handdator

Visa fullständig version : Protein för muskeltillväxt


King Grub
2013-06-15, 15:09
As athletes approach their limits with respect to training volume and intensity, good nutritional practice becomes of even greater importance. It is not surprising that athletes, coaches, and exercise physiologists take great interest in the proposed role of nutrition in the skeletal muscle adaptive response to more prolonged exercise training. A single bout of exercise increases both muscle protein synthesis and, to a lesser extent, muscle protein breakdown rates. However, post-exercise protein balance will remain negative in the absence of food intake. Dietary protein ingestion during or immediately after exercise stimulates muscle protein synthesis, inhibits protein breakdown and, as such, stimulates net muscle protein accretion following resistance as well as endurance type exercise. Protein ingestion during and/or immediately after exercise has been suggested to facilitate the skeletal muscle adaptive response to each exercise session, resulting in more effective muscle tissue reconditioning. Though scientific evidence is scarce, a few basic guidelines can be defined with regard to the preferred type and amount of dietary protein as well as the timing by which dietary protein should be ingested. It has been reported that post-exercise muscle protein synthesis rates increase with the ingestion of greater amounts of protein, reaching maximal stimulation after ingesting 20 g of a high-quality protein (fig. 1). Based on these findings, it has been proposed that athletes trying to maximize skeletal muscle protein accretion should ingest this amount of dietary protein 5–6 times daily (table 1).

Various studies have reported improvements in post-exercise protein balance and/or greater muscle protein synthesis rates following the ingestion of whey protein, casein protein, soy protein, casein protein hydrolysate, egg protein, and whole milk and/or fat-free milk. Only few studies have tried to assess differences in the post-exercise muscle protein synthetic response between different types of protein. Milk protein and its main isolated constituents whey and casein seem to offer an anabolic advantage over soy protein. Furthermore, whey protein ingestion seems to induce a greater muscle protein synthetic response when compared with casein. The differences in the muscle protein synthetic response to the ingestion of various protein sources is likely attributed to their specific digestion and absorption kinetics as well as amino acid composition.

Carbohydrate ingestion following exercise is recommended when endogenous glycogen stores need to be replenished within a 24-hour time frame. In addition, many strength athletes often ingest large amounts of carbohydrate with protein during recovery from exercise to further augment post-exercise muscle protein accretion. However, coingesting such large amounts of carbohydrate does not further increase post-exercise muscle protein synthesis rates when ample protein is already ingested.

The timing of protein ingestion represents another important factor stimulating post-exercise muscle anabolism. A more direct provision of dietary protein following cessation of exercise has been shown to result in a more positive protein balance when compared with protein provided several hours after exercise.

Furthermore, recent studies suggest that protein ingestion prior to and/or during exercise may further augment post-exercise muscle protein accretion. The latter has been attributed to a more rapid supply of amino acids to the muscle during the acute stages of post-exercise recovery.

In addition, recent work also shows that protein ingestion prior to and/or during exercise already stimulates muscle protein synthesis during exercise, thereby creating a larger timeframe for muscle protein synthesis to be elevated. Future research should focus on the relevance of the acute anabolic response following exercise and the importance of the timing of dietary protein provision as a means to further optimize the skeletal muscle adaptive response to more prolonged exercise training.

Nestle Nutr Inst Workshop Ser. 2013;75:73-83. Apr 16. Role of dietary protein in post-exercise muscle reconditioning.

http://www.karger.com/Article/Pdf/345821

Fredriiik
2013-06-15, 16:53
det är alltså bra att se till så det finns aminosyror i blodet redan under träning och att efter träningen är kanoners.

Anders the peak pratade ju om att kanske vänta 30 minuter med att ösa på med protte efter passet pga någon signalmekanism eller vad det nu var? Någon som har koll?

LillisJ
2013-06-15, 17:32
det är alltså bra att se till så det finns aminosyror i blodet redan under träning och att efter träningen är kanoners.

Anders the peak pratade ju om att kanske vänta 30 minuter med att ösa på med protte efter passet pga någon signalmekanism eller vad det nu var? Någon som har koll?

Detta läste jag också. Att man förstör för något om man tar det 'direkt' efter träningen och att man bör vänta i 15 min....

Ajm så konfoos'd! *gah!*

King Grub
2013-06-15, 17:34
Det har ansetts länge att...

protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.

Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.

LillisJ
2013-06-15, 17:39
Det har ansetts länge att...



Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.

Grymt. Då har jag gjort rätt all denna tid om det stämmer. :D

nomirin
2013-06-15, 18:37
Det har ansetts länge att...



Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9.
Och vad är omedelbart? Jag tycker det långt från alltid känns optimalt att hälla i sig protein direkt efter passen, det stör bara min mage, men jag kanske är speciell. Jag föredrar att vänta lite och sedan äta ordentligt. Inga larviga mellanmål. *flex*

Kvicksilver
2013-06-15, 18:42
Och vad är omedelbart? Jag tycker det långt från alltid känns optimalt att hälla i sig protein direkt efter passen, det stör bara min mage, men jag kanske är speciell. Jag föredrar att vänta lite och sedan äta ordentligt. Inga larviga mellanmål. *flex*

Har funderat på just detta. Brukar hämta min shake direkt efter passet och slurpa i mig den under stretchen (stretchar 20 min efter varje pass). När slutar egentligen passet?
Är kroppen verkligen så "smart" att den känner att "nu är styrkepasset slut"?
Verkar inte helt rimligt.
Musklerna bryts ju ner och byggs upp precis hela tiden, dygnet runt.

Har börjat peta ner en skopa EAA i vattenflaskan för att vara på den säkra sidan. :naughty:

King Grub
2013-06-15, 18:50
Är kroppen verkligen så "smart" att den känner att "nu är styrkepasset slut"?:

Kroppen känner definitivt när det pågår dynamiska kontraktioner i en muskel och när det inte gör det.

Aminosyrekänsligheten är dock förhöjd 24 timmar efter styrketräning, så proteinsyntesen stimuleras synergiskt av träning + EAA längre än bara närmaste tiden efter passet.

Kvicksilver
2013-06-15, 18:52
Kroppen känner definitivt när det pågår dynamiska kontraktioner i en muskel och när det inte gör det.

Kan inte en del stretchövningar vara dynamiska kontraktioner?

King Grub
2013-06-15, 18:54
Ja, och så länge dynamiska kontraktioner sker kan inte proteinsyntesen uppregleras över basnivåer.

Stretching, oavsett utförande, sänder dock inte signaler för uppreglering av proteinsyntesen som styrketräning.

Ungkarlsliv
2013-06-15, 19:20
Men oftast tränar man ju flera muskelgrupper per pass ett överkroppspass t.ex kan börja med bröst sen rygg sen axlar sen armar tar man protein efter man då är klar med armar så har ju bröstet inte jobbat på kanske 1 timme. Så efter passet kan ju tolkas väldigt olika.

tjing
2013-06-15, 19:42
Ofta tränar man ju de facto inte helt fastande, som i att du ändå har aminosyror i blodet.

slackerguru
2013-06-15, 21:28
hur är det om man väntar 15 minuter mellan bcaa och whey?
1. Alltså bcaa direkt efter passet
2. proteinshake 15 minuter efter bcaa-intaget
3. Mat efter proteinshake

tjing
2013-06-15, 21:35
Finns ingen studie på det så vitt jag vet. Spontant låter det som kaka på kaka. Du kan inte stimulera muskelproteinsyntesen flera gånger på raken med så korta intervall.

Tobbey
2013-06-15, 21:41
Hur viktigt är det egentligen (i det stora hela) med protein "direkt" efter styrketräning? Får i mig rejäla mängder protein under dagen, men 1-2h innan/efter träning, inte så mycket. Det hela regleras väl rätt bra ändå?

Fredriiik
2013-06-15, 21:44
Hur viktigt är det egentligen (i det stora hela) med protein "direkt" efter styrketräning? Får i mig rejäla mängder protein under dagen, men 1-2h innan/efter träning, inte så mycket. Det hela regleras väl rätt bra ändå?

låt mig gissa, du läste inte ens första inlägget va?...

nomirin
2013-06-15, 23:55
Har funderat på just detta. Brukar hämta min shake direkt efter passet och slurpa i mig den under stretchen (stretchar 20 min efter varje pass). När slutar egentligen passet?
Är kroppen verkligen så "smart" att den känner att "nu är styrkepasset slut"?
Verkar inte helt rimligt.
Musklerna bryts ju ner och byggs upp precis hela tiden, dygnet runt.

Har börjat peta ner en skopa EAA i vattenflaskan för att vara på den säkra sidan. :naughty:
Jag brukar faktiskt vänta en timme, ibland säkert mer, innan jag vill äta. Just för att det känns som musklerna fortfarande håller på att brytas ned och att jag inte är hungrig. Då känns det meningslöst med att hälla i sig protein/gainer bara för att det sägs vara bra. Gör jag det har jag inte samma grymma aptit senare. Jag ökar muskelmassa ändå så jag tänker fortsätta med detta ett tag och se.
Dock har det hänt att man väntat alldeles för länge, det känns inte bra och är nog knappast till fördel.

Lipservice
2013-06-15, 23:57
Jag har i BCAA i vattenflaskan, då har jag aminosyror igång hela träningpasset. Och sen proteinshake efter stretchingen.

King Grub
2013-06-16, 12:20
Just för att det känns som musklerna fortfarande håller på att brytas ned.

Det är efter passet musklerna börjar brytar ned, inte under träning.

Anders The Peak
2013-06-16, 12:43
det är alltså bra att se till så det finns aminosyror i blodet redan under träning och att efter träningen är kanoners.

Anders the peak pratade ju om att kanske vänta 30 minuter med att ösa på med protte efter passet pga någon signalmekanism eller vad det nu var? Någon som har koll?

Nej, det var att man bör kanske vänta 30 minuter efter passet med att äta kolhydrater. Protein före passet ger bra nivåer i blodbanan direkt efter passet men MPS är nedreglerad pga. av träningen och tar en stund innan den svarar. För att ara på den säkra sidan tar man protein före och direkt efter passet.

Cameltotem
2013-06-16, 14:42
Måste väl kunna vänta 10 minuter efter passet eller blir jag tvungen att ta med mig protein på gymmet för i helvete!??

Kotten
2013-06-16, 14:48
Måste väl kunna vänta 10 minuter efter passet eller blir jag tvungen att ta med mig protein på gymmet för i helvete!??

Fyfan vad drygt att ha med sig en shaker med protein till gymmet, lider med dig att du ska vara tvungen att bära med dig denna tunga shaker hela vägen till gymmet, fyfan. All träning åt helvete

Kräket
2013-06-16, 14:55
...reaching maximal stimulation after ingesting 20 g of a high-quality protein (fig. 1). Based on these findings, it has been proposed that athletes trying to maximize skeletal muscle protein accretion should ingest this amount of dietary protein 5–6 times daily (table 1).

http://www.karger.com/Article/Pdf/345821

Detta tyckte jag var intressant. Många äter ju enligt PF, och ofta äter större mängder protein efter träning. Där emellan fastar man.

Har väl aldrig varit fokus för denna artikel, men går det att dra slutsatser baserat på detta kring PF och dess eventuella nackdelar för muskeltillväxt?

Prost
2013-06-16, 15:23
Detta tyckte jag var intressant. Många äter ju enligt PF, och ofta äter större mängder protein efter träning. Där emellan fastar man.

Har väl aldrig varit fokus för denna artikel, men går det att dra slutsatser baserat på detta kring PF och dess eventuella nackdelar för muskeltillväxt?

Det är inte speciellt intressant alls IFALL det talas om vassle igen som är ett snabbt protein.

Tjockiz
2013-06-16, 15:57
Fyfan vad drygt att ha med sig en shaker med protein till gymmet, lider med dig att du ska vara tvungen att bära med dig denna tunga shaker hela vägen till gymmet, fyfan. All träning åt helvete

Så jäkla jobbigt att hälla i sig den söta chokladsörjan efter ett tungt pass. Vem vill det liksom? Nä, denna studie ger min träning problem. Big time.

tjing
2013-06-16, 16:40
Detta tyckte jag var intressant. Många äter ju enligt PF, och ofta äter större mängder protein efter träning. Där emellan fastar man.

Har väl aldrig varit fokus för denna artikel, men går det att dra slutsatser baserat på detta kring PF och dess eventuella nackdelar för muskeltillväxt?

För muskeluppbyggnad är det förmodligen effektivare att stimulera MPS fler gånger, tror jag. Men jag vet inte.

Men att stimulera MPS maximalt 3 eller 6 gånger per dag gör någon skillnad för muskeluppbyggnad på sikt kan man bara spekulera i. Många som fastar äter ju de facto kring 3 måltider per dag och då kanske fastan är egal eftersom man ändå gör det som krävs.

nomirin
2013-06-16, 23:26
Det är efter passet musklerna börjar brytar ned, inte under träning.
Hehe, det är i och för sig sant. Om man kör ett riktigt långt träningspass då?

Hur som helst vill jag "ta kål" på musklerna och det känns inte rätt att äta på en gång. Det är bara hur jag resonerar och kör nu.

Beemel
2013-06-17, 07:09
Fyfan vad drygt att ha med sig en shaker med protein till gymmet, lider med dig att du ska vara tvungen att bära med dig denna tunga shaker hela vägen till gymmet, fyfan. All träning åt helvete

För min del är det inte så enkelt som du vill göra gällande.
Först och främst klarar jag inte att av att dricka vassle blandat med vatten (blandar med mjölk) så det går inte att blanda till den på gymmet, gjorde så under många år, men till slut blev det för mycket och vasslesmaken gör mig illamående när det blandas med vatten, får kväljningar vid blotta tanken.
Jag tränar ofta direkt efter jobbet. Alltså skulle jag bara tvungen att blanda min proteindrink vid 5-6 tiden på morgonen och därefter låta den stå blandad tills 18-19 tiden (varav större delen av tiden i rumstemperatur) något jag helst inte vill göra.
Så vikten av shakern och besväret att bära med mig den är inte riktigt problemet.

Och innan någon påpekar det, ja, jag får skylla mig själv som är kräsen. =)

nomirin
2013-06-17, 10:38
Beemel: Vad dricker du för protein som du får kväljningar av? Eller är du så kräsen? Jag tycker ju mitt naturella är gott, även med vatten.

Wormzie
2013-06-17, 10:50
Så jäkla jobbigt att hälla i sig den söta chokladsörjan efter ett tungt pass. Vem vill det liksom? Nä, denna studie ger min träning problem. Big time.

Du vet att om din kropp har svarat på träning hittills, utan protein omedelbart efter passet, så kommer den fortfarande göra det oavsett vad dom har kommit fram till i den här studien?

Beemel
2013-06-17, 11:40
Beemel: Vad dricker du för protein som du får kväljningar av? Eller är du så kräsen? Jag tycker ju mitt naturella är gott, även med vatten.

Just nu använder jag Star nutrition whey-80 (som inte tillhör de godare jag smakat.. men jag har inga som helst problem att få i mig det med mjölk)
Grejen är att det inte är smaken som gör det, Det är någon psykisk spärr som gör att jag inte kan dricka vassle utspätt med vatten.
Spelar ingen roll vilket märke det är eller vad det smakar. Det är någonting obestämbart som gör det odrickbart i min skalle.
Jag hade ett tag EAA och det var inga problem att dricka med vatten (duh..)
jag har inga problem med äckliga (smakmässigt) brustabletter. Jag kan dricka vilket vassle som helst (så länge det inte är vanilj, Vanlig går bort oavsett vad det är i, glass undantaget) så länge det är blandat med mjölk.

Men just vassle och vatten... Går icke! Någon gång under min ungdom tog det bara stopp, kunde mitt i en shake inte förmå mig att svälja en enda droppe till. Och det hänger i än idag.

StarkaUlf
2013-06-17, 11:53
Just nu använder jag Star nutrition whey-80 (som inte tillhör de godare jag smakat.. men jag har inga som helst problem att få i mig det med mjölk)
Grejen är att det inte är smaken som gör det, Det är någon psykisk spärr som gör att jag inte kan dricka vassle utspätt med vatten.
Spelar ingen roll vilket märke det är eller vad det smakar. Det är någonting obestämbart som gör det odrickbart i min skalle.
Jag hade ett tag EAA och det var inga problem att dricka med vatten (duh..)
jag har inga problem med äckliga (smakmässigt) brustabletter. Jag kan dricka vilket vassle som helst (så länge det inte är vanilj, Vanlig går bort oavsett vad det är i, glass undantaget) så länge det är blandat med mjölk.

Men just vassle och vatten... Går icke! Någon gång under min ungdom tog det bara stopp, kunde mitt i en shake inte förmå mig att svälja en enda droppe till. Och det hänger i än idag.

Ta med någon slags liten termos som håller kyla/värme bra, och förvara mjölk i den. Häll sedan över i din shake med vasslepulver.
Gjorde själv så ett par månader, går alldeles utmärkt och mjölken blir ej dålig/varm.

Beemel
2013-06-17, 12:46
Ta med någon slags liten termos som håller kyla/värme bra, och förvara mjölk i den. Häll sedan över i din shake med vasslepulver.
Gjorde själv så ett par månader, går alldeles utmärkt och mjölken blir ej dålig/varm.

Hmm det kanske skulle funka. Har i.o.f.s. ingen termos, men det är ju inte så dyrt att skaffa.
Å andra sidan har jag inte sådan optinoja, så jag klarar mig nog på det jag kört på tidigare.
Det får helt enkelt ta drygt 30 minuter (tiden att ta sig hem från jobbets gym) eller 10 min (gå hem från gymmet där jag bor) innan jag tar min proteindrink.

Jag tror inte det kommer göra någon extrem skillnad på min hobbynivå.

Tjockiz
2013-06-17, 14:32
Du vet att om din kropp har svarat på träning hittills, utan protein omedelbart efter passet, så kommer den fortfarande göra det oavsett vad dom har kommit fram till i den här studien?

Men jag gillar mitt pulver, det är bra för anabolismen, relativt billiga proteiner och jag ser ingen anledning till att sluta.

StarkaUlf
2013-06-17, 14:38
Det får helt enkelt ta drygt 30 minuter (tiden att ta sig hem från jobbets gym) eller 10 min (gå hem från gymmet där jag bor) innan jag tar min proteindrink.

Jag tror inte det kommer göra någon extrem skillnad på min hobbynivå.

Det har du helt rätt i :)

Bryggan
2013-06-17, 15:07
Sukros som intas oralt kan tydligen påvisas i blodet som en höjning av glukos inom 15 min efter intag. Är det samma för protein? Det tar väl 2-3 timmar innan maten kommer ut i tunntarmen och det är väl där absorptionen av aminosyrorna sker?

CalleP
2013-06-17, 21:29
Hur viktigt är det egentligen (i det stora hela) med protein "direkt" efter styrketräning? Får i mig rejäla mängder protein under dagen, men 1-2h innan/efter träning, inte så mycket. Det hela regleras väl rätt bra ändå?

Tror nog att det kan vara bra att slänga i sig en shake inom 30 min. Men vad vet jag. Viktigaste är ju att man tränar hårt och sedan återhämtar sig.

Fredriiik
2013-06-17, 21:31
Tror nog att det kan vara bra att slänga i sig en shake inom 30 min. Men vad vet jag. Viktigaste är ju att man tränar hårt och sedan återhämtar sig.

av att sova bygger du inga muskler om inte byggstenarna(protein)finns där...
Du återhämtar dig med hjälp av proteinet.

cero
2013-06-17, 21:46
Det är efter passet musklerna börjar brytar ned, inte under träning.

Låt säga att jag börjar med marklyft kl 8. Sedan kör jag skuldor, biceps, lite mage osv. Avslutar passet 9.30. Då har ländryggen fått vila i 90 minuter. Så det kanske är vettigt att tillföra protein under träning också?

King Grub
2013-06-17, 21:56
we believe that it is largely irrelevant whether the feed is given pre-, during or post-exercise. This is because the delaying of the muscle-full response appears to last at least 24 h (Burd et al. 2011) after a single bout of exercise, which may help explain chronic adaptations such as hypertrophy/remodelling of muscle over time, independent of proximity-dependent feeding patterns (see Fig. 2). Therefore, we contend that nutrient sufficiency per se, rather than timing of intake, is the more important aspect to successful hypertrophic adaptation (that is not to say some acute performance/recovery benefits may be afforded by consumption of nutrition in close proximity to exercise) (Ferguson-Stegall et al. 2011). Moreover, there are still limits to how hard the system can be pushed and increasing protein loading to an identical bout of exercise still demonstrates a saturable response at around 20 g (equivalent to the 10 g EAA maximum dose observed with EAAs in the absence of exercise), above which amino acid oxidation is increased and excess protein is thus catabolised (Moore et al. 2009). Therefore increasing the EAA load will not fully overcome the muscle-full effect afforded by exercise; rather, it prolongs the anabolic window. As such moderate feeding strategies may be better (∼20 g PRO aliquots) but, perhaps, more often (the frequency of which remains to be determined, i.e. how long the muscle remains refractory to the anabolic effects of AAs).

http://jp.physoc.org/content/590/5/1049.full

CalleP
2013-06-17, 22:01
av att sova bygger du inga muskler om inte byggstenarna(protein)finns där...
Du återhämtar dig med hjälp av proteinet.

Finns rätt många som byggde mycket muskler utan mycket protein också på 50,60,70 talet. Visst det är väll optimalt att ligga på någon viss gräns protein per KG men är ju knappast så att ens träning blir bortkastad så fort du inte får i dig protein inom den gränsen.

Låt säga att jag börjar med marklyft kl 8. Sedan kör jag skuldor, biceps, lite mage osv. Avslutar passet 9.30. Då har ländryggen fått vila i 90 minuter. Så det kanske är vettigt att tillföra protein under träning också?

Lägg marken på benpasset istället så är problemet löst eller att du slänger i dig en shake efter passet. Kan inte vara så otroligt stor skillnad ändå.

King Grub
2013-08-01, 11:57
Skeletal muscle hypertrophy is a beneficial adaptation for many individuals. The metabolic basis for muscle hypertrophy is the balance between the rates of muscle protein synthesis (MPS) and muscle protein breakdown (MPB), i.e. net muscle protein balance (NMPB = MPS - MPB). Resistance exercise potentiates the response of muscle to protein ingestion for up to 24 h following the exercise bout. Ingestion of many protein sources in temporal proximity (immediately before and at least within 24 h after) to resistance exercise increases MPS resulting in positive NMPB. Moreover, it seems that not all protein sources are equal in their capacity to stimulate MPS. Studies suggest that ∼20-25 g of a high-quality protein maximizes the response of MPS following resistance exercise, at least in young, resistance-trained males. However, more protein may be required to maximize the response of MPS with less than optimal protein sources and/or with older individuals. Ingestion of carbohydrate with protein does not seem to increase the response of MPS following exercise. The response of inactive muscle to protein ingestion is impaired. Ingestion of a high-quality protein within close temporal proximity of exercise is recommended to maximize the potential for muscle growth.

Nestle Nutr Inst Workshop Ser. 2013;76:73-84. Dietary protein for muscle hypertrophy.

http://www.nestlenutrition-institute.org/resources/library/Free/workshop/NNIW76/Documents/NNI076%20%28En%29_016.pdf

King Grub
2013-08-01, 11:59
The synthesis of new protein is necessary for both strength and endurance adaptations. While the proteins that are made might differ, myofibrillar proteins following resistance exercise and mitochondrial proteins and metabolic enzymes following endurance exercise, the basic premise of shifting to a positive protein balance after training is thought to be the same. What is less clear is the contribution of nutrition to the adaptive process. Following resistance exercise, proteins rich in the amino acid leucine increase the activation of mTOR, the rate of muscle protein synthesis (MPS), and the rate of muscle mass and strength gains. However, an effect of protein consumption during acute post-exercise recovery on mitochondrial protein synthesis has yet to be demonstrated. Protein ingestion following endurance exercise does facilitate an increase in skeletal MPS, supporting muscle repair, growth and remodeling. However, whether this results in improved performance has yet to be demonstrated. The current literature suggests that a strength athlete will experience an increased sensitivity to protein feeding for at least 24 h after exercise, but immediate consumption of 0.25 g/kg bodyweight of rapidly absorbed protein will enhance MPS rates and drive the skeletal muscle hypertrophic response. At rest, ∼0.25 g/kg bodyweight of dietary protein should be consumed every 4-5 h and another 0.25-0.5 g/kg bodyweight prior to sleep to facilitate the postprandial muscle protein synthetic response. In this way, consuming dietary protein can complement intense exercise training and facilitate the skeletal muscle adaptive response.

Nestle Nutr Inst Workshop Ser. 2013;76:85-102. The role of amino acids in skeletal muscle adaptation to exercise.

http://www.nestlenutrition-institute.org/resources/library/Free/workshop/NNIW76/Documents/NNI076%20%28En%29_018.pdf

Fredriiik
2013-08-01, 12:34
Finns rätt många som byggde mycket muskler utan mycket protein också på 50,60,70 talet. Visst det är väll optimalt att ligga på någon viss gräns protein per KG men är ju knappast så att ens träning blir bortkastad så fort du inte får i dig protein inom den gränsen.



Å på stenåldern fanns det många karl-alfred också. Kom igen palla dra upp dessa lirare som säkert dopade sönder sig.


Nestle Nutr Inst Workshop Ser. 2013;76:85-102. The role of amino acids in skeletal muscle adaptation to exercise.

http://www.nestlenutrition-institute.org/resources/library/Free/workshop/NNIW76/Documents/NNI076%20%28En%29_018.pdf

tack å bock! Där finns en studie(11) som jag inte hittade från 2012 som pratar positivt om proteinintag innan sänggående. Har det kommit något nytt under solen där?

tjing
2013-08-01, 19:46
Intressant, Grub.

Klein
2013-08-02, 03:32
Å på stenåldern fanns det många karl-alfred också. Kom igen palla dra upp dessa lirare som säkert dopade sönder sig.

Faktum är att klassiska strongmen innan steroidernas tid var notoriska storkonsumenter av animaliskt protein. Här är tex en typisk daglig meny för bröderna Saxon som hade sin storhetstid kring år 1900:


Breakfast
24 eggs
3 pounds smoked bacon
Porridge with cream and honey
Tea with plenty of sugar

Dinner
10 pounds of meat
Vegetables
Sweet fruit (raw or cooked)
Sweet cakes
Salad
Tea
Sweet puddings
Cocoa and whipped cream

Supper
Cold meat
Smoked fish
Lots of butter and cheese
Beer


Dela det där på tre så får du säkert 400 gram protein per skalle och dag.

tlk
2013-08-02, 04:55
Faktum är att klassiska strongmen innan steroidernas tid var notoriska storkonsumenter av animaliskt protein. Här är tex en typisk daglig meny för bröderna Saxon som hade sin storhetstid kring år 1900:



Dela det där på tre så får du säkert 400 gram protein per skalle och dag.

Din generalisering fungerar tyvärr inte... Det var en hel del i samma era som åt minimalt med protein.

Klein
2013-08-02, 04:58
Din generalisering fungerar tyvärr inte... Det var en hel del i samma era som åt minimalt med protein.

Har du några exempel?

tlk
2013-08-02, 06:37
Har du några exempel?

https://en.wikipedia.org/wiki/Bernarr_Macfadden

2 mål om dagen. Mest grönsaker, frukter, lite linser, och små mängder mjölk då och då.


Typical meal:
Whole wheat grain
Salad of lettuce raw vegetables and potato
Dressing of lemon juice, olive oil, and salt
Desert consisted of dates, figs, or other raw fruit

Plus några heldagsfastand någon gång i veckan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Georg_Hackenschmidt
även där vegetarisk lågproteinkost. Förvisso GOMAD tidigt i karriären.


Det har ju sedan sena 1800-talet och stor del av 1900-talet varit rätt så heta debatter rörande om man ska äta högprotein eller lågprotein för bäst välmående och performance.