handdator

Visa fullständig version : Gainer som mellanmål m.m


Jimmiq
2013-06-14, 14:56
Hej.

Har en liten fundering. Har tränat ungefär 3 år och nu känner jag att jag börjar få koll på det mesta när det gäller träningen.

Jag är 1.87 lång och väger 78kg.. För 3 år sedan vägde jag 58kg.

Det svåra för mig är kosten.

Har under hela denna period druckit gainer (Gainer Pro) regelbundet. Detta p.g.a av att jag vill få i mig tillräckligt med kalorier, då jag som sagt vägde 58 kg. Jag har ökat i muskelmassa men jag har fortfarande knappt en tillstymmelse av fett.

Under senare tid har det blivit upp emot 3 portioner per dag.

Jag ökar i vikt med kanske 0,5 kg i månaden. Vilket betyder att jag precis ligger över kaloriöverskott. Antar att min förbränning är kanska så hög.

Och innan ni säger det. JA jag kan äta mer mat. Men nu är jag ute efter mellanmål :)

En vardag kan se ut såhär.

07:00 Frukost hemma
09:30 Frukost jobbet.
10:00-11:00 Gainer
11:00-13:00 Träning
13:00 Lunch
14:30 Kvarg
16:00 Gainer
18:00-19:00 Kvällsmat
Innan läggdags Gainer.

En gainers huvudsak verkar ju vara att få i sig snabb energi efter träning. Så att dricka detta t.ex. innan läggdags verkar ganska onödigt, förutom kalorierna då.

Skulle jag utesluta 2 gainer så loosar jag nästan 1000 kalorier per dag, vilket jag måste ersätta med ngt. Visst kan jag öka mina portionsstorlekar i mat, men jag blir väldigt fort mätt och gillar därför att äta ofta istället för mycket.

Så till mina frågor.

Är det onyttigt att dricka så mycket gainer varje dag? Och hur reagerar kroppen på gainers.

Finns det någon annan dryck som istället innehåller långsamma kolisar och proteiner som kanske passar bättre när man inte tränar, som innehåller bra mängd kolhydrater. Har sneglat på Meal pro, den verkar innehålla Palatinos. Det är väl fruktos va?

Finns det något annat tips på bra mellanmål som man kan äta. Det måste gå snabbt att få i sig då jag sprider ut min dagsintag över dagen.

Tack på förhand.

Simonfrisk
2013-06-14, 16:52
Det är väl inte bra att dricka SÅ mycket gainer per dag, det sliter väl ut tarmar och inre organ.
Bättre att du dubblar dina måltider om så är fallet, skulle hållt mig till max 2 gainer portioner /dag.

Det är ju gott om kolhydrater, vilket är bra, men för mycket är ju inte bra, bättre att dubbla dina portioner.

WHITEFOLKS
2013-06-14, 17:34
Sliter ut tarmar och inre organ what? :D

LillisJ
2013-06-14, 17:41
Det är väl inte bra att dricka SÅ mycket gainer per dag, det sliter väl ut tarmar och inre organ.



Wat *bs*

Ts, kör fetare kvarg och grädde till maten. Då behöver du knappt ändra något i kosten. Olivolja kan användas succesivt på sallader också!

Jimmiq
2013-06-14, 18:52
Tror inte jag kan dubbla mina måltider som det ser ut idag, tror mer på att jag får mig med många mellanmål per dag.

Fetare kvarg och lite olja på salladen tror jag inte gör så mycket skillnad heller.

Att max ta 2 gainer per dag vad baseras det på? Och varför skulle det slita på tarmarna, det är väl mat i pulverform.

Det jag anser med gainer är att kanske inte de snabba kolhydraterna och proteinerna gör så mycket nytta om man inte anstränger sig.

Kanske någon som har något hemmagjort gainer som innehåller långsamma kolhydrater och kasein?

De flesta färdiga shakes med långsamma kolhydrater innehåller fruktos, vilket verkar onödigt.

LillisJ
2013-06-14, 18:53
Fetare kvarg och lite olja på salladen tror jag inte gör så mycket skillnad heller.


Jo, det skulle det.

Oxe
2013-06-14, 20:17
dietpulver/mrp är ju nåt som är lämpligare och håller dina insulinnivåer stabilare. Försök jobba upp överskottet på bra kollisar och protein först och främst, ifall du inte klarar gå upp i vikt ändå så är ju fett och snabba kollisar lätt att få i sig

PureWhey
2013-06-15, 16:20
Det är väl inte bra att dricka SÅ mycket gainer per dag, det sliter väl ut tarmar och inre organ.
Bättre att du dubblar dina måltider om så är fallet, skulle hållt mig till max 2 gainer portioner /dag.

Det är ju gott om kolhydrater, vilket är bra, men för mycket är ju inte bra, bättre att dubbla dina portioner.

Du skriver så mycket skit i trådar där folk vill ha tips, sluta med det.


Le iPhone

crizzan
2013-06-15, 19:50
Nötter, och vitt bröd skulle jag satsat på om jag ville ha i mig mera kalorier. Om du har problem med att få i dig tillräckligt med proteiner antar jag vanligt vassle och/eller kasein.

raddum
2013-06-15, 20:02
Det är väl inte bra att dricka SÅ mycket gainer per dag, det sliter väl ut tarmar och inre organ.
Bättre att du dubblar dina måltider om så är fallet, skulle hållt mig till max 2 gainer portioner /dag.

Det är ju gott om kolhydrater, vilket är bra, men för mycket är ju inte bra, bättre att dubbla dina portioner.

Kommer han inte få mer kolhydrater om han äter mer mat menar du ?

frekar3
2013-06-15, 22:20
Jag skulle ha tweakat det hela till något enligt följande (med reservation för hur din dag ser ut exakt) :

07:00 Frukost hemma
09:30 Frukost jobbet.
11:00-13:00 Träning, Gainer (2 doser, direkt efter)
13:xx Lunch (I princip så sent som möjligt innan lunchen är slut)
18:00-19:00 Kvällsmat
Innan läggdags - Kvarg.

(Målsättningen var att få ner måltidsfrekvensen något)

frekar3
2013-06-15, 22:30
Glömde givetvis något.

Om du vill ha något lättdrucket med långsamma kolhydrater + protein så är Havregryn + Vassle rätt vanligt och går ner enkelt.
Om Havregrynen känns jobbiga så går det att ersätta dessa helt mot Skrädmjöl istället, då blir det väldigt lättdrucket. :)

Jimmiq
2013-06-17, 11:36
Kommer han inte få mer kolhydrater om han äter mer mat menar du ?

Haha han hade inte så mycket logik i sitt inlägg :)

Jag skulle ha tweakat det hela till något enligt följande (med reservation för hur din dag ser ut exakt) :

07:00 Frukost hemma
09:30 Frukost jobbet.
11:00-13:00 Träning, Gainer (2 doser, direkt efter)
13:xx Lunch (I princip så sent som möjligt innan lunchen är slut)
18:00-19:00 Kvällsmat
Innan läggdags - Kvarg.

(Målsättningen var att få ner måltidsfrekvensen något)

2 doser gainer var ju iof ganska smart. Då jag verkligen får i mig det när jag behöver det. Problemet är att jag aldrig kommer få i mig någon lunch om jag sveper 2 gainer innan lunchen. Det är därför jag tar den innan. På helgerna kan det dock bli lite lättare, då jag kan lägga lunchen lite när jag vill.

Glömde givetvis något.

Om du vill ha något lättdrucket med långsamma kolhydrater + protein så är Havregryn + Vassle rätt vanligt och går ner enkelt.
Om Havregrynen känns jobbiga så går det att ersätta dessa helt mot Skrädmjöl istället, då blir det väldigt lättdrucket. :)

Ok hur blandar man detta och med vad? Är det inte bättre dock med kassein, om man tar det innan läggdags?

z_bumbi
2013-06-17, 11:48
Kvarg är för någon som har svårt att få i sig energi endast något man har i lussebullar eller andra bakverk och jag gissar att du kan ändra också annat i din kost för att få i dig mer energi.

frekar3
2013-06-17, 12:19
Ok hur blandar man detta och med vad? Är det inte bättre dock med kassein, om man tar det innan läggdags?

Jag har använt 70 gram Havregryn + 45 gram Vassle och Kasein innan läggdags (som du säger)

Enda problemet med kaseinet är att det krävs så himla mycket vätska. Så jag rekommenderar helt klart Skrädmjöl isåfall.

Om du använder havregryn:
Häll i önskad mängd protein+3-4 dl vatten i en shaker (utan filter och lock) och vispa runt. När det är blandat, häll i önskad mängd havregryn och vispa runt, drick, vispa runt, drick osv. (Lätt att havregrynen fastnar på botten annars).

Med Skrädmjöl fungerar det att "shaka" som vanligt. ;)

Fredriiik
2013-06-17, 13:15
Kör vispgrädde i varje shake! Om du tar tre shakes å fördelar ut en liter grädde så har du 4000 kalorier extra på en dag bara sådär. Är det mot förmodan för lite så kör på lite cashewnötter under dagen också. Kör hårt!

Jimmiq
2013-06-17, 14:11
Jag har använt 70 gram Havregryn + 45 gram Vassle och Kasein innan läggdags (som du säger)

Enda problemet med kaseinet är att det krävs så himla mycket vätska. Så jag rekommenderar helt klart Skrädmjöl isåfall.

Om du använder havregryn:
Häll i önskad mängd protein+3-4 dl vatten i en shaker (utan filter och lock) och vispa runt. När det är blandat, häll i önskad mängd havregryn och vispa runt, drick, vispa runt, drick osv. (Lätt att havregrynen fastnar på botten annars).

Med Skrädmjöl fungerar det att "shaka" som vanligt. ;)


Vatten + havegryn + protein kan inte vara allt för gott :) Men det går ju alltid smaksätta med något. Funkar väl med mjölk med, får man i sig lite extra.

Vilken typ av protein ska man köra på, går det bra med en vanlig whey 80 av valfritt märke. Eller kan man köpa ren protein och i så fall vad.

Reaper123
2013-06-17, 14:43
Drickyoghurt kanske vore något?

Jag klämmer med lätthet 1L yoghurt med flingor utan att känna någon plågsam mättnad, men nu äter jag dock bara 2 måltider per dag så är van att äta stora portioner...

Men just yogurt/fil (och liknande) är ju ganska lättförtjänta proteiner och kolhydrater för väldigt liten mättnad enligt mig.

Byter själv ut mer eller mindre all kvarg mot detta när jag inte längre jagar maximal mättnad per kcal! :)

Annars kanske mer mjölk till samtliga måltider skulle göra att du kunde skippa en gainer?

Nu är det väl egentligen inget fel på gainers, men knappast nödvändigt heller för den delen! Det är ju liksom mat i pulverform...

Mat är ju dessutom gott, så jag hade försökt lära mig äta mer och då börja med vittbröd, pasta eller sånt som inte mättar så där extremt bra! (undvik mörkt bröd och alla fiberberikade kolhydratkällor)

Denna tråd kan komma till nytt kanske?
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

frekar3
2013-06-17, 21:35
Vatten + havegryn + protein kan inte vara allt för gott :) Men det går ju alltid smaksätta med något. Funkar väl med mjölk med, får man i sig lite extra.

Vilken typ av protein ska man köra på, går det bra med en vanlig whey 80 av valfritt märke. Eller kan man köpa ren protein och i så fall vad.

Helt klart vanesak. Men ett gott protein hjälper helt klart markant :) inte för mycket vatten heller så blir det helt okej.
Mycket protein med bra smak + vatten + skrädmjöl fungerar galant enligt mig då (Men som sagt, vanesak) ;)

neftune
2013-06-18, 08:53
Blanda i grädde/olja i maträtterna, t ex köttfärssås med mycket grädde/olja, kyckling med grädde eller olja, osv. Fett innehåller väldigt mycket kalorier. Enkelt sätt att höja kaloriintaget. Annars drick mjölk till alla mål, och blanda gainern med mjölk.

Beemel
2013-06-18, 09:19
Du pratar om att gå upp i vikt, och samtidigt så skriver du om att blanda ut proteindrinken med vatten...
Är det kalorier du vill åt så är det ju tämligen enkelt att blanda gainers med grädde eller fet mjölk. Borde ju göra rätt rejäl skillnad från vatten.

Fredriiik
2013-06-18, 09:52
Vatten + havegryn + protein kan inte vara allt för gott :) Men det går ju alltid smaksätta med något. Funkar väl med mjölk med, får man i sig lite extra.

Vilken typ av protein ska man köra på, går det bra med en vanlig whey 80 av valfritt märke. Eller kan man köpa ren protein och i så fall vad.

Jag kör vatten å havregryn å protte varje morgon till frukost. funkar hur bra som helst! Ha bara en god smak på pulvret så löser det sig :)
Jag kör gymvaruhusets päronsplitt FX eller banan/chokladen :)

Fredriiik
2013-06-18, 09:52
Du pratar om att gå upp i vikt, och samtidigt så skriver du om att blanda ut proteindrinken med vatten...
Är det kalorier du vill åt så är det ju tämligen enkelt att blanda gainers med grädde eller fet mjölk. Borde ju göra rätt rejäl skillnad från vatten.

ja som jag skrev så får han i sig 1 liter vispgrädde i sina tre shakes istället så är det nästan 4000kcal extra per dag åt karln. Problem solved :)

z_bumbi
2013-06-20, 09:27
Varför i hela friden ska någon hälla i sig en liter vispgrädde per dag? Det måste vara bland de underligare tipsen jag har sett.

Fredriiik
2013-06-20, 16:43
Varför i hela friden ska någon hälla i sig en liter vispgrädde per dag? Det måste vara bland de underligare tipsen jag har sett.

om han inte vill äta större mål å gillar sina gainers. Hur skulle du då tillåta karln att få i sig mer energi.
Du tycker inte det är mer underligt att föreslå olika oljor som ersättning?
Grädde gör dem godare och funkar förbannat bra som utfyllnad av mycket kalorier.

Hur skulle du då på ett "normalt enligt dig" sätt göra för att tillföra extra kalorier i hans shakes?

Alltidxx
2013-06-27, 12:20
Hur skulle du då på ett "normalt enligt dig" sätt göra för att tillföra extra kalorier i hans shakes?
Jag skulle kört med glass och kanske hackade nötter. Inte lika energitätt som grädde såklart men fantastiskt gott.

ChrisDEFC
2013-06-27, 23:34
Risken med mycket gainers är att du är så pass mätt att du inte orkar lika mycket mat. Det blir alltså en negativ pulverspiral, eller va man ska kalla det. Hur som helst. Mer mat. Mer mjölk till maten. Mer nötter. Slå i lite rapsolja i shaken (kommer inte märkas nån skillnad i smak bara i antalet kallorier). Det är väl typ mina tips. Har själv gått från trådsmal till lite mindre smal så känner till resan. Men grunden är alltid att succesivt vänja sig vid att äta större portioner mat. Och det går även om det tar tid.