handdator

Visa fullständig version : Vilken bulk är bäst?


Eddie94
2013-06-19, 19:24
Tjena Kolozzeum!

Börjar bulka imorgon!

Har dock blivit lite förvirrad om dethär med leanbulk och lite kraftigare bulk.

Kort och simpelt inlägg nu.

Vilken bulk kommer vara effektivast vid muskeluppbyggning, då skiter jag i om det läggs på mer fett än någon annan metod, Leanbulk/vanlig/dirty | kraftig-bulk ?

Ligger på relativt lågt kroppsfett 10-12 skulle jag slänga en gissning på om detta är nödvändigt.

Leanbulk 250+ kcal på maintenance??
vanlig 300-500+ kcal på maintenance??
kraftig 500 ++????

krubkungen
2013-06-19, 19:58
En bulk med mycket kolhydrater och lägre i fett skulle jag satsa på ifall du inte håller på med någon LCHF eller liknande.

Spacedogg
2013-06-19, 20:36
En "vanlig" bulk med 500 kcal över maintenance kommer ge dig fina styrke-och-muskelökningar. Att ligga över det tycker jag själv är onödigt eftersom det finns en övre gräns på hur mycket muskler du kan lägga på dig varje dag.

tjing
2013-06-19, 20:48
Antingen äter du ett litet överskott av vilken proteinrik mat du vill eller så äter du ett större överskott och förlägger en större delen av energiintaget som kolhydrater. Jag har svårt att motivera överätning av fett vid viktuppgång då det inte fyller någon vidare funktion efter en viss gräns utan istället tenderar att lagras in som kroppsfett.

Man behöver dock givetvis inte strypa fettintaget helt oavsett om man äter mer kolhydrater. Det är korkat och onödigt av flera anledningar.

Kortfattat: Ju mindre kaloriöverskott du äter, ju mindre roll spelar matkompositionen för fettinlagring etc. D v s ät som du vill. Vid större överskott har mer kolhydrater med all sannolikhet en fördel gentemot fett, även under längre tid bedömer jag.

kelk
2013-06-19, 21:13
En lean-bulk skulle jag förorda, på tok för många som ätit sig kolossalt under täcknamnet bulk.

cancion
2013-06-19, 21:21
En "vanlig" bulk med 500 kcal över maintenance kommer ge dig fina styrke-och-muskelökningar. Att ligga över det tycker jag själv är onödigt eftersom det finns en övre gräns på hur mycket muskler du kan lägga på dig varje dag.

500kcal över maintenance är 3500kcal på en vecka=halvt kilo fett. (halvt kilo fett i veckan 26 kilo på ett år) det finns inte en chans att mer än kanske 50-70gram/vecka av det är ny muskelvävnad. och det förutsätter att allt i träningsväg och hypertrofi är opti. en ratio på 1 till 5 låter som en väldigt dålig idé om man nu inte bryr sig om sitt kroppsfettprocent. då är det bara "go all out".


Sent from my iPhone

Edit: Läste nu att han inte brydde sig om eventuell fettlagring. Då ändrar jag mig och är all for it, och håller med dig i det du skriver. Låter ändå mitt ovan inlägg stå kvar.

tjing
2013-06-19, 22:08
500 kcal över kaloribalans går inte att översätta som en linjär fettinlagring på något vis.

Woody R
2013-06-19, 22:30
Tjena Kolozzeum!

Börjar bulka imorgon!

Har dock blivit lite förvirrad om dethär med leanbulk och lite kraftigare bulk.

Kort och simpelt inlägg nu.

Vilken bulk kommer vara effektivast vid muskeluppbyggning, då skiter jag i om det läggs på mer fett än någon annan metod, Leanbulk/vanlig/dirty | kraftig-bulk ?

Ligger på relativt lågt kroppsfett 10-12 skulle jag slänga en gissning på om detta är nödvändigt.

Leanbulk 250+ kcal på maintenance??
vanlig 300-500+ kcal på maintenance??
kraftig 500 ++????

500++++ kommer ge dig mest muskler.

RobinEH
2013-06-19, 22:43
Tjena Kolozzeum!
...då skiter jag i om det läggs på mer fett än någon annan metod...

Hoppas att du skiter i deffen också då. Ju mer fett du lägger på dig desto längre/hårdare deff och större muskelförlust.

PureWhey
2013-06-19, 23:06
Bryr du dig inte om fett osv så lägg dig på 1000+.

:)

cancion
2013-06-20, 10:07
Mer inom ämnet.

Jason B rekommenderar 20% över maintainence som max. Över det är fettlagring alldeles för hög kontra ny muskelvävnad, och kan bli ett problem då man behöver deffa längre och därför kan förlora mer muskler än om man kontrollerat sin bulk.
http://www.youtube.com/watch?v=U3WdwK7Ho1s

tjing
2013-06-20, 11:04
Det beror ju helt på hur man äter.

Jontez
2013-06-20, 11:07
Jag måste slå ett slag för tjings upplägg, Den fantastiska bulken. Jag blev väldigt såld när jag läste igenom hans blogginlägg och är rejält sugen på att sätta igång med ätarbiten. I en mening; Ät som fan på träningsdagar, balans på vilodagar

http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/02/21/den-fantastiska-bulken-tm/