handdator

Visa fullständig version : Löpning och smärta i vaden!


Hawaii2005
2013-06-15, 20:50
Jaha, har nog råkat ut för min första träningsskada :(

Är ganska van löpare och springer 1-2 mil 2-3 gånger i veckan,tränar också en del styrka mest med kroppsövningar men vikter ibland, men har haft ofrivilligvila i 3 veckor pga förkylning.

Idag stod Malmömilen på agendan och jag ville trotts förkylning och oform ta mig runt. Värmde upp och strechade som jag brukade, sprang lungt tempo och efter 5 km började höger vad göra ont, lite som kramp. Det blev värre och värre under loppets gång och i framme i mål haltade jag rätt "bra".

Det sitter i musklen, gör ont när jag stretchar och masserar den. Ligger jag still så känns det som den stelnar till och det tar ett par steg innan jag kan gå hyfsat normalt, låter dock bli att strecka vaden utan får trampa med hela fotsulan.

Jävla långt det blev, men nån som vet, har försökt goolga men det är ju en djungel. Bristning eller streckning ? Har fått för mig att smärtan kommer direkt som ett hugg då? Ahja, tacksam för svar i alla fall!

Birkharju
2013-06-15, 20:53
låter som kompartmentsyndrom eller tennis leg. googla!

svenbanan
2013-06-15, 21:00
Du har inte haft nya skor senaste tiden då? Då kan man ju tänka sig att belastningen blir lite annorlunda och att vaden krampar ihop. Kanske kan nåt sådant leda till att man sedan sträcker sig om man fortsätter springa. Vad vet jag. Men annars är det nog bra att stretcha och massera triggerpunkter. Foamroller odyl. Men har du sträckt vaden är det nog inte så bra att stretcha i alla fall...

Hawaii2005
2013-06-15, 21:11
Nya skor har jag ja, glömde skriva det. Har sprungt typ 10 mil i dom ...fast de får väl ändå klassas som nya.

Tack för svaren!

frekar3
2013-06-15, 21:22
Jag tycker att det låter som en muskelbristning (Har iofs bara haft i Framsida Lår själv)
men där gjorde det ont när jag både använde benet, samt när jag tryckte lite lätt på området (konstigt nog ;)).

emi23j
2013-06-16, 05:49
Tveksam till muskelbristning. När jag fick det i vaden (också under ett löp pass) så gick det inte alls att springa på den, att promenera gick an men att ta sätta ned foten vid ett löpsteg gjorde otroligt ont (som att hela benet skulle vika ihop sig).
Och du har rätt att det känns som ett hugg när bristningen kommer.

Det bästa du kan göra är att gå till en sjukgymnast och få en diagnos.

Springer
2013-06-16, 07:29
Du har fått en muskelbristning i vaden. Vila 10-14 dagar,och jogga lugnt 1km sedan. Vila en dag och jogga 2 km. Osv.

Birkharju
2013-06-16, 10:04
Det bästa är att gå till en sjukgymnast och utreda var det är så du tidigt kan börja rehabilitering för att komma tillbaks snabbare. Det låter som en partiell muskelbristning som jag skrev tidigare(tennis leg). Rör på foten åt olika håll några gånger per dag och göra tåhävningar med båda fötterna så du får in blod i det området vilket gynnar läkningen.

Men som sagt, det bästa är att du kollar med en sjukgymnast.

Springer
2013-06-16, 20:32
Aldrig hört tennis leg som beteckning för muskelbristing. ;)

Jag tycker läkare bör titta på det där, men det låter väldig tlik min muskelbristning för två år sedan. Var tillbaka på 3 veckor efter idog rehab.