handdator

Visa fullständig version : Översittare på gymmen


Oredsson
2013-06-18, 20:07
Där jag tränar brukar det väldigt ofta vara en del översittare. Dessa personer verkar vara väldigt egocentriska och tror gymmet tillhör dem. De är stammisar och kan i princip ses på gymmet varje dag. De ockuperar maskiner och ställer vattenflaskor och andra saker lite överallt utan någon hänsyn till andra tränande.

Vid ett tillfälle märkte jag att en av dessa översittare viskade något till en annan översittare samtidigt som de tycktes titta åt mitt håll och skratta. Det gjorde mig väldigt arg för jag är förvisso en nybörjare men jag tänker inte finna mig att någon gör narr av mig bara för det. Tänkte gå och klaga hos personalen men dessa översittare tycks vara bästa polare med dem för jag ser de tjoandes och hejandes på varandra hela tiden. Vet inte vad jag ska göra nu och funderar på att byta till något annat gym. Vad ska man göra åt dessa översittare egentligen?

Alkro
2013-06-18, 20:10
Där jag tränar brukar det väldigt ofta vara en del översittare. Dessa personer verkar vara väldigt egocentriska och tror gymmet tillhör dem. De är stammisar och kan i princip ses på gymmet varje dag. De ockuperar maskiner och ställer vattenflaskor och andra saker lite överallt utan någon hänsyn till andra tränande.

Vid ett tillfälle märkte jag att en av dessa översittare viskade något till en annan översittare samtidigt som de tycktes titta åt mitt håll och skratta. Det gjorde mig väldigt arg för jag är förvisso en nybörjare men jag tänker inte finna mig att någon gör narr av mig bara för det. Tänkte gå och klaga hos personalen men dessa översittare tycks vara bästa polare med dem för jag ser de tjoandes och hejandes på varandra hela tiden. Vet inte vad jag ska göra nu och funderar på att byta till något annat gym. Vad ska man göra åt dessa översittare egentligen?

Om de är rakt ut otrevliga eller sprider sina grejer över hela gymmet får du väl ta upp det med dem eller personalen. Att du uppfattar att de tittar på dig och skrattar talar väl snarast för att du känner dig osäker på gymmet, med största sannolikhet skrattade de åt något annat om du nu inte gör något fantastiskt roligt när du tränar.

Baronpanda
2013-06-18, 20:11
Fortsätt kötta > några år går > du blir större än dom > win.

Patience is a virtue...

Oxe
2013-06-18, 20:15
Jag kör på den här principen, står en vattenflaska el dylikt på en maskin bänk som jag tänkt använda så ställer jag mig där och tittar efter ägaren, har jag inte hittat den på 30-60 sekunder så kommer jag att flytta på den och träna där. Ev fortsatt diskussion är beroende på deras bemötande när dom kommer tillbaks.

Klarar du inte av att folk på ett gym är "över" dig, så kommer du nog inte hitta nåt gym som kommer passa dig. Vill man ha plats så får man ta sig plats, oftast så flyter det på smärtfritt

Carnes
2013-06-18, 20:22
Man the fuck up för i helvete.. Fråga om dom använder saker och ting, stå upp för dig själv. Visa att du är en man, inte en pojke.. Vad är du rädd för? Ska du misshandla dig på gymmet eller?

Kör hårt och skit i dom.

Simonfrisk
2013-06-18, 20:24
Blir roligt att mobba dom tebax då, om några år när du är större än dom rå.. ;)

Skulle vara grymt roligt att se faktiskt, men tycker du borde prata med dom, du kanske tycker dom är aldless för stor för dig, men det hade jag gjort.

Även fast dom är större, borde dom ha i åtanke att det är fler som är där o tränar, och kan ställa sina shakers m.m i en egen liten "hörna". istället för att sprida ut allt.
Och jag personligen skulle sagt det till dom, eller flytta på sakerna bara liksom. :) Inget farligt kommer hända, och skulle du nu visa att du är rädd, så vet dom ju de till nästa gång, så det är bara att stå på dig, och inte visa dig svag bara.. Och vägrar dom, så får du hitta på något att göra åt saken bara.

Om det inte fungerar, pratar du med personalen, eller byter gym.

PowPow
2013-06-18, 20:37
Måste älska lösningen att bli större än översittarna, för då har man vunnit :d

Så enkelt är kanske inte livet dock. Men gör som Carnes säger, tycker jag. Bara fråga om de är färdiga med maskinen. Prata med dem som man pratar med människor.

leo1
2013-06-18, 20:46
Jag tränar på ett gym som ofta är fullt. Blir förundrad hur ofta folk ställer sin skit på träningsbänkar så fort det blir en bänk ledig. Sen ska jag inte gå in på hur det ser ut i omklädningsrummet:)

Carnes
2013-06-18, 20:50
Sen är nog alla smårädda och paranoida när man är noob. Samma killar jag är kompis med idag var jag rädd för när jag började..

mangemani
2013-06-18, 21:05
översittare som bara måste glo, skratta och snacka skit finns det på så gott som alla gym, går tyvärr inte att bli av med eller bli kvitt och jag tror inte personalen kan göra så mycket, det blir ungefär samma effekt som när en mobbad person i skolan går till sina föräldrar och berättar som sedan tar upp det med rektorn som sedan tar upp det med eleverna, slutar eleverna? troligtvis inte utan det blir nog bara värre.

men det finns ju ett alternativ som du kan gå efter, du iggar helt enkelt, sätter upp skygglappar för ögonen och tränar på.
du kan även visa din glädje på gymmet, uj uj, det smärtar dessa översittare nå fruktansvärt att se en människa glad hur mycket de än försöker att trycka ned.
de gånger jag stöter på översittare så brukar jag alltid vara glad(vilket jag är så gott som jämt på gymmet), hånflina åt dem, skaka på huvudet och sedan fokusera på träningen, satan vad det tar på dem, de snackar givetvis vidare ett tag, men ledsnar efter ett tag.

Cameltotem
2013-06-18, 23:12
Jag förstår inte alla som skriver fortsätt träna och du blir större en dom.

Fan tror ni de gör på gymmet, sover?

Captainwide
2013-06-18, 23:23
Som Carnes sa, man..the..fuck..up! Det enda rätta är att du vågar stå på dig. Förklarade igår för en man som grisade ner gymmet på alla möjliga sätt att hans morsa inte jobbade på stället och att han ska lära sig plocka upp efter sig annars är det inte värt för honom att komma tillbaka. Och ja, denne man var större än mig. Nu är det bara att vänta och se om killen lyssnade eller inte.

Asdf
2013-06-18, 23:29
http://image.bokus.com/images2/9789186615338_large

Manta
2013-06-18, 23:35
Anta inte det värsta. Anta inte att de skratter åt dig. Anta inte att de gör allt som irriterar dig för att irritera dig. Anta inte att de är stora och elaka.

C.E.J.
2013-06-19, 00:58
"Man the fuck up", för att fråga om nån använder en viss maskin är något som kräver ballar av stål. Nomsayin?

Rahf
2013-06-19, 01:36
Ja, för många människor är det tyvärr så. Jag har slutat bry mig om folk som försöker kommunicera med mig via subtilt kroppsspråk och telepati. Vill man något får man öppna munnen och prata.

Albin Eriksson
2013-06-19, 01:39
Tror inte dom skrattade åt dig, varför skulle dom göra det...gjorde du något j-vligt konstigt?

Står något i vägen så fråga om du kan flytta det eller om maskinen flaskan eller dylikt används bara...

TheOne1994
2013-06-19, 06:03
Måste älska lösningen att bli större än översittarna, för då har man vunnit :d

Så enkelt är kanske inte livet dock. Men gör som Carnes säger, tycker jag. Bara fråga om de är färdiga med maskinen. Prata med dem som man pratar med människor.

+1
Snacka med dom kanske skulle lukra upp din inställning. Dom är ju bara översittere utifrån vad du ser eller hur. För min del har det alltid hjälpt att snacka med the big boys. Numera grillar vi och dricker öl flera gånger på sommaren....

Bryggan
2013-06-19, 07:18
Vid ett tillfälle märkte jag att en av dessa översittare viskade något till en annan översittare samtidigt som de tycktes titta åt mitt håll och skratta. Låter jobbigt Oredsson men ovan citat måste Du jobba med. Du kan inte utgå från att andra pratar skit om dig bara för att de "viskar, skrattar och pekar". I det moderna samhället så har en företeelse uppkommit som kallas "kränkt" och jag inbillar mig att du känner dig just så. Skitfarligt väg vi är inne på om det ska bli så i framtiden att jag ska ta ansvar för hur andra uppfattar saker som sägs eller görs.
Jobba med det där för annars kommer du att få stora problem vid senare tillfällen!

klingen
2013-06-19, 07:38
Varför skulle "översittarna" bry sig om en nybörjare som TS.

För bövelen, Människor! Lär er dela på utrustningen i träningslokalen.

dannnee
2013-06-19, 07:45
Finns många muppar som inte vet vad klädskåp är för något. De som drar med gymväskan (helst gasp), bält, puder, extra skor, ute jacka, luvtröja etc och ställer på en bänk/maskin medans dom kör någon helt annanstanns. Brukar skratta åt dessa nötter.
En annan favorit är ju idioterna som lägger sin mobil på golvet oskyddat vid vid tex hantlar / skivstänger, precis där någonannan står o kör.

Flytta på skiten! Ser du ingen i närheten inom några sekunder släng bort det för fan så fattar dom tills nästa gång. (om dom inte är på toan/hämtar vatten förstås)

olle lindblad
2013-06-19, 08:00
Det där med att ockupera bänkar med sin bråte har jag aldrig fattat. Rätt många verkar tro att det är helt ok att deras flaska/anteckningsbok/nycklar/mobil etc skall ta plats istället för någon som behöver bänken för att träna. Hur puckad får man vara?

filmjölk
2013-06-19, 08:08
Det där med att ockupera bänkar med sin bråte har jag aldrig fattat. Rätt många verkar tro att det är helt ok att deras flaska/anteckningsbok/nycklar/mobil etc skall ta plats istället för någon som behöver bänken för att träna. Hur puckad får man vara?

Lätt hänt att lägga sig till med dylika dumvanor om man är van vid att träna när det är lite folk på gymmet. Var/är själv sådan men stör mig på andra som är likadana.

Oxe
2013-06-19, 08:08
Jag ockuperar saker i min närhet med mina tillhörigheter som jag håller koll på, samma bänk el dylikt jag sitter och vilar på när träningskompisen kör, ser jag nån som är osäker inärheten och kan tänkas vilja ha den så säger jag att du kan knuffa bort sakerna ifall dom är i vägen. ifall jag passar polaren ev dylikt.

Sen hur puckad får man vara ifall man tror att folk kan läsa ens tankar, jag har ingen aning vilka övningar du har tänkt dig köra, så fram till att du visar ett intresse av att köra runt samma del som mig så ligger mina tillhörigheter lika bra på bänken som på golvet

Fettecke
2013-06-19, 08:12
Det där med att ockupera bänkar med sin bråte har jag aldrig fattat. Rätt många verkar tro att det är helt ok att deras flaska/anteckningsbok/nycklar/mobil etc skall ta plats istället för någon som behöver bänken för att träna. Hur puckad får man vara?

Men problemet är inte direkt allvarligt.

Många lägger upp saker för att dom ska vara nära till hands, och glömmer folk att flytta sina grejjer så må det vara hänt, en vanligt funtad person har inga problem att flytta grejjerna någon annanstans. Bänken är till för att träna med. Och ligger det nått onödigt där när jag behöver den så flyttar jag helt enkelt grejjerna. Inget mer med det.

Jag själv har med mig bälte, lindor etc till träningen och lägger dom där dom bäst får plats. skulle dom mot förmodan ligga i vägen för någon så kräver jag inte mer än att människan kan flytta dom för egen hand.

Piranha
2013-06-19, 09:15
Kommunikation är en bra start...

Ge arga blicken brukar inte funka..

spoon
2013-06-19, 09:21
Det händer ganska ofta att jag använder en stång upp mot en timme i böj eller mark. Vill man träna emellan så får man det. Men då får man fråga.

Kommunikation är bra för dom som inte kan läsa tankar.

TheOne1994
2013-06-19, 09:21
Jag ockuperar saker i min närhet med mina tillhörigheter som jag håller koll på, samma bänk el dylikt jag sitter och vilar på när träningskompisen kör, ser jag nån som är osäker inärheten och kan tänkas vilja ha den så säger jag att du kan knuffa bort sakerna ifall dom är i vägen. ifall jag passar polaren ev dylikt.

Sen hur puckad får man vara ifall man tror att folk kan läsa ens tankar, jag har ingen aning vilka övningar du har tänkt dig köra, så fram till att du visar ett intresse av att köra runt samma del som mig så ligger mina tillhörigheter lika bra på bänken som på golvet

du har fel !
ta bort ditt skit istället ,ingen ska behöva knuffa bort dina saker väl. Det finns omklädningsrum ,värdeskåp osv. vad ska du ha med dej för att bygga muskler egentligen ?? mer än din kropp ?
bara töser som har med sig extra grejor...om det blir regn...

rooz
2013-06-19, 09:25
du har fel !
ta bort ditt skit istället ,ingen ska behöva knuffa bort dina saker väl. Det finns omklädningsrum ,värdeskåp osv. vad ska du ha med dej för att bygga muskler egentligen ?? mer än din kropp ?
bara töser som har med sig extra grejor...om det blir regn...

Jag behöver magnesium, fatgrips, vattenflaska, liniment, skorna, långbyxor på vintern om det är kallt i gymmet osv osv.

Slutat förvara saker där jag inte har uppsikt över dessa, annars försvinner saker.

Dreas
2013-06-19, 09:27
du har fel !
ta bort ditt skit istället ,ingen ska behöva knuffa bort dina saker väl. Det finns omklädningsrum ,värdeskåp osv. vad ska du ha med dej för att bygga muskler egentligen ?? mer än din kropp ?
bara töser som har med sig extra grejor...om det blir regn...Du har inte gymmat så länge va?

Är inte svårare än att man frågar om man kan köra där ifall det är ockuperat med saker. Alternativt flyttar man på dom och kör ifall ingen är i närheten.

TheOne1994
2013-06-19, 09:30
Du har inte gymmat så länge va?

Är inte svårare än att man frågar om man kan köra där ifall det är ockuperat med saker. Alternativt flyttar man på dom och kör ifall ingen är i närheten.

börja igår :)

vad händer om man flyttar ens Iphone och råkar tappa den ? Vem står för det egentligen ? Är det en vattenflaska tar jag givetvis bort den !

olle lindblad
2013-06-19, 09:30
Jag ockuperar saker i min närhet med mina tillhörigheter som jag håller koll på, samma bänk el dylikt jag sitter och vilar på när träningskompisen kör, ser jag nån som är osäker inärheten och kan tänkas vilja ha den så säger jag att du kan knuffa bort sakerna ifall dom är i vägen. ifall jag passar polaren ev dylikt.

Sen hur puckad får man vara ifall man tror att folk kan läsa ens tankar, jag har ingen aning vilka övningar du har tänkt dig köra, så fram till att du visar ett intresse av att köra runt samma del som mig så ligger mina tillhörigheter lika bra på bänken som på golvet


Men problemet är inte direkt allvarligt.

Många lägger upp saker för att dom ska vara nära till hands, och glömmer folk att flytta sina grejjer så må det vara hänt, en vanligt funtad person har inga problem att flytta grejjerna någon annanstans. Bänken är till för att träna med. Och ligger det nått onödigt där när jag behöver den så flyttar jag helt enkelt grejjerna. Inget mer med det.

Jag själv har med mig bälte, lindor etc till träningen och lägger dom där dom bäst får plats. skulle dom mot förmodan ligga i vägen för någon så kräver jag inte mer än att människan kan flytta dom för egen hand.

:d Det handlar inte om jag står och blänger och inte säger något om det skulle vara så att jag behöver en bänk eller annan utrustning. Det som kan störa mig är om det är mycket folk som tränar och någon eller några tar mer plats / använder mer grejer än vad som behövs.

TheOne1994
2013-06-19, 09:31
Jag behöver magnesium, fatgrips, vattenflaska, liniment, skorna, långbyxor på vintern om det är kallt i gymmet osv osv.

Slutat förvara saker där jag inte har uppsikt över dessa, annars försvinner saker.

flytta till en mindre stad med mindre tjuvar :)

Grahn
2013-06-19, 09:31
Klart det bara är att säga till om man behöver utrustning som bara agerar förvaring, dock är det lika självklart att man själv är lite uppmärksam på folk runt en och om de verkar vilja utnyttja utrustningen, upplyser om att det bara är att flytta på den etc etc.

Det är inte alla som helt otvunget flyttar andras grejer.

Dreas
2013-06-19, 09:35
börja igår :)

vad händer om man flyttar ens Iphone och råkar tappa den ? Vem står för det egentligen ? Är det en vattenflaska tar jag givetvis bort den !Ditt såklart.

Vanligt gymhyffs vi pratar om tycker jag.

TheOne1994
2013-06-19, 09:36
Ditt såklart.

Vanligt gymhyffs vi pratar om tycker jag.

ja du ser ! Tror du att jag vill flytta den då ?

Dreas
2013-06-19, 09:39
ja du ser ! Tror du att jag vill flytta den då ?
Vissa har nog problem med det. Fast liggande mobiler ser jag aldrig.

TheOne1994
2013-06-19, 09:41
Vissa har nog problem med det. Fast liggande mobiler ser jag aldrig.

det var mest mobiler jag tänkte på.Annat ovärde puttar jag bara undan så klart.
Där är en del som haft sina mobiler på bänkar ,jag kan inte låta bli att håna dom ....speciellt dom som har VITA IPHONE :)
Numera är det mobilfritt !!!

kaer
2013-06-19, 09:53
Som redan påpekats så skrattade de säkert inte åt dig. Om de gör det, so what, skit i det, du är inte där för deras skull.

Är grejer upptagna så fråga om de har många set kvar, vettiga personer erbjuder att du kan köra emellan.

Mycket hänger nog på att du känner dig lite osäker på gymmet, fortsätt gå dit så kommer det släppa.

Edit: Jäkligt skönt att trots att mitt gym ständigt är överfullt så förekommer i princip inget sånt här och det verkar mestadels vara vettigt folk.

Oxe
2013-06-19, 11:27
du har fel !
ta bort ditt skit istället ,ingen ska behöva knuffa bort dina saker väl. Det finns omklädningsrum ,värdeskåp osv. vad ska du ha med dej för att bygga muskler egentligen ?? mer än din kropp ?
bara töser som har med sig extra grejor...om det blir regn...

Då kan dom få vänta tills jag passat färdigt då jag flyttar på dom, det är ett val dom har... ifall dom vill vänta 10 eller 30 sekunder ifall dom nu ens vill ha "den"

Jag tycker om att ha vattenflaskan med mig det gör mina träningskompisar också så det är 2-4 flaskor, nån har väl mobilen med sig, dragremmar, snusdosan är viktig, liten handduk för att torka av bänkar, sen ibland har man ju dubbla tröjor.. det blir lite saker

Ifall du vill gå ut till omklädningsrummet eller värdeskåpet varje gång du skall dricka så får du jättegärna göra det men det är inte rätt

TheOne1994
2013-06-19, 11:31
Då kan dom få vänta tills jag passat färdigt då jag flyttar på dom, det är ett val dom har... ifall dom vill vänta 10 eller 30 sekunder ifall dom nu ens vill ha "den"

Jag tycker om att ha vattenflaskan med mig det gör mina träningskompisar också så det är 2-4 flaskor, nån har väl mobilen med sig, dragremmar, snusdosan är viktig, liten handduk för att torka av bänkar, sen ibland har man ju dubbla tröjor.. det blir lite saker

Ifall du vill gå ut till omklädningsrummet eller värdeskåpet varje gång du skall dricka så får du jättegärna göra det men det är inte rätt

vattenflaskor är okej !!!
handduk är okej !!!
mobilen ? svarar dom när det ringer oxå ?
Dubbla tröjor ? träna hårdare så håller du dej varm !
:):)

Mart|n
2013-06-19, 11:36
vattenflaskor är okej !!!
handduk är okej !!!
mobilen ? svarar dom när det ringer oxå ?
Dubbla tröjor ? träna hårdare så håller du dej varm !
:):)

Är du någon sorts crossfitutövare?

TheOne1994
2013-06-19, 11:37
Är du någon sorts crossfitutövare?

no sir ! why ?

Grahn
2013-06-19, 11:37
Han får väl ha med sig hela hushållet om han vill så länge han ser till att det inte stör övriga tränande....

Oxe
2013-06-19, 11:47
vattenflaskor är okej !!!
handduk är okej !!!
mobilen ? svarar dom när det ringer oxå ?
Dubbla tröjor ? träna hårdare så håller du dej varm !
:):)

Nej dom har med sig den för att det skall se häftigt ut, klart dom går ifrån och svarar när det ringer annars finns det väl ingen mening att ha med sig den.

När du blir vuxen så finns en risk att du får åttaganden som kräver att du är tillgänglig. Kan vilja sig att isamband med att telefonen ringer så får dom glatt avsluta passet.

4623
2013-06-19, 11:49
http://www.funnythings.se/shop/image.php?object_type=product&image_id=1806

Problem solved.

Puryeah
2013-06-19, 11:49
Som många sagt tidigare, fråga om de använder bänken/maskinen bara. Om jag inte vet vems flaskan/remmarna/whatever är så frågar jag någon som är bredvid, vet inte denne eller säger att han har varit borta ett tag eller liknande så flyttar jag på grejerna och kör så får jag väl köra emellan eller i värsta fall flytta på mig när personen kommer tillbaka.

Om personerna är stora "översittare" eller pinnar på 50kg spelar ju mindre roll.

LeBron
2013-06-19, 12:30
Man the fuck up för i helvete.. Fråga om dom använder saker och ting, stå upp för dig själv. Visa att du är en man, inte en pojke.. Vad är du rädd för? Ska du misshandla dig på gymmet eller?

Kör hårt och skit i dom.

+100000000000. Det här landet är fyllt av mesar som inte vågar göra ett skit utan snackar av sig på forum istället, patetiskt, var har du dina cojones?

"ååh jag blev så arg, gillar inte när folk gör narr av mig!!" Först funderar du på att säga detta till personalen, SAY WHAT? Och så går du därifrån som en valp. Kom igen!

Grahn
2013-06-19, 12:34
+100000000000. Det här landet är fyllt av mesar som inte vågar göra ett skit utan snackar av sig på forum istället, patetiskt, var har du dina cojones?

"ååh jag blev så arg, gillar inte när folk gör narr av mig!!" Först funderar du på att säga detta till personalen, SAY WHAT? Och så går du därifrån som en valp. Kom igen!

Upplopp, givetvis hade lösningen varit upplopp.

Tolkia
2013-06-19, 13:05
Sluta spamma sönder tråden, ffs. (Inlägg raderade.)

On topic så nog finns det översittare på gymmet, likaväl som i resten av samhället. Det kan man knappast bli förvånad över. Vi har ju haft exempel på folk här som lagt upp bilder på vad de tycker är "töntar" som tränar "töntigt" för att folk skall skratta, t.ex. Jag kan känna mig skapligt bitter ibland när man har lyckats övertyga folk som inte riktigt vågat sig till gymmet att nä, det är snela kilar där, du kan vara lugn, och så träffar de något tvättäkta pucko det första de gör.

Att avgöra om någon skrattar åt en själv eller åt något annat är dock inte alltid så lätt, och är man ny eller osäker är det nog lätt att man tolkar allt skratt i ens riktning som hån. Där rekommenderar jag att man försöker förhärda sig och tänka att de nog egentligen har roligt åt något annat (det är nog oftast fallet). Om folk är explicit dryga är det inte fel att säga ifrån.

Att folk sprider sina saker runt skulle jag nog i första hand tolka som allmän obetänksamhet och självcentrering än som översitteri. Det är ju inte som att de på förhand räknar ut att du om en kvart kommer och skall använda en viss maskin och därför passar på att lägga tröjorna på den. Min erfarenhet är att de flesta fattar och tar hand om sina saker om man frågar "använder du den här?"

delta_mats
2013-06-19, 13:15
vattenflaskor är okej !!!
handduk är okej !!!
mobilen ? svarar dom när det ringer oxå ?
Dubbla tröjor ? träna hårdare så håller du dej varm !
:):)

Jag har i min väska som jag släpar runt på gymmet med mig.
Bälte
Handduk
Remmar
Handledslindor
Knävärmare
Magnesium
Fatgripz
Vattenflaska
Ett hjul för magträning

Dessa saker ligger alltid i väskan och är redo att användas när jag behöver dom. Det är praktiskt att slippa packa ner och upp grejer varje gång man åker och tränar.
Jag ställer även väska och mobil på bänkar, och sitter på bänkar och vilar fastän jag inte använder dom.
Vill någon använda bänken förväntar jag mig att dom talar om det, då får dom gärna ta den.

4623
2013-06-19, 13:22
Dessa saker ligger alltid i väskan och är redo att användas när jag behöver dom. Det är praktiskt att slippa packa ner och upp grejer varje gång man åker och tränar.
Jag ställer även väska och mobil på bänkar, och sitter på bänkar och vilar fastän jag inte använder dom.
Vill någon använda bänken förväntar jag mig att dom talar om det, då får dom gärna ta den.

Om du ligger och kör till exempel hantelpress på en bänk. Ställer du då din väska på en annan? I så fall tycker jag det är ett väldigt respektlöst beteende. Är det så jobbigt att ha den på golvet?

Det finns många på gymmet som känner sig osäkra och inte vågar gå fram till Bola-Sture och fråga om bänken är upptagen.

delta_mats
2013-06-19, 13:25
Om du ligger och kör till exempel hantelpress på en bänk. Ställer du då din väska på en annan? I så fall tycker jag det är ett väldigt respektlöst beteende. Är det så jobbigt att ha den på golvet?

Det finns många på gymmet som känner sig osäkra och inte vågar gå fram till Bola-Sture och fråga om bänken är upptagen.

Allt som oftast står väskan på golvet, och mobilen ligger i den (där jag antecknar mitt pass)
Men det händer att jag ställer grejer på bänkar som jag inte använder. Om folk inte vågar öppna munnen på ett gym och prata till sina medmänniskor har dom ett stort problem i livet, inte bara innanför gymmets väggar.

Lipservice
2013-06-19, 13:26
Om du ligger och kör till exempel hantelpress på en bänk. Ställer du då din väska på en annan? I så fall tycker jag det är ett väldigt respektlöst beteende. Är det så jobbigt att ha den på golvet?

Det finns många på gymmet som känner sig osäkra och inte vågar gå fram till Bola-Sture och fråga om bänken är upptagen.

+1
Alla är vi inte socialt upplagda för att prata med okänt folk. För mig dröjde det över 2år på gymmet innan jag ens sa nåt annat än: "Upptaget?", "Är du färdig?".

Oxe
2013-06-19, 13:28
jävla översittar tolkia som kapade mitt inlägg bara för att vara översittare...
jag tror dom sitter och skrattar åt mig i modrummet nu.

delta_mats
2013-06-19, 13:29
+1
Alla är vi inte socialt upplagda för att prata med okänt folk. För mig dröjde det över 2år på gymmet innan jag ens sa nåt annat än: "Upptaget?", "Är du färdig?".

Ja men det är ju ditt problem faktiskt. Jag skiter ju ärligt i dom du vill ha bänken fast inte vågar fråga. Det är ju inte jag som drabbas av det liksom, enbart du själv.

TheOne1994
2013-06-19, 13:31
Ja men det är ju ditt problem faktiskt. Jag skiter ju ärligt i dom du vill ha bänken fast inte vågar fråga. Det är ju inte jag som drabbas av det liksom, enbart du själv.

men då kan man kalla dej för översittare eller har jag fel ? för du skiter ju i hur vissa tänker på gymmet. är det inte bättre att vara ödmjuk när man är stor och stark ?

4623
2013-06-19, 13:31
Allt som oftast står väskan på golvet, och mobilen ligger i den (där jag antecknar mitt pass)
Men det händer att jag ställer grejer på bänkar som jag inte använder. Om folk inte vågar öppna munnen på ett gym och prata till sina medmänniskor har dom ett stort problem i livet, inte bara innanför gymmets väggar.

Av vilken anledning måste du ha den på en bänk du inte använder? Förstår verkligen inte.

Oxe
2013-06-19, 13:32
seriöst att fråga nån ifall en bänk är ledig är ungefär som att använda blinkers på bilen...

en person har ju knappast knuffat undan någon för att att ställa sin väska där utan det har varit ledigt, att sedan nån vill ha den efter det så får den väl säga till.

Oxe
2013-06-19, 13:33
av vilken anledning måste ni befinna er bland folk ifall ni inte vågar tilltala dom ? det är ett lika logiskt argument

att ha sina träningssaker med sig in så är det skönt att ha dom i närheten och under uppsikt för att

1 se till att dom inte är i vägen mer än nödvändigt
2 slippa klåfingriga personer

delta_mats
2013-06-19, 13:35
men då kan man kalla dej för översittare eller har jag fel ? för du skiter ju i hur vissa tänker på gymmet. är det inte bättre att vara ödmjuk när man är stor och stark ?

Nej jag är ingen översittare. Jag är trevlig och tillmötesgående så länge folk pratar med mig.

Av vilken anledning måste du ha den på en bänk du inte använder? Förstår verkligen inte.

Står jag i cablecross och tränar kan jag dra en bänk dit och lägga mobilen på, även sitta där och vila mellan seten. Eller vid marklyft och knäböj. Speciellt då kan det vara skönt att sätta sig och flåsa lite.

Stefan J
2013-06-19, 13:40
men då kan man kalla dej för översittare eller har jag fel ? för du skiter ju i hur vissa tänker på gymmet. är det inte bättre att vara ödmjuk när man är stor och stark ?

Bara för att en person är stor och stark innebär det inte att han är skyldig till att lista ut varenda individs personliga behov genom tankeläsning och gissning. Vi har faktiskt ett språk.

Vill man träna och något är upptaget frågar man om man kan köra emellan. Är en skivstång lastad med vikter och du inte ser någon där just då frågar man om det är någon som kör där, man börjar inte genast plocka av vikterna och lägger beslag på stången. Personen i fråga kanske står med ryggen mot stången eller precis gått ifrån sin stång för att passa någon som kör en tung böj eller något annat. Det är helt normal gymkultur. Snappar man inte upp detta får man räkna med att man får stå och vänta eller blir utskälld. Vad är det som är så svårt med att öppna munnen och kommunicera?

Tolkia
2013-06-19, 13:40
Jag börjar undra hur vi har det med svenskan här. För att vara en översittare krävs att man aktivt försöker sätta sig på folk; att inte aktivt fråga hur folk mår och om det är OK att man existerar inför varje sak man gör kan aldrig vara tillräckligt för att man skall kvala in som översittare. Att t.ex. sprida sina saker runt utan att fundera över på om de är ivägen för någon kan möjligen räknas som självcentrerat eller obetänksamt; översitteri är det inte.

4623
2013-06-19, 13:43
Jag börjar undra hur vi har det med svenskan här. För att vara en översittare krävs att man aktivt försöker sätta sig på folk; att inte aktivt fråga hur folk mår och om det är OK att man existerar inför varje sak man gör kan aldrig vara tillräckligt för att man skall kvala in som översittare. Att t.ex. sprida sina saker runt utan att fundera över på om de är ivägen för någon kan möjligen räknas som självcentrerat eller obetänksamt; översitteri är det inte.

Nej de är inte översittare. Bara vidriga människor. Men gapet där emellan är inte stort.

Oxe
2013-06-19, 13:52
Nej de är inte översittare. Bara vidriga människor. Men gapet där emellan är inte stort.

Dom är vidriga för du inte klarar av att fungera i ett normalt samhälle.

Intressant

newb123
2013-06-19, 13:52
Fet +1 på Tolkia. Sen är det jävligt irriterande med folk som sätter en översittaretikett på en utan tillräcklig grund för det.

4623
2013-06-19, 13:54
Dom är vidriga för du inte klarar av att fungera i ett normalt samhälle.

Intressant

Jag har inga problem med att snacka med folk. Men jag tycker beteendet är lika vidrigt som att tränga sig i kön.

Jag vill istället hävda att det är ni som saknar respekt för er omgivning som har problem att fungera i ett normalt samhälle.

TheOne1994
2013-06-19, 14:00
jag har inga problem med att snacka med folk. Men jag tycker beteendet är lika vidrigt som att tränga sig i kön.

Jag vill istället hävda att det är ni som saknar respekt för er omgivning som har problem att fungera i ett normalt samhälle.

+1

delta_mats
2013-06-19, 14:05
Hade ni kunnat skicka ett sms istället för att bli tvingad att prata hade ni förmodligen gjort det också, right?

Stefan J
2013-06-19, 14:06
Jag har inga problem med att snacka med folk. Men jag tycker beteendet är lika vidrigt som att tränga sig i kön.

Jag vill istället hävda att det är ni som saknar respekt för er omgivning som har problem att fungera i ett normalt samhälle.

Tränga sig i kön är ett aktivt val man gör för att vinna fördelar på andras bekostnad. Att vara disträ och sprida sina saker omkring sig är inget man gör med ont uppsåt i avsikt att reta gallfeber på sin omgivning utan man är oftast lite tankspridd bara.

Kan du inte se skillnad på det så tror jag att det är du som får det svårast. Folk gör fel i obetänksamhet då och då, och kan man inte ha överseende med detta tycker jag att man har en gammal surgubbes/surkärrings rigiditet (sådana som kan hoppa fram på småbarn och skälla på dem för att de cyklar på trottoaren där det saknas cykelbana). Är du redan en surgubbe vid 20-års ålder? :)

Oxe
2013-06-19, 14:13
Jag har inga problem med att snacka med folk. Men jag tycker beteendet är lika vidrigt som att tränga sig i kön.

Jag vill istället hävda att det är ni som saknar respekt för er omgivning som har problem att fungera i ett normalt samhälle.

Hur då får vi nyttjar tomma utrymmen ?

Isamband med att du frågar så anpassar vi oss efter dig, är det inte ganska respektlöst att förvänta dig att vi skall kunna läsa dina tankar, att allt alltid skall stå fritt för dig ifall du skulle kunna få för dig att du vill nyttja nåt

TheOne1994
2013-06-19, 14:20
det finns många sätt att se detta "problemet" på tror jag. För min del fösrökte jag bara tänka mig in i killens situation. Det är lite scary som nybörjare att komma in på ett gym , den känslan kan jag förstå. Nu taggar vi ner och kramas tycker jag !

4623
2013-06-19, 14:36
Hade ni kunnat skicka ett sms istället för att bli tvingad att prata hade ni förmodligen gjort det också, right?

Nej

Tränga sig i kön är ett aktivt val man gör för att vinna fördelar på andras bekostnad. Att vara disträ och sprida sina saker omkring sig är inget man gör med ont uppsåt i avsikt att reta gallfeber på sin omgivning utan man är oftast lite tankspridd bara.

Kan du inte se skillnad på det så tror jag att det är du som får det svårast. Folk gör fel i obetänksamhet då och då, och kan man inte ha överseende med detta tycker jag att man har en gammal surgubbes/surkärrings rigiditet (sådana som kan hoppa fram på småbarn och skälla på dem för att de cyklar på trottoaren där det saknas cykelbana). Är du redan en surgubbe vid 20-års ålder? :)

Personerna i denna tråden verkar inte vara disträa. De gör ett aktivt val för att det ska vara enklare för dem.

BigIron
2013-06-19, 15:10
Jag förstår inte alla som skriver fortsätt träna och du blir större en dom.

Fan tror ni de gör på gymmet, sover?

Den klassiska översittaren har ofta passerat 40, och således är hans tid förbi. Är översittaren 16 och 45 cm armar med ådror som trädgårdsslangar ligger man riktigt risigt till, men vad är oddsen för det?

Hade ni kunnat skicka ett sms istället för att bli tvingad att prata hade ni förmodligen gjort det också, right?

Jag smsar oftare än ringer för att jag hatar kall/små-prat, det är det värsta som finns. Det har inget med någon sorts konflikträdsla att göra, utan enbart det faktum att jag kan ge ett direkt svar, utan att för den sakens skull behöva lyssna eller bry mig om någon annan.

Solros
2013-06-19, 15:30
Den svagaste har alltid fel. Ergo, håll dig undan!

MackeJuve
2013-06-19, 15:49
Ja men det är ju ditt problem faktiskt. Jag skiter ju ärligt i dom du vill ha bänken fast inte vågar fråga. Det är ju inte jag som drabbas av det liksom, enbart du själv.

+1. Däremot finns det folk som är helt dumma i huvudet vad gäller att använda bänkar till att vila på. När jag skulle köra bänkpress var alla bänkar upptagna förutom en, som en kille valde att sätta sig och vila på mellan sina set hantelcurls.

- Tja, är bänken upptagen? (retorisk fråga)
- Ja
- (helt paff) Okej... Men jag tänkte köra bänkpress, är det okej om jag tar den?
- Ja men du ser, jag kör jävligt tunga hantelcurls just nu och måste sätta mig ner efteråt, blir helt slut
- Ja men nu tänkte ju jag köra bänkpress, alla andra bänkar är upptagna?
- Ja men kolla där, tror den bänken blev ledig nu

Som tur var blev bänken bredvid ledig precis då, tur det, hade nog kunnat bli en hätsk diskussion annars. Vilken jävla überidiot.

Tolkia
2013-06-19, 16:10
Det går ju faktiskt inte att veta vad andra tänker. Om man inte kan tala om hur man vill ha det kan man inte räkna med att andra skall anpassa sig till det- inte för att de är svin, utan för att de inte kan läsa ens tankar. Försöker man läsa andras tankar blir det dessutom ofta fel.

Normal hyfs kan och bör alla iaktta, men vill man något mer specifikt än så måste man försöka kommunicera. Rimligt: Att förvänta sig att folk skall okeja om man frågar om man får köra emellan. Orimligt: Att förvänta sig att någon skall fråga om man vill köra emellan bara för att man uppehåller sig inom 10 meters radie från redskapet man är intresserad av.

Kräket
2013-06-19, 17:03
Haha, usch jag tror nog jag kvalar in i denna tråd! :em:

Jag är nog dessvärre ökänd på mitt gym. Kan bli rysligt förbannad på andra. Har vid ett antal tillfällen sagt till personer på skarpen.

Blir mäkta irriterad över personer som inte kan ta normal hänsyn till andra. I min värld betyder normal hänsyn att man plockar undan efter sig. Att man undviker att kasta vikter/hantlar omkring sig (särskilt som de går sönder). Jag har sagt till ett antal personer gällande detta. Vanligtvis börjar jag med en (relativt) vänlig attityd.

Det andra som irriterar mig är personer som inte byter träningskläder. Vid ett tillfälle kom en herre och luktade så illa att det kändes som han duschat i tårgas. Jag var helt enkelt tvungen att påtala att vederbörande luktade väldigt illa och att personen ifråga för i helvete kan visa andra lite hänsyn!

Senaste tillfället då jag kände blodtryck- och adrenlin pumpa var för ca 1 vecka sedan. På mitt gym råder ständig konkurrens kring skivstänger. En har som vana att sitta och läsa på sin Ipad i 10 minuter, lyfta sin vikt 3 ggr och sedan fortsätta läsa.

Var helt enkelt tvungen att påtala att det är fruktansvärt provocerande att stå och vänta när man ser vederbörande sitta och slösurfa och kalla det träning. Svaret jag fick var att han körde "tungt" och därför var tvungen att ha lång vila. Själv bet jag ihop och sa något i stil med att allt är relativt och höll mig lugn....Även om det var jobbigt.

Min bikt! :em:

4623
2013-06-19, 17:39
Det går ju faktiskt inte att veta vad andra tänker. Om man inte kan tala om hur man vill ha det kan man inte räkna med att andra skall anpassa sig till det- inte för att de är svin, utan för att de inte kan läsa ens tankar. Försöker man läsa andras tankar blir det dessutom ofta fel.

Normal hyfs kan och bör alla iaktta, men vill man något mer specifikt än så måste man försöka kommunicera. Rimligt: Att förvänta sig att folk skall okeja om man frågar om man får köra emellan. Orimligt: Att förvänta sig att någon skall fråga om man vill köra emellan bara för att man uppehåller sig inom 10 meters radie från redskapet man är intresserad av.

Var kvalar att använda träningsbänkar som "sideboards" in?

PureWhey
2013-06-19, 17:50
För att "vinna" behöver du självklart inte bli större, utan bara bete dig bättre än dem. Då har du vunnit.


Le iPhone

stridis
2013-06-19, 18:13
Sen är nog alla smårädda och paranoida när man är noob. Samma killar jag är kompis med idag var jag rädd för när jag började..

Nope. Jag tyckte det var ballt att gå på gym när jag började. Ung och viktkåt.

Lellan
2013-06-20, 09:25
Hm.. det var inte Swag Spungebobmaffian du träffat på då? *jorgen*

https://www.facebook.com/photo.php?v=450054478402774&set=vb.261827680603166&type=2&theater

Okej, kanske inte spot on topic - men ville posta videon.. ;P

OnT fråga dock; vad är ok skäl att göra anspråk på bänk? Jag brukar tex köra enarms hantellyft el pressar - och på en del gym finns inte annat att hålla sig i än en uppställd bänk. Har då fått frågan om jag använder bänken (vid fullt) vilket jag ju gör.. fast bara ett litet hörn. Brukar erbjuda att köra emellan, men det är inte helt praktiskt då jag kör vänster-höger utan vila.. så använder ju mitt lilla hörn konstant. Ok el inte att ta upp bänk för detta ändamål?

BigIron
2013-06-20, 09:36
Hm.. det var inte Swag Spungebobmaffian du träffat på då? *jorgen*

https://www.facebook.com/photo.php?v=450054478402774&set=vb.261827680603166&type=2&theater

Okej, kanske inte spot on topic - men ville posta videon.. ;P

OnT fråga dock; vad är ok skäl att göra anspråk på bänk? Jag brukar tex köra enarms hantellyft el pressar - och på en del gym finns inte annat att hålla sig i än en uppställd bänk. Har då fått frågan om jag använder bänken (vid fullt) vilket jag ju gör.. fast bara ett litet hörn. Brukar erbjuda att köra emellan, men det är inte helt praktiskt då jag kör vänster-höger utan vila.. så använder ju mitt lilla hörn konstant. Ok el inte att ta upp bänk för detta ändamål?

Nej det är inte okej om det finns någon som ska göra något med bänken som den personen inte kan göra någon annanstans om du gör något som går att göra nån annan stans. Finns det absolut inget annat du kan använda dig av i HELA lokalen? Du måste ha det konstigaste gymmet i hela Sverige.

Prova använda dig av lokalens väggar, eller inredning i allmänhet.

Jag brukar alltid släppa bänken om jag kan göra det jag ska göra nån annanstans lika bra.

Lellan
2013-06-20, 09:43
Nej det är inte okej om det finns någon som ska göra något med bänken som den personen inte kan göra någon annanstans om du gör något som går att göra nån annan stans. Finns det absolut inget annat du kan använda dig av i HELA lokalen? Du måste ha det konstigaste gymmet i hela Sverige.

Prova använda dig av lokalens väggar, eller inredning i allmänhet.

Jag brukar alltid släppa bänken om jag kan göra det jag ska göra nån annanstans lika bra.

Det är ju känslan jag har, borde finnas nåt annat. Ngt horisontellt i lämplig höjd, men enda jag hittar är typ bänkställningen, hantelstället? Jag är kanske helt dum i huvudet? :D Hålla någon i handen? :D Har iaf testat ngn gång med stället för viktplattor intill bänkställningen, men känner mig i vägen där. Kör jag båda armarna får jag inte lika bra kontakt o fokus, hence lite korkad.. ;P

En vägg funkar inte, inte så stadigt att hålla i - behöver ett grepp för balans typ. Nu är det ju EN övning - men ändå. Känns lite löjligt att hävda sin rätt till hörnet på en bänk. *rolleyes*

4623
2013-06-20, 09:46
Cable Cross-ställningen?

BigIron
2013-06-20, 09:49
Det är ju känslan jag har, borde finnas nåt annat. Ngt horisontellt i lämplig höjd, men enda jag hittar är typ bänkställningen, hantelstället? Jag är kanske helt dum i huvudet? :D Hålla någon i handen? :D Har iaf testat ngn gång med stället för viktplattor intill bänkställningen, men känner mig i vägen där. Kör jag båda armarna får jag inte lika bra kontakt o fokus, hence lite korkad.. ;P

En vägg funkar inte, inte så stadigt att hålla i - behöver ett grepp för balans typ. Nu är det ju EN övning - men ändå. Känns lite löjligt att hävda sin rätt till hörnet på en bänk. *rolleyes*

Har du en cabelcross på ditt gym? Två stolpar med rep och trissor, du kan hålla i stolparna på den om du inte kommer i vägen för någon eller också kan du hålla i ett handtag på ett fönster om du har fönster i lokalen.

Stället man har viktskivor i har ju pinnar som går ut där man hänger vikterna, om du hittar nån som som nån har lastat av mycket vikt på kan du hålla i de pinnarna.

Alla maskiner som finns i lokalen brukar ha nånstans man kan greppa om, se upp bara så det inte är en rörlig del.

Jag tränar med på ett gym med platsbrist och varje kväll får man hitta nya lösningar.

z_bumbi
2013-06-20, 09:58
Använder man utrustningen för att träna med och inte kommer på något alternativ så är det väl inget konstigt? Jag ser t ex inget konstigt i att man kör curls i powerracket, på podiet eller i en tävlingställning om det bara finns den positionen ledig men finns det 10 andra stänger med ställningar som är lediga så måste man inte ta powerracket etc utan man kan hålla sig någon annanstans. Blir det platser lediga och man har mycket kvar så kan man också flytta på sig om någon frågar eller att man vet att den vill åt platsen.
Det brukar dessutom sällan vara paniskt viktigt att man måste köra allt i en följd så det går att någon kör emellan eller att de som väntar inte kan vänta några minuter.

Vad gäller väskor så har jag nog använt klädskåpet på gymmet en gång de senaste 20 åren och det beror delvis på att jag tränat på gym som faktiskt har klädskåp 10 gånger. Däremot brukar det finnas en hylla där man kan ha översikt över grejerna och där funkar det bra att ställa väskan om man inte behöver grejer ur den under hela passet.

Lellan
2013-06-20, 10:11
Cable Cross-ställningen?

Fast jag skrev ju när det är massa folk? Och där är det fullt, vet inte om det uppskattas att jag ställer mig intill direkt.

Har du en cabelcross på ditt gym? Två stolpar med rep och trissor, du kan hålla i stolparna på den om du inte kommer i vägen för någon eller också kan du hålla i ett handtag på ett fönster om du har fönster i lokalen.



Där är det alltid fullt, vi har inga sådana fönster förutom på övervåningen där de inte har annat än silverhantlar.

Blir en bänk ledig snor jag den, den är ju för mig uppenbart ledigare än när någon pausar i cabelcrossen.


Stället man har viktskivor i har ju pinnar som går ut där man hänger vikterna, om du hittar nån som som nån har lastat av mycket vikt på kan du hålla i de pinnarna.

Alla maskiner som finns i lokalen brukar ha nånstans man kan greppa om, se upp bara så det inte är en rörlig del.

Jag tränar med på ett gym med platsbrist och varje kväll får man hitta nya lösningar.

Min tanke var att bänken är mindre störande än att ockupera en maskin, dessutom ser jag utförandet i spegeln då om jag vill. Och som jag nämnde, har testat viktstället men känner mig mer ivägen där. Och hantelstället mitt ute i lokalen känns lite gambling då det känns som att jag skulle kunna "knocka" någon utan att se det.

Som sagt, försöker hitta lösningar - och bänken känns drygt att ockupera - dock brukar jag bara "roffa" åt mig 2 set (dvs 4 x10 rep utan vila iom enarms) om ngn frågar.

Använder man utrustningen för att träna med och inte kommer på något alternativ så är det väl inget konstigt? Jag ser t ex inget konstigt i att man kör curls i powerracket, på podiet eller i en tävlingställning om det bara finns den positionen ledig men finns det 10 andra stänger med ställningar som är lediga så måste man inte ta powerracket etc utan man kan hålla sig någon annanstans. Blir det platser lediga och man har mycket kvar så kan man också flytta på sig om någon frågar eller att man vet att den vill åt platsen.
Det brukar dessutom sällan vara paniskt viktigt att man måste köra allt i en följd så det går att någon kör emellan eller att de som väntar inte kan vänta några minuter.

Vad gäller väskor så har jag nog använt klädskåpet på gymmet en gång de senaste 20 åren och det beror delvis på att jag tränat på gym som faktiskt har klädskåp 10 gånger. Däremot brukar det finnas en hylla där man kan ha översikt över grejerna och där funkar det bra att ställa väskan om man inte behöver grejer ur den under hela passet.

Jo, det jag syftar på är ju när det är tjockt med folk och man känner sig minst ivägen där och får tag på bänken helt enkelt. Väggarna där jag tänker på, är klädda med spelgar men har testat att hålla i kanten som är mellan speglarna men blir ju inte helt bra.

Får väl lägga axelpassen på tider då det är lugnt om det verkligen är ett jätteproblem, men som sagt.. känns lite "på gränsen" när det hänt att jag blivit tillfrågad - och jag har ju förståelse för att det verkar drygt att ockupera en bänk för att hålla i ryggstödet.

4623
2013-06-20, 10:23
Fast jag skrev ju när det är massa folk? Och där är det fullt, vet inte om det uppskattas att jag ställer mig intill direkt.


Menar givetvis på utsidan. Jag brukar själv hålla i ställningen när jag stretchar medan andra kör cable flyes (vad heter det på svenska?) och så vidare.

BigIron
2013-06-20, 10:26
Menar givetvis på utsidan. Jag brukar själv hålla i ställningen när jag stretchar medan andra kör cable flyes (vad heter det på svenska?) och så vidare.

Syftade på utsidan också.

pwnyou
2013-06-20, 10:37
Träna upp att våga prata med folk och ta för dig (på ett vänligt och socialt sätt, inte otrevlig och awkward) på gymmet. Gå ur din comfort zone ett steg i taget.

BlötSnö
2013-06-20, 10:46
Haha, usch jag tror nog jag kvalar in i denna tråd! :em:

Jag är nog dessvärre ökänd på mitt gym. Kan bli rysligt förbannad på andra. Har vid ett antal tillfällen sagt till personer på skarpen.

Blir mäkta irriterad över personer som inte kan ta normal hänsyn till andra. I min värld betyder normal hänsyn att man plockar undan efter sig. Att man undviker att kasta vikter/hantlar omkring sig (särskilt som de går sönder). Jag har sagt till ett antal personer gällande detta. Vanligtvis börjar jag med en (relativt) vänlig attityd.

Det andra som irriterar mig är personer som inte byter träningskläder. Vid ett tillfälle kom en herre och luktade så illa att det kändes som han duschat i tårgas. Jag var helt enkelt tvungen att påtala att vederbörande luktade väldigt illa och att personen ifråga för i helvete kan visa andra lite hänsyn!

Senaste tillfället då jag kände blodtryck- och adrenlin pumpa var för ca 1 vecka sedan. På mitt gym råder ständig konkurrens kring skivstänger. En har som vana att sitta och läsa på sin Ipad i 10 minuter, lyfta sin vikt 3 ggr och sedan fortsätta läsa.

Var helt enkelt tvungen att påtala att det är fruktansvärt provocerande att stå och vänta när man ser vederbörande sitta och slösurfa och kalla det träning. Svaret jag fick var att han körde "tungt" och därför var tvungen att ha lång vila. Själv bet jag ihop och sa något i stil med att allt är relativt och höll mig lugn....Även om det var jobbigt.

Min bikt! :em:

Du får mer än gärna komma och härja på mitt gym. Jag tycker inte att du låter speciellt jobbig och de personer som du är ökänd för lär ju även vara de som inte sköter sig...

Lellan
2013-06-20, 11:43
Menar givetvis på utsidan. Jag brukar själv hålla i ställningen när jag stretchar medan andra kör cable flyes (vad heter det på svenska?) och så vidare.

Syftade på utsidan också.

Hm, tränar ngn på friskis Rocklunda så kanske den kan intyga att det inte existerar ngn utsida.. :P

Alltså, det är cablar åt 4 olika håll på två ställningar. Mellan dessa ställningar brukar folk köra bröst och biceps, på ena sidan är det latsdrag - på andra roddar och en ensam trissa för triceps osv.

Men; poängen är att magkänslan att ockupera ett hörn inte var heelt ok - delas. Fast jag tycker ändå att då får folk fråga? Så kan jag väl kosta på mig att avbryta tills jag hittar ngt att hålla i alt (om mitt samvete tillåter) fråga om jag kan köra klart 2 set utan vila eller om jag får köra emellan. :)

Matsa
2013-06-20, 12:04
Hm, tränar ngn på friskis Rocklunda så kanske den kan intyga att det inte existerar ngn utsida.. :P

Alltså, det är cablar åt 4 olika håll på två ställningar. Mellan dessa ställningar brukar folk köra bröst och biceps, på ena sidan är det latsdrag - på andra roddar och en ensam trissa för triceps osv.

Men; poängen är att magkänslan att ockupera ett hörn inte var heelt ok - delas. Fast jag tycker ändå att då får folk fråga? Så kan jag väl kosta på mig att avbryta tills jag hittar ngt att hålla i alt (om mitt samvete tillåter) fråga om jag kan köra klart 2 set utan vila eller om jag får köra emellan. :)

Jag tycker att det är helt ok, du använder ju bänken till att träna. Ska man dra saker till sin spets så finns det ju väldigt få saker man måste ha en bänk till. Man kan t.ex köra både axelpress och hantelrodd utan bänk men ingen verkar tycka att det är fel att använda en bänk för det.

Tolkia
2013-06-20, 12:59
På förekommen anledning: Ser ni inte det olämpliga i att svara TS, eller varandra, på ett tvättäkta översittarvis kan ni förslagsvis låta bli att posta.

stridis
2013-06-20, 16:13
Det är ju känslan jag har, borde finnas nåt annat. Ngt horisontellt i lämplig höjd, men enda jag hittar är typ bänkställningen, hantelstället? Jag är kanske helt dum i huvudet? :D Hålla någon i handen? :D Har iaf testat ngn gång med stället för viktplattor intill bänkställningen, men känner mig i vägen där. Kör jag båda armarna får jag inte lika bra kontakt o fokus, hence lite korkad.. ;P


Sett många Svenssonbiffar som använder hantelstället i det syftet. Ingen som brukar häcka vid det tunga hörnet ändå och man orkar nog lägga tillbaka hanteln i stället då oavsett hur tungt man än kör.:)

Yes
2013-06-20, 17:26
Vattenflaskor och annan bråte hör inte hemma på bänkar. Ligger de ändå där flyttar man på det. Problemet löst. Alla nöjda och glada.

Albin Eriksson
2013-06-21, 07:00
Jag kör knäböj, tar en bänk och sätter mig på för att vila mellan setten, ställer även min shaker där.
Flyttar mig naturligtvis omgående om jag ser att det är brist på bänkar eller att någon behöver den, är jag en översittare?

Någon kan ju ha en åsikt om det, men ärligt talat så bryr jag mig inte det minsta. Tycker öht att jag är väldigt hänsynstagande...

dream_theater_
2013-06-21, 08:40
Arg kille*

Min bikt! :em:

Haha, det kommer jag verkligen inte ihåg ifrån F&S Ekeby. Annars håller jag med dig fullt ut, jävlar i min låda.

Jockefarmer
2013-06-25, 19:20
Såg den här videon och kom direkt att tänka på den här tråden ;)

http://existenz.se/out.php?id=82708

PontusAndersson
2013-06-25, 20:05
Såg den här videon och kom direkt att tänka på den här tråden ;)

http://existenz.se/out.php?id=82708

Hahaha skön video...


OnT:

Jag reser mycket i jobbet och brukar ta för vana att testa nya gym för jag tycker det är kul att jämföra. Har varit på kanske 30 eller nåt sånt... Kan verkligen intyga att det är en extrem skillnad i stämningen mellan olika gym.

Har varit med om allt från sjukt obehaglig stämning som man nästan kan skära i, folk som ger arga blickar utan någon anledning. Till ett gym där jag kom in och blev bemött med ett glatt "Tjaa! Du brukar inte gymma här i vanliga fall va!? *klapp på axeln* Välkommen hit!!" av två av dem som tränade där.

Så, i vissa fall kan det nog faktiskt vara värt att överväga att byta gym. Även om jag tror (som många andra i tråden) att man kommer långt på att vara en allmänt schysst kille *flex*