handdator

Visa fullständig version : En Guide Om Vassle


frekar3
2013-06-15, 23:55
Denna "Guide" är tänkt att kunna nyttjas som en sorts sammanfattande information (till framförallt nybörjare) gällande den vanligaste sorten av Proteintillskott - Vassle.

Förord:
Vassleprotein är sannolikt det mest ultimata proteintillskottet. Vassleproteinet är en rik källa av BCAA, faktum är att Vassle innehåller de högsta nivåerna BCAA av alla naturliga matkällor.
BCAA är de tre viktigaste grenade aminosyrorna av de essentiella (livsnödvändiga) aminosyrorna (förkortas EAA) gällande att stimulera proteinsyntesen - vilket är något vi vill åt för att reparera muskulaturen efter ett träningspass och bli bättre/starkare

Vad är då ett Vassleprotein?
Vassle är en av två typer av protein som kommer från Mjölk (Den andra kallas för Kasein).
Vasslet utvinns via processen då komjölken görs till ost.
Helt enkelt så är Vassle en restprodukt då ost framställs av komjölken.
(Därför är Vassleprotein rent generellt billigare än Kaseinprotein då den typen av protein har fler användningsområden)

Innehåller någon mat Vassleprotein?
Om vi bortser från tillskott, bars, mejeriprodukter - Så Nej
Däremot så innehåller "vanlig" mat en annan typ av protein.
Rött kött - 20% Protein / 100 Gram
Kyckling - 20% Protein / 100 Gram
Fisk - 20% Protein / 100 Gram
Ägg - 6-8% Protein / 100 Gram
Ost - 10-30% Protein / 100 Gram (Innehåller dock en hel del fett)

Vilka typer av Vassleprotein finns det?
Vassle Koncentrat:
Vassleprotein i Koncentrerad form är den vanligaste, och billigaste varianten av Vassle då den är snabbast och billigast att framställa.
Den innehåller omkring 75% Rent Protein / 100 Gram.

Vassle Isolat
Vassle Isolat är den renaste formen av Vassleprotein.
I själva verket är ett Vassle Isolat ett mer Filtrerat Vassle Koncentrat. Där den ytterligare filtreringen gör att man får bort fett, men framförallt laktoset.
Vassle Isolatet innehåller cirka 90% Protein / 100 Gram.
Den ytterligare filtreringen gör att Isolatet blir dyrare än Vassle Koncentratet

Vassle Hydrolysat
Hydrolyserade Proteiner är förspjälkade proteiner.
Där har långa kedjor av Aminosyror brutits ned till kortare kedjor vilket gör att upptaget av Proteinet kan underlättas och påskyndas.
Denna form av Vassle är i regel även den den dyraste


Vilken sort ska jag använda?
Om man bortser från personliga preferenser (Pris, Smak) Så gäller följande.

Om man är Laktos-Intolerant så gäller ett Vassle-Isolat
Om man inte är Laktos-Intolerant så köper du ett vanligt Vassle Koncentrat

Men Vassle Hydrolysatet då?
Vassle Hydrolysatet behövs inte alls.
Om du däremot vill vara "optimal" och har pengarna för det så kan ett Vassle Hydrolysat rekommenderas att intas efter ett träningspass då det tas upp snabbare än de andra varianterna

Vad gör ett Vassle Protein?
Efter ett träningspass när kroppen kroppen har utsatts för ett hårt arbete, så börjar kroppen att bryta ned muskulaturen (för att bygga upp den större och starkare). För att upphäva det stadiet, vill man få dit Protein.
Vassle tas upp snabbt. Alltså tas det upp och kommer dit det behöver - snabbt!

Bortsett från muskelbygge och i återhämtningssyfte så fungerar även Vassleproteinet som en Antioxidant, alltså så förbättrar Vasslet immunförsvaret.

Biologiskt Värde
Ett biologiskt värde indikerar på hur lättillgängligt en föda kan tas upp av kroppen. Ju högre värde desto bättre.

Gällande Protein, så är standarden satt av Ägg - som då har värdet 100.
Kött hittar vi vid siffran 75, Medan vi kan hitta Vassle Protein så högt som 170 (Beroende på vilken typ (Isolat har ett högre värde)
Biotillgänligheten för Isolat är normalt sett mellan 30-60 "poäng" högre än ett Vasslekoncentrat

Har Vassleproteinet några bieffekter?
Det finns inga dokumenterade bieffekter av Vassleprotein.
Detta förutsatt att individen inte är allergisk mot just Mjölkprotein.
Laktosintoleranta, bör som tidigare nämnt införskaffa ett Vassle Isolat för att på så sätt undvika laktosen

Vanliga Frågor:
Kan jag blanda proteinet med andra tillskott?
Ja, det går bra att blanda ett Vassleprotein med andra tillskott.
Exempelvis går det bra att blanda Vassle med Kreatin och Snabba Kolhydrater
Faktum är att ett intag av Vassleprotein i kombination med Snabba Kolhydrater såsom Maltodextrin kan underlätta och göra upptaget av proteinet ännu snabbare

Hur många gram Vassle ska jag ta?
Det beror framförallt på hur mycket protein som du äter genom den övriga kosten. Totalt sett, över en dag bör du åtminstone äta 2 Gram Protein/Kg Kroppsvikt om du ämnar att bygga muskler.
Exempelvis ska en individ som väger 80kg därmed äta en mängd protein per dag som uppgår till 160gram totalt
Den "optimala" dosen för att stimulera Proteinsyntesen är annars omkring 20gram Rent Protein (Dvs. 25-30 Gram Pulver)

När ska jag ta mitt Vassle?
De vanligaste rekommendationerna är att Vassleproteinet bör intas på morgonen, samt efter träning.
Jag tycker att det viktigaste tillfället är efter ett träningspass

Kommer Vasslteproteinet hjälpa mig att gå ner i vikt?
För att gå ner i vikt, eller att deffa som det kallas så kan det vara svårt att få i sig en tillräckligt stor mängd Protein utan att äta för mycket kalorier totalt sett.
Vassleprotein är kalorisnålt per gram protein i jämförelse med exempelvis kött.

Vad är bäst, Vassle eller Kasein?
Kasein, är ett helt annat ämne.
Men Vasslet är viktigare och fyller ett större syfte än ett Kaseinprotein. Däremot så har även Kasein sin plats i en diet.
Just Kaseinproteinet tas upp mycket långsammare än ett Vassleprotein så Kaseinproteinet kan med fördel intas strax innan sänggående så att Aminosyror tillförs under en längre tid under nattsömnen.

LillisJ
2013-06-16, 00:24
Sticky :thumbup:

tlk
2013-06-16, 00:47
Vad är bäst, Vassle eller Kasein?
Kasein, är ett helt annat ämne.
Men Vasslet är viktigare och fyller ett större syfte än ett Kaseinprotein. Däremot så har även Kasein sin plats i en diet.


Känns jäkla tveksamt att vassle skulle vara "viktigare" och "fylla ett större syfte".

Doggeh
2013-06-16, 00:54
Känns jäkla tveksamt att vassle skulle vara "viktigare" och "fylla ett större syfte".

Det har med att muskelproteinsyntesen stimuleras kraftigare av vassle än kasein. Om jag inte minns fel så stimuleras dessutom proteinsyntesen annorlunda av vassle, dock fungerar kasein mer antikataboliskt under en längre tid. Någon får mer än gärna rätta mig om jag har fel :) Dessutom är det väldigt mycket enklare att få i sig långsamma proteiner i kosten jämfört med snabba. Nu vet jag inte om det ska ha någon större betydelse i slutändan men det kan inte jag svara på.