handdator

Visa fullständig version : Hur kan folk äta för lite och ändå vara överviktiga?


mrbambocha
2013-06-18, 10:46
Tja!
Detta är något jag inte förstår. Jag har fått ta del av en del överviktiga personers matvanor, och även om siffrorna visar att de äter för lite så är de fortfarande överviktiga. Hur går det ihop?

Bara på jobbet så har jag pratat med en del personer, de äter inte frukost, till lunch så får de i sig kanske 500 kcal och sen så består deras andra (och sista) måltid av 2-3 mackor. Likadant så ser jag hur studenterna i mitt korridorboende äter, jag tillbringar natt och dag med dem och det finns inte en chans att de får i sig tillräckligt, men ändå är de överviktiga ...

NiklasAlm
2013-06-18, 10:57
Småätande och att folk inte är ärliga med vad dem stoppar i sig

Fredriiik
2013-06-18, 11:03
det är fysiskt omöjligt. Om de får i sig mindre än de förbrukar så går de ner i vikt.

De säger ju inte hur mycket läsk de drar i sig eller godis eller fett eller så. Det glöms lätt bort.

Morty
2013-06-18, 11:07
Enkla svaret är att det kan de inte.

NiklasAlm
2013-06-18, 11:08
Dessutom har en ickestyrketränande individ lättare att lägga på sig fett respektive svårare att bli av med fett vid viktvariationer vilket kan ge ett mer "överviktigt" utseende i längden kan ju ha nåt med saken att göra kanske

Pretorian
2013-06-18, 11:09
det är fysiskt omöjligt. Om de får i sig mindre än de förbrukar så går de ner i vikt.

De säger ju inte hur mycket läsk de drar i sig eller godis eller fett eller ALKOHOL. Det glöms lätt bort.

Jag la till lite.

Alvis
2013-06-18, 11:15
En vanlig persons beskrivande av dagens kost är ungefär lika trovärdig som aftonbladets rubriker. Sedan finns det de som äter mycket mer på helgen/festar och kompenserar så mycket att det totalt sett blir ett överskott.

Beemel
2013-06-18, 11:18
Tja!
Detta är något jag inte förstår. Jag har fått ta del av en del överviktiga personers matvanor, och även om siffrorna visar att de äter för lite så är de fortfarande överviktiga. Hur går det ihop?

Bara på jobbet så har jag pratat med en del personer, de äter inte frukost, till lunch så får de i sig kanske 500 kcal och sen så består deras andra (och sista) måltid av 2-3 mackor. Likadant så ser jag hur studenterna i mitt korridorboende äter, jag tillbringar natt och dag med dem och det finns inte en chans att de får i sig tillräckligt, men ändå är de överviktiga ...

Vad menar du med "fått ta del av"
Har de berättat vad de äter eller har du följt dem under hela dygnet och verkligen kontrollerat intaget.

Jag kan bara jämföra med kollegor och bekanta till mig själv som gnäller på att de inte kan gå ner i vikt. De "skryter" vitt och brett om hur lite de äter varje mål. Däremot så är det inga problem att dra i sig någon kanelbulle här och något wienerbröd där med motivationen
"A'men en bulle gör inte så stor skillnad, jag äter ju så nyttigt annars..."

Lustigt nog så är det inte helt ovanligt att samma människor försöker klanka ner på mig för att jag hellre tar ett äpple på fredagsfikat än trycker i mig massa socker.
Vanliga kommentarer som jag vid det här laget vant mig vid är:
"Määäh, tror du verkligen att du kommer bli tjock bara för att du äter en bit tårta?? fan vad löjligt.",
"Men du tränar ju så mycket, då kan du väl äta vad du vill..."
"Det är inte snyggt att vara för smal..."
"Fan vad duktig du ska vara då..."

tlk
2013-06-18, 11:20
Vad menar du med "fått ta del av"
Har de berättat vad de äter eller har du följt dem under hela dygnet och verkligen kontrollerat intaget.

Jag kan bara jämföra med kollegor och bekanta till mig själv som gnäller på att de inte kan gå ner i vikt. De "skryter" vitt och brett om hur lite de äter varje mål. Däremot så är det inga problem att dra i sig någon kanelbulle här och något wienerbröd där med motivationen
"A'men en bulle gör inte så stor skillnad, jag äter ju så nyttigt annars..."

Lustigt nog så är det inte helt ovanligt att samma människor försöker klanka ner på mig för att jag hellre tar ett äpple på fredagsfikat än trycker i mig massa socker.
Vanliga kommentarer som jag vid det här laget vant mig vid är:
"Määäh, tror du verkligen att du kommer bli tjock bara för att du äter en bit tårta?? fan vad löjligt.",
"Men du tränar ju så mycket, då kan du väl äta vad du vill..."
"Det är inte snyggt att vara för smal..."
"Fan vad duktig du ska vara då..."

"Man måste ju unna sig något iblann.."

Tolkia
2013-06-18, 11:26
Tja!
Detta är något jag inte förstår. Jag har fått ta del av en del överviktiga personers matvanor, och även om siffrorna visar att de äter för lite så är de fortfarande överviktiga.
De och du har inte koll på hur vad de faktiskt äter (se inlägg ovan om småätande, kaloririka drycker etc.), ev. inte heller på hur mycket/lite de rör sig i vardagen.

Sedan undrar jag ju rent allmänt över vad folk har för issues när det inte går att ge ett neutralt svar på en fråga som den här, utan att börja håna eller berätta om alla gånger man känt sig attackerad av en överviktig person (det finns ju ett otal trådar speciellt ägnade åt det, om man nu behöver avbörda sig sådant).

Birkharju
2013-06-18, 11:45
http://traningslara.se/rapporterat-kostintag-kontra-verkligheten/

Reaper123
2013-06-18, 11:47
Jag la till lite.Alkohol är verkligen en lätt fälla, för jag satte i mig utan större problem över 1 dagsintag av kalorier varje helg iform av alkohol (inkl läsken) när jag var fet utöver all dålig mat jag åt när ingen såg...

Så jag är inte alls förvånad över hur folk som påstår sig aldrig äta, fortsätter att vara överviktiga, för jag var en av dom! Tyckte själv inte jag åt mer än någon annan för övrigt...

Alkoholen är väl dock inte synonymt som bov för alla överviktiga, men något är det dom stoppar i kakhålet när ingen annan ser eller för den delen tänker på det (många tänker ju inte ens på alla dessa "tomma" kalorier)

Beemel
2013-06-18, 11:50
De och du har inte koll på hur vad de faktiskt äter (se inlägg ovan om småätande, kaloririka drycker etc.), ev. inte heller på hur mycket/lite de rör sig i vardagen.

Sedan undrar jag ju rent allmänt över vad folk har för issues när det inte går att ge ett neutralt svar på en fråga som den här, utan att börja håna eller berätta om alla gånger man känt sig attackerad av en överviktig person (det finns ju ett otal trådar speciellt ägnade åt det, om man nu behöver avbörda sig sådant).

Ursäkta då....,
Jag tyckte att det var en relevant parantes som hörde till ämnet. Jag känner mig inte attackerad (jag garvar mest åt folk som står med sina ölmagar och häver ur sig sådana kommentarer), jag ser det som en del i svaret på den ursprunliga frågeställningen, att personerna som hävdar att de äter såååå lite försvarar sitt eget beteende (delvis genom att klanka ner på andra) och på så sätt intalar sig själva att de inte gör något "fel". O
ch om man inte tror sig göra något fel, hur kan man då förstå varför man inte går ner i vikt.
Den inställningen är i högsta grad aktuell för frågan.

StarkaUlf
2013-06-18, 11:55
Håller med dom flesta ovanstående.

En stor del i det är ju att folk inte har någon som helst aning om vad saker innehåller, hur dåligt det egentligen är. Dom har fått för sig att något är bättre än det ena, trots att det är i princip lika bra/dåliga ingredienser och värden.
Ett bra exempel är våran fina Kexchoklad.
Jag vet inte hur många gånger jag har hört folk tro att just kexchokladen är såå mycket bättre än t.ex en snickers, en daim osv. Den känns ju så luftig och lätt jämfört med dom andra. Trots det innehåller den ungefär lika mycket socker/fett och kalorier. Så då väljer dom ju en kexchoklad i tron om att den är "bättre" och inte ska påverka vikten. Till mellanmål, på kvällen etc.

Samma gäller väl när det kommer till juice. Folk som slevar i sig 1 liter juice eftersom det är betydligt bättre än 33 cl cola. Juice är ju så nyttigt, naturligt och bra, det kan man ju inte bli tjock av.

Släng upp 4 stycken kexchoklad och 1 200 grams marabou, så lovar jag att 9 av 10 väljer kexchokladerna istället för chokladkakan i tron om att det är bättre.

Två exempel som jag tycker förekommer väldigt ofta.

Beemel
2013-06-18, 12:00
Håller med dom flesta ovanstående.

En stor del i det är ju att folk inte har någon som helst aning om vad saker innehåller, hur dåligt det egentligen är. Dom har fått för sig att något är bättre än det ena, trots att det är i princip lika bra/dåliga ingredienser och värden.
Ett bra exempel är våran fina Kexchoklad.
Jag vet inte hur många gånger jag har hört folk tro att just kexchokladen är såå mycket bättre än t.ex en snickers, en daim osv. Den känns ju så luftig och lätt jämfört med dom andra. Trots det innehåller den ungefär lika mycket socker/fett och kalorier. Så då väljer dom ju en kexchoklad i tron om att den är "bättre" och inte ska påverka vikten. Till mellanmål, på kvällen etc.

Samma gäller väl när det kommer till juice. Folk som slevar i sig 1 liter juice eftersom det är betydligt bättre än 33 cl cola. Juice är ju så nyttigt, naturligt och bra, det kan man ju inte bli tjock av.

Släng upp 4 stycken kexchoklad och 1 200 grams marabou, så lovar jag att 9 av 10 väljer kexchokladerna istället för chokladkakan i tron om att det är bättre.

Två exempel som jag tycker förekommer väldigt ofta.

En annan sak som jag tror kan inverka som du och andra har nämnt. Om man frågar vad folk äter, så har de en tendens att räkna bort vad de dricker.
I en dels huvud tror jag att äta och dricka är så olika saker att de faktiskt inte kopplar ihop dem när det handlar om näringsintag.

StarkaUlf
2013-06-18, 12:03
En annan sak som jag tror kan inverka som du och andra har nämnt. Om man frågar vad folk äter, så har de en tendens att räkna bort vad de dricker.
I en dels huvud tror jag att äta och dricka är så olika saker att de faktiskt inte kopplar ihop dem när det handlar om näringsintag.

Det har du nog väldigt rätt i :)

Glutenkatt
2013-06-18, 12:14
Text
¨
Känner igen det här så sjukt väl.. Hela mitt liv har jag fått höra att "Du ä ju jämt dretsmal du!" (Ja, jag bor i Värmland..)

Och kommentarer som: "Du vet alla har ju inte lika lätt att gå ner i vikt som du, du kan ju äta vad som helst!"

Med mera.
Allt ifrån småtjocka tanter och gubbar som "unnar" sig nåt nästan varje dag.
Trots att jag är frisk, normalviktig och lever ett aktivt, lyckligt liv - så är det jag som "gött kan äte litte mer".

Heddaway
2013-06-18, 12:52
En klassiker är att många väljer "sallad" istället för pizza och tänker att de gjort ett hälsosamt val. Dat dere salladsdressing innehåller ju inga kalorier inte. Mycket dressing ska det va' också :D

BobaFett
2013-06-18, 12:56
Jag brukar observera folk runt omkring mig av nyfikenhet och kolla på vad de äter.

Jag har räknat kalorier rätt länge och har blivit en expert på det, ser jag en tallrik så ser jag hur mycket den innehåller i macros.

Det jag observerat är att smala som vill gå upp i vikt lägger på berg på tallriken och alla runt omkring dem kommenterar "men shit han äter ju som en häst" etc. men jag själv ser att deras berg inte är så mycket kalorier som det ser ut. Deras matintag är 95% det de äter när de äter en mål mat och de tar mer sällan en frukt, godis etc.

Överviktiga äter inte så överdrivet stora portioner egentligen men deras matvanor är annorlunda, de småäter mer och matvalen de gör resulterar oftast i mer kalorier. Ser detta även när jag handlar mat. Tycker man ser rätt tydligt varför vissa är tjockare än andra.

Dessutom har jag märkt att de blir mer uppspelta när det är fika/tårta på gång. "åååh vad gott det ska bli, mmm". De naturligt spinkiga verkar däremot helt kalla. De äter tårtan och samma mängd men det verkar vara lite sak samma för dem. Verkar nästan som att belöningen är större för vissa.



...så jag håller inte med trådskaparens slutsatser. De får i sig mer kalorier.

Pretorian
2013-06-18, 12:59
Jag har räknat kalorier rätt länge och har blivit en expert på det, ser jag en tallrik så ser jag hur mycket den innehåller i macros.

Du borde vara med i TV4:s Fantasterna.

TheOne1994
2013-06-18, 13:05
dom ljuger vad dom äter så klart ! Så enkelt är det. Folk går inte runt och blir tjocka utan att stoppa massa skit i huvet...

Fredriiik
2013-06-18, 13:09
En klassiker är att många väljer "sallad" istället för pizza och tänker att de gjort ett hälsosamt val. Dat dere salladsdressing innehåller ju inga kalorier inte. Mycket dressing ska det va' också :D

Hur kan det inte vara ett hälsosamt val att välja sallad istället för pizza?
Vad kan dressingen innehålla? 300kcal/100gr? Å hur många gram får man i en liten burk? Inte mycket inte.

Beemel
2013-06-18, 13:17
Dessutom har jag märkt att de blir mer uppspelta när det är fika/tårta på gång. "åååh vad gott det ska bli, mmm". De naturligt spinkiga verkar däremot helt kalla. De äter tårtan och samma mängd men det verkar vara lite sak samma för dem. Verkar nästan som att belöningen är större för vissa.

Det går att rätt rejält fucka upp vad som triggar hjärnans och kroppens belöningssystem. Detta gäller inte bara långt gångna bulimiker och anorektiker.

Det jag funderar på i din observation: (grovt generaliserat)
Blir de feta blir mer uppspelta över tårta för att de är feta
eller
Blir de feta för att de blir uppspelta av tårta.

Latissimus Dorsi
2013-06-18, 13:19
Det går att rätt rejält fucka upp vad som triggar hjärnans och kroppens belöningssystem. Detta gäller inte bara långt gångna bulimiker och anorektiker.

Det jag funderar på i din observation: (grovt generaliserat)
Blir de feta blir mer uppspelta över tårta för att de är feta
eller
Blir de feta för att de blir uppspelta av tårta.

Tvåan, vetenskapligt bevisat.

Beemel
2013-06-18, 13:22
Hur kan det inte vara ett hälsosamt val att välja sallad istället för pizza?
Vad kan dressingen innehålla? 300kcal/100gr? Å hur många gram får man i en liten burk? Inte mycket inte.

Sen kan man ju vidare diskutera vad "en sallad" innehåller.

Är det bara grönsallad med lite tomat och gurka, fine då håller jag med dig.

MEN;

En ost och skinksallad (inte helt ovanligt att det är mer ost än grönsaker i dessa)

Kebabsallad har jag sett på några ställen, och det brukar handla om en kebabtallrik med marginellt mer grönsaker.

Köttbullssallad med tillhörande rödbetssallad.

Räksallad (ok det kanske inte är så många som klassar det som en "sallad" på sedvanligt sätt)

Så visst är det nyttigt med en sallad....

Heddaway
2013-06-18, 13:29
Hur kan det inte vara ett hälsosamt val att välja sallad istället för pizza?
Vad kan dressingen innehålla? 300kcal/100gr? Å hur många gram får man i en liten burk? Inte mycket inte.

Jo men allt är ju relativt. Poängen var inte att det är "onyttigt" att välja en sallad, det beror ju på vad det är för sallad.

De kanske väljer en kycklingsallad, med mer pasta än kyckling, en dressing baserat på majjo, fetaost, parmesan, bacon, rostad lök osv osv. Och sedan går de därifrån för att sedan bli hungriga igen en timme senare och tänker "ja men jag tog ju en sallad förut, då finns det plats för en snickers".

Konstigt att de då inte går ned i vikt, när de faktiskt käkar sallad varje dag. Eller kanske inte.

TheOne1994
2013-06-18, 13:37
varför snöar ni in er på sallad ? tror ni tjockisar äter sallad ? Jag har 7 tjockisar här på mitt jobb. När det kommer till kritan vad dom äter är det helt galet vad dom stoppar i sig. Det mesta kommer från socker ( kex.godis , cola osv )...givetvis framför tv:n.

Pretorian
2013-06-18, 13:48
Jag kom på mig själv att jag inte vill sitta och läsa (eller diskutera) om vad tjockisar i allmänhet äter och varför de inte går ner i vikt.

Samtidigt läser jag trådar (eller skapar trådar) som handlar om "Varför kan jag inte få äta min mat på jobbet utan att få dumma frågor från tjockisar..:?"

:em:

Beemel
2013-06-18, 13:53
varför snöar ni in er på sallad ? tror ni tjockisar äter sallad ? Jag har 7 tjockisar här på mitt jobb. När det kommer till kritan vad dom äter är det helt galet vad dom stoppar i sig. Det mesta kommer från socker ( kex.godis , cola osv )...givetvis framför tv:n.

Det var ett sidospår som kom upp. *rolleyes*
Och ett befogat sådant. Folk som äter massa skit och antingen på grund av sin i övrigt dåliga kost eller som ett rättfärdigande av detta endast äter sallad till lunch.