handdator

Visa fullständig version : Ska kirra en skivstång och lite vikter och börja träna hemma i stället


Melankolius
2013-06-17, 02:29
Tjena allesamman, chena allihopa... tjena Tolkia Rickard Jansson Mental bad boy/stureplans-Hultman Timme King Grub Hurril Pwnyou och alla ni andra jag kan alla namn på kolozzeum men skrev bara upp de första 8 jag kom & tänkte på... tjena även admin "Hajen" som han kallas i mina trakter... nu blev det 9... men shit the same va spelar d för roll ha ha ha ? ! :smash:

Nu är det såhär att det är en fattiglapp som skriver... har inget arbete och får inget hur mkt jag än söker. Hitintills har pappa betalat mitt gymkort men nu gör han inte det längre då jag är 21 bast. Jag tänker spara ihop till en skivstång då jag redan har lite vikter..155 kg vilket blir 175 kg med en OK skivstång.

Skivstång får jag tag på en helt OK splitter ny för runt 1,2 papp och en riktigt OK begagnad från "ni vet vilket"-märket för samma summa.. Problemet är bara hur jag ska få in en fullständig träning utan bänk, hantlar o s v...

Då jag bara kommer ha 175 kg till en början så är marklyft ingen jättebra idé då jag snabbt kommer upp i max antar jag... (?) har aldrig tränat mark seriöst.. typ bara 5-10 ggr per år de år jag har tränat... gör runt 150 med dålig "form"/teknik pass 1 och så är jag uppe i 170x3 efter några pass. Jag har det naturligt lätt att öka i styrka på konstant vikt men mkt svårare att öka repetitions på exakt vikt... spelar ingen roll hur många reps jag gör dock.. kan kanske iofs så-ledes börja på 20 rep i mark och komma upp te 175 x 20 eller ngt tills slutet? men är inte superbra på högrep heller kanske värt 1 l r 2 försök.

Har också ett par handag med rep som man kan hänga upp och köra chins i(vanliga smala handles och sedan typ lite tjockare kanske 30-35 mm har inte mätit exakt.. de tjocka kan ju va bra för å träna grepp-styrka med inte sant?)

Men nåväl till topic.. vilka övningar skulle ni inkorporera i ert schemat med endast skivstång på 20 panner + 155 kg + ett par handtag för några slags chins... om målet är att få en stark kropp? bryr mig inte om utseendet alls men vill bli stark i hela kroppen.. "funktionellt" om man så vill (märk inte ord, ni fattar nog vad jag menar - vill ha styrka som är användbar In Real Life, d v s på gatan, och inte bara till att sitta och curla i en machine). Jaja jag vet att teknik är det viktigaste men styrkan är inte oviktig och det är off topic att berätta att tekniken är viktigare nu handlar det om STYRKAN och hur man får den med enbart skivstång och vikter.

Jag har tänkt ut:

Chins
Chins med tjocka handtag (ser inte poängen me å köra chins men "bar hang" är väl bra för grepp1?)
Frivändning (eller högrepsmarklyft???)
Militärpress
Skivstångsrodd brett pronerat grepp mot bröst1
Skivstångsrodd smalt supinerat grepp mot mag1
Skivstångscurl
Frontböj
+ Lätta raka mark för den bakre sidan av låret...


Så: skulle ni lägga till ngt om ni var mig? och skulle ni välja tunga frivändning eller högreppare i marklyft?

det jag saknar är såklart pattarna... hur fanken tränar man dem utan bänk eller machines går d ens? att köra en frivändning + stöt och sedan lägga sig ner på marken med raka armar och börja köra halva bänkpressar känns varken säkert eller superbra för pattarna kanske e d mer en triceps

OM jag får tag på ngn slags ställning så att jag kan få upp grejerna på ryggen.. funderar jag på att köra ngn lätt variant av "yoke race" med 155 kg typ sprint eller jogg eller gå i uppförsbacke.... vad tror ni om det det lär väl vara bra??

Tisu
2013-06-17, 07:53
Hur bor du? Har du möjlighet till att bygga en squat rack av något slag?

Och varför skulle du strunta i marklyft bara för att du "kommer upp i max"?

Hemi
2013-06-17, 08:08
Om du inte har bänk men hantelgrepp kan du göra hantelpressar ändå med full ROM. Jag vet inte vad du kan hitta i Sverige men i the Americas ligger det miljoner såna här av lite olika tjocklekar. Lägg ut några stycken på golvet med en handduk som padding och lägg en duk över dem då du inte tränar och använd som prydnadsbord eller nåt. Man måste inte ha sittnivå på övningarna och "bänken" kan du använda till andra övningar också. Kan behövas en matta under om du har ett fint parkettgolv. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Concreteblocks.jpg

Järngrisen
2013-06-17, 12:18
http://homemadestrength.blogspot.se/2011/04/more-than-just-squat-stands.html?m=1

Något sådant har jag tänkt på många ggr..

CalleP
2013-06-17, 12:29
Jag hade kört helkropp med 2-3 dagars vila. Kolla upp Z-bumbis schema och testa något liknande.