handdator

Visa fullständig version : 15300:- i hushållskostnad per månad


Permaximum
2013-06-21, 09:17
Satt just och räknade på hur mycket pengar det går på matvaruaffärer, äta ute och köpa skit i kiosker. Summan landade på 15300:- vilket är dubbelt så mycket från vad det borde vara i ett hushåll med två vuxna och tre barn.
Jag ska börja plugga nu så det går inte leva lika oansvarsfullt längre. Rent spontant så är det några saker jag kan komma på för att skära ner på kostnaden

- sluta handla skit på små kiosker
- frysa in mat som blir över och ha som matlådor
- kolla reklamblad och bygga veckomenyn runt maten som är billig den veckan
- sluta snusa
- använda upp råvaror som finns hemma innan man köper nytt (tex inte köpa fläskfile om man har kvar fiskpinnar i frysen)

Vad mer?

Fuark
2013-06-21, 09:23
Det var en bra lista tycker jag.

Albatross
2013-06-21, 09:34
Kan rekommendera appen/sidan Matpriskollen om du inte redan använder den.

Ronn
2013-06-21, 09:36
Att spontanhandla saker i kiosker i kombination med att ofta äta ute är förmodligen dom största utgifterna. Snus är väl inte så billigt heller?

bubbe
2013-06-21, 09:36
Sälj bilen alt byt mot något billigt.
Leta upp billiga maträtter som inte kräver så dyra råvaror.

Permaximum
2013-06-21, 09:39
Sälj bilen alt byt mot något billigt.
Leta upp billiga maträtter som inte kräver så dyra råvaror.

Finns ingen kollektivtrafik där jag bor så behöver bilen. Bilen kostar en del jo, men jag ser det som sista utvägen att behöva sälja den. :(

PixiBox
2013-06-21, 09:43
Storhandla på stormarknad i ställer för att gå o handla flera ggr på närbuutiken. Vet inte om du gör det men det har jag märkt att man sparar grymma pengar på och det är mycket lättare att göra en budget över matkostnader då...

Alexton
2013-06-21, 09:49
Ett annat tips är att lära sig laga riktig mat. Bort med halvfabrikat och snabba lösningar och istället lägga schema. Sparade många tusenlappar för mig och min sambo när vi började studera.
Skulle du dessutom slänga in 2-3 vegetariska dagar i veckan skulle nog din maträkning per månad halveras.

Bulk förpackning snus, en sådan där stor snushink lär spara en del pengar också ;)

Tomten
2013-06-21, 09:54
Låter spontant så att det också kan vara så att ni köper för dyra råvaror kontra vad ni får för pengarna.

Testa handla mer på billigare butiker som Lidl eller Willys, det går att tjäna flera hundra bara på grönavdelning om man jämför med ICA. Köp också mer rotfrukter, baljväxter och andra grönsaker som är billiga och nyttiga men samtidigt har högt näringsinnehåll och är goda.

När ni köper animaliska produkter, tänk på vad det är för mat ni ska göra. Om ni köper kyckling så köp billigare fryst kyckling (finns från ~45-70:- kr kilo) för grytor och liknande, då ni inte lär märka någon större skillnad, men om kycklingen är mer framträdande, köp då istället lite dyrare färsk kyckling. Detsamma gäller köttfärs, testa ersätta det med blandfärs i köttbullar eller kanske i köttfärssåsen. Om ni tycker det smakar sämre, gör det inte nästa gång, men testa er fram så kommer ni hitta många billigare alternativ som kanske till och med smakar bättre.

Rådet är att ni undviker att köpa animaliska produkter för mycket mer än 80kr/kilot och bara köper dyrare produkter någon enstaka gång i månaden om ni ska lyxa till det. Vill ni ha finare kött så går det också att hitta produkter som har kort datum till halva priset, vilket inte är helt svårt om man är ute rätt tid på dagen (akta bara så inte pensionärerna knycker allt :D )

eulalia
2013-06-21, 09:56
Många bra tips där! Jag skulle dock aktivt välja att göra matlådor förutom att spara det som blir över. Ta med kaffe thermos och macka hemifrån, det är lätt att det går mycket onödiga kronor i studentkiosken då man blir sugen.

Storkok är ett jättebra sätt att spara pengar och mitt tips där är att utnyttja TV-kvällen eller tiden när du pluggar. Laga köttgryta för ett kompani och gärna dagen före, tar en liten stund att hacka tärningar men sedan kan ju maten smygputtra i 2 timmar, den sköter sig själv med lite tillsyn utemellan, kanske i reklampausen. Att ugnssteka mat och göra pytt i pannor där man räddar allt innan det blir för gammalt, är också ett bra sätt att hinna laga mat då ugnen/maten sköter sig själv medan du pysslar med annat.

Vänj dig med att jobba med frysen, köp lite extra av sånt som det är bra pris på och bunkra upp ett lager. Ta för vana att plocka ur något ur frysen tex kvällen före det ska tillagas.

Det var mina bästa tips i alla fall...

Tomten
2013-06-21, 10:02
Ett annat tips är att lära sig laga riktig mat. Bort med halvfabrikat och snabba lösningar och istället lägga schema. Sparade många tusenlappar för mig och min sambo när vi började studera.
Skulle du dessutom slänga in 2-3 vegetariska dagar i veckan skulle nog din maträkning per månad halveras.

Bulk förpackning snus, en sådan där stor snushink lär spara en del pengar också ;)

I det här fallet tror jag inte vegetariska dagar är ett måste, speciellt inte med tanke på hur billigt kött man kan få tag på idag. Är inte ovanligt att man ser ganska fina animaliska produkter (kassler, blandfärs, mörad ytterfile) för mellan 40-50 kronor kilot så det blir fortfarande inte i speciellt dyrt med animaliskt protein. Fast med det sagt så går det att göra vegetarisk mat för en bråkdel av de pengarna, om man verkligen försöker :)

Håller med om halv-fabrikaten, om det används i dag så ska de bort, speciellt om man tänker på sina barn. Involvera också gärna barnen när ni lagar mat, det är något de kommer att ha stor nytta av när de växer upp. Jag har så många bekanta som är hopplösa på matlagning, och det är jag helt övertygad om är för att de aldrig fick lära sig något om matlagning när de växte upp.

spoonchest
2013-06-21, 10:05
Storhandla på stormarknad i ställer för att gå o handla flera ggr på närbuutiken. Vet inte om du gör det men det har jag märkt att man sparar grymma pengar på och det är mycket lättare att göra en budget över matkostnader då...

+1. Jag och sambon åkte till närmsta hemköp och skulle veckohandla. Kände oss rånmördade när vi kom därifrån.
Medlemskort på Ica Maxi is the way to go.

PixelMiner
2013-06-21, 10:10
För egen del så har det varit att minimera de fasta kostnaderna:

Kolla att ditt telefon-abonnemang är det billigaste för dina behov. T.ex. på prisjakt (http://www.prisjakt.nu/service/cellular_contracts/). Kunde själv minska mina mobilräkningar med 100 kr i månaden genom att byta abonnemangstyp inom samma operatör.
Kolla ditt el-abonnemang. T.ex. på elskling (http://www.elskling.se/). (Själv satt jag med tillsvidarepris som var 3 ggr så dyrt som rörligt pris. *facepalm*)
Transportkostnader: Behöver du verkligen bil? Går det hitta en bil med billigare driftskostnader? Har du ingen bil och åker buss/T-bana/spårvagn, kan du byta det mot cykel?
Inga köp på kredit. Om man inte har råd så skall man inte köpa en massa prylar. Inga jävla undantag på denna regeln. Prylar gör inte att man blir lyckligare.

Sparven från Minsk
2013-06-21, 10:40
Bra lista, håll dig till den bara! Tidningar, snabbmat, läsk och halvfabrikat är dyrt!

PixiBox
2013-06-21, 10:40
+1. Jag och sambon åkte till närmsta hemköp och skulle veckohandla. Kände oss rånmördade när vi kom därifrån.
Medlemskort på Ica Maxi is the way to go.

Jo... Själv handlar jag i en kombination, Willys, Lidl och någon gång ibland på Coop forum eller Ica maxi. Men då är det lite lyxigare. Jag sparar massor med pengar genom att handla mycket på Willys och Lidl i jämförelse med Coop och Ica så det gäller att jämföra även där... :)

Yes
2013-06-21, 11:02
Ett annat tips är att lära sig laga riktig mat.
Bah! Fiskpinnar och nudlar kostar under 10Kr för en måltid.

BlötSnö
2013-06-21, 11:05
När det kommer till mat så finns det många bra sätt att spä ut den dyrare maten med billiga råvaror utan att det förstör.
I saker som innehåller köttfärs kan man t.ex. riva ner morötter eller spä på med olika sorters bönor osv...

Tjuckot
2013-06-21, 12:20
Veckohandling har nog trimmat vår matbudget med 1-2k. Snuset lär du ju spara 1000-1500 beroende på konsumtion och märke (exkl. småsakerna man kanske köper med sig om man "bara" ska köpa en dosa snusa).

Tomten
2013-06-21, 14:03
Veckohandling har nog trimmat vår matbudget med 1-2k. Snuset lär du ju spara 1000-1500 beroende på konsumtion och märke (exkl. småsakerna man kanske köper med sig om man "bara" ska köpa en dosa snusa).

I det här fallet borde de däremot kunna halvera sin matbudget. Idag spenderar de 500 kronor per dag, alltså 100 kronor per person i hushållet, vilket jag tycker låter på tok för mycket. De borde utan större problem kunna få ner det till ungefär 50-75kr/person.

Tjuckot
2013-06-21, 14:06
Ja, vi är bara två vuxna, så med barn hade det ju blivit betydligt mycket mer.

Permaximum
2013-06-21, 15:56
Tack för alla råd!
I brukar åka och storhandla på willys/ica maxi en gång i månaden och då endast köpa billiga grejer. Fryst kyckling, kött som håller på gå ut etc. Brukar handla och fylla frysen blir typ 2000-3000 vi handlar för. Men närmaste storbutiker ligger 10 mil bort så det går inte att hålla på åka iväg flera gånger i månaden då tjänar man inte så saftigt på det längre. Sen går det väl typ 2-3 liter mjölk per dag här hemma, yoghurt etc som måste fyllas på.
Tror största problemet är att om vi får för oss att vi vill äta gott kan vi sticka ut och köpa ingredienser för några hundra och sen använda de endast en gång. Får bli ett slut med det. En annan sak vi slarvar med är att vi sparar mat i kylen för att äta det "sen", bara det att "sen" aldrig inträffar utan det slutar med att vi slänger bort det.