handdator

Visa fullständig version : Startposition i ryckböj


Heddaway
2013-06-15, 18:43
Enligt topic, vilken är den bästa/mest korrekta startpositionen i ryckböj?

Hur gör ni? Plockar ni av den från böjracket och stöter upp stången, frivändning från marken eller en full snatch?

kelly
2013-06-15, 18:49
Själv vänder jag upp den från golvet och gör en pushpress över huvudet. Annars har jag sett att många rackar ur den bakåt, som i knäböj och sen gör en pushpress bakom nacken.

Gör det som känns bäst, inget är antagligen bättre/sämre.

Heddaway
2013-06-15, 18:58
Allright. Kör också på den tekniken, men det är ju just nu för att jag kör på en vikt jag kan vända från marken.

Möjligen spar man energi på att lyfta av den och sedan kicka upp den men samtidigt vill man få med sig ryckteknik från att börja från golvet.

emi23j
2013-06-15, 19:00
Vid tyngre vikter så stöter jag upp den från bakom nacken. Vid lättare vikter så gör jag styrkeryck liknande. Skulle rekommendera någon form av styrkeryck för att få upp den, det fungerar i alla fall bäst för mig eftersom jag får bättre placering av händerna på stången (bredd och var den ligger), och de blir då lättare att positionera axlarna.

Jag är dock relativ nybörjare när de kommer till ryckböj.

svenbanan
2013-06-15, 19:21
Jag är/var inte i närheten av att kunna rycka lika mycket som jag kan ryckböja. Frivänder stången och sedan pushpressar upp den halvvägs och tar ned den bakom nacken. Sedan breddar jag greppet och stöter upp stången därifrån.

Tomas W
2013-06-15, 19:23
Ska man enbart köra ryck-böj så är det lättast att ta ut den ifrån en ställning på axlarna och sedan kicka upp den på raka armar.

Sheogorath
2013-06-15, 20:11
Ska man enbart köra ryck-böj så är det lättast att ta ut den ifrån en ställning på axlarna och sedan kicka upp den på raka armar.

Så gör jag. Går ut som i knäböj, tar sen rätt fattningsbredd och efter det bara push-pressar vikten upp på raka armar. Är på vikter jag nästan hade behövt stöta upp nu, men det är inget jag tränat på så det har fått bli push-press med efterpress på de allra tyngsta vikterna. :D

Heddaway
2013-06-15, 20:14
Jag är/var inte i närheten av att kunna rycka lika mycket som jag kan ryckböja. Frivänder stången och sedan pushpressar upp den halvvägs och tar ned den bakom nacken. Sedan breddar jag greppet och stöter upp stången därifrån.

Antar att det är lättare för dig att kicka upp stången med rätt greppbredd bakom nacken? Har testat detta men något krånglar till det.

I nuläget frivänder jag stången, pushar upp den till raka armar och efter det ändrar jag greppet, vilket funkar eftersom jag inte ligger på höga vikter. Dock är det drygt att stå 20 sek extra med stången över huvudet innan man kan gå ned.

Sheogorath
2013-06-15, 20:17
Antar att det är lättare för dig att kicka upp stången med rätt greppbredd bakom nacken? Har testat detta men något krånglar till det.

I nuläget frivänder jag stången, pushar upp den till raka armar och efter det ändrar jag greppet, vilket funkar eftersom jag inte ligger på höga vikter. Dock är det drygt att stå 20 sek extra med stången över huvudet innan man kan gå ned.

Det där är ett knöligt sätt som jag såg ett par killar göra på gymmet idag. Gav dem tipset att just kicka upp den från bakom nacken med rätt fattning från början. Vad känner du krånglar med den tekniken?

Heddaway
2013-06-15, 20:26
Det där är ett knöligt sätt som jag såg ett par killar göra på gymmet idag. Gav dem tipset att just kicka upp den från bakom nacken med rätt fattning från början. Vad känner du krånglar med den tekniken?

Ja det är riktigt knövvligt. Jag har svårt att kicka upp stången när den är placerad bakom nacken. Och att pushpressa upp stången med den greppbredden är inte heller bekvämt. Men lösningen är nog så simpel som att öva öva öva likt allt annat;)

Sheogorath
2013-06-15, 20:29
Ja det är riktigt knövvligt. Jag har svårt att kicka upp stången när den är placerad bakom nacken. Och att pushpressa upp stången med den greppbredden är inte heller bekvämt. Men lösningen är nog så simpel som att öva öva öva likt allt annat;)

Du måste vara riktigt bestämd. Gå ner i en liten böj och explosivt häva dig upp på tå och använda full kraft från armarna också. På de allra tyngsta vikterna (90-100 kg) måste jag se den biten som ett "eget lyft" eftersom det nästan är lika svårt att sätta vikten över huvudet som att göra böjen.

svenbanan
2013-06-15, 20:39
Jag har ofta till och med gjort nån slags splitstöt från bakom nacken. Det kan vara att du inte är rörlig nog (i bröstryggen?) för att göra kickstöt. Pushpressa från bakom nacken med ryckfattning funkar inte för mig. Jag håller så brett att jag inte får nåt tryck i pressen.

Heddaway
2013-06-15, 20:41
Du måste vara riktigt bestämd. Gå ner i en liten böj och explosivt häva dig upp på tå och använda full kraft från armarna också. På de allra tyngsta vikterna (90-100 kg) måste jag se den biten som ett "eget lyft" eftersom det nästan är lika svårt att sätta vikten över huvudet som att göra böjen.

Okej då är jag med. Lite det som är grejen tycker jag med ryckböj, att man får verkligen skärpa till sig i varje moment för att det ska sitta.

Tack för tipset!

Tomas W
2013-06-15, 20:43
Ja det är riktigt knövvligt. Jag har svårt att kicka upp stången när den är placerad bakom nacken. Och att pushpressa upp stången med den greppbredden är inte heller bekvämt. Men lösningen är nog så simpel som att öva öva öva likt allt annat;)

Bara att öva och öva, blir lättare om du tänker på att ha armbågarna rakt ner emot golvet och sedan som sheo skiver gör en lätt knäböj och explodera upp med stången och jämnt tryck med armbågen rakt uppåt och sedan låsa stången. När du väl fått in kicken är det inga problem att få upp rätt så respektabla vikter då man oftast är starkare i kickstöt bakom nacke jämfört med frampå.

svenbanan
2013-06-15, 20:43
Du måste vara riktigt bestämd. Gå ner i en liten böj och explosivt häva dig upp på tå och använda full kraft från armarna också. På de allra tyngsta vikterna (90-100 kg) måste jag se den biten som ett "eget lyft" eftersom det nästan är lika svårt att sätta vikten över huvudet som att göra böjen.

+1

Det har varit min begränsning i ryckböj. Kunde inte få upp stången över huvudet då jag hade 5kg tyngre än det jag grejade tre reps på i ryckböj för nåt år sedan.

Tomas W
2013-06-15, 20:44
Jag har ofta till och med gjort nån slags splitstöt från bakom nacken. Det kan vara att du inte är rörlig nog (i bröstryggen?) för att göra kickstöt. Pushpressa från bakom nacken med ryckfattning funkar inte för mig. Jag håller så brett att jag inte får nåt tryck i pressen.

Kraften ska komma ifrån höften och ben och inte axlar/triceps.

Heddaway
2013-06-15, 20:47
Jag har ofta till och med gjort nån slags splitstöt från bakom nacken. Det kan vara att du inte är rörlig nog (i bröstryggen?) för att göra kickstöt. Pushpressa från bakom nacken med ryckfattning funkar inte för mig. Jag håller så brett att jag inte får nåt tryck i pressen.

Ja det är väl något åt det hållet. Varit lite stel/trasig/sträckt till och från i bröstryggen även i andra övningar, mark böj m fl.

Nej precis, problemet är att jag inte får något tryck när jag ska pushpressa upp den med så brett grepp, men stötar/pushpressar och vice versa med smalt grepp går utmärkt.

svenbanan
2013-06-15, 20:53
Kraften ska komma ifrån höften och ben och inte axlar/triceps.

Då skulle ju pushpress och kickstöt vara exakt samma. En del av kraften i pushpress måste ju rimligen komma från uträtningen av armarna, eller?

Heddaway
2013-06-15, 20:55
Bara att öva och öva, blir lättare om du tänker på att ha armbågarna rakt ner emot golvet och sedan som sheo skiver gör en lätt knäböj och explodera upp med stången och jämnt tryck med armbågen rakt uppåt och sedan låsa stången. När du väl fått in kicken är det inga problem att få upp rätt så respektabla vikter då man oftast är starkare i kickstöt bakom nacke jämfört med frampå.

Ja precis, ska tänka på detta när jag kör. Antar att orörlighet kombinerat med ovana att kicka upp den bakom nacken försvårar det.

svenbanan
2013-06-15, 20:55
Ja det är väl något åt det hållet. Varit lite stel/trasig/sträckt till och från i bröstryggen även i andra övningar, mark böj m fl.

Nej precis, problemet är att jag inte får något tryck när jag ska pushpressa upp den med så brett grepp, men stötar/pushpressar och vice versa med smalt grepp går utmärkt.

Testa att splitstöta upp vikten från bakom nacken då. Det är det sätt jag fått upp mest vikt med i alla fall.

Heddaway
2013-06-15, 20:59
Testa att splitstöta upp vikten från bakom nacken då. Det är det sätt jag fått upp mest vikt med i alla fall.

Ja jag får helt enkelt nöta in att få upp stången bakom nacken istället, på det ena eller andra sättet. Det är nog främst ett obekvämt moment men som säkert blir lättare och lättare.

svenbanan
2013-06-15, 21:03
Ta stången ur racket som Sheo skrev så slipper du ju den där "halva pushpressen" också. Men om du ändå egentligen skulle greja att pushpressa upp stången så borde du ju kanske greja denna manöver med...

Tomas W
2013-06-15, 21:17
Då skulle ju pushpress och kickstöt vara exakt samma. En del av kraften i pushpress måste ju rimligen komma från uträtningen av armarna, eller?

Självklart. Men är slutet av "press-rörelsen" som ska komma ifrån uträtningen utav armarna i pushpress, största delen av kraften ska komma ifrån höft/ben. Skillnaden på kickstöt och pushpress är att i pushpress är det tillåtet att efterpressa med armarna vilket det inte är i (kick)stöt (det blir underkänt på tävling då). Finns en del som använder kickstöt på tävling.

Heddaway
2013-06-15, 21:28
Ta stången ur racket som Sheo skrev så slipper du ju den där "halva pushpressen" också. Men om du ändå egentligen skulle greja att pushpressa upp stången så borde du ju kanske greja denna manöver med...

Jag ska testa lite olika tekniker utöver den jag har nu som enbart funkar om jag tex ska köra högrep på låga vikter.

Grejar nog att stöta den bakom nacken men jag behöver som sagt öva en hel del på det momentet.