handdator

Visa fullständig version : När är man grov?


snelhest
2013-06-19, 21:57
Var går egentligen gränsen för när en man av medellängd kan kalla sig "en grov kille," "en biff," etc, etc.

40 cm runt överarmen? 90 kg body weight?

Tycker bara det känns så jävla flummigt när man egentligen är grov.

:confused:

MackeJuve
2013-06-19, 22:01
En kille på mitt jobb sa en gång att allt under 40 cm var (citerar) "kärringarmar". Han var iofs mullig... Men allt det du tar upp som exempel beror ju på längd o.s.v. 90 kg på 200 cm är ju ingenting.

frekar3
2013-06-19, 22:02
Längden-100 (i kg) i BRA (6-8%) form.

Bulta
2013-06-19, 22:08
Längden-100 (i kg) i BRA (6-8%) form.

Oj, det var en högt satt standard för att få kalla sig grov. Dit tvivlar jag att speciellt många lyckas komma på en hel träningskarriär.

mangemani
2013-06-19, 22:08
enligt mig så är man grov/stor/vältränad då man kan se stor ut(formerna på musklerna, bredd på ryggen osv) i tjocka kläder.
ser man inte ens stor ut i en vanlig t-shirt utan måste ha på sig ett linne för att något i över huvud taget ska kunna synas, då är man bara liten enligt mig, spelar ingen roll hur mycket ådror som syns och hur väl musklerna syns då de spänns iklädd i linnet.
det är min åsikt.

spoon
2013-06-19, 22:10
30 bmi och mellan 10-20% bf

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

BisonLGcrew
2013-06-19, 22:13
sub 40cm - kids arms syndrome
sub 45cm - teenager arms syndrome
sub 50cm - adult arms syndrome
+50cm - riktiga armar

Sen kan man alltid lägga till nivåer beroende på bf%

frekar3
2013-06-19, 22:23
Oj, det var en högt satt standard för att få kalla sig grov. Dit tvivlar jag att speciellt många lyckas komma på en hel träningskarriär.

Lite i överkant troligtvis :)
I en "Svenssons" öga så lär den siffran snarare vara typ. Längden-110 i hyfsad form (10-12%) :D

Bryggan
2013-06-19, 22:36
Man måste ha en grov Nacke också för annars ser man aldrig grov ut! En musklad person som har "pencil-neck" är patetiskt och kan aldrig kallas grov!

BobaFett
2013-06-19, 22:40
Alltså det bästa och snabbaste sättet att bli grov är att vara i off season form. Folk som inte styrketränar (och även de som tränar) fattar inte ändå.

Jag väger 85 på 187 cm i 6-8% form och kan se jäkligt spinkig ut i fel kläder.

När jag vägde 95 så kunde jag knappt komma igenom dörren kändes det som, fyllde ut alla kläder o.s.v. och jag var inte fet.

Bryggan
2013-06-19, 22:50
Alltså det bästa och snabbaste sättet att bli grov är att vara i off season form. Folk som inte styrketränar (och även de som tränar) fattar inte ändå.

Jag väger 85 på 187 cm i 6-8% form och kan se jäkligt spinkig ut i fel kläder.

När jag vägde 95 så kunde jag knappt komma igenom dörren kändes det som, fyllde ut alla kläder o.s.v. och jag var inte fet.Jag är så dålig på det här med att beräkna BF. Har du typ 16-18% BF vid 95 eller ska man räkna in mer muskler. För om man förlorar muskler vid viktnedgång så borde man ju rimligtvis vinna desamma om man tränar vid en viktuppgång? 1/4 förlorar man i muskler vid deff eller ngt läste jag här.

PureWhey
2013-06-19, 22:58
enligt mig så är man grov/stor/vältränad då man kan se stor ut(formerna på musklerna, bredd på ryggen osv) i tjocka kläder.
ser man inte ens stor ut i en vanlig t-shirt utan måste ha på sig ett linne för att något i över huvud taget ska kunna synas, då är man bara liten enligt mig, spelar ingen roll hur mycket ådror som syns och hur väl musklerna syns då de spänns iklädd i linnet.
det är min åsikt.

+1, det är skillnaden på grov och rippad/bra form. (Kan såklart vara båda samtidigt)

Fartman
2013-06-19, 23:23
enligt mig så är man grov/stor/vältränad då man kan se stor ut(formerna på musklerna, bredd på ryggen osv) i tjocka kläder.
ser man inte ens stor ut i en vanlig t-shirt utan måste ha på sig ett linne för att något i över huvud taget ska kunna synas, då är man bara liten enligt mig, spelar ingen roll hur mycket ådror som syns och hur väl musklerna syns då de spänns iklädd i linnet.
det är min åsikt.

Alltså det bästa och snabbaste sättet att bli grov är att vara i off season form. Folk som inte styrketränar (och även de som tränar) fattar inte ändå.

Jag väger 85 på 187 cm i 6-8% form och kan se jäkligt spinkig ut i fel kläder.

När jag vägde 95 så kunde jag knappt komma igenom dörren kändes det som, fyllde ut alla kläder o.s.v. och jag var inte fet.

Ja, att vara i strandform är inget som brukar hänga ihop med att vara grov. För att vara både grov och rippad så måste man ha sjukt mycket muskler.
Jag skulle nog enkelt säga så att när man pga sin muskelmassa kommer undan med en rätt rejäl kagge så är man grov. Skillnaden på en grov kille och en vanlig tjockis kan tex vara att trots att magen är lika stor så säger folk att den grove killen minsann inte är tjock utan snarare stor/stark/grov.
Strongmen, lyftare, kulstötare mfl är bra exempel på grova killar, men man behöver inte vara riktigt så stor som dessa för att anses som grov. Viktmässigt bör man nog iaf ligga på BMI 30+.

BobaFett
2013-06-19, 23:36
Jag är så dålig på det här med att beräkna BF. Har du typ 16-18% BF vid 95 eller ska man räkna in mer muskler. För om man förlorar muskler vid viktnedgång så borde man ju rimligtvis vinna desamma om man tränar vid en viktuppgång? 1/4 förlorar man i muskler vid deff eller ngt läste jag här.

Du behöver inte förlora nåt alls men att ha 15% BF kan t.ex. göra armarna 5 cm större i omkrets jämfört med rippad form. Fettet ger jäkligt mycket mer volym helt enkelt.

Skillnaden är att det ser 100 ggr bättre ut att vara fettfri och man ser större ut utan kläder på stranden t.ex.

Carnes
2013-06-20, 09:54
IMO så kan inte rena atleter blir riktigt grova. Dom kan dock vara i riktigt bra form. När jag tänker ''grof'' eller ''grov'' tänker jag på ett riktigt bygge så att säga.

ett exempel: Ako Rahim, riktigt bra form, sjukt opti.. Men jag anser inte att han är grov.

Inb4 bilder på natty pros i USA.

Wormzie
2013-06-20, 10:03
Jim wendler är urtypen för "grovt" utseende, ur mina ögon sett. Inte fet, inte rippad, köttig nacke/underarmar.. trapsen lyfter hoodien eller t-shirten, god axelbredd och rejäla vader (snyft :cryout:)

http://i281.photobucket.com/albums/kk222/akhan_09/Wendler-Yoke.jpg

Bryggan
2013-06-20, 10:04
IMO så kan inte rena atleter blir riktigt grova.Vad menas med "riktiga atleter"?
http://collider.com/uploads/imageGallery/Mike_Tyson/mike_tyson__1_.jpg

gunhamn
2013-06-20, 10:08
IMO så kan inte rena atleter blir riktigt grova. Dom kan dock vara i riktigt bra form. När jag tänker ''grof'' eller ''grov'' tänker jag på ett riktigt bygge så att säga.

ett exempel: Ako Rahim, riktigt bra form, sjukt opti.. Men jag anser inte att han är grov.

Inb4 bilder på natty pros i USA.

Tror du ångrar dig om du skulle se Kristian Sewen eller Henrik Franzen IRL med en kv runt 100..

Annars måste man va stor för att va "grov" i dina ögon, men alla får tycka som dom vill såklart =)

Och ja, dom är rena och det ska inte diskuteras här utan PMa dirr isf ;)


Edit: Ser att du inte tycker Ako är grov och då är du som sagt kräsen vad gäller grovhet eller vad man ska säga.
Tror du inte att du skulle tycka Ako va grov om han hade gått upp till 110, då hade han fortfarande varit i hyffsad form men riktigt stor bara. Eller tycker du man ska va riktigt rippad för att få räknas som grov?

Überbiffen
2013-06-20, 10:11
enligt mig så är man grov/stor/vältränad då man kan se stor ut(formerna på musklerna, bredd på ryggen osv) i tjocka kläder

+ millions

Carnes
2013-06-20, 10:12
Vad menas med "riktiga atleter"?
http://collider.com/uploads/imageGallery/Mike_Tyson/mike_tyson__1_.jpg
va? Jag skrev rena atleter.

Tror du ångrar dig om du skulle se Kristian Sewen eller Henrik Franzen IRL med en kv runt 100..

Annars måste man va stor för att va "grov" i dina ögon, men alla får tycka som dom vill såklart =)

Och ja, dom är rena och det ska inte diskuteras här utan PMa dirr isf ;)

Bilder? När jag tänker på ''grov'' tänker jag på ett riktigt köttstycke med muskler, ådrer, fett osv.. Typ en mindre pro-byggare/en bearmode-Sl:are.

Hurril är stor och ser ut som en viking, men jag tycker inte han ser grov ut.

http://1.bp.blogspot.com/_M1eq9L7AFEQ/S8HaxxESk8I/AAAAAAAAAD4/pxsi3ai2Hd8/s1600/Konstantin-Konstantinovs.jpg
^Grof.

IOF Tycker jag att Mangnus Samuellson såg grof ut.. Han var ju ren (aaha aaah aaah;)) eller hur?

gunhamn
2013-06-20, 10:16
va? Jag skrev rena atleter.



Bilder? När jag tänker på ''grov'' tänker jag på ett riktigt köttstycke med muskler, ådrer, fett osv.. Typ en mindre pro-byggare/en bearmode-Sl:are.

Hurril är stor och ser ut som en viking, men jag tycker inte han ser grov ut.

http://1.bp.blogspot.com/_M1eq9L7AFEQ/S8HaxxESk8I/AAAAAAAAAD4/pxsi3ai2Hd8/s1600/Konstantin-Konstantinovs.jpg
^Grof.

Då har du bara laggt ribban väldigt högt när det gäller grovhet. =)

Carnes
2013-06-20, 10:18
Då har du bara laggt ribban väldigt högt när det gäller grovhet. =)

Absolut, jag tycker ''grov'' är ett rätt bastant uttryck.

Morty
2013-06-20, 10:23
Jim wendler är urtypen för "grovt" utseende, ur mina ögon sett. Inte fet, inte rippad, köttig nacke/underarmar.. trapsen lyfter hoodien eller t-shirten, god axelbredd och rejäla vader (snyft :cryout:)

http://i281.photobucket.com/albums/kk222/akhan_09/Wendler-Yoke.jpg

5/3/1 tar som faaan på trapsen. Alla dagar är tunga för trapsen. Men trapsen är fan som vaderna, tål sjukt mkt stryk.

Jag tycker, likt första svaret i tråden, att en är grov på längden i cm - 100 i god form dvs <10% BF. Det är knappast ett galet mål och vet man vad man håller på med och vägrar pinnar till ben så borde man kunna vara där på 3-4 års träning.
4 månader SL5x5, 2-3 cykler madcow, 24 cykler 5/3/1. Den som klarar sig igenom det utan att packa på sig feta mängder massa gör nåt generalfel typ lever på bomull.

BigIron
2013-06-20, 10:38
När man har problem med att komma i 5XL

dBPOGW7l70M

filmjölk
2013-06-20, 12:03
När man ser kraftig ut, utan att se fet ut, då är man grov.

Wormzie
2013-06-20, 12:50
När man ser kraftig ut, utan att se fet ut, då är man grov.

Grov (grô'ph-v) - visuellt kraftig ty dock icke pfet

Jag köper den definitionen!

BigBoy
2013-06-20, 14:22
Fast nog kan man ha hyfsat med fett och ändå vara grov..http://img.tapatalk.com/d/13/06/20/ahepusu6.jpg

Carnes
2013-06-20, 18:45
Fast nog kan man ha hyfsat med fett och ändå vara grov..http://img.tapatalk.com/d/13/06/20/ahepusu6.jpg

Meh.. En vanlig sl:are skulle jag säga.

gohardorgohome
2013-06-20, 18:48
När man får folk att vända på huvudet när man går runt i en vanlig hoodtröja *hug*