handdator

Visa fullständig version : Hjälp med uppskattning utav kaloribehov.


madballz
2013-06-18, 22:58
Hej, skulle behöva lite hjälp att uppskatta mitt energibehov då jag jobbar med ett riktigt fysiskt jobb.

Mitt tidigare kaloribehov när jag tränar 4-5 gånger i veckan är runt 2900-3000 kcal.

Jag jobbar på en betongfabrik där vi hackar i prefab betong, betongen är alltså jordfuktig, kompakt. Man hackar och sedan tar man ur betongen med händerna och lägger i en balja, sedan drar man baljan framåt och denna procedur upprepas, en bädd (80m lång) tar ungefär en timme att göra, och vi gör 5 bäddar per dag, men under denna tiden kanske man bara hackar/lyfter ur under 30 minuter aktivt.

Hur skall jag tänka nu, skall jag lägga till detta fysiska arbete på mitt energibehov?

Jag väger 78kg, 180cm lång, 20 år gammal.

Tack på förhand :)

Reaper123
2013-06-19, 08:20
Hur skall jag tänka nu, skall jag lägga till detta fysiska arbete på mitt energibehov?Ja!

Exakt hur mycket detta är går bara gissa på, så börja med säg 500 kcal/dag extra och se vart det bär av?

Känner du dig helt tom med energi borde det vara på tok för lågt och då kan du nog dubbla det, men annars är det bara kolla vikttrender m.m. och justera utefter det om det nu behövs! :)

Guybrush82
2013-06-19, 08:40
Ja!

Exakt hur mycket detta är går bara gissa på, så börja med säg 500 kcal/dag extra och se vart det bär av?

Känner du dig helt tom med energi borde det vara på tok för lågt och då kan du nog dubbla det, men annars är det bara kolla vikttrender m.m. och justera utefter det om det nu behövs! :)

+1

Helt omöjligt att svara på. Visst kan du få vilda gissningar till svar här, men "facit" får du ju först då du efter en tid där du har koll på vikten och kaloriintaget.

Så som Reaper sa, addera x antal kalorier för att kompensera för ditt fysiska arbete och se var det bär av.