handdator

Visa fullständig version : Varning för e-nummer


kexchoklad
2013-06-19, 17:21
Hejsan allihopa, tänkte bara passa på att varna er för de många olika otrevliga biverkningar som e-ämnen kan orsaka. Saken är den att ämnena i sig testas innan de släpps på marknaden, MEN: MAN VET INTE HUR DE REAGERAR TILLSAMMANS MED ANDRA E-ÄMNEN; DE TESTAS ALDRIG TILLSAMMANS.

Nedan följer en länk till en intressant hemsida med mycket go läsning. Vissa verkar inte bry sig om detta, men det kanske bara är p.g.a. att man inte har en uppfattning om hur farligt det faktiskt är. Läs och häpna!

http://hem.passagen.se/enummer/

King Grub
2013-06-19, 17:24
häpna!

Så var det gjort.

tjing
2013-06-19, 17:33
Återkom med fakta.

Fjrebqll
2013-06-19, 18:17
np

gratefuldead
2013-06-19, 18:44
Är hemsidan från 1999?

VincHeee
2013-06-20, 14:22
Är hemsidan från 1999?

*OFF TOPIC*
Tror inte skaparen visste vad CSS eller JavaScript är...

aijou
2013-06-20, 14:47
Haha!

Matsa
2013-06-20, 15:29
Man ska passa sig för e-bedrägerier.

Beemel
2013-06-21, 06:55
Passagen... haha det var länge sedan.

Men ni vet väl en sak. Står det på en hemsida på internet så måste det vara sant! *screwy*

Beemel
2013-06-21, 07:05
Dessa ämnen är alltså livsfarliga.

Fruktos, Glykos, Kinin, Laktos, Malto, Zink....

Intressant. Det verkar vara farligt att leva... man kan ju dö...

Märkligt att de inte nämner att vatten är giftigt i för stora doser.

JesperL
2013-06-22, 00:03
Dessa ämnen är alltså livsfarliga.

Fruktos, Glykos, Kinin, Laktos, Malto, Zink....

Intressant. Det verkar vara farligt att leva... man kan ju dö...

Märkligt att de inte nämner att vatten är giftigt i för stora doser.


Vatten är inte giftigt :-) men en överkonsumtion kan slå ut? njurarnas funktion samt ''vattna'' ur kroppen på viktiga mineraler o vitaminer?

Är kanske ute o cyklar men nåt i den stilen, typ?

Borde kanske låtit bli att ens kommentera men har så tråkigt atm att ja bara va tvungen o va här o peta :-)

nomirin
2013-06-22, 00:54
Den där sidan är bra gammal och har inte uppdaterats på länge. Det jag inte gillar är att han är (var) kass på källhänvisning.

Men mycket av det där stämmer. Men man måste ta det med en nypa salt.

För övrigt är det väl inte nytt för någon att e-nummer överlag inte är hälsosamma? Det är väl ingen som går och tror att maten blir nyttigare av lite E621, E420 osv?

tlk
2013-06-22, 03:45
Den där sidan är bra gammal och har inte uppdaterats på länge. Det jag inte gillar är att han är (var) kass på källhänvisning.

Men mycket av det där stämmer. Men man måste ta det med en nypa salt.

För övrigt är det väl inte nytt för någon att e-nummer överlag inte är hälsosamma? Det är väl ingen som går och tror att maten blir nyttigare av lite E621, E420 osv?

Syre har E-nummer 948. Undviker du syre?

Beemel
2013-06-22, 05:14
Vatten är inte giftigt :-) men en överkonsumtion kan slå ut? njurarnas funktion samt ''vattna'' ur kroppen på viktiga mineraler o vitaminer?

Är kanske ute o cyklar men nåt i den stilen, typ?

Borde kanske låtit bli att ens kommentera men har så tråkigt atm att ja bara va tvungen o va här o peta :-)

Nej vatten kanske inte klassas som giftigt. Men det kallas ändå vattenförgiftning om man druckit för mycket.

Beemel
2013-06-22, 05:15
Syre har E-nummer 948. Undviker du syre?

Även syre är väldigt farligt i för höga doser =)=)

Sniggel
2013-06-22, 15:08
Även syre är väldigt farligt i för höga doser =)=)

+1
Oxiderar och skapar fria radikaler som orsakar skador på vårt DNA ;)

Zorgus
2013-06-22, 17:40
Jag är mest förvånad över att nicket "kexchoklad" var ledigt. Kommer vi får se ett andra inlägg av TS månntro?

nomirin
2013-06-23, 00:46
Syre har E-nummer 948. Undviker du syre?
Självklart finns det ett fåtal E-nummer som är naturliga ämnen som är betydligt mer lämpliga för våra kroppar.
Men hur många produkter hittar du med E948? Du får nog leta ordentligt i din matbutik innan du hittar det tror jag.

På tal om syre... På sätt och vis undviker jag det indirekt, på så vis att jag inte strävar efter att andas mycket. Det är främst när jag tränar som jag verkligen andas riktigt ordentligt. Annars andas jag minimalt förutsatt att jag ätit bra och sovit tillräckligt. Givetvis bryr jag mig inte om andningen alls utan låter den ske helt naturligt vilket jag tror är mycket viktigt.
Min poäng var bara att det är överskattat (och säkert felaktigt) med att t ex djupa och rejäla andetag är bra (att det skulle vara avkopplande och därmed nyttigt), när kroppen inte alls har behov av det.

+1
Oxiderar och skapar fria radikaler som orsakar skador på vårt DNA ;)
Jo, nu förstår jag att du inte var helt allvarlig men, vi är ju gjorda för att förbruka syre i rimlig mängd och sköter man hälsan finns det ingen som helst fara med det.
Dessutom, som du säger, oxiderar syre, det är inte oxiderat. Det är mycket värre att inhalera och äta produkter/ämnen som redan är oxiderade (tänk härsken mat), eller gaser som är relaterade till detta, t ex formaldehyd.
:)
I princip allt vi äter oxiderar ju förr eller senare också, men det är inte oxiderat när du äter det.

Jag är mest förvånad över att nicket "kexchoklad" var ledigt. Kommer vi får se ett andra inlägg av TS månntro?Det var lite kul, inte lär han äta någon mer kexchoklad nu när han insett att det innehåller sojalecitin med det petrokemiska och farliga ämnet hexan. :cool:

Sniggel
2013-06-23, 02:02
Jo, nu förstår jag att du inte var helt allvarlig men, vi är ju gjorda för att förbruka syre i rimlig mängd och sköter man hälsan finns det ingen som helst fara med det.

Vi är gjorda för att tåla gifter i lagom mängd. Vi är gjorda för att motstå (och hjälpas av) bakterier, virus och parasiter/symbionter. Vi är gjorda för att tåla radioaktiv strålning och t om gynnas av det. Allt i lagom mängd.
Tänk vad bra att man kan minimera risken för "för mycket bakterier" genom att tillsätta en lagom mängd konserveringsmedel! :D

nomirin
2013-06-23, 02:17
Tänk vad bra att man kan minimera risken för "för mycket bakterier" genom att tillsätta en lagom mängd konserveringsmedel! :D:) Fast jag tycker konserveringsmedel är mer ovettigt än vettigt i många fall, då jag inte kräver så lång hållbarhet på varorna.

Sverker
2013-06-23, 06:32
Det var lite kul, inte lär han äta någon mer kexchoklad nu när han insett att det innehåller sojalecitin med det petrokemiska och farliga ämnet hexan. :cool:

Är du säker på det ? Lecitin utvinns från tvättfraktionen och indunstas och torkas ordentligt innan det förpackas och säljs som emulgator.
Kan inte vara många ppm kvar i lecitinet. Sätt det till vilken exponering våra kroppar tål.




Hexan är mer ett pedagogiskt problem än ett hälsoproblem.

Tolkia
2013-06-23, 08:42
På tal om syre... På sätt och vis undviker jag det indirekt, på så vis att jag inte strävar efter att andas mycket. Det är främst när jag tränar som jag verkligen andas riktigt ordentligt. Annars andas jag minimalt förutsatt att jag ätit bra och sovit tillräckligt. Givetvis bryr jag mig inte om andningen alls utan låter den ske helt naturligt vilket jag tror är mycket viktigt.
Min poäng var bara att det är överskattat (och säkert felaktigt) med att t ex djupa och rejäla andetag är bra (att det skulle vara avkopplande och därmed nyttigt), när kroppen inte alls har behov av det.
Det finns ingen som helst anledning att "andas minimalt" av hälsoskäl.

tjing
2013-06-23, 09:15
Antar att du syftar på medveten minimal andning nu, Tolkia. Finns ingen poäng i att lägga tankemöda på sin viloandning håller jag med om.

I övrigt är oxidativ stress något du kanske skulle läsa mer om. En stor anledning till att t ex för mycket träning är negativt, förutom en mängd andra saker, är en kraftigt ökad oxidativ stress p g a just högre andningsfrekvens och syreupptag, som i sin tur ju beror på ökade metabola krav.

Mer syre, mer läckage från mitokondrien, mer fria radikaler.

Nu är det ju absolut inte endast av ondo med oxidativ stress, tvärtom mot vad folk verkar tro. I en mängd individen klarar av (väldigt beroende på träningsnivå och träningsstatus), är det positivt då det leder till adaptioner och uppreglering av endogena antioxidanter; ie hormesis. En mycket positiv effekt av träning.

nomirin
2013-06-23, 17:31
Är du säker på det ? Lecitin utvinns från tvättfraktionen och indunstas och torkas ordentligt innan det förpackas och säljs som emulgator.
Kan inte vara många ppm kvar i lecitinet. Sätt det till vilken exponering våra kroppar tål.




Hexan är mer ett pedagogiskt problem än ett hälsoproblem.
Ja. All sojalecitin (förutom ekologisk som knappt används) innehåller små rester av hexan. Men som du säger är det väldigt lite, det rör sig om 1-3 ppm.

Nu har jag inte sagt att man bör oroa sig eller bry sig om detta.

Jag känner en viss skillnad i smak mellan lecitinfritt protein och protein som har det. Med sojalecitin smakar det liiite kemiskt, jag vet inte om det är lecitinet eller hexanet som gör smakskillnaden dock. Hur som helst så bryr jag mig inte längre för fördelarna med ett vassleproteintillskott jämfört med inget alls är enorm för mig.

nomirin
2013-06-23, 17:34
Det finns ingen som helst anledning att "andas minimalt" av hälsoskäl.Jag menade inte att man medvetet ska göra det, och då anser jag det. Det finns ingen som helst anledning att andas som en tok utan t.ex. fysiskt krävande aktivitet iallafall.

Tolkia
2013-06-23, 21:35
Att "andas som en tok"/hyperventilera brukar kunna leda till att man blir yrslig och/eller svimmar, så det är s.a.s. självreglerande.

Jag anser mig f.ö. ha skaplig koll på vad oxidativ stress är och hur mitokondrier fungerar. Däremot vill jag inte (miss)bruka den kunskapen hur som helst. Jag är helt med Sverker och tlk i den här tråden.

tjing
2013-06-23, 21:49
Förutom att Sverker eller tlk inte har sagt något om oxidativ stress i tråden, men du kanske syftade på E-nummer.

dluddeckens
2013-06-23, 22:31
Roy Firus (som ligger bakom hemsidan) har varit källa till ett par AB artiklar. Då med titeln "hälsokostexperten"/"hälsokostundersökare".

:)

tlk
2013-06-23, 22:39
Förutom att Sverker eller tlk inte har sagt något om oxidativ stress i tråden, men du kanske syftade på E-nummer.

Tänker mig att det Tolkia är med mig på är att hela diskussionen är så jäkla löjlig att tråden borde gått i graven redan innan första inlägget, och att det luktar lite *troll*


Det är ju förstås hyfsat klart att utan oxidativ stress så hade vi inte varit vid liv särskilt länge.

nomirin
2013-06-23, 22:55
Jag menade inte att man medvetet ska göra det, och då anser jag det.Förtydligande: Med "då anser jag det" syftade jag inte på att man medvetet skulle försöka minimera andningen, utan att minimal andning, alltså snål i luftförbrukningen kan man säga, (som sker naturligt/omedvetet) vid vila kan vara ett tecken på god hälsa.

Jaja. :D

Sverker
2013-06-24, 06:48
Oxidativ stres håller jag mig ifrån. Det bör kroppens försvar klara av att reducera tillbaka m h a glutation osv.

Men ska vi utvidga diskutionen är jag mer bekymrad över oxidativ stress från kväveoxider i stadstrafik etc. Här har vi en miljö som bör återställas med bättre bilar, bättre avgasrening, bättre trafiklösningar mm. Men detta är helt OT:(.

tlk
2013-06-24, 07:52
Oxidativ stres håller jag mig ifrån. Det bör kroppens försvar klara av att reducera tillbaka m h a glutation osv.

Men ska vi utvidga diskutionen är jag mer bekymrad över oxidativ stress från kväveoxider i stadstrafik etc. Här har vi en miljö som bör återställas med bättre bilar, bättre avgasrening, bättre trafiklösningar mm. Men detta är helt OT:(.

med risk för att spä på OTn.

Som bosatt på en av Malmös luft-smutsigaste gator så kan jag inte mer än hålla med. Faktiskt förvånar det mig att den styrande trojkan här på lokalt plan, och fyrklövern nationellt, inte har tagit krafttag i att få in elhybridbilar som standard.


Definitivt något att oroa sig mer över än att de stoppar e-nummer i maten. :cool:

nomirin
2013-06-26, 22:23
Definitivt något att oroa sig mer över än att de stoppar e-nummer i maten. :cool:+massor

Luca Brasi
2013-07-05, 01:41
Förbjud E nummer och inför jättelånga innehållsförteckningar i stället.

Sniggel
2013-07-05, 09:25
Förbjud E nummer och inför jättelånga innehållsförteckningar i stället.

;)