handdator

Visa fullständig version : Snabbt och bra att äta??


Sallae
2004-02-29, 23:14
Alltså, man ska käka var 3e-var 4e timme?? går i skolan och får på så vis rätt lite tid över till att äta, speciellt mellan frukost vid 7, och lunch vid 12. Undrar om ni har några tips på något snabbt och bra man kan stoppa i sig!? :eating:

Crystal
2004-03-01, 18:19
Dra förbi ngn affär och köp ngt, exempelvis en yoghurt :D

Purre
2004-03-01, 20:32
Ett paket mjölk innehåller ju rätt bra med näring och det kostar bara 7 kr.

Annars kan du ju ta med dig en skinkmacka hemifrån och sen smyger du dig undan under rasten och äter din macka i smyg. :eating:

Sallae
2004-03-02, 15:27
Originally posted by Krystal
Dra förbi ngn affär och köp ngt, exempelvis en yoghurt :D

men om man bara trycker en yogurt får man inte i sig särskilt mkt protein ?? fast det kasnke inte är nödvändigt elller??!

Yankeee
2004-03-02, 15:38
34 gram protein räcker väl till ett mellanmål??

Dolce
2004-03-02, 16:09
har ni igen cafeteria i skolan med youghurt, mackor och annat?

shirunai
2004-03-02, 16:26
ta med maten i en ståltermos med mat, funkar prima håller sig riktigt varm i några timmar :thumbup:

Sony
2004-03-02, 20:42
Rejält med keso mellan två smörgåsar funkar fint att ta med i en liten plastpåse/plastburk. Alternativt mager ost och några skinkskivor, äter du rejält kl. 7 och har lunch kl. 12 så behöver du ju inte äta supermycket....sedan beror det väl på vilka krav du har på smak och sånt om du ska hutta olja eller köpa en mjölk som komplement om du vill ha i dig mera energi/protein.

En påse nötter av något slag att ha i ryggsäcken är också smidigt, både lite extra protein och energitätt :thumbup:

Clementz
2004-03-02, 20:48
Håller med om att nån mejeriprodukt är guld som ett mellanmål. Bara att hälla i sig. Innehåller det mesta man behöver. :bpump:

Dymion
2004-03-03, 07:40
Valio's Cottage Cheese:hbang:

Dymion
2004-03-04, 19:32
En fråga angående mellanmål! Om man äter ett väldigt fettsnålt mellanmål som t e x tonfisk i vatten, osötat flerkorns bröd, frukt, rekomenderar ni att man tillför någon sorts nyttig olja till mellanmålet?

Jag vill hålla min fettförbränning så högt som möjligt förstås och vill därför inte utsätta kroppen av ett för lågt fettintag! Jag äter i överlag relativt fettsnålt och har därför funderat på att hälla över lite olivolja på sallad osv, eller ska man köpa linfrö-olja istället eller duger det bra med olivolja?

King Grub
2004-03-04, 19:39
Originally posted by Dymion
En fråga angående mellanmål! Om man äter ett väldigt fettsnålt mellanmål som t e x tonfisk i vatten, osötat flerkorns bröd, frukt, rekomenderar ni att man tillför någon sorts nyttig olja till mellanmålet?

Jajamen, någon form av bra fett bör ingå i alla mål utom det närmast efter träningspasset. Raps-, oliv-, linfrö-, tistel-, fiskolja, nötter, frön, mandlar, avocado är exempel på bra fettkällor. Eller så kan man välja en fet fisksort, om det nu vankas fisk.

Dymion
2004-03-04, 20:30
Jag brukar äta makrill som pålägg till mellanmålet dels för att det är riktigt gott och dessutom innehåller nyttigt fett, men jag vill gärna variera mig som sagt. Favorit pålägget har en tendens att dyka upp VÄLDIGT ofta när det vankas mellanmål: Messmör:hbang:

Om jag nu ska börja äta olivolja till mellanmålen ungefär hur mkt bör man använda i runda slängar, en matsked? Vilket är att föredra av olivolja eller linfröolja??

Jag är VÄLDIGT frågvis ;)

KIRE
2004-03-04, 20:37
Originally posted by Dymion
Jag brukar äta makrill som pålägg till mellanmålet dels för att det är riktigt gott och dessutom innehåller nyttigt fett, men jag vill gärna variera mig som sagt. Favorit pålägget har en tendens att dyka upp VÄLDIGT ofta när det vankas mellanmål: Messmör:hbang:

Om jag nu ska börja äta olivolja till mellanmålen ungefär hur mkt bör man använda i runda slängar, en matsked? Vilket är att föredra av olivolja eller linfröolja??

Jag är VÄLDIGT frågvis ;)

Ang olika oljor så är linfröoljan bättre under förutsättning att
förvaras mörkt och kallt och är av finare kvalitet än zeta oljan
för 20kr på konsum.

Olivoljan är helt ok alltid.

Annars är rapsolja det mest prisvärda i fettkvalitet/pris hänseende.

King Grub
2004-03-04, 20:40
Originally posted by Dymion
Om jag nu ska börja äta olivolja till mellanmålen ungefär hur mkt bör man använda i runda slängar, en matsked?

Det beror väl helt och hållet på hur mycket energi du vill ha från fettet och vilken energiprocent fett du siktar på?

Arwen
2004-03-04, 21:14
Originally posted by Dymion
Valio's Cottage Cheese:hbang:

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Min mellanmålslåda innehåller ofta:

Tonfisk
Valio cottage cheese
Gröna ärtor
vinigrette på olivolja, linfröolja och balsamico-vinäger:eating:

Dymion
2004-03-04, 21:51
Så ser mitt mellanmål ofta ut också Arwen:love:
bortsett från vinigrette på olivolja, linfröolja och balsamico-vinäger.