handdator

Visa fullständig version : Tillfällig tinnitus vs permanent


newb123
2013-06-14, 20:40
God kväll moderatorstaben och alla glada användare!

Kort sagt: Hur många ggr kan man få tillfällig tinnitus eller "ringande öron" med ett halvt dygns duration uppskattningsvis innan det övergår i traditionell Tinnitus med stort T (permanent)?

Kul med en diskussion och åsikter även om 100%-ig forskning inte finns att tillgå.

Drar iväg om mindre än en timme och headbangar till liveband. Förra gången det hände stod jag längst fram i princip oavbrutet i timtal men upptäckte först när jag gick utanför klubben att det ringde i öronen. Trodde jag fått permanent tinnitus men det upphörde dagen efter. Alltså var det värt det, den gången. Men jag är inte dum. Om den här tråden övertygar mig att man max kan göra det X ggr under en tidsperiod Y tar jag såklart till mig informationen.

Angel
2013-06-14, 20:46
Tror det kan räcka med en gång om man har otur.

Ristretto
2013-06-14, 20:50
Det känns lite som att fråga hur många gånger man kan marka med flekterad ländrygg utan att få diskbråck. Använd öronproppar är mitt råd. Formgjut ett par eller köp någon bättre variant för ex. musiker så får du rätt bra ljudkvalitet.

newb123
2013-06-14, 20:50
Vafan, trodde jag skulle få snabba svar även om dom var av låg kvalitet. Nu måste jag snart gå och kommer stå lika långt fram (så nära gitarristen att jag kan headbanga utan att träffa hans gura med mitt kära pannben) i fyra timmar om jag får bestämma själv. Fan, värdelöst med tips i efterhand. Trodde mer om er på kolo. Fuck you! Inte allvarligt menat men jag visar mina känslor bara.

en stor stark
2013-06-14, 20:51
Använd öronproppar är mitt tips.

olander08
2013-06-14, 20:53
Kör hårt! #yolo

newb123
2013-06-14, 20:54
Tror det kan räcka med en gång om man har otur.

Det känns lite som att fråga hur många gånger man kan marka med flekterad ländrygg utan att få diskbråck. Använd öronproppar är mitt råd. Formgjut ett par eller köp någon bättre variant för ex. musiker så får du rätt bra ljudkvalitet.

Haha, hann inte se era inlägg, jag måste skriva sjukt långsamt. Jag kan marka med bananböj utan att bli skadad. Har aldrig blivit skadad av mark från det att jag var 17 bast och drog 150 till 22 och 240. Iof är det inga vikter relativt kroppsvikten. Bla bla. Skriver jag begripligt nu eller ser det ut som goja? OK, är väl minst en halvtimme tills jag verkligen måste dra, värdelöst att komma tidigt ju.

Angel
2013-06-14, 21:02
äh, yolo!

newb123
2013-06-14, 21:06
äh, yolo!

Haha! Känns alltid bra med yolo kommentarer! Säger dock inte så mycket. Man kan typ alltid säga YOLO och det låter coolt oavsett om det är dumt, men coolhetsfaktorn överväger dumhetsfaktorn så man ser ut som en tönt om man inte gillar YOLO. Jaja, fuck this shit, I'm outa here! Och Carnes can suck my balls.

watertouch
2013-06-14, 21:16
En gång tog det för min morfar för att få det för resten av sitt liv när han var instruktör inom det militära. Var en snubbe som råka avfyra sitt Mauser gevär när han var nära och skulle förklara hur mantelrörelsen funkade...

Tolkia
2013-06-14, 22:14
Det finns givetvis inget svar i exakt antal gånger. Du vet ju redan att du får problem, så egentligen är frågan om du är intresserad av att skydda dig i fortsättningen eller inte. Och det är ju ditt val.

Sniggel
2013-06-14, 23:46
Äsch man får ju tinnitus av allt nu för tiden!
(hoppas ingen tror jag är seriös)

Nordenator
2013-06-14, 23:54
Proppar is the shit. Jag köpte mina Bellman & Symfon 2002 när jag började min konsertkarriär. Nu har jag visserligen inte kvar dem, men jag misstänker att min hörsel vore bortom fucked up om det inte vore för dem och proppar efteråt. Det är inte fem, tio eller hundra spelningar man varit på.

newb123
2013-06-15, 06:20
Var på väg att spy ut min själ för ett par timmar sen när jag kom hem men ångrade mig. Inte för att det hade gjort nån skillnad om jag skrivit det men folk skulle bara avfärda det som trolleri eller nåt. Stod längst fram iaf i minst två timmar och musiken var lika hög som förut. Var säkert max hälften så lång tid som förra gången för det ringande ljudet efteråt var mycket lägre. Jaja, finns ju inte mycket roligare saker än skithög musik.

Lellan
2013-06-15, 07:25
Var på väg att spy ut min själ för ett par timmar sen när jag kom hem men ångrade mig. Inte för att det hade gjort nån skillnad om jag skrivit det men folk skulle bara avfärda det som trolleri eller nåt. Stod längst fram iaf i minst två timmar och musiken var lika hög som förut. Var säkert max hälften så lång tid som förra gången för det ringande ljudet efteråt var mycket lägre. Jaja, finns ju inte mycket roligare saker än skithög musik.

Att kunna höra den kanske är snäppet roligare? Att slippa konstant ringande/oljud i öronen? :)

Trouble
2013-06-15, 08:42
Äsch man får ju tinnitus av allt nu för tiden!
(hoppas ingen tror jag är seriös)

:d

Gpajpen
2013-06-15, 09:12
Live fast die young. Och det sista du hör innan du kolar är ett Piiiiiiiiiiiip. Det är så jag vill gå.