handdator

Visa fullständig version : Nya pulszoner?


PAL
2004-02-29, 21:01
Satt och läste i en broschyr från Polar och blev lite konfunderad när jag såg deras beskrivning av pulszoner - tydligen utgår pulsklockan endast från maxpuls och intensiteten beskrivs i % av maxpuls.

Hmmm... när jag för tränade pulsbaserat för några år sedan var intensiteten beroende av vo2max. Utgångspunkten var pulsspannet (dvs. skillnaden maxpuls - vilopuls). Intensiteten räknades ut i % av pulsspannet och sedan lade man till vilopulsen. Jag kan ta mig själv som exempel. Maxpuls 190, vilopuls 47 -> ett pulsspann på 143. Vill jag träna lågintensivt rekommenderas en intensitet om 65%.

65% av 143=93. Jag adderar vilopulsen, 47, och skall alltså träna med en puls på 140.

Polar däremot, säger att jag skall köra på 65% av maxpuls?!?
65% av 190 = 123,5.

140 jämfört med 123,5 är en väsentlig skillnad i intensitet. Är det jag som missat något eller gäller nya regler för uträkningen av pulszoner? För inte kan det väl vara stora företaget Polar som gjort det alldeles för enkelt för sig...

Mvh

PAL

Keirin
2004-02-29, 21:13
Min klocka räknar ut mina pulsspan genom ålder, vikt, längd, kön, vilopulstest. Jag aktiverar fitnesstest-programmet och vilar 5 min och får sedan en poäng. Som ingår i beräkningen. Samt en 3skalig aktivitetsnivå. Sedan under träningsrundan så går den igenom pulsvariationen var 30de min och ger nya pulsspann för nästkommande halvtimme.

Självfallet är tester på lab det helt korekta.

PAL
2004-02-29, 22:02
Inte illa, vilken modell är det? Du verkar ha spenderat en del.;)

Men det ändrar i och för sig inte något i sak. De som inte köper häftigaste klockan har bara informationen i broschyren att gå på och den tar inte hänsyn till pulsspannet. Den metod jag en gång lärde och som jag beskrev ovan tar hänsyn till förändrad vo2max och förbättrad kondis. Polars broschyr kör bara på maxpulsen och bryr sig inte om ifall man förbättrar eller försämrar dessa faktorer - maxpulsen faller bara med åren vilket leder till att folk tränar med ännu mindre intensitet.:confused:

Så frågan kvarstår. Varför hänvisa till denna metod? Kanske vill de öka försäljningen av de avancerade klockorna.


PAL

Dasse
2004-02-29, 23:56
Tror att det "gamla" sättet är korrekt. Har också lärt mig detta. Dock tror jag att de förenklar saker för att inte krångla till det för folk.Se´n om det är för att sälja fler avancerade klockor kan jag inte svara på. Men det är ju inte omöjligt.

Keirin
2004-03-01, 18:27
Originally posted by PAL
Inte illa, vilken modell är det? Du verkar ha spenderat en del.;)

Men det ändrar i och för sig inte något i sak. De som inte köper häftigaste klockan har bara informationen i broschyren att gå på och den tar inte hänsyn till pulsspannet. Den metod jag en gång lärde och som jag beskrev ovan tar hänsyn till förändrad vo2max och förbättrad kondis. Polars broschyr kör bara på maxpulsen och bryr sig inte om ifall man förbättrar eller försämrar dessa faktorer - maxpulsen faller bara med åren vilket leder till att folk tränar med ännu mindre intensitet.:confused:

Så frågan kvarstår. Varför hänvisa till denna metod? Kanske vill de öka försäljningen av de avancerade klockorna.


PAL

Vo2max på lab är bäst. Att utgå från. Men när du sedan tränar är en pulsklocka bra att ha. Jag har en M51 som är 4 år gammal. Den är inte så himla ny. 1700:- kostar den. Den är helt ok. Alltså jag skulle tro att den antar min maxpuls genom 220- ålder. Och det stämmer rätt bra på mig. Men långt ifrån alla.

Min klocka läser ju av kroppen var 30de min och ger nya direktiv efter hur pass utmattad krióppen har blivit. Det är klart att du måste ha en pulsklocka för att kunna se din puls helatiden.

När man blir äldre så blir maxpulsen lägre och som cyklist så får man generellt lägre kadens. Men det är även individuellt. Alltså tekniken förändras. Men det är klart att en mer sliten kropp är sämre än en ung och fräch.

Nu har jag lärt mig hur kroppen känns vid olika pulsslag så jag behöver inte titta på klockan egentligen. Vid de tillfällen jag behöver den mest är när jag vill lägga mig 10 slag under max vid hårdkörning i uppförsbacke. Då kan jag planera hur jag ska köra och jag kan tänka ut hur lång passiv körning jag behöver för att återhämta mig men ändå orka hänga med.

Den mest avancerade klockan kostar ca 4000:- Datakomplatibla klockor är bra för då kan du se i program hur kroppen utvecklas.

Jag skulle tro att den där brochyren är lite för simpel för dig. Polar hyr ut sina klockor för 10:- per dag.

Vad tränar du och vad vill du använda din klocka till?

MasterChief
2004-03-02, 16:44
PAL: Att köra träningsupplägget efter pulsspannet är mer givande(Karvonens formel) och jag tycker du bör slopa den enkla skalan Polar använder sig av. Den tar ju inte hänsyn till vilopulsen.

Varför Polar försöker förenkla saker vet jag inte. Kan ju ha att göra med vilken bred målgrupp dom når nu för tiden jämfört med för några år sedan. Att snacka Karvonen är säkert, enligt deras marknadsundersökningar, för bökigt.

Kör du på Karvonen! :thumbup:

Keirin
2004-03-02, 17:20
Originally posted by MasterChief
PAL: Att köra träningsupplägget efter pulsspannet är mer givande(Karvonens formel) och jag tycker du bör slopa den enkla skalan Polar använder sig av. Den tar ju inte hänsyn till vilopulsen.

Varför Polar försöker förenkla saker vet jag inte. Kan ju ha att göra med vilken bred målgrupp dom når nu för tiden jämfört med för några år sedan. Att snacka Karvonen är säkert, enligt deras marknadsundersökningar, för bökigt.

Kör du på Karvonen! :thumbup:

Min polar tar hänsyn till vilopulsen. Fast jag gör ett fitnesstest som det kallas. Jag vilar ca 5 min med klockan i fitnessprogrammet. resultatet omvandlar den till en poäng som jag läser av i instruktionsboken för att se hur bra vilopuls jag har.

Den går då efter kön och ålder. I mitt fall kvinna 25 år ser skalan ut såhär.

ålder 25-29
mycket dålig <26, dålig 26-30, godkänd 31-35, normal 36-40,
bra 41-44, mycket bra 45-49, utmärkt >49

Jag har 75 poäng. Jag tycker att dom kunde ta och utveckla skalan mer konkret. Men det känns bra att ligga 26 poäng över utmärkt, men vad e de liksom?

Klockan använder denna i uträkningen av pulszoner.

This is me:
KG 65, Cm 168, age 25, sex female, Activity High

På activity väljer man mellan low, middle och high beroende på hur mycket du tränar. Sen tar den även in vilopulstestet då, 75 poäng.

min maxpuls är 198

Sen väljer man hur hårda zoner som man vill ha low 152- 168 basic-152- 166, high 168-185

Nu är det lite skumt varför low och basic är så lika men förmodligen är det så att den räknade ut bacicspannet sist jag använde den och då tog jag det lungt.

Det kan va bra att ha dessa funktioner. Men ärligt talat så har jag aldrig använt dom seriöst. Jag cyklar på så att det känns bra. Cykel är lite svårt också eftersom pulsen går upp i uppförsbacke. Jag saktar inte ner för att hålla mig inom spannet utan håller ett jämn fart, jämn kraft.

Skulle jag köpa en pulsklocka idag skulle jag vilja ha snittpuls, vilopuls, maxpuls, höjdmätare, visning av pulsen i %, dataprogram.

Master, tror du att detta är tillförlitligt. Eller är det bara säljtrix och blahaj?

PAL
2004-03-02, 22:00
Originally posted by MasterChief
PAL: Att köra träningsupplägget efter pulsspannet är mer givande(Karvonens formel) och jag tycker du bör slopa den enkla skalan Polar använder sig av. Den tar ju inte hänsyn till vilopulsen.

Tack för det svaret! Har inte kört med pulsklocka på något år nu, men för mig har det alltid varit Karvonen som gäller. Kunde därför inte förstå hur Polar resonerade - trodde kanske att nya rön lett till bättre resultat, men förstod bara inte hur eftersom de bortser från den relevanta vilopulsen och baserar träningen på maxpulsen som i sig är ganska ointressant.


Originally posted by MasterChief Varför Polar försöker förenkla saker vet jag inte. Kan ju ha att göra med vilken bred målgrupp dom når nu för tiden jämfört med för några år sedan. Att snacka Karvonen är säkert, enligt deras marknadsundersökningar, för bökigt.

Tror du slår huvudet på spiken här. Den marknad som utgörs av seriöst tränande personer är förmodligen både liten och ganska mättad. Den marknad som består av personer som vill gå ner i vikt utan att svettas är enorm. Alltså tjatar man lite extra om fettförbränningszonen, men undviker allt för avancerade presentationer av pulszoner för att undvika att skrämma bort denna potentiella kundkrets...


Originally posted by MasterChief Kör du på Karvonen! :thumbup:

I will! :)

Originally posted by KeirinVad tränar du och vad vill du använda din klocka till?

Jag har alltid hållit mig i from genom löpning, men tränar inte för större mål än så. Nu saknar jag min pulsklocka som lade ned verksamheten för något år sedan. Funderar alltså på en ny, mest för att det är ett bra sätt att variera träningen mellan "vanliga" löppass, intervaller och återhämtningspass. Plus att det rent allmänt är kul att ha koll på puls och kondis.

Och visst, ok, för att det är så kul med prylar också.;)

Mvh

PAL

MasterChief
2004-03-03, 09:27
Originally posted by Keirin

Master, tror du att detta är tillförlitligt. Eller är det bara säljtrix och blahaj?

Polars fitnesstest är lite omdebatterat. Jag har själv aldrig provat det eftersom min pulsklocka är 8-10 år gammal. Och går perfekt fortfarande!
Som vanligt bygger det på statistik och därmed är risken stor att man ligger utanför skalan. Det viktiga när det gäller sådana tester är att man främst jämför med sig själv. Får du en förbättring så har förmodligen kondisen blivit bättre (precis som med fettmätning och dylikt). Personligen har jag mina egna referensramar som jag använder för att testa min kondition och förlitar mig inte på en siffra skapad av en klocka. Däremot är jag övertygad om att många kan se testet som en liten morot.

*kör hårt!*