handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig räkna ut "exakt" kcal förbrukning.


mrbambocha
2013-06-17, 06:31
Jag var på gymmet och fick ställa mig på en maskin som räknar ut en hel del grejer och den kom fram till att mitt basala behov ligger på 2005 kcal (28år, 82kg, 187 cm). Om jag vill ha reda på mitt dagsbehov för vilodagar/träningsdagar så behöver jag multiplicera det basala behovet med något.

Om jag ska börja med vilodagar: Jag har ett stillasittande jobb som programmerare och rör inte på mig mycket till vardags. Gånga med 1.2 eller tom mindre?

Träningsdagar: Jag använder mig av pulsklocka för att räkna ut hur mycket jag förbränner varje träning så jag kan dra av det i uträkningarna. Men för att vara petig, låt oss säga att jag tränar 1h och att pulsklockan visar att jag förbränner 500 kcal, ska jag dra av några kcal eftersom de redan är inräknade i min dagliga förbrukning ovan?

Beemel
2013-06-17, 06:55
Jag var på gymmet och fick ställa mig på en maskin som räknar ut en hel del grejer och den kom fram till att mitt basala behov ligger på 2005 kcal (28år, 82kg, 187 cm). Om jag vill ha reda på mitt dagsbehov för vilodagar/träningsdagar så behöver jag multiplicera det basala behovet med något.

Om jag ska börja med vilodagar: Jag har ett stillasittande jobb som programmerare och rör inte på mig mycket till vardags. Gånga med 1.2 eller tom mindre?

Träningsdagar: Jag använder mig av pulsklocka för att räkna ut hur mycket jag förbränner varje träning så jag kan dra av det i uträkningarna. Men för att vara petig, låt oss säga att jag tränar 1h och att pulsklockan visar att jag förbränner 500 kcal, ska jag dra av några kcal eftersom de redan är inräknade i min dagliga förbrukning ovan?

Jag gör som följer,
Jag räknar ut mitt basala energibehov (med harris benedict formeln)
jag multiplicerar med 1,4 (stillasittande arbete men någon form av träning varje dag)
Jag gör ingen skillnad på tränings och vilodagar (kanske beror på att mina vilodagar kommer en gång i månaden eller så...) Jag äter lika mycket varje dag, skillnaden är att jag alltid ser till att få i mig mesta delen av käket direkt efter träning och på en vilodag bryr jag mig inte det minsta om när, i vilken ordning och vad jag äter, så länge jag håller kaloribudgeten och får i mig hyfsat med protein.
Jag tror man kan räkna, väga och mäta ner till decimalnivå, men faktum kvarstår ändå. Vågen och måttbandet är det som visar resultaten.
Så mitt tips är sätt din basnivå (låt oss säga ungefär 2000 gånger din uppskattade aktivitetsnivå) käka efter denna budget ett par veckor. Kontrollera hur kroppsvikten utvecklar sig. Om så behövs korrigera kaloriintaget upp eller ner. Detta blir i slutändan mer exakt än försök att räkna fram exakt värde för varje dag.
Dessutom så lär du dig exakt hur din kropp fungerar, något ingen ekvation kan ge mer än ett hum om.

Lycka till.

mrbambocha
2013-06-17, 13:31
Jag förstår vad du menar. Jag är dock fortfarande nyfiken på vad mitt estimerade dagsbehov är om jag inte tränar. På så sätt får jag en bättre kalkyl på hur mycket jag borde äta och sen kan jag modifiera det manuellt med intensiteten på de olika passen, istället för att ta ett snittvärde.

raddum
2013-06-17, 13:37
det bästa lättaste sättet att få fram en bra siffra är att väga, äta och utvärdera. Ledsen att låta tråkig och inte komma med ett bra svar, men så är det

Beemel
2013-06-17, 13:44
Jag förstår vad du menar. Jag är dock fortfarande nyfiken på vad mitt estimerade dagsbehov är om jag inte tränar. På så sätt får jag en bättre kalkyl på hur mycket jag borde äta och sen kan jag modifiera det manuellt med intensiteten på de olika passen, istället för att ta ett snittvärde.

Men vilka parametrar ska du ta med för att kunna få en sådan "exakt" kalkyl?

Ett träningspass är inte identiskt med ett annat. Det finns massor med variabler som påverkar ett träningspass.

Hälsotillstånd,
Syrehalt i luften,
Lufttemperatur,
Dagsform.

För det estimerade dagsbehovet utan träning så räcker Harris Benedict ekvationen ganska bra till de allra flesta individer (duh.. det är därför den finns...)

Bättre riktlinje för hur mycket du borde äta än kroppsviktens utveckling är svår att hitta.

Reaper123
2013-06-17, 14:06
Läsvärt här på forumet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=199699
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881