handdator

Visa fullständig version : Ersätta gymträning med crossfit?


fredriklindeborg
2013-06-18, 21:26
Hej!
Har styrketränat i ett halv år och nu på sommaren känner jag inte har så stor lust av att gymma inomhus (framförallt att man dör av värmen inomhus).
Har därför funderat på att börja med crossfit utomhus :)
Men vad jag läst så verkar det som att man inte blir "biff" av crossfit utan mer slimmad och muskulös. Stämmer det?

Skulle gärna vilja köra crossfit 4gånger i veckan + kondition 1-2 gånger i veckan.
Men vill gärna öka i muskelmassa och inte bara tappa massa fett. (Är ganska smal) Är det helt kört att ersätta gymträningen med crossfit?

Så skulle behöva tips om hur jag med crossfit kan ersätta mina gympass och öka muskelmassa och dels öka i vikt. (Mat vet jag :D)

Länka gärna något crossfit pass som verkar passa mig!

Fråga om något är oklart så ska jag svara och förtydliga mig :)

EDIT: Har inga redskap (endast 5kilo hantlar)

r1kkie
2013-06-18, 21:54
Jag är ingen crossfit expert men crossfit blir väll mer uttålighetsträning än traditionell styrketräning och de säger väll en del.

Sen beror det nog vart någonstans man själv befinner sig. Är man nybörjare får du nog ut mer av crossfit än någon som har kört styrketräning flera år.

Test å kör. En sommar är ingenting när det gäller styrketräning. Det tar tiiiiiiiid!

Stryc9
2013-06-18, 22:15
Kolla http://www.youtube.com/watch?v=g4wmI5NCUIQ
Inga mr olympia visserligen men verkligen inga sparrisar heller

filmjölk
2013-06-18, 22:48
Det ena måste väl inte utesluta det andra? Kör cf under sommaren, och när det blir höst kör du hälften av dina pass cf och hälften "traditionell styrketräning"

fredriklindeborg
2013-06-19, 07:59
Tack för alla svar ! :)

Ingen som har något schema som ni har kört eller bara kan rekommendera?
UTAN Redskap, klättergång och "chinsställning" har jag tillgång till :)

filmjölk
2013-06-19, 08:22
Tack för alla svar ! :)

Ingen som har något schema som ni har kört eller bara kan rekommendera?
UTAN Redskap, klättergång och "chinsställning" har jag tillgång till :)

Pull-ups och pushups varje dag, erryday is upper body day, inte så särskilt crossfit men lite muskler på överkroppen kommer du att bygga.

major Pectoralis
2013-06-19, 08:27
varje dag?
skall man inte ta i när man tränar?

Pintan
2013-06-19, 08:33
Pull-ups och pushups varje dag, erryday is upper body day, inte så särskilt crossfit men lite muskler på överkroppen kommer du att bygga.

+1

Jag har kört på detta under en tvåårsperiod cirka. I genomsnitt 4-5 pass per vecka, totalvolym 15-20 sets. Har byggt en hyfsad fysik ändå, utan någon vidare koll på progression. De som säger att kroppsviktsträning snabbt blir för lätt för att kunna bygga muskler utför inte övningarna ordentligt, alternativt är utomordentligt atletiska. Ta pull ups t ex, klarar du 20 superstrikta reps och utför 5 sets med hyfsat kort vila, alla set till nära failure, kommer du att bygga muskler. När det kommer till push ups som är en lättare övning kan man alltid utföra repetionionera långsammare, köra rest paus osv för att öka den muskulära ansträngning. Med det sagt får man givetvis bättre resultat (hypertrofi samt styrka) av vanlig styrketräning men kroppsviktsträning fungerar bättre än vad många verkar tro.

z_bumbi
2013-06-19, 09:25
Det finns en tråd som är helt inriktad på träning med kroppsvikt (dvs inte crossfit) och där nämns bl a ross-training vilket är en bra variant. Gör inte misstaget att träna helt slumpmässigt utan följ något vettigt program där du gör ungefär samma saker och därmed kan förbättras även om du kör med kroppsvikt.

fredriklindeborg
2013-06-19, 09:52
Det finns en tråd som är helt inriktad på träning med kroppsvikt (dvs inte crossfit) och där nämns bl a ross-training vilket är en bra variant. Gör inte misstaget att träna helt slumpmässigt utan följ något vettigt program där du gör ungefär samma saker och därmed kan förbättras även om du kör med kroppsvikt.

Precis, jag vill ha ett schema som jag följer och inte bara gör hursomhelst.
Letat förgäves efter tråden du beskriver men hittar inte den.

fredriklindeborg
2013-06-19, 22:21
Har kikat runt lite och är väldigt osäker på vad för pass jag ska välja...
Skulle väldigt gärna uppskatta om någon här kan länka något ni anser vara bra eller som ni själva har testat. (ska innehålla övningar som går att uföra utan redskap. Klätter- och "chinsstång" har jag tillgång till.)

Testarozza
2013-06-19, 23:48
Blir inte mycket crossfit utan redskap. Du kan ju köra massa snatch med hantlarna.. fast 5kg.. Vet inte du..

Sniggel
2013-06-20, 00:12
Man "blir" inte biff av styrketräning. Det är inget som sker per automatik.
Dock så är det en aktivitet som har störst potential att öka din muskelmassa.
Så om du vill bli "slimmad o muskulös" så har du störst chans att bli det om du satsar på att bli olympia (mha styrketräning) och slutar när du blivit slimmad och muskulös. Om du når dit vill säga.

fredriklindeborg
2013-06-20, 07:46
Man "blir" inte biff av styrketräning. Det är inget som sker per automatik.
Dock så är det en aktivitet som har störst potential att öka din muskelmassa.
Så om du vill bli "slimmad o muskulös" så har du störst chans att bli det om du satsar på att bli olympia (mha styrketräning) och slutar när du blivit slimmad och muskulös. Om du når dit vill säga.
Som sagt så hade jag endast tänkt att testa på det under sommaren, blir ju inga speciellt stora förändringar skulle jag gissa.
Men t.ex här hittade jag crossfit/cross-training pass med kroppsvikten + några enstaka redskap.
http://www.learncrossfit.com/?page_id=98
Är det några bra passa skulle ni påstå? Vill helst inte gå ner i vikt.
Och hur ska jag lägga upp passen om jag har tänkt träna 4x per vecka?

cheunce
2013-06-20, 09:18
Tack för alla svar ! :)

Ingen som har något schema som ni har kört eller bara kan rekommendera?
UTAN Redskap, klättergång och "chinsställning" har jag tillgång till :)

Här hittar du en del WODs och många kräver inga redskap
http://crossfitdurham.com/wp-content/uploads/2010/02/Travel-WODs.pdf

fredriklindeborg
2013-06-20, 16:07
Här hittar du en del WODs och många kräver inga redskap
http://crossfitdurham.com/wp-content/uploads/2010/02/Travel-WODs.pdf

Tackar, liknande som de hittade. Men hur ska jag lägga upp passen?
Tänkte köra 4x i veckan. Ska jag då bara ta vilket pass som helst och köra olika varje dag? Eller ska jag ha 4 speciella pass som jag köra varje vecka?