänna magmusklerna lite för att hålla sig uppe, men samtidigt försöka vara så still som möjligt och låta just de sneda (?) magmusklerna jobba, eller ?

Viveqa
2004-03-02, 08:21
Ingen muskel som behövs punkttränas...
Blir de förstora får du dessutom bredare midja.

emmzan
2004-03-02, 11:41
Originally posted by MathiasP
Är övningen som många hockeylag kör, liggande/sittande med benen och överkroppen vinklade som ett v, samtidigt som man svingar en viktskiva fram och tillbaka , bra ? Tar den effektivt på sneda bukmusklerna ? Tacksam för svar /Mathias

Jag gör en liknande variant, liggande mellan bänkar så att överkroppen är fri och roterar med viktskiva. Lärt mig den av en kompis som fjuttar spjut, och även fått den berömd av idrottsmassören som är f d spjutkastare!
ingenting man gör utan att ha full kontroll på rörelsen dock.