handdator

Visa fullständig version : Vad heter "old school"-benmaskinen?


Pretorian
2013-06-14, 11:53
Vet någon vad maskinen/ställningen heter som Rob använder vid 7.30? Han kallar den för "old school" så den kanske inte har något namn.

7Cy0qFq88IA?t

Pjotor
2013-06-14, 12:14
Sissy squat-maskin. Men det är väldigt lite sissy över den.

Ladugårdsdörr
2013-06-14, 12:15
Sissy squat-maskin.

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/WTSissySquatAp.html

*Puck-tvåa*

crizzan
2013-06-14, 12:15
Riktigt cool!
Ingen aning om vad den heter.

Pretorian
2013-06-14, 12:18
Sissy squat-maskin. Men det är väldigt lite sissy över den.

Är det SÅ den heter! Har alltid hört det namnet utan att veta vilken det är.

Vad cool jag känner mig som kört den. Jäklar vad skön den var. Definitivt en återkommande övning i mina benpass.

filmjölk
2013-06-14, 12:42
Jag kan inte länka till källa, och vet inte om det är bro-science, men jag har alltid blivit itutad att sissy squats är farliga för knäna. men hans variant ser lite annorlunda ut än denna:

TEnR26R1H4c

Commando1980
2013-06-14, 13:02
Roman chair squat.

Sheogorath
2013-06-14, 13:22
Jag kan inte länka till källa, och vet inte om det är bro-science, men jag har alltid blivit itutad att sissy squats är farliga för knäna. men hans variant ser lite annorlunda ut än denna:

TEnR26R1H4c

Sissy-squats-maskinen kan inte vara något vidare för knäna. Det blir lite som en smith-böj med fötterna långt fram. Vanliga Sissy-squats är däremot helt OK.

Pretorian
2013-06-14, 13:27
Vad är vanliga då? Räknas den jag frågade om ovan som "maskinen" eller är det vanliga?

Sheogorath
2013-06-14, 14:26
Vad är vanliga då? Räknas den jag frågade om ovan som "maskinen" eller är det vanliga?

Det som Samir kör i filmjölks klipp är liksom originalet ("vanliga"). Man kan hålla en viktplatta mot bröstet också.

svenbanan
2013-06-14, 14:56
Har också alltid trott att nåt liknande det filmjölken länkade till är sissy squats. Maskinen i Pretorians film har jag aldrig sett. Tycker bägge verkar rätt osköna för knän och fotleder och allt möjligt. Men den "vanliga" sissy squaten användes väl flitigt av byggare på 70 och 80 talet såvitt jag förstått. Har för mig den finns med i Frank Zanes bok.

Pretorian
2013-06-14, 16:16
Jag testade "maskine" idag och den var riktigt skön.

tlk
2013-06-14, 16:23
Har också alltid trott att nåt liknande det filmjölken länkade till är sissy squats. Maskinen i Pretorians film har jag aldrig sett. Tycker bägge verkar rätt osköna för knän och fotleder och allt möjligt. Men den "vanliga" sissy squaten användes väl flitigt av byggare på 70 och 80 talet såvitt jag förstått. Har för mig den finns med i Frank Zanes bok.

Gironda predikade den redan på 50-talet.

Forzafurioso
2013-06-14, 19:14
Roman chair squat.

Precis!


Gironda predikade den redan på 50-talet.

Gironda hade sin egen twist på den: http://www.youtube.com/watch?v=yRUZQYh4cEs http://www.youtube.com/watch?v=5RqNPstpdaw

filmjölk
2013-06-14, 20:26
Första killen böjer ju fö, man skall inte "böja" utan luta kroppen bakåt, skjuta knäna framåt och liksom trycka upp höften, inte böja sig upp.

pezrulezhaakon
2013-06-14, 22:22
Sizzysquatmaskinen kan till motsats till vad som tidigare sagts vara mer skonsam mot knäna än vanliga sizzysquats.

Commando1980
2013-06-14, 23:33
Första killen böjer ju fö, man skall inte "böja" utan luta kroppen bakåt, skjuta knäna framåt och liksom trycka upp höften, inte böja sig upp.

Han kör roman chair squats. Inte sissy squats.

Hydlee
2013-06-15, 00:38
Så en tycker maskinen är sämre för knäna och en att vanliga är sämre. Nån som har lust att backa upp sina påståenden?

Sheogorath
2013-06-15, 07:02
Så en tycker maskinen är sämre för knäna och en att vanliga är sämre. Nån som har lust att backa upp sina påståenden?

Med pez tar det typ en minut innan jag känner att min insats blir större än utdelningen. Så jag skriver anledningen nu, pez kommer säga emot och sen kommer det vara tyst.

Knäleden har korsband som skyddar den med skjuvkrafter. Det som är dåligt för leden är för stora kompressionskrafter. P.g.a. avståndet mellan fot och höft får man i den där roman-chair-maskinen en rejäl hävarm som skapar stora kompressionskrafter i knäleden. I en sissy-squat flyttar sig knäna framåt precis som filmjölk säger, tyngdpunkten behålls närmare höftleden och man får på så vis mer skjuvkraft i förhållande till kompressionskraft i knäna. Det kan korsbanden skydda mot.

The End.

Pretorian
2013-06-15, 07:17
Eftersom jag gillade maskinen så mycket men samtidigt vill skona mina knän (förstås) så ska jag kanske testa sissy istället.

Sheogorath
2013-06-15, 11:49
Eftersom jag gillade maskinen så mycket men samtidigt vill skona mina knän (förstås) så ska jag kanske testa sissy istället.

Svårt att få någon vettig belastning dock. Om du vill ha något liknande där du faktiskt kan lägga på lite vikt kan ställa dig med en rejäl upphöjning under hälarna och hålla fast en stång bakom ryggen/i skinkvecket/var den nu hamnar.

Typ så här, fast med hälstöd för att få bort balansmomentet, och vertikal rygg eftersom det inte tillför något vettigt att luta sig framåt om man höjt upp hälarna tillräckligt:

http://www.oldtimestrongman.com/sites/default/files/walter-donald-hack-squat-milo-barbell.jpg

Funkar i smithen också.

pezrulezhaakon
2013-06-15, 12:35
Det beror helt och hållet på vinklarna och belastningen. Maskinvarianten är en form av benspark i kombination med en höftextension. Båda varianter har fördelar och nackdelar, så jag betonar bara vikten av att inte dra förhastade slutsatser om övningarna innan man har klart för sig vad man dissar eller inte dissar.

Tomas W
2013-06-15, 12:53
Fanns en sådan maskin på mitt förra gym, testade den några gånger men fastnade aldrig för den. Upplevde att den var "obekväm" för mina knä som inte gillade den.

Forzafurioso
2013-06-15, 13:16
Svårt att få någon vettig belastning dock. Om du vill ha något liknande där du faktiskt kan lägga på lite vikt kan ställa dig med en rejäl upphöjning under hälarna och hålla fast en stång bakom ryggen/i skinkvecket/var den nu hamnar.


Funkar i smithen också.

Steve Reeves brukade göra ungefär den versionen.:)

svenbanan
2013-06-15, 17:21
Blabla bla skinkvecket

Hålla stången i skinkvecket alltså. That's a first! ;)

Sheogorath
2013-06-15, 18:19
Hålla stången i skinkvecket alltså. That's a first! ;)

*kläm*