handdator

Visa fullständig version : Andningsbesvär, något i mage/hals?


tjing
2013-06-14, 13:04
Alltså,

Jag har dragit med någon form av andningsbesvär ett tag nu. Det är inte "svårt" att andas per se men det är ett mer eller konstant tryck med varierande intensitet placerat på två ställen; precis under revbenen och precis under adamsäpplet. Det leder till att jag börjat fnysa ut luft genom näsan för att tryckyutjämna på något sätt, för det släpper lite då kanske för att något vidgas momentant i luftgångarna.

När jag väl lyckas dra in ett helt, fullt andetag känns det underbart en kort stund.

Tidigare har jag mer eller mindre struntat i det men det håller i sig, verkar påverkas av kaffe/mat på något sätt och stör dessutom min träning eftersom att jag upplever andfåddhet vid både styrke- och konditionsträning.

Framförallt har jag en känsla av att inte riktigt få ner luft och syre. Jag måste ofta dra väldigt djupa andetag och ofta knäpper det till i bröstkorgen för att jag tar i så.

Om jag "trycker ut" området precis under revbenen hårt med magen och skapar en ihållande statisk spänning där blir det något lättare att andas tillfälligt.

Har gjort astmatest tidigare men verkar inte visa något särskilt. Är dock ofta slemmig i halsen och täppt i näsan. Har pollenallergi.

nomirin
2013-06-14, 13:15
Nu har jag knappt någon aning alls men...
Du kanske tränat "fel" så att du är konstant spänd någonstans där?
Jag har aldrig riktigt känt mig som dig, men jag har tidigare år haft extremt känsliga luftvägar men de har blivit betydligt bättre. Jag tycker det har skett i och med att jag sett över vilka övningar jag kör på gymmet och hur jag utför dem, för min hållning har blivit bättre. Dessutom har det varit viktigt för mig att koppla bort all negativ stress / orostankar i huvudet då det gjort att man omedvetet spänt sig någonstans och fått andningen störd.

Brukar du vara ute och springa något? Jag tror absolut inte det är någon ultimat lösning men det kanske kan bidra med något nyttigt för din kropp.

tjing
2013-06-14, 13:21
Inte omöjligt att någon muskulär spänning spelar in.

Även att svälja tar emot något, men det är inte svårt per se. Jag småhostar också en del då luftvägarna spänns ut och det blir lättare att dra in luft i andetaget precis efteråt.

tjing
2013-06-14, 13:21
Det här var ju faktiskt intressant:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94089

cancion
2013-06-14, 13:35
Du skriver att "När jag väl lyckas dra in ett helt, fullt andetag känns det underbart en kort stund." Har du problem med att nå topparna i dina andetag annars?

Jag upplever detta, och ibland tar jag i så mycket att ta "hela" andetag att jag får ont i bröstet pga det.
Brukar också lösa detta genom att blåsa ut så mycket luft det bara går ur lungorna, för att se ta ett helt andetag. Känslan är underbar när det väl går (var 10e andetag kanske).
Låter det bekant?

tjing
2013-06-14, 13:39
Ja, exakt så.

Järngrisen
2013-06-14, 14:01
Ångest?

tjing
2013-06-14, 14:17
Du skriver att "När jag väl lyckas dra in ett helt, fullt andetag känns det underbart en kort stund." Har du problem med att nå topparna i dina andetag annars?

Jag upplever detta, och ibland tar jag i så mycket att ta "hela" andetag att jag får ont i bröstet pga det.
Brukar också lösa detta genom att blåsa ut så mycket luft det bara går ur lungorna, för att se ta ett helt andetag. Känslan är underbar när det väl går (var 10e andetag kanske).
Låter det bekant?

Vad har du för diagnos då?

tjing
2013-06-14, 14:18
Ångest?

Känns inte så.

Fuark
2013-06-14, 14:20
Har känt liknande. Som om andetagen inte riktigt räcker till. Att man bara får i sig cirka 70% luft, mycket störande i längden.

Det gick över av sig självt för min del, men började lite lätt nu när jag började tänka på det :)

tjing
2013-06-14, 14:22
Mjo, som sagt många stressymptom kan ju vara väldigt lika. Men det finns ju de facto mer som kan spela in, av mer fysisk natur.

Fuark, det du beskriver beror förmodligen på att man andas för mycket själv och andas in för mycket luft, vilket paradoxalt ger lufthunger ie stress-inducerat. Istället för att så att säga "glömma" andningen och låta hjärnan sköta den.

nomirin
2013-06-14, 14:24
men började lite lätt nu när jag började tänka på det :)
Ju mer man tänker på andningen, desto mer fuckar man upp den, tycker jag.
Andning ska ske HELT per automatik och det finns ingen fördel med att vara en storförbrukare av luft.
Det är bara vid kraftig fysisk ansträngning det finns skäl till att ta rejäla andetag.

tjing
2013-06-14, 14:27
Att andas ger ju oxidativ stress om vi ska hårddra det, så du har helt rätt ;)

Men samtidigt är ju problemet som jag skrev just att den påverkas vid träning vilket gör det segt. Men även om jag traskar ute. D v s det här problemet hindrar min prestation i konditionsträning långt mer än mina lungor. Om jag inte helt yrar om min kroppskännedom nu.

Kanske något skit med diafragman; googlade fram den smått hypokondriska diagnosen "diafragma-förlamning" nu, men kanske inte så troligt.

nomirin
2013-06-14, 14:30
Av din frågeställning att döma tjing, låter det hela stressrelaterat.
Jag har haft flera fysiska besvär som varit relaterade till negativ stress utan att jag som helst kunnat tänka mig det. Jag säger inte att dina måste vara det, men det är definitivt värt att ha i åtanke. Vi har alla olika fysik, lungor och andningsförmågor, men oro och stress försämrar allt.

"Framförallt har jag en känsla av att inte riktigt få ner luft och syre. Jag måste ofta dra väldigt djupa andetag och ofta knäpper det till i bröstkorgen för att jag tar i så."
Du har en känsla säger du. Det låter som du känner efter. Jag lovar, det kommer ner tillräckligt med luft, annars hade du inte kunnat formulera dig så väl här.
Det knäpper till i bröstkorgen för att du AKTIVT påverkar andningen. Det låter inte alls gynnsamt eller befogat att göra så som du skriver.
Bara min spontana uppfattning.

nomirin
2013-06-14, 14:31
Har du varit till någon läkare och kollat något mer än att ha gjort ett astmatest? Du sa att du inte har astma, låter ju lovande iallafall.

tjing
2013-06-14, 14:34
Nej, alltså jag upplever lufthunger även om jag inte känner efter. Och den är särskilt påtaglig vid träning.

Det är ju just sådant här som gör att man inte vill söka för sådana bekymmer. En AT-läkare sitter och tittar på dig och tänker "stress och ångest" när du pratar om problem relaterade till andning.

Ponera nu att jag har något problem med förstorad sköldkörtel (inte så troligt), GERD/acid reflux, diafragma, lungor eller vad du vill. Det kommer aldrig att komma till ytan. Oavsett vilket rekommenderas man att kolla upp det. Snacka om dubbla budskap.

tjing
2013-06-14, 14:37
Har du varit till någon läkare och kollat något mer än att ha gjort ett astmatest? Du sa att du inte har astma, låter ju lovande iallafall.

Nope. Astma "tror" jag känns på ett annat sätt, men jag vet ju inte säkert. Dock har jag en del slem i halsen och hostar rätt mycket. Ska ju sägas att jag fick en inhalator av den snälla astma-kvinnan men jag har aldrig använt den. Vilket nog säger en del. Och detta var över ett år sedan.

cancion
2013-06-14, 14:59
Vad har du för diagnos då?

Jag har inte fått någon diagnos fastställd. Har fått den utredd och gjort tester och röntgen för astma, lungbesvär och annat smått och gott. De kan inte finna något fysiskt fel på mig (tyvärr får man ju säga).

Jag har haft det i 1,5 år hittills.

Värst är när jag sitter ner längre stunder. Typ på T-banan eller jobbet. Antagligen för att jag är "ihopvikt". Känner inga besvär alls när jag tränar eller kör kondition. Tvärtom faktiskt, om något så känns det bättre då.

Har glömt hur det är att andas "normalt". Herregud, jag får ångest nu när jag skriver det haha!

Pintan
2013-06-14, 15:15
Alltså,

Jag har dragit med någon form av andningsbesvär ett tag nu. Det är inte "svårt" att andas per se men det är ett mer eller konstant tryck med varierande intensitet placerat på två ställen; precis under revbenen och precis under adamsäpplet. Det leder till att jag börjat fnysa ut luft genom näsan för att tryckyutjämna på något sätt, för det släpper lite då kanske för att något vidgas momentant i luftgångarna.

När jag väl lyckas dra in ett helt, fullt andetag känns det underbart en kort stund.

Tidigare har jag mer eller mindre struntat i det men det håller i sig, verkar påverkas av kaffe/mat på något sätt och stör dessutom min träning eftersom att jag upplever andfåddhet vid både styrke- och konditionsträning.

Framförallt har jag en känsla av att inte riktigt få ner luft och syre. Jag måste ofta dra väldigt djupa andetag och ofta knäpper det till i bröstkorgen för att jag tar i så.

Om jag "trycker ut" området precis under revbenen hårt med magen och skapar en ihållande statisk spänning där blir det något lättare att andas tillfälligt.

Har gjort astmatest tidigare men verkar inte visa något särskilt. Är dock ofta slemmig i halsen och täppt i näsan. Har pollenallergi.

Fixa lite massage på rygg, mage, bröst samt musklerna mellan revbenen. Häng dig i ett räcke (med armarna som i starten till en pull up) helt avslappnad och sträck ut ett tag. Kan hjälpa, hjälper mig. Värt ett försök åtminstone.

tjing
2013-06-14, 15:25
Jag har inte fått någon diagnos fastställd. Har fått den utredd och gjort tester och röntgen för astma, lungbesvär och annat smått och gott. De kan inte finna något fysiskt fel på mig (tyvärr får man ju säga).

Jag har haft det i 1,5 år hittills.

Värst är när jag sitter ner längre stunder. Typ på T-banan eller jobbet. Antagligen för att jag är "ihopvikt". Känner inga besvär alls när jag tränar eller kör kondition. Tvärtom faktiskt, om något så känns det bättre då.

Har glömt hur det är att andas "normalt". Herregud, jag får ångest nu när jag skriver det haha!

Upplever samma, just när jag sitter. Därför jag misstänker att det kanske har med diafragman att göra. Eller någonting under revbenen där i alla fall för det är där det känns och tar emot.

Låter som att vi kanske har något närbesläktat. Och jag hade inte mina problem när jag var otränad ett gäng år sedan.

En riktig trevare är något jag hörde på den ibland intressante Elliot Hulses något klipp, där han talade om magmuskulatur, sexpack och andningsbesvär. Minns knappt mer än så då jag inte tänkte mer på det just då. Jag undrar om det finns någon påverkan på diafragman man kan påverka med träning, t ex magmuskulatur etc som kanske tränger undan diafragman lite osv.

Vi verkar ju båda ha gedigna magmuskler.

Något med felaktigt balanserad muskulatur är också en möjlighet, d v s att man kanske skulle behöva träna några övningar för att stärka bål, inre magmuskulatur osv. Är du lång förresten? Vad tar du för kosttillskott och annat?

tjing
2013-06-14, 15:33
Fixa lite massage på rygg, mage, bröst samt musklerna mellan revbenen. Häng dig i ett räcke (med armarna som i starten till en pull up) helt avslappnad och sträck ut ett tag. Kan hjälpa, hjälper mig. Värt ett försök åtminstone.

Kan vara sådana saker som spökar kanske. Ska nämna att jag aldrig stretchar.

En annan sak är att jag noterat att jag har dålig hållning, svank och rätt tydlig förskjutning framåt av höftböjaren vilket verkar öka problemen.

cancion
2013-06-14, 16:45
Upplever samma, just när jag sitter. Därför jag misstänker att det kanske har med diafragman att göra. Eller någonting under revbenen där i alla fall för det är där det känns och tar emot.

Låter som att vi kanske har något närbesläktat. Och jag hade inte mina problem när jag var otränad ett gäng år sedan.

En riktig trevare är något jag hörde på den ibland intressante Elliot Hulses något klipp, där han talade om magmuskulatur, sexpack och andningsbesvär. Minns knappt mer än så då jag inte tänkte mer på det just då. Jag undrar om det finns någon påverkan på diafragman man kan påverka med träning, t ex magmuskulatur etc som kanske tränger undan diafragman lite osv.

Vi verkar ju båda ha gedigna magmuskler.

Något med felaktigt balanserad muskulatur är också en möjlighet, d v s att man kanske skulle behöva träna några övningar för att stärka bål, inre magmuskulatur osv. Är du lång förresten? Vad tar du för kosttillskott och annat?

skriver från mobilen så det blir kort for now.

har sett samma videoklipp och tänkte på exakt samma sak. faktume är att jag tror det är det jag lider av. vill trondet åtminstonde hehe. vill ju inte falla ihop och dö.
här är klippet http://youtu.be/Oo1kY33AhHE

jag har väldigt klen i bål, höft- och magmuskler. men det kan vara ett spår.

jag är 171cm kort hehe

ända jag kontinuerligt tagit under åren med mina besvär har varit kreatin och proteintillskott.

tjing
2013-06-14, 18:18
Ja, den videon var det ja. Ska kolla om det var något eller bara flum. Edit: Det var flum.

Hur är med koffein/nikotin förresten? Slutat med något av det osv?

cancion
2013-06-15, 09:04
Hur är med koffein/nikotin förresten? Slutat med något av det osv?

Har aldrig varit storrökare eller större kaffedrickare. Men då jag hade problem med hjärtklappning samtidigt som jag fick andningsbesvären så har jag provat att vara utan både i längre perioder (2 månader+) utan resultat.

Ang. hjärtklappningen tog jag EKG och liknande, men de upptäckte inget fel, och efter ett tag försvann den av sig själv.

Har du varit på vårdcentralen än? Skriv gärna hur det går och vad de säger, om du bestämmer dig för att kolla upp det :thumbup:

tjing
2013-06-15, 09:08
Hjärtklappning och andningsbesvär låter ju faktiskt onekligen stressbetingat.

Jepp fick tid nästa vecka. Funderar lite på det här med muskulär obalans också; jag undrar om saker som att köra stretchövningar för höjtböjare och köra plankan dagligen en period kan göra skillnad. I mitt fall upplever jag alltså att magen också släpper och höften skjuter fram allt som oftast. Vilket jag tror kan göra att det blir lite "fällkniv" över det som du var inne på.

maqan
2013-06-16, 18:33
Spontant tycker jag att dina bekymmer låter ångest/stressrelaterat.