handdator

Visa fullständig version : Övningar för att dra bak axlar och få skuldror på plats.


Skön
2013-06-18, 09:24
Rodd ska ju funka bra men vad finns det mer för övningar? Mitt problem ibland är att jag har riktigt svårt att få kontakt med skuldrorna. Dessutom vill inte min biceps funka så bra i dragövningar men det är ett världsligt problem.

Söker alltså övningar för rhomber, stabilitet med mer. Övningar där man verkligen får kontakt.

Bryggan
2013-06-18, 09:50
Hantelrodd tar konstigt nog väldigt bra på rhomboiderna...iaf när jag gör hantelrodd.

Loke
2013-06-18, 09:58
LYTW är en övning/övningsgrupp som har syftet att aktivera rhomber, nedre trapz, med mera. Effektivare än man kan ana. Googla på det.

Sen håller jag med om att hantelrodd är bra på liknande sätt, men bara om jag vrider ordentligt på ryggen, så att jag vänt mig åt sidan i toppläget.

Carnes
2013-06-18, 10:31
Marklyft med fokus på slutpositionen (axlar bak, ner, ihop)

Edit; I slutändan så kommer det vara din hållning (i vardagen) som spelar roll. Jag hade också problem förut, jag tvingade bak mina axlar 24/7. Det var ett helvete, men efter någon månad så fick jag bra resultat och jag kunde få ut bättre resultat av ''rehabövningarna'' (jag körde utåt,inåtrotationer, YTW och fokuserade på ''sluttknipet'' i ryggövningar)

major Pectoralis
2013-06-18, 12:04
rowing (med aktivt skulderarbete), blottaren/omvänd flyes/omvänd pecdec