handdator

Visa fullständig version : Potatissallad till grillat?


Terminatorgunde
2013-06-15, 06:17
Har ni något bra recept på potatissallad? Tänkte göra en jädra massa nu under midsommar,men vill gärna testa på något nytt recept.

Toppis
2013-06-16, 06:11
Tänkte posta en liknande tråd av samma anledning. Var gärna så specifika som möjligt och skriv t ex inte bara "kryddor" som en av ingredienserna och om ni skriver flera alternativ av kryddor tex "gräslök/dill/timjan" skriv gärna också om de alla passar ihop eller om man "brukar" använda dem separat eller para ihop den och den osv.

Sedan har jag redan märkt att olika kryddningar passar särskilt bra till vissa rätter men inte lika bra till andra så mycket av den sortens tips välkomnas. Märkte nyligen att endast byta ut dill mot gräslök gjorde ganska stor skillnad med dillvarianten godare till lax och gräslöksvarianten godare till grillad korv.

Gurkyngel
2013-06-16, 07:17
Henri de Toulouse Lautrec's potatissallad är LÄTT den godaste jag ätit!!! Lite meckig men kan å andra sidan med fördel förberedas dagen innan. Googla för detaljer :)

Heddaway
2013-06-16, 07:33
När jag ska göra potätsallad så har jag i färskpotatis, creme fraiche, majjo, hackad färsk gräslök, dijonsenap, salt och peppar. Man kan ha i finhackat äpple också för lite extra krispighet.

Gurkyngel
2013-06-16, 10:20
Ett tips om man vill köra lite deffvänligare är att byta ut potatis mot kålrot eller rättika

KycklingBen
2013-06-16, 10:29
Jag testade en egen komponerad potatissallad bestående av hemmagjord pesto och äpplen.

Peston gjorde jag på följande vis:

Hackade upp en planta basilika, blandade med olivolja och havssalt.
Hackade därefter i cashewnötter, pinjenötter brukar användas men cashew har naturellare smak och tycker att det blir en enklare och mer passande smak om man ska ha den till detta.

Peston får gärna stå ett dygn eller längre men fungerar även att blanda i direkt.

Körde sedan ett hackat äpple per 500 gram potatis.
En halv rödlök per 500 gram potatis.
Även en mindre tomat per 500 gram potatis. Tänk på att bara använda tomatköttet så det inte blir vattnigt.

Kastade även i några cashewnötter, gillar att ha nötter i många sallader då det ger en kontrast i konsistensen.

Därefter peston efter smak, smaka av med salt och peppar.

Är ett alternativ om man inte vill göra en potatissallad innehållande mejeriprodukter.
Annat tipps är att göra potatissallad på klassiskt vis med creme fraiche, majonäs osv är att tillsätta tex kokad morot vilket tillför lite sötma osv.

LillisJ
2013-06-16, 11:04
Ett tips om man vill köra lite deffvänligare är att byta ut potatis mot kålrot eller rättika

Potatis är ju redan kalorisnålt :Virro, om något så ska man ta light-mayo.

Gurkyngel
2013-06-16, 13:15
Ja, fast det finns ju kalori-SNÅLARE och ffa kolhydratsnålare

LillisJ
2013-06-16, 13:39
Ja, fast det finns ju kalori-SNÅLARE och ffa kolhydratsnålare

Okej äter man enligt LCD så låter det väl vettigt men har man inte råd med 80/100 kalorier så kan man lika gärna skita i potatissalladen och äta kvarg om man måste ta bort huvudingrediensen imo. ;)

Tomas W
2013-06-16, 13:42
Denna hittade jag på en tjejs träningsblogg för något år sedan, riktigt god.

Potatissallad: 3-4 pers

10-12 Kokt nypotatis
½ rött Äpple
2,5 dl Creme fraische
1 knippe färsk gräslök
2 klyftor finhackad vitlök
20 korn Rosépeppar (krossa i mortel eller finhacka med kniv)

Blir god kombination med äpple och rosépeppar med gräslök till.

BobaFett
2013-06-16, 14:29
Potatis är ju redan kalorisnålt :Virro, om något så ska man ta light-mayo.

+1

75 kcal per 100 gram. Varför ta bort en så bra kolhydratskälla?

Bättre IMO att försöka deffa ner "klägget" :)

Gurkyngel
2013-06-16, 16:29
Äh, ni fattar ju ingentiiiiiing!!!!

Terminatorgunde
2013-06-16, 17:40
Så här funderar jag på att göra den

Nypotatis
Creme fraische
Majonäs
Gräslök
Rödlök
Persinlja
Cayennepeppar
Paprikapulver

Vad tror ni om den blandningen?

Zorban
2013-06-16, 18:24
Så här funderar jag på att göra den

Nypotatis
Creme fraische
Majonäs
Gräslök
Rödlök
Persinlja
Cayennepeppar
Paprikapulver

Vad tror ni om den blandningen?
Kan säkert bli bra. Salta o peppra ordentligt och gör en god majonäs så blir det fint. Tillräcklig (och rätt) kryddning, samt kvaliteten på majonäsen tycker jag är det viktigaste för potatissallad.

Terminatorgunde
2013-06-16, 18:51
Jo majonäs tar ju inte alltför lång tid att göra. Men kasnke köper den,får se hur det blir =)

Zorban
2013-06-16, 18:56
Jo majonäs tar ju inte alltför lång tid att göra. Men kasnke köper den,får se hur det blir =)
Var inte lat nu :) Går snabbare att göra mayo än att koka upp vattnet till potatisen.

Terminatorgunde
2013-06-16, 19:55
Haha ja det är klart,får nog göra allt från grunden då. Fast man känner sig lite slö när man ändå får göra det flera dagar i veckan^^