handdator

Visa fullständig version : Farligt med Vassle?


Hoffa
2004-02-29, 18:37
Deffar som sagt..och intar protein för att motverka muskelförlust..
Dom dagar jag styrketränar intar jag 100 gram protein (Exells vassle) och 80 gram snabba kolhydrater (russin) direkt efter träningen...
Detta är ju okej dom två dagarna jag tränar...

MEN jag har intagit 40-60 gram protein dom andra dagarna också under flera månader...av samma pulver (Exells Vassle)
inte förrän nu har det slagit mig att det blir ett sjulhelvetes insulinutsöndring av det och jag intar det runt kl 17-18 oftast utan någon träning innan...

Påverkar det fettförbränningen mycket?
Eller har andra negativ effekter?

Alternativet är ju att köpa Kasein proteinpulver har jag förstått...

Tack!

tokke
2004-02-29, 18:53
Det påverkar väl inte fettförbränningen? Däremot så lagrar kroppen in överflödig energi som fett istället för att kanske ge energin till musklerna (och bygga) när insulinet påverkas så mycket. Kassein är bättre om du vill ha protein utan massivt insulinpåslag, men kött är ju mycket smaskigare än pulver. Förrutom efter tränning för då är vassle det enda rätta som du skrev innan!

LunaSpice
2004-02-29, 19:00
Originally posted by Hoffa
Deffar som sagt..och intar protein för att motverka muskelförlust..
Dom dagar jag styrketränar intar jag 100 gram protein (Exells vassle) och 80 gram snabba kolhydrater (russin) direkt efter träningen...
Detta är ju okej dom två dagarna jag tränar...

MEN jag har intagit 40-60 gram protein dom andra dagarna också under flera månader...av samma pulver (Exells Vassle)
inte förrän nu har det slagit mig att det blir ett sjulhelvetes insulinutsöndring av det och jag intar det runt kl 17-18 oftast utan någon träning innan...

Påverkar det fettförbränningen mycket?
Eller har andra negativ effekter?

Alternativet är ju att köpa Kasein proteinpulver har jag förstått...

Tack!

Jag tycker gott du kan ta ditt vassle på morgonen istället om du är "rädd" för insulinet. På morgonen så skadar det inte med mkt insulin vare sig man deffar eller inte. Då vill man, liksom efter träning, trycka tillbaka de katabola hormoner som cirkulerar.

Garnax
2004-02-29, 19:06
Kanske skulle träna mer under deffen än endast 2 dagar i veckan?

Som grubben brukar säga, det är det totala kcal antalet under
en viss tidsperiod som avgör om du ökar eller minskar vid dagens slut.

//garnax

King Grub
2004-02-29, 19:10
Originally posted by Garnax
Kanske skulle träna mer under deffen än endast 2 dagar i veckan?

Som grubben brukar säga, det är det totala kcal antalet under
en viss tidsperiod som avgör om du ökar eller minskar vid dagens slut.

//garnax

Så sant. För många och höga insulintopppar leder dock till att en större mängd av den energin leds till fettcellerna istället för till muskelcellerna. Så även om man inte kan lägga på sig kroppsfett utan ett överskott så kan energi som hade kunnat användas av musklerna hamna i fettcellerna i stället. Därför kan man säga att fettförbränningen försämras av överdrivna insulinpåslag.

Hoffa: Det finns andra alternativ än kaseindrinkar. Ersätt drinkarna med vanlig mat, kanske?

mr.jeppe
2004-02-29, 19:13
Jag har för mig att kasein inte ger speciellt mindre insulin pådrag än vassle. Både kasein och vassle är ju mjölkprotein.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Pitchare
2004-02-29, 23:50
Nu när vi ändå är inne på insulintoppar....
Vad jag förstått så ger mjölk insulintoppar, och jag är väldigt förtjust i denna dryck och dricker väl 0,5 liter till det mesta.
( frukost, lunch,middag, kvällsmål kanske nåt mellanmål)

Hur påverkas jag av det?

King Grub
2004-03-01, 08:23
Originally posted by Pitchare
Nu när vi ändå är inne på insulintoppar....
Vad jag förstått så ger mjölk insulintoppar, och jag är väldigt förtjust i denna dryck och dricker väl 0,5 liter till det mesta.
( frukost, lunch,middag, kvällsmål kanske nåt mellanmål)

Hur påverkas jag av det?

En större del av energin du äter hamnar i fettcellerna istället för i muskelcellerna och din insulinkänslighet försämras. 0.5 L är inte väldigt mycket, men är det 4-5 gånger om dagen kan det nog vara i mesta laget. Kanske du kan försöka förlägga majoriteten av mjölkintaget till 2 gånger: till frukost och efter träningen?

Pitchare
2004-03-01, 19:36
Jo får försöka lägga om matschemat lite.
Mjölk har alltid varit så smidigt, nyttigt och gott.

Jag borde inte lärt mig nåt om insulinet så hade jag i min värld ätit nyttigt :cheers:

Hermes
2004-03-01, 21:30
Originally posted by King Grub


En större del av energin du äter hamnar i fettcellerna istället för i muskelcellerna och din insulinkänslighet försämras. 0.5 L är inte väldigt mycket, men är det 4-5 gånger om dagen kan det nog vara i mesta laget. Kanske du kan försöka förlägga majoriteten av mjölkintaget till 2 gånger: till frukost och efter träningen?

Lite offtopic fast fortfarande om insulin, om man kör stenhård hög intensiv kardio som du ofta förespråkar tål då kroppen fler insulin spikar per dag? Alltså hur mycket höjsinsulinkänsligheten i förhållande till hur mycket den sänks om man t.ex. dricker 0.5 liter mjölk 4 ggr per dag, kanske omöjligt att svara på men ungefär.

tokke
2004-03-01, 21:39
En till utbyggnads fråga. Vi pratar om insulinkänslighet och att den ska vara hög så kroppen kan parera dessa toppar bra. Okej, under vardagen är det kanon att ha en bra kurva, men direkt efter tränning vill man ju verkligen ha extremt låg insulinkänslighet för att kroppen ska kunna skyffla in ännu mer energi till musklerna. Om jag då ätit jätte bra hela livet och trännat cardio :naughty: gör det att även insulinkänsligheten är hög efter tränning, alltså negativ påverkan på återhämtningen?

King Grub
2004-03-02, 10:59
Originally posted by tokke
En till utbyggnads fråga. Vi pratar om insulinkänslighet och att den ska vara hög så kroppen kan parera dessa toppar bra. Okej, under vardagen är det kanon att ha en bra kurva, men direkt efter tränning vill man ju verkligen ha extremt låg insulinkänslighet för att kroppen ska kunna skyffla in ännu mer energi till musklerna. Om jag då ätit jätte bra hela livet och trännat cardio :naughty: gör det att även insulinkänsligheten är hög efter tränning, alltså negativ påverkan på återhämtningen?

Nej. En bra insulinkänslighet ser till att energin hamnar där den skall.