handdator

Visa fullständig version : Koffein försämrar blodflödet till hjärtat vid träning


King Grub
2013-06-15, 13:53
Caffeine consumption has been receiving increased interest from both the medical and lay press, especially given the increased amounts now available in energy products. Acute ingestion of caffeine usually increases cardiac work; however, caffeine impairs the expected proportional increase in myocardial blood flow to match this increased work of the heart, most notably during exercise. This appears to be mainly due to caffeine's effect on blocking adenosine-induced vasodilatation in the coronary arteries in normal healthy subjects. This review summarizes the available medical literature specifically relating to pure caffeine tablet ingestion and reduced exercise coronary blood flow, and suggests possible mechanisms. Further studies are needed to evaluate this effect for other common caffeine-delivery systems, including coffee, energy beverages, and energy gels, which are often used for exercise performance enhancement, especially in teenagers and young athletes.

Am J Med. 2013 Jun 10. Caffeine Reduces Myocardial Blood Flow During Exercise.

http://www.amjmed.com/article/S0002-9343%2813%2900189-7/fulltext

Fjrebqll
2013-06-16, 11:12
Jag har länge funderat över det här med koffein/kaffe och dess negativa sidor.

Man läser ju överallt om hur bra det är för ditten och datten men finns det någon sammanställning över studier som liknande den här visar helt annorlunda, dvs åt negativa hållet.

Rent spontant så känns det ju lite som att jag skulle leva längre utan kaffe än med kaffe om alla andra förutsättningar är exakt likadana.

Läste lite under denna länken:
http://www.cheeseslave.com/30-reasons-to-quit-coffee/

Någon som läst boken som nämns:
Caffeine Blues: Wake Up to the Hidden Dangers of America's #1 Drug

Stämmer det som skrivs eller är det bara massa skrämselpropaganda utan någon som helst vetenskap bakom?

King Grub
2013-06-16, 12:22
Allt (eller det mesta) stämmer i sak, men är antingen överdrivet hur stor påverkan det har, eller taget ur kontext.

lofito
2013-06-16, 13:04
Haha, så typiskt. Jag som aldrig druckit kaffe och som i veckan beställde koffeintabletter för att vara piggare vid träning främst, så får man upp det här. Trist :(

steelrich
2013-06-16, 15:18
Jag har länge funderat över det här med koffein/kaffe och dess negativa sidor.

Man läser ju överallt om hur bra det är för ditten och datten men finns det någon sammanställning över studier som liknande den här visar helt annorlunda, dvs åt negativa hållet.

Rent spontant så känns det ju lite som att jag skulle leva längre utan kaffe än med kaffe om alla andra förutsättningar är exakt likadana.

Läste lite under denna länken:
http://www.cheeseslave.com/30-reasons-to-quit-coffee/

Någon som läst boken som nämns:
Caffeine Blues: Wake Up to the Hidden Dangers of America's #1 Drug

Stämmer det som skrivs eller är det bara massa skrämselpropaganda utan någon som helst vetenskap bakom?

sammantfattning på ett par meningar om vad boken innehåller?: )

tjing
2013-06-16, 15:20
Har läst caffeine blues.

Håller med King Grub; samtidigt som jag tycker att det finns mycket med kaffe/koffein som skulle tittas närmare på och påverkan det kan ha på beteende, är en del klart överdrivet och taget ur kontext.

Överhuvudtaget är det inget nytt att kaffe hos olika människor, beroende på kontext etc kan ge nedstämdhet, ångest, trötthet, humörsvängningar/beteendestörningar etc etc.

Men samtidigt mår majoriteten ofta bättre av kaffe/koffein akut, i alla fall och det har goda effekter på fysiologi i övrigt (förutom insulinkänslighet hos stillasittande människor), innehåller antioxidanter, förbättrar humör på individnivå, motverkar sagda depression i korrelationsstudier osv.

Sedan är det ju svårt att faktiskt veta vad som beror på vad osv och vilken effekt koffein har på beteende och humör i stort (för att inte tala om mängd/dos), men...

...det är ändå den mest konsumerade psyko-aktiva drogen och konsumeras av majoriteten av befolkningen dagligen i rätt stora mängder på våra breddgrader.

steelrich
2013-06-16, 15:23
Allt (eller det mesta) stämmer i sak, men är antingen överdrivet hur stor påverkan det har, eller taget ur kontext.

Så att ligga på 400mg 4 gånger i veckan med en kroppsvikt på 80 kg är ej bra enligt dig grub?

Tjockiz
2013-06-16, 15:44
Så att ligga på 400mg 4 gånger i veckan med en kroppsvikt på 80 kg är ej bra enligt dig grub?

400mg är väl ungefärlig vardagsdos för någon som bara gillar kaffe?

Behöver man trycka en massa koffeinpiller eller tjackderivat innan sina pass för att orka med kanske man ska se över sin övriga livsstil.

steelrich
2013-06-16, 15:48
well, är inte en kopp kaffe på 30mg coffein? isf skulle man behöva dricak typ 13 koppar för att komma upp i 400?

Well. du har antagligen rätt, men känner att jag måste träna för att ej torska kroppen. Och kan ej göra det utan coffein, sorligt men sant

Spettet
2013-06-16, 15:50
400mg är väl ungefärlig vardagsdos för någon som bara gillar kaffe?

Behöver man trycka en massa koffeinpiller eller tjackderivat innan sina pass för att orka med kanske man ska se över sin övriga livsstil.

Sluta jobba för att orka med träningen?

Tjockiz
2013-06-16, 16:08
Sluta jobba för att orka med träningen?

Jag hade minskat arbetsbelastningen, ätit mer eller sovit längre om jag hade problem med orken.

steelrich
2013-06-16, 16:12
Jag hade minskat arbetsbelastningen, ätit mer eller sovit längre om jag hade problem med orken.

svara på min fråga polarn

Spettet
2013-06-16, 16:19
Jag hade minskat arbetsbelastningen, ätit mer eller sovit längre om jag hade problem med orken.

Och om du inte kan jobba mindre, inte ät mer pga viktuppgång av fett och inte kan gå och lägga sig tidigare pga då måste du lägga dig direkt efter jobbet?

Tjockiz
2013-06-16, 17:01
svara på min fråga polarn
"En kopp kaffe, 15 centiliter, innehåller cirka 100 milligram" - Livsmedelsverket

Och om du inte kan jobba mindre, inte ät mer pga viktuppgång av fett och inte kan gå och lägga sig tidigare pga då måste du lägga dig direkt efter jobbet?
Livspusslet är en hård nöt.

lofito
2013-06-16, 17:18
400mg är väl ungefärlig vardagsdos för någon som bara gillar kaffe?

Behöver man trycka en massa koffeinpiller eller tjackderivat innan sina pass för att orka med kanske man ska se över sin övriga livsstil.

Gillar inte kaffe och har aldrig tagit något koffeinpiller i hela mitt liv. Köpte dock
koffeinpiller för att bli lite piggare innan träning. Anser mig ha en bra
livsstil och jobbar på. Trots det kan man vara trött? Jag menar, man vaknar
upp tidigt och utför ett arbete som är fysiskt, klart att man då blir trött. Det
är väl logiskt? Spelar ingen roll om jag sovit 12 timmar innan eller 7 timmar
innan mitt jobb. Jag är pigg under dagen, men framåt eftermiddagen segnar
man lite. Är som sagt logiskt.

Spettet
2013-06-16, 17:21
Gillar inte kaffe och har aldrig tagit något koffeinpiller i hela mitt liv. Köpte dock
koffeinpiller för att bli lite piggare innan träning. Anser mig ha en bra
livsstil och jobbar på. Trots det kan man vara trött? Jag menar, man vaknar
upp tidigt och utför ett arbete som är fysiskt, klart att man då blir trött. Det
är väl logiskt? Spelar ingen roll om jag sovit 12 timmar innan eller 7 timmar
innan mitt jobb. Jag är pigg under dagen, men framåt eftermiddagen segnar
man lite. Är som sagt logiskt.

Håller med. Tar en koffeintablett innan träning för att kunna prestera max och utan den brukar passen bli väldigt seg livade.