handdator

Visa fullständig version : Militärpress/axelpress


guden2010
2013-06-20, 13:32
När man kör axlar med stång, ska man köra framför huvudet eller bakom ?

Vad är bäst, eller ska man variera `?

Holmeros
2013-06-20, 13:42
Framför.

Jag skulle inte rekomendera någon att pressa bakom huvudet, men är man rörlig och tvunget vill så ska jag inte hindra.
Själv håller jag mig till att börja pressen framför huvudet vid bröstet, och när jag kommer över huvudet så reglerar jag så den sista biten pressas rakt ovanför huvudet.

guden2010
2013-06-20, 13:52
Framför.

Jag skulle inte rekomendera någon att pressa bakom huvudet, men är man rörlig och tvunget vill så ska jag inte hindra.
Själv håller jag mig till att börja pressen framför huvudet vid bröstet, och när jag kommer över huvudet så reglerar jag så den sista biten pressas rakt ovanför huvudet.

vad är det som är dåligt att gå bakom huvudet ?

Stefan J
2013-06-20, 14:24
vad är det som är dåligt att gå bakom huvudet ?

Inget alls. Det är en jättebra axelövning.

JonasF
2013-06-20, 14:44
Jag har nästan lättare för att pressa bakom huvudet än framför. Det tar riktigt bra, känns gött och är ingenting jag kommer sluta med.

Cogge
2013-06-20, 14:53
Det känns som att man ställer mer krav på balansen om man kör bakom huvet bara

Drago_00
2013-06-20, 16:08
Någon som har några bra youtube-länkar med genomgång av denna övning?

rogerQ
2013-06-20, 21:49
Någon som har några bra youtube-länkar med genomgång av denna övning?

Jag har sett ett bra klipp som jag inte hittar nu. Men jag kan beskriva det, en man visar i ett garage att när man kör bakom nacken kan stången gå helt vertikalt utan att överkroppen rör sig. Kör man framför huvudet måste kroppen luta sig bak något och räta ut sig när stången kommer överhuvudet. Förutsatt att rörligheten i axlarna tillåter detta.

ceejay
2013-06-20, 21:52
Bakom huvudet är väldigt trevligt. Man måste dock hålla lite bredare(eller ja, de flesta måste det iaf)

Stefan J
2013-06-20, 21:55
Någon som har några bra youtube-länkar med genomgång av denna övning?


Inga konstigheter, ner och upp. Kan dock rekommendera att du kör lite längre från fail än jag gjorde här, alternativt fler reps. En sakta tillvänjning om det känns stelt är också vettigt, dvs att de första passen är riktigt lätta så att du inte sträcker något. Men sedan efter någon vecka när det känns bra ska det inte vara någon fara att gå all out.

uaHj7YB3LwY