handdator

Visa fullständig version : Börsen och beteendevetenskap


benya
2013-06-20, 09:29
Tja, läste en artikel som fick mig att fundera på hur människan agerar i olika fall och om börsstatistik går att använda för att förklara människans beteende överlag?

frågorna:

Intressant beteendeanalys på börsen som kanske går att använda bredare än bara för börsen . Är människan mer impulsiv när oro är drivkraften och mer försiktig vid optimism?

” Dow Jones fallit med mer än 5 procent under en enskild handelsdag vid 18 tillfällen men bara stigit med 5 procent eller mer vid 10 tillfällen. Givet att Dow Jones sammantaget under perioden stigit med 1700 procent borde det allt annat lika finnas en bias åt andra hållet.
Förklaringen till att nedgångar oftast sker mer abrupt än uppgångar är att investerare nästan alltid är mer benägna att sälja i panik än att köpa i eufori.”

Och lite tips för börshajarna som ser sina placeringar minska i värde justra nu:


Det verkar med andra ord inte som om man kan dra slutsatsen att förekomsten av enskilda dagar med stora börsfall i sig indikerar att fallen ska fortsätta på kort eller medellång sikt. Som investerare talar det för att man ska följa devisen att ”ha is i magen” vid kortare perioder av högre volatilitet så länge man är av åsikten att den fundamentala värderingen inte är besvärande hög. Det tycker vi inte att den är för svenska aktier idag och därför är vårt tips är att följa en annan devis ”att köpa till sillen…”.



Vad tycker kolo's mosaik av expertis?
*rolleyes*

tearz
2013-06-20, 09:32
Givetvis är det så.

Det är ju definitivt något jag anser ligger i människans natur.

Iaf den "stora massans"

"Försiktig optimism"

Dvs inte gapa efter för mycket osv..

Loke
2013-06-20, 09:49
Fast det bevisar ju mest att folk är mer rädda för att göra en förlust än att missa en vinst, vilket inte jag tycker är så konstigt. Om man tar det mest extrema fallet, att bli av med allt eller dubblera sitt värde, så inser man ju att de två fallen har samma men motsatt värde, men i praktiken är det inte alls värt risken att dubblera sina pengars värde om man i hälften av fallen blir av med allt. Det brukar ju föreslås att man ska se pengar på bordet som spenderade och handla därefter, men jag tror de flesta aktörerna ändå inte anser sig har råd med någon större förlust.

Dessutom, värdeökningar på börsen kommer ju av att människor faktiskt stoppar in pengar. Vid en given tidpunkt finns det hos en viss grupp människor en begränsad mängd pengar. Därmot kan man såklart sänka börsen hur mycket som hellst, någon nedre gräns finns ej. Så det kan ju vara så att de mest optimistiska helt enkelt inte har råd att höja börsen, även om de vill.

benya
2013-06-20, 10:12
Nej, det håller jag med om. Det är ju helt klart sunt att vara mer försiktig när det kommer till förluster.
Men alltid kanske det inte är det klokaste valet att panik-sälja just pga en kortsiktig nedgång – det är denna oro som verkar, för många, vara drivkraft för impulsivitet och i de flesta fall irrationellt handlande. Enligt statistiken och givet relativt goda förförhållanden i grunden.
Måste fnula lite mer på detta..