handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver och spermakvalite


Calleman
2013-06-19, 12:20
Har fått resultatet av en spermaanalys, vilket var bra förutom att vissa var lite missbildade. Läkaren frågade om jag rökte, drack, medicinerade, har/hade tagit AAS. Svarade nej på allt förutom att jag drack några glas vin ibland.

Hon frågade sen om jag tog några kosttillskott och ja. Jag dricker proteinpulver, tar D-vitamin och Omega 3. Här hajade hon till och sa att det var vanligt med denna typ av problem med spermaproduktion vid proteinpulverintag, då företagen inte är helt ärliga med vad som stoppas i.

Känns spontant som att det absolut inte borde vara så, men kan det ligga någon sanning i vad hon säger? Jag fick rekommendationen att helt sluta med proteinpulver, vilket i och för sig inte är en katastrof, men får som konsekvens att man måste ändra sin planering lite.

Någon som har fakta, och inte rena gissningar?

stefand
2013-06-19, 12:53
Hade hon nån fakta eller var det en ren gissning? Bara för att man är läkare så vet man ju inte allt.

cancion
2013-06-19, 13:57
Exakt vad skulle proteinpulverföretagen inte vilja fronta med? hon måste ju ha något konkret..

Latissimus Dorsi
2013-06-19, 14:00
Hon yrar i nattmössan. Frågade hon dig om du drack mjölk också eller?

tlk
2013-06-19, 14:11
Vad har hon för källa på det här?

Precis som övriga så tycker jag det låter helt jäkla korkat. Men kanske det finns bra studier på det.

Det är svårt att komma med studier som visar "den här maten är ok för din sperma", istället får du nog be din läkare att visa studier som påvisar att proteinpulver faktiskt påverkar spermakvaliteten.



Jag hinkar gott om proteinpulver och har gjort det ett bra tag och mina spermier är superkvalitet enligt RMC här i Malmö.

Calleman
2013-06-19, 15:08
Var också på RMC i Malmö. Missförstå mig inte nu, jag tror också att det är bullshit. Men hade varit intressant att veta om det finns någon form av sanning i det hela?

Hon hade sett samma sak hos flertalet vältränade killar som sköter sig kost och träningsmässigt, och var tämligen övertygad om att detta påverkar.

Sen hade jag långt ifrån några katastrofresultat, men om det skulle vara någon gnutta sanning i hennes påståenden så vill jag såklart inte chansa.

Calleman
2013-06-19, 15:10
Exakt vad skulle proteinpulverföretagen inte vilja fronta med? hon måste ju ha något konkret..

Ämnen som påverkar hormonerna i kroppen, negativt i detta fall. Men jag ställer mig minst sagt tveksam till detta.

Hade varit intressant att veta hur de olika märkenas proteinpulver testas av någon oberoende part.

tlk
2013-06-19, 15:25
Var också på RMC i Malmö. Missförstå mig inte nu, jag tror också att det är bullshit. Men hade varit intressant att veta om det finns någon form av sanning i det hela?

Hon hade sett samma sak hos flertalet vältränade killar som sköter sig kost och träningsmässigt, och var tämligen övertygad om att detta påverkar.

Sen hade jag långt ifrån några katastrofresultat, men om det skulle vara någon gnutta sanning i hennes påståenden så vill jag såklart inte chansa.

Ok så hennes egen erfarenhet. Det är klart en bra sak att gå efter.

Dock hade det hade krävts mer än det för att jag skulle lägga ner mitt proteinintag.

Har inte sett något studie som tyder på att så skulle vara fallet. Det här med att proteinpulver skulle innehålla en massa "konstigheter" så att säga tror jag inte alls på.

cancion
2013-06-19, 15:43
Ämnen som påverkar hormonerna i kroppen, negativt i detta fall. Men jag ställer mig minst sagt tveksam till detta.

Hade varit intressant att veta hur de olika märkenas proteinpulver testas av någon oberoende part.

Har hormonerna påverkan på eventuell missbildning av spermier? Det jag kunde hitta om ämnet via telefonen var;
"Få eller missbildade spermier Spermiernas kvalitet och mängd kan man oftast inte göra så mycket åt, men ibland förekommer infektioner även hos männen, oftast från prostatatrakten."

Men det vore ju bättre att läkaren varnade för vissa ämnen, då hade ju TS haft något konkret att tala kring. Vad har företagen för vinst i att trycka i olistade ingredienser? Proteinpuler är inget annat än mat i pulverform, så vad skulle vara syftet? Retorisk fråga.


Sent from my iPhone

tlk
2013-06-19, 16:26
Jag orkar inte fördjupa mig jättemycket i det här, men tyckte att https://en.wikipedia.org/wiki/Semen_quality#Factors var givande.

Hormoner påverkar. Därav frågan om AAS. Kanske är det så att läkaren misstänker att kosttillskottstillverkarna proppar proteinpulvrena fulla av dbol. Wikipedia antyder också att våra naturliga hormonella svängningar kan påverka.. tror inte att det är särskilt mycket och inte heller att de fluktationer som träning kan ge upphov till påverkar.. Om det nu inte skulle vara kortisol som har någon negativ inverkan.. men det känns ju lite långsökt. Var duktigt övertränad som faeeen när jag var där och lämnade prov.

Vissa dietära aspekter kan påverka säger wik. Mycket coli-cola är dållit, mycket koffein är dållit, soja är dållit). Lightläsk och mycket sojaprotein är kanske inte opti diet helt enkelt.

Jag tänker att det är mer troligt att läkaren har lite selektivt minne och (omedvetet) fabricerar ihop en världsbild än att tränande individer generellt har sämre sperma. Alternativt att folk ljuger henne käpprätt i huvudet och hela Malmös RMC-besökande byggare cruisare på testo året runt.


Kanske tyvärr så att TS inte har opti-sperms. TS kan få låna lite av mina om tycke uppstår. :cheers:

Dilbert
2013-06-19, 16:39
Här testade Råd och Rön proteinpulver 2011:

http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidningen/dump_proteintabell_nr3_2011.png

Dom hittade ingenting konstigt i laboratorieanalysen.

Tisu
2013-06-19, 16:51
Kan det ha att göra med lågt BF% och en i övrigt fettsnål och näringsfattig deffkost?

Frankz55
2013-06-19, 19:54
Vad menas med missbildade? Att de är oförmögna att befrukta ett ägg eller att det kommer bli missbildade barn om de lyckats befrukta?

Jag har har druckit massvis med vassle i mina dagar och har 1 st friskt barn, for what it's worth.

tlk
2013-06-19, 19:59
Vad menas med missbildade? Att de är oförmögna att befrukta ett ägg eller att det kommer bli missbildade barn om de lyckats befrukta?

Jag har har druckit massvis med vassle i mina dagar och har 1 st friskt barn, for what it's worth.

Att spermierna inte ser ut som de ska och förmodligen gör dem sämst på att befrukta ägg. Tvivlar på att genmaterialet i dem faktiskt är sämre.

TrixxaRn
2013-06-19, 20:50
Dricker mycket protein, eea, bcca varje dag och mina spermier är det då inget fel på, sambon gravid med barn nummer 2 i skrivande stund :)

tlk
2013-06-20, 05:06
Dricker mycket protein, eea, bcca varje dag och mina spermier är det då inget fel på, sambon gravid med barn nummer 2 i skrivande stund :)

Graviditet är iofs inget bra mått på spermakvalitet.

Beemel
2013-06-20, 05:35
Kommer ihåg en liknande tråd för några månader sedan (som förvisso inte hade med sperma att göra) där en läkare hade rekommenderat någon att sluta med proteinpulver med motivationen att "man vet inte vad de stoppar i dem"

Spontant känns det som det handlar om okunskap. Bara för att de är läkare så vet de inte allt.

Med tanke på hur utbrett användandet av just proteintillskott är så borde minst dussintalet sensationskåta journalister skrikt lungorna av sig runt detta (jfr. med ramaskriet runt Craze för ett tag sedan)
Jag säger på inte sätt att läkaren har fel. Jag blandar bara in en rimlig mängd tveksamhet till uttalandet.

De flesta gånger sådana här uttalanden kommer fram så handlar det ofta om något som ligger alldeles för nära konspirationsteorier i formulerandet.
Det handlar i stort sett aldrig om något specifikt utpekat ämne, det handlar så gott som alltid om det där mystiska "otillåtna preparat" Farliga ämnen" "skadliga ingredienser".

Nej som sagt, Tills motsatsen är bevisad så väljer iallafall jag att anse proteinpulver som ett extremt lågrisk tillskott och tills motsatsen är bevisad så tror jag inte att det innehåller så mycket annat än vassle/kasein/soja etc.

Frankz55
2013-06-20, 07:14
Rätta mig om jag har fel, men proteinpulvertillverkarna tar ju knappast fram sitt vassle själva, de köper det som råvara, testar det och mixar det med smakämnen, sojalecitin osv för att göra det drickbart.

Större tillverkare skulle därför ha allt att förlora och inget att vinna på att blanda ut det med farliga ämnen, som dessutom är enkla att upptäcka.

Jag skulle säga att köpa från de stora fabrikörerna är relativt säkert.

Jämför med att äta på restaurang, hur mycket skit äter man inte på restaurang varje år, dåligt kött och råvaror etc.