handdator

Visa fullständig version : Sekundär AC-ledsmärta


Zaptoz
2013-06-17, 21:19
Hej,

Skulle behöva hjälp av någon kunnig angående problemen med mina axlar. Detta har jag haft i lite mer än fem månader nu. Under denna tiden har jag endast tränat ben och mage.

Har tränat styrketräning i lite mer än två år och är tjugoett år gammal. 1,80 lång och väger 85 kilo

Har haft en något luddig diagnos så kallat impingement som jag fått av min sjukgymnast vilken har ordinerat träning av rotatorkuffarna tillsammans med stabiliserande av skulderbladen.

För två veckor sedan var jag hos en duktig ortoped som sa att jag hade "bilat humeroscap instabilitet med sek AC ledsmärta". Tillsammans med detta utlåtande bokade han tid för magnetröntgen och ultraljud. Detta ska jag på om en månad.

Vad innebär "bilat humeroscap instabilitet med sek AC ledsmärta"?

Det jag undrar är hur jag ska lägga upp min rehabträning, är det fortfarande samma sorts rehabträning som innan?

Hur ont får det göra? känns inte som det blir bättre när jag rehabtränar, nästan tvärt om. Om jag inte anstränger axlarna på några dagar försvinner vilosmärtan och kommer tillbaks när jag börjar igen. Bra/dåligt/ett måste?

Hur vanligt är det med operation? har ändå haft problemen i snart ett halvår =/

Sheogorath
2013-06-18, 07:28
Den bedömning du fått innebär att ortopeden menar att du har ont i AC-leden p.g.a. instabilitet i axelleden. AC-ledssmärta kan rymmas inom impingement-diagnosen så eventuellt har sjukgymnasten och ortopeden egentligen sagt samma sak. Stabilitetsträning är förmodligen just det som ska till, om du nu inte luxerat axelleden upprepade gånger. Då ska du nog opereras.

Jag kan inte uttala mig om hur korrekta diagnoserna är förstås. :)