handdator

Visa fullständig version : Oscars Träningsjournal


Oscar98
2013-06-15, 16:52
Hej, är 15 år och har kommit till insikt.

Vad jag har tänkt är att ta mig ner till ~100kg och för att sedan börja styrketräna hårt*flex*
Har tänkt ta det lugnt i början, sedan försöka ändra min kost var dag...
__
Ålder: 15

Start-datum: Lördag, Juni 15, 2013.
Start-vikt: ~133kg.

Mål-vikt: ~100kg.

Jag kommer med mer info i kommande inlägg!

alphahanen2
2013-06-15, 17:22
Kör hårt! Alltid kul när yngre personer startar journaler, man kan relatera till de på ett annat sätt då. Hur lång är du?

Det här kommer följas! :thumbup:

Oscar98
2013-06-15, 17:41
Kör hårt! Alltid kul när yngre personer startar journaler, man kan relatera till de på ett annat sätt då. Hur lång är du?

Det här kommer följas! :thumbup:
Jag är ~1,88m+ lång :)

alphahanen2
2013-06-15, 17:58
Jag är ~1,88m+ lång :)

Ok då har du ändå ganska mycket som kan bära upp vikten.

Somsagt det är bara att köra på. Ska bli kul att se hur du lägger upp träningen och kosten. Det mesta jag har gått ner är 10kg så kommer bli intressant med en minskning på 30kg!

maattee10
2013-06-15, 19:04
så ja, grymt kul:hbang: det här kommer följas, vi har samma mål du och jag fast jag vill få ner min mage istället för vikten;) jag vill ner till 100cm men har 140cm just nu:( men när jag startade hade jag 154cm:/

men ett stort lycka till med din resa!

AnonymNinja
2013-06-15, 19:09
Fan vad kul med en till 98:a :)

Oscar98
2013-06-15, 20:18
För dom som inte har läst mina tidigare trådar här på Kolozzeum, lite info:
/ Jag har slutat med godis äter inte något som är högst relaterat till socker och jag kommer inte heller äta vitt bröd(kanske någon enstaka gång i månaden).
/ Ska försöka röra på mig varje dag, till min högsta förmåga.

Det jag behöver mest hjälp med är vad jag ska äta, då alla dagar är annorlunda för mig.

Nu till vad jag har ätit:

Lördag, Juni 15, 2013.
Frukost:
Gröt (med mjölk)

Mellanmål:
Macka (med skinka)

Middag:
Grillspett , potatisgratäng, kött och beannaise sås. (med vatten)

Jag gick på eftermiddagen (Klippte gräsmattan)
Tog 2st koffeintabletter innan det.

Observera att jag kommer börja "på riktigt" med journalen på Måndag :)

maattee10
2013-06-15, 21:48
ex) vid middagen så kan du ta några extra grillspätt och lite gratäng och ingen beasås. gärna lite grönsaker till:)

Oscar98
2013-06-15, 22:01
ex) vid middagen så kan du ta några extra grillspätt och lite gratäng och ingen beasås. gärna lite grönsaker till:)

Tack för tipsen!*hug*
Har du några förslag på vad jag kan äta istället för macka till mellanmål?

Riddle
2013-06-16, 00:32
Härligt! Alltid kul med folk som vill göra en förändring! :) Kör hårt!!

maattee10
2013-06-16, 08:52
Tack för tipsen!*hug*
Har du några förslag på vad jag kan äta istället för macka till mellanmål?


1-2knäckebröd med skinka + ägg + kvarg;)

Simonfrisk
2013-06-16, 09:29
Har du några förslag på vad jag kan äta istället för macka till mellanmål?

Kvarg + Protein Shake + En banan kanske.

Så brukar mina mellanmål se ut, eller om jag är hungrig, så tillagar jag något större bara. Beror på magen, den avgör allt ;)

ONTOPIC :
Intressant att det kom en till 98:a hit, kommer följas skarpt! Lycka till & kötta hårt!

Oscar98
2013-06-16, 12:49
Kvarg + Protein Shake + En banan kanske.

Så brukar mina mellanmål se ut, eller om jag är hungrig, så tillagar jag något större bara. Beror på magen, den avgör allt ;)

Har hört att jag bör hålla mig ifrån Protein Shakes i början, har trots allt knappt börjat :)
Men det blir att handla idag!

Kvarg
Minimjölk
Broccoli
Brunt Bröd
Havregryn(+fiber)
Fullkornspasta

Vunnis
2013-06-16, 12:59
Lycka till! Lugn och fin i början bara, så det inte blir för mycket och du tröttnar. Små steg i rätt riktning brukar vara bättre än bakslag med jämna mellanrum. De kan tänkas bli ganska demoraliserande om man inte har hållit på något längre tag. :)

maattee10
2013-06-16, 13:33
Har hört att jag bör hålla mig ifrån Protein Shakes i början, har trots allt knappt börjat :)
Men det blir att handla idag!

Kvarg
Minimjölk
Broccoli
Brunt Bröd
Havregryn(+fiber)
Fullkornspasta


bra lista inhandla ägg oxå;) håller med börja inte med Pshakes redan. men tänk på att inte äta för mycket av fullkornspasta, det innehåller lika mkt kcal som vanlig:smash: sen om du har svårt för vatten till middag, som jag har så kör på cola light/zero:)

Simonfrisk
2013-06-16, 13:39
Har hört att jag bör hålla mig ifrån Protein Shakes i början, har trots allt knappt börjat :)
Men det blir att handla idag!

Kvarg
Minimjölk
Broccoli
Brunt Bröd
Havregryn(+fiber)
Fullkornspasta


Ser fint ut, bra lista!
Jo, det kanske var dumt att nämna protein direkt, med tanke på att du precis har börjat haha.. Dum ja var där, tänkte inte riktigt innan jag postade.

Oscar98
2013-06-16, 16:14
Jo, det kanske var dumt att nämna protein direkt, med tanke på att du precis har börjat haha.. Dum ja var där, tänkte inte riktigt innan jag postade.

Ingen fara, alltid bra med tips :naughty:

OnT:
Det kommer inte gå så bra nu i början.
Då jag inte vet vad jag ska äta, hur jag ska träna och mer ..

Men jag ska försöka så gott det går :)

-Börjar imorgon!

maattee10
2013-06-16, 16:25
Ingen fara, alltid bra med tips :naughty:

OnT:
Det kommer inte gå så bra nu i början.
Då jag inte vet vad jag ska äta, hur jag ska träna och mer ..

Men jag ska försöka så gott det går :)

-Börjar imorgon!

det är det som är bra med kolo(journal) du kan alltid gå till din journal för tips och hjälp*hug*

alphahanen2
2013-06-16, 16:42
Har hört att jag bör hålla mig ifrån Protein Shakes i början, har trots allt knappt börjat :)
Men det blir att handla idag!

Kvarg
Minimjölk
Broccoli
Brunt Bröd
Havregryn(+fiber)
Fullkornspasta


Haha skit snack! Whey 80 tex innehåller lite kalorier och mycket protein. Varför skulle det vara dåligt bara för att du inte tränat tidigare? Har du råd tycker jag du ska köra på.

Oscar98
2013-06-16, 16:44
Haha skit snack! Whey 80 tex innehåller lite kalorier och mycket protein. Varför skulle det vara dåligt bara för att du inte tränat tidigare? Har du råd tycker jag du ska köra på.

Det handlar om att man kanske inte orkar i början, då jag kan knappt något om sådant.

alphahanen2
2013-06-16, 16:51
Det handlar om att man kanske inte orkar i början, då jag kan knappt något om sådant.

Haha va? Drick och njut?

Aja du gör som du vill. Så länge du vet att det inte skadar dig så..

Oscar98
2013-06-16, 16:55
Haha va? Drick och njut?

Aja du gör som du vill. Så länge du vet att det inte skadar dig så..

Jag vill gärna läsa lite mer om kolhydrater, fetter och proteiner, först:)
Bara det att jag inte vet när jag ska ta Whey 80!

maattee10
2013-06-16, 17:40
Jag vill gärna läsa lite mer om kolhydrater, fetter och proteiner, först:)
Bara det att jag inte vet när jag ska ta Whey 80!

bra där;) kostilskott ska man ta när man vet vad de är man tar:)

Oscar98
2013-06-16, 19:41
Jag skulle behöva ett "schema" på vad jag ska äta varje dag (och om maten inte finns hemma)
För att det är väldigt svårt att bestämma vad man ska äta, om man inte bor själv och har en egen ekonomi.

Vad jag äter nu:

Frukost
Gröt (2,5dl)
Mjölk (3,0dl)

Mellanmål
Macka med smör och skinka

Middag
Mor lagar.. (kan bli vad som helst)

Oscar98
2013-06-17, 01:15
Har gjort ett schema nu och jag undrar vad ni tycker!

Frukost:
Havregryn (2,5dl)
Mjölk (2,5dl)
1 kopp kaffe
1 tablett Zink/Vitamin C (apotekets)

:1 timma senare
Ut och gå 20-30 minuter

Mellanmål:
Mörkt bröd med lite smör och skinka
Vatten

Middag:
1 näve kött/fisk/kyckling/..etc
1 näve ris/pasta/potatis/..etc
1 näve rotfrukt
2 nävar sallad
2 tabletter koffein (apotekets)

:1 timma senare
Ut och gå 15-20 minuter

maattee10
2013-06-17, 08:05
allt är bra, men koffein tabletter ska man ta på morgonen anars kommer du inte kunna sova;)

Celavi
2013-06-17, 09:36
allt är bra, men koffein tabletter ska man ta på morgonen anars kommer du inte kunna sova;)

Skojar du eller? Finns hur många som helst som använder koffein tabletten som sitt pwo och tar det innan träning på både dagen och kvällen.
Du skriver mycket på både Flashback och här men du borde ta det lite lugnt för du är inte speciellt kunnig*bs*

*slap*

alphahanen2
2013-06-17, 11:42
Skojar du eller? Finns hur många som helst som använder koffein tabletten som sitt pwo och tar det innan träning på både dagen och kvällen.
Du skriver mycket på både Flashback och här men du borde ta det lite lugnt för du är inte speciellt kunnig*bs*

*slap*

Bitch please kom med vettigare argument.. cofffee Är han så pigg en kväll så han inte kan sova så synd för honom. Kan han sova ändå så kul för honom? Då kan han fortsätta med det.


Oscar: Jag förstår om du inte orkar gå en längre stund än 30min men försök att hela tiden gå lite längre. Så du hela tiden utvecklas osv. Jag gillar ditt schema, mycket grönsaker och fettsnål mat. Håller fortfarande på att proteinshake är bra som mellanmål men vafan, du gör som du vill ;).

Vad jag tror är viktigt är att du inte tar ut dig för mycket i början så du tröttnar på det. Alltså kör lagom mycket träning och trappa upp det i en lagom takt.

maattee10
2013-06-17, 12:45
Skojar du eller? Finns hur många som helst som använder koffein tabletten som sitt pwo och tar det innan träning på både dagen och kvällen.
Du skriver mycket på både Flashback och här men du borde ta det lite lugnt för du är inte speciellt kunnig*bs*

*slap*

jag går på egen erfarenhet:) visst kanske inte e den bästa, men funkar för mig;)

Oscar98
2013-06-17, 18:42
Juni, 17, 2013

Första dagen avklarad!:)

Kost

Frukost
Havregryn (2,5dl)
Mjölk (2,5dl)

Mellanmål
Kvarg (2,5dl)
Banan (1)
Havregryn(0,5dl)
Vatten(0,5dl)

Middag
Köttfärs(1 näve)
Pasta(1 näve)
Rotfrukter(1 näve)
Sallad (1 näve)
Vatten (2,5dl)

Jag var ute och gick före mellanmålet, då jag klippte gräsmattan åt min morfar..
Lite senare efter middagen så var jag ute och gick.

Men jag vet inte hur mycket mellanmål och frukost jag behöver.. hjälp!!:laugh:

Oscar98
2013-06-17, 22:22
Glömde ..

Vikt efter middagen:
133,0kg

Simonfrisk
2013-06-18, 20:46
Ser fint ut faktiskt! Kommer kolla din träningsjournal dagligen om jag har tid.
Men hur har du lagt upp träningschema? Dvs har du sommarjobb? Eller jobbar du? Eller vilka dagar / tider brukar du ha tid att träna?

Jag ändrade om mitt schema, (pågrund av sommarjobb / sommaren) så det ser ut såhär för närvarande :

Måndag : Ben Mage
Tisdag : Rygg, Biceps, Axlar, U.A ( "U.A" = Underarmar/Överarmar)
Onsdag: Bröst Triceps
Torsdag : Ben+mage
Fredag : Biceps Axlar triceps, U.A
Lördag : Vila
Söndag Vila.

- Som du ser, tränar jag mån-fre just nu under sommaren pågrund av mitt sommarjobb, tiderna crasha med gymmets tider på helger, så gick inte alls ihop.
Så därför la jag om det. (Där har du ett tips på hur ett träningschema skulle kunna se ut)

Kosttillskott, jag rekommenderar som du kan börja med senare eller nu om du vill :
1. Protein
2. Kreatin
3. Aminosyror
4. ALA
5. ZMA
6. Vanliga vitaminer/mineraler. ("Daily One") kör jag med från bodyscience, det är "multivitamin" alltså innehåller dem flesta vitaminer/mineraler.

Sen är det ju alltid upp till hur ekonomin ser ut, men nu har du lite råd ang träningschema och kosttillskott (nu eller i framtiden) avgör du själv.

Finns på PM om du undrar något. :)

Mvh.

Oscar98
2013-06-19, 22:30
Jag har tänkt börja med "Aminosyror" om några dagar och lägga upp schemat mycket bättre.
Så jag kommer inte komma med några loggar ännu! :)

alphahanen2
2013-06-19, 22:51
Jag har tänkt börja med "Aminosyror" om några dagar och lägga upp schemat mycket bättre.
Så jag kommer inte komma med några loggar ännu! :)

Är det game ON nu? :naughty:

Lycka till! Säger som föregående skribent, kommer titta in här dagligen. Men det har du väl redan märkt? *cupid*

Oscar98
2013-06-19, 23:12
Är det game ON nu? :naughty:

Lycka till! Säger som föregående skribent, kommer titta in här dagligen. Men det har du väl redan märkt? *cupid*

Yes!
Dock så skulle jag behöva ha mycket hjälp med schema*cupid*

alphahanen2
2013-06-19, 23:44
Haha jag är skit dålig på det om du frågar mig. Ett tips jag kan ge dig som ingen annan på kollo kommer ge dig är att köra cardio. Skit i om du förlorar styrkegainz, du bränner mer på en löparrunda en 3 styrkepass. #cardioforpresident

Måste sova nu. Men starta en tråd och fråga om du är osäker..

Oscar98
2013-06-27, 23:14
Verkar inte få någon hjälp från er sida, skiter i journalen och gör detta på egen hand.

Ha det!

alphahanen2
2013-06-27, 23:23
Verkar inte få någon hjälp från er sida, skiter i journalen och gör detta på egen hand.

Ha det!

Du kan inte förvänta dig allt för mycket.

Vad behöver du hjälp med då? Jag kanske kan ge dig nåt tips..