handdator

Visa fullständig version : Axel-ont


Arnoldski
2013-06-17, 08:53
Hej,
skulle behöva hjälp med att identifiera ett nytt axelproblem.

Jag länkar här till en bild som visar var (på ett ungefär) det gör ont:
http://www.andreasblomqvist.com/axelAJ.png

Jag tror att det kom antingen i samband med en träning i amerikansk fotboll, eller i samband med att jag gjorde ett litet viktsprång i bänken och axelpressarna i gymet.

Det ömmar om jag trycker på området. Det är aningens mer på framsidan (där pilen på bilden är) snarare än rakt ovanpå, och tycks vara typ där två "bendelar" möter varandra.

Smärtan är dock inte som mest uttalad vid exempelvis pressar, utan snarast om jag gör nåt med armen utsträckt framför kroppen, och gärna över till andra sidan. Tänk er exempelvis att man om man sitter i förarsätet på en bil med högerhanden sträcker sig till sin vänstra sida för att ta tag i bilbältet. Det gör väldigt ont.

Vad kan det vara och vad bör jag göra?

Tack på förhand!

Zorban
2013-06-17, 11:26
Enligt din beskrivning av var och när det gör ont så låter det som AC-ledsproblematik. Finns en hel rad problem man kan ha där. En lätt stukning eller inflammation (t.ex om du ramlat i fotboll och tagit emot med armen), artros, osteolys osv. Gå och kolla upp det hos någon som vet vad den gör. Förmodligen får du först prova att vila lite (t.ex stukningar och sådant läker rätt bra på egen hand med vila, is och antiinflammatoriska tabletter), vartefter man provar rehabträning, om det inte hjälper så får man prova kortison eller knivar.

Arnoldski
2013-06-17, 17:38
Jag ha en tid hos en naprapat, men finns det nånting i rehab-väg jag kan börja med direkt slösar jag ogärna bort en vecka till om jag förhindra det.

Tips?

Zorban
2013-06-18, 10:09
Nu är jag inte insatt i rehab av AC-leden, och smärtorna kan bero på många saker. Det är nog mycket bättre att låta naprapaten ge dig ett ordentligt schema anpassat efter dig och din diagnos, jämfört med att få lite halvt random övningar på nätet som man gör på känn med fel belastning. Att göra övningar från ett forum kan vara effektivt i prehab-syfte, men eftersom du redan har problem så är det bättre att vänta på diagnos.