handdator

Visa fullständig version : Tips och hjälp med 10 pass/vecka upplägg.


folkesonn
2013-06-20, 13:22
Hejsan.

Jag och två kompisar skall nu första veckan på semestern köra ett eget mini-träningsläger där vi tänkte köra 2-3 pass per dag på gymmet.

Kör vi 3 pass per dag kommer det blir 1 cardio + 2 styrkepass.
Kör vi 2 pass per dag blir det 1 styrkepass + ett styrka och cardio blandad.

Upplägget tänkte vi köra tyngre basövningar på första styrkepasset på förmiddag/morgon och sen på kvällspasset köra mer specifikt och isolerat på samma muskelgrupper vi riktade in oss på förmiddagen.
Kan mycket väl bli så att förmiddagspasset blir något åt SL 5x5 eller liknande upplägg, dvs bara tyngre basövningar.

Blir detta upplägg "optimalt" eller skall vi vända ordningen eller köra något helt annat?
Har googlat runt lite, men lyckas mig inte göra mig klok på vad jag hittar så tänkte fråga om hjälp.

Alla är vi 22 år gamla och mina kompisar har tränat 1,5-2 år regelbundet på gym med 4-5 pass i veckan.
Jag själv har totalt sett 8 års erfarenhet av gym (fd elitsimmare + läste elitidrottsprogram i gymnasiet) men har kört 4-5 pass i veckan sammanhängande i ungefär 1,5 år nu.

Tacksam för svar och hjälp på upplägget.
Gärna tips på övningar om någon har kört liknande upplägg.

Paperbasket
2013-06-20, 14:34
Jag tror att det där är fruktansvärt ooptimalt.

Kalla mig helt lost men om du kör igenom en muskelgrupp på morgonen så kan jag tippa på att du behöver en återhämtningsperiod som sträcker sig längre än till kvällen.

dmoller
2013-06-20, 18:47
kanske lägga chins på morgonen och bänk på kvällen en dag.
tunga/lätta böj en annan. och kombinera lite olika övningar på det viset. kör inte brutal volym eller så mycket failure set

Birkharju
2013-06-20, 22:38
Optimalt för att bygga muskler eller bli stark går inte ihop med att träna 10 pass i veckan såvida ni inte är tyngdlyftare.

Jag hade rekommenderat ett 3-1-3 upplägg om ni verkligen vill träna mycket. Det är rätt jobbigt i längden.

folkesonn
2013-06-22, 14:07
Verkar vara lite spridda upplägg överlag, precis som när jag googlat.
Men jag är tacksam för dessa, tanken med denna vecka vi skulle ha var egentligen att träna så mycket som möjligt, mest för att "bryta" ner kroppen och sen under resterande semester/sommar köra på som vanligt.

Därav tanken att öka mängden pass till det dubbla denna veckan.

Det med att köra 3-1-3 upplägget låter intressant, så skall kolla lite på det tänkte jag.

Jontehejh
2013-06-22, 14:17
Verkar vara lite spridda upplägg överlag, precis som när jag googlat.
Men jag är tacksam för dessa, tanken med denna vecka vi skulle ha var egentligen att träna så mycket som möjligt, mest för att "bryta" ner kroppen och sen under resterande semester/sommar köra på som vanligt.

Därav tanken att öka mängden pass till det dubbla denna veckan.

Det med att köra 3-1-3 upplägget låter intressant, så skall kolla lite på det tänkte jag.

Varför vill man det? För det är väl exakt vad man riskerar med ett upplägg där kroppen aldrig får återhämta sig?