handdator

Visa fullständig version : Vassle svårupptaget?


Dreas
2013-06-14, 07:30
Halloj,

Jag har fastnat i en diskussion där individen jag argumenterar emot påstår att vasssle är svårupptaget för kroppen. Detta för att det är en restprodukt och massa näring är borta. Eller något sådant.

Jag finner detta smått orimligt och har inte hört om detta förut. Finns det några belägg för att vassle är svårupptaget? Lättare skulle ris- och hampaprotein vara. Och alger.

Har googlat men inte hittat något. Någon?

En sak till som påstås är att vassle är dåligt för njurar och leder pga. dess låga PH. Har också googlat det utan större lycka. Tankar?

unit731
2013-06-14, 07:43
Jag har ingen aning, men be han hänvisa pålitliga källor för sina påståenden.

Påstår man något till 100%, utan att man själv är frågande/kritisk/osäker till/för påståendet och öppen för diskussion, så ska det givetvis kunna backas upp med pålitliga källor om det ifrågasätts.

Referenser från andra styrketränare a.k.a. broscience är inget ovanligt bland styrketränare, "bodybuilder x har tränat så många år och därför stämmer det han säger". :D

Dreas
2013-06-14, 08:16
Har frågat efter källa, får inte mycket till svar.

Tisu
2013-06-14, 08:28
Halloj,

Jag har fastnat i en diskussion där individen jag argumenterar emot påstår att vasssle är svårupptaget för kroppen. Detta för att det är en restprodukt och massa näring är borta. Eller något sådant.

Jag finner detta smått orimligt och har inte hört om detta förut. Finns det några belägg för att vassle är svårupptaget? Lättare skulle ris- och hampaprotein vara. Och alger.

Har googlat men inte hittat något. Någon?

En sak till som påstås är att vassle är dåligt för njurar och leder pga. dess låga PH. Har också googlat det utan större lycka. Tankar?

Intressant. Hörde dessa tankar/påståenden första gången för ett par veckor sedan. Att mjölkprotein tas dåligt upp av kroppen. Att hampaprotein skulle vara förträffligt däremot. Det är en person som brukar äta "algnudlar" i lunchlådan dessutom. Jag höll det hela som nonsens, men är intresserad vad andra här tycker.

tjing
2013-06-14, 08:37
Vad skulle vara vara svårupptaget, proteinet i sig eller vitaminer/mineraler?

Proteiner är ju definitivt inte svårupptaget; tvärtom höjer det nivåerna av aminosyror i blodbanan snabbt på tom mage.

Dreas
2013-06-14, 08:54
Intressant. Hörde dessa tankar/påståenden första gången för ett par veckor sedan. Att mjölkprotein tas dåligt upp av kroppen. Att hampaprotein skulle vara förträffligt däremot. Det är en person som brukar äta "algnudlar" i lunchlådan dessutom. Jag höll det hela som nonsens, men är intresserad vad andra här tycker.Ja, jag med, men utan vettigt underlag för att vara emot får man ju hålla sig saklig ändå.

Vad skulle vara vara svårupptaget, proteinet i sig eller vitaminer/mineraler?

Proteiner är ju definitivt inte svårupptaget; tvärtom höjer det nivåerna av aminosyror i blodbanan snabbt på tom mage.Det är en bra fråga, jag får väl ställa den frågan.

Enligt personen skulle ju också vitaminer och mineraler försvinna i hög utsträckning vid tillverkningsprocessen av ost. Alltså i Vasslet.


Edit: Och njurar och leder? Jag hänvisade till högt proteinintag för njurarna. Leder, Vassle, ph?

Pepz
2013-06-14, 09:10
Enligt personen skulle ju också vitaminer och mineraler försvinna i hög utsträckning vid tillverkningsprocessen av ost. Alltså i Vasslet.
?

du tar väl inte vassle för att få i dig vitaminer och mineraler?

Dreas
2013-06-14, 09:36
du tar väl inte vassle för att få i dig vitaminer och mineraler?Nej, vilket också var mitt argument för att det var en punkt som inte var värd att bemöta.

Kosten ska vara såpass komplett att man inte måste jaga mikronutrienter i vassle.

nomirin
2013-06-14, 12:04
Jag finner detta smått orimligt och har inte hört om detta förut. Finns det några belägg för att vassle är svårupptaget? Lättare skulle ris- och hampaprotein vara. Och alger.

Har googlat men inte hittat något. Någon?

En sak till som påstås är att vassle är dåligt för njurar och leder pga. dess låga PH. Har också googlat det utan större lycka. Tankar?
Jag har hampaprotein och tar det ibland. Dels smakar det inget vidare och dels är det "bara" 50% protein. Om jag är sugen på protein för att musklerna skriker tycker jag det känns bättre att ta vassleprotein.
Hampaprotein är inte fullvärdigt protein. Men man känner en viss pigg effekt i huvudet av hampaproteinet som gör att det känns nyttigt. Det känns att det är en del andra nyttiga ämnen i det, en del antioxidanter m m. Det är liksom inte bara protein. Nej, det är givetvis inga centralstimulerande ämnen kvar.

Ris- och algprotein skulle jag vilja prova. Finns det ekologiskt risprotein? Annars borde det vara en del bekämpningsmedel och skit i det kan man tycka.

Jag skulle vilja ha en källa till att vassleprotein har extremt lågt pH-värde. Jag tror inte det är sämre att äta vassleprotein än att äta andra mjölkprodukter ur den aspekten. Det stämmer dock att man inte bör äta så mycket mat med lågt pH-värde.
Att det är lågt pH-värde borde inte göra något om man i övrigt äter vettigt. Det är därför vi också äter grönsaker t ex.
När man svettas rensar kroppen ut överskott av syra.

Edit: Och njurar och leder? Jag hänvisade till högt proteinintag för njurarna. Leder, Vassle, ph?För högt proteinintag är aldrig bra oavsett var det kommer från. pH-värdet borde som sagt regleras av annat, så jag ser ingen som helst fara med det om man i övrigt äter varierat och nyttigt.

Vassleprotein har i olika studier visat sig hjälpa mot flera cancerformer. Fullvärdigt protein är viktigt och nyttiga grejer, i lagom mängd.

du tar väl inte vassle för att få i dig vitaminer och mineraler?+1
Det är inget annat än ett PROTEINtillskott. Kosten består ju i huvudsak av annat.

Dreas
2013-06-14, 12:16
Jag har hampaprotein och tar det ibland. Dels smakar det inget vidare och dels är det "bara" 50% protein. Om jag är sugen på protein för att musklerna skriker tycker jag det känns bättre att ta vassleprotein.
Hampaprotein är inte fullvärdigt protein. Men man känner en viss pigg effekt i huvudet av hampaproteinet som gör att det känns nyttigt. Det känns att det är en del andra nyttiga ämnen i det, en del antioxidanter m m. Det är liksom inte bara protein. Nej, det är givetvis inga centralstimulerande ämnen kvar.

Ris- och algprotein skulle jag vilja prova. Finns det ekologiskt risprotein? Annars borde det vara en del bekämpningsmedel och skit i det kan man tycka.

Jag skulle vilja ha en källa till att vassleprotein har extremt lågt pH-värde. Jag tror inte det är sämre att äta vassleprotein än att äta andra mjölkprodukter ur den aspekten. Det stämmer dock att man inte bör äta så mycket mat med lågt pH-värde.
Att det är lågt pH-värde borde inte göra något om man i övrigt äter vettigt. Det är därför vi också äter grönsaker t ex.
När man svettas rensar kroppen ut överskott av syra.

För högt proteinintag är aldrig bra oavsett var det kommer från. pH-värdet borde som sagt regleras av annat, så jag ser ingen som helst fara med det om man i övrigt äter varierat och nyttigt.

Vassleprotein har i olika studier visat sig hjälpa mot flera cancerformer. Fullvärdigt protein är viktigt och nyttiga grejer, i lagom mängd.

+1
Det är inget annat än ett PROTEINtillskott. Kosten består ju i huvudsak av annat.Vi håller med varandra.

Rörande risprotein har jag ingen aning.

nissepelle
2013-06-14, 12:56
Det där dravlet om pH-värde är ju totalt nonsens. Låter som det där nån jäkla snögubbe satt och svamla om i tv4's morgonsoffa för ett tag sen, att kroppen blir "sur" av "sur" mat. Totalt bullshit, ditt blod håller ett pH-värde på 7,4 och avviker det från detta värde mer än några hundratels procentenheter så är du rätt körd.

Dreas
2013-06-14, 12:58
Det där dravlet om pH-värde är ju totalt nonsens. Låter som det där nån jäkla snögubbe satt och svamla om i tv4's morgonsoffa för ett tag sen, att kroppen blir "sur" av "sur" mat. Totalt bullshit, ditt blod håller ett pH-värde på 7,4 och avviker det från detta värde mer än några hundratels procentenheter så är du rätt körd.Tror väl mer att det var att lågt PH-värde skulle påverka leder och njurar. I vasslets fall sa jag att jag tror att proteinintaget har en större påverkan på njurarna än vasslets PH.

Leder har jag aldrig hört att vassle ska påverka.

King Grub
2013-06-14, 13:00
Det kanske är http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-5-10.pdf personen läst eller hört talas om.

Dreas
2013-06-14, 13:06
Det kanske är http://www.jissn.com/content/pdf/1550-2783-5-10.pdf personen läst eller hört talas om.Jag frågade efter källa, fick ingen. Får fråga igen.

Om jag tolkar studien rätt så blev upptaget av vassleprotein negativt påverkat när de intog 50g åt gången? Kroppen hinner inte med? Och nu tänker jag på tom mage. Men enligt dietary protocol ser det ut som om de fick mat.

nomirin
2013-06-14, 14:38
Jag brukar alltid inta vassleprotein i kombination med annat, tycker det känns bäst så.

För övrigt måste jag prova köra lite mer hampaprotein igen. Jag minns att jag kände mig mer rippad förut då jag körde det, så det kanske är bättre än vad jag tror. :D
Trist att det är så dyrt. Jag inbillar mig att hampaproteinet har lite liknande fettförbrännande effekt som grönt te.

Annars tycker jag han ändå har en bra poäng, det kan vara värt att prova lite andra proteinkällor som är vegetabiliska. Generellt sett äter vi för lite av det, och många äter nog onödigt mycket vassleprotein och andra animaliska protein.
Även om de inte är fullvärdiga så lär det kompenseras av att man äter mångsidigt. Kompletterar inte spannmål och baljväxter varann ganska bra t ex?

Dreas
2013-06-14, 14:54
Jag brukar alltid inta vassleprotein i kombination med annat, tycker det känns bäst så.

För övrigt måste jag prova köra lite mer hampaprotein igen. Jag minns att jag kände mig mer rippad förut då jag körde det, så det kanske är bättre än vad jag tror. :D
Trist att det är så dyrt. Jag inbillar mig att hampaproteinet har lite liknande fettförbrännande effekt som grönt te.

Annars tycker jag han ändå har en bra poäng, det kan vara värt att prova lite andra proteinkällor som är vegetabiliska. Generellt sett äter vi för lite av det, och många äter nog onödigt mycket vassleprotein och andra animaliska protein.
Även om de inte är fullvärdiga så lär det kompenseras av att man äter mångsidigt. Kompletterar inte spannmål och baljväxter varann ganska bra t ex?Vassle har en fettförbrännande effekt.

Jag äter grönsaker så det räcker och jag vet inte ifall det fanns en poäng direkt. Poängen var väl att vassle var surt och dåligt.

tjing
2013-06-14, 14:59
Käkar du hampaprotein på gymmet får du väl ha med dig en påse godis (glukosbaserat såklart) om du får smärre matsug.

PureWhey
2013-06-14, 15:01
Vissa diskussioner har jag lärt mig inte är värda att diskutera med vissa individer, verkar som det är fallet här...


Le iPhone

Dreas
2013-06-14, 15:12
Vissa diskussioner har jag lärt mig inte är värda att diskutera med vissa individer, verkar som det är fallet här...


Le iPhoneJag gav mig in i the mother of all NOOOO NOOO diskussioner igår.

Tjejens kompis som är pro Paleo och mot allt vad tillsatser heter, och en av hennes kompisar, på facebook :D

Och när folk har fel eller extrema åsikter kan jag verkligen inte ge mig :smash:

nomirin
2013-06-15, 00:28
Vassle har en fettförbrännande effekt.

Jag äter grönsaker så det räcker och jag vet inte ifall det fanns en poäng direkt. Poängen var väl att vassle var surt och dåligt.
Okej. Nej, kanske inte, om han tyckte man skulle undvika vassleprotein som tillskott helt i princip p.g.a. de skäl han sagt tycker jag han är ute och cyklar.

Sverker
2013-06-15, 15:49
Jag vet inte vilken vassle man använder när man tillverkar vassleprotein. Men på goda grunder använder man antingen
1. Vassle som är fällde direkt från pastöricerad mjölk för att utvinna både kasein och vassleprotein.
2. Från sötvassle, dvs den vassle som först avskiljs när man tillverkar ost. Tar vasslen innan tillsatta mjölksyrabakterier hunnit sänka pH.

Att använda survassle, dvs den sista vasslen som pressas ur ostmassan verkar både svårt att hanter pga sämre löslighet hos vassleproteinerna och dels på sur smak som gör det förb-t svårt att dölja med sötnnigsmedel och aromer.

Dreas
2013-06-16, 09:05
Jag vet inte vilken vassle man använder när man tillverkar vassleprotein. Men på goda grunder använder man antingen
1. Vassle som är fällde direkt från pastöricerad mjölk för att utvinna både kasein och vassleprotein.
2. Från sötvassle, dvs den vassle som först avskiljs när man tillverkar ost. Tar vasslen innan tillsatta mjölksyrabakterier hunnit sänka pH.

Att använda survassle, dvs den sista vasslen som pressas ur ostmassan verkar både svårt att hanter pga sämre löslighet hos vassleproteinerna och dels på sur smak som gör det förb-t svårt att dölja med sötnnigsmedel och aromer.Det borde betyda att man använder alternativ 1?

Enligt personen jag diskuterar med så kan vitamin/mineralurlakning också ske när man intar vassle, antar att det har att göra med dess surhet?

Alla animaliska protein belastar tydligen njurarna, men gör inte alla protein det?

Och sen funderar jag på, vilka kemiska processer används för att ta fram vassle? Jag har frågat men får inget svar av de som påstår att det förekommer. Inte mer än det som sker när man tar fram ost trodde jag?

Sverker
2013-06-16, 09:42
Man ultrafiltrerar vasslen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrafiltration

De små molekylerna av laktos passerar igenom filtret. De laddade mineralerna som kalium, natrium, kalcium, fosfat, klorid passerar också igenom filtrern. De stora vassleproteinerna stoppas av filtret och återcikuleras.

Är alltså ingen kemisk historia utan en fysikalisk där molekylerna serpareras beroende på storlek. De små passerar och de stora stoppas.

Sverker
2013-06-16, 09:46
Vill inte säga att protein "påverkar" njurarna. Men allt protein förbränns som energi och kvävet utsöndras i urinen som urinämne. Äter man mer protein måste njurarna utsöndra mer urinämne = mer filtreringsarbete, jmf ultrafiltrering:d

Äter du 100 gram protein behöver kroppen 7 dl vatten för att lyckas utsöndra allt kväve. Jag brukar skriva att en liter vatten per 100 gram protein är ett bra riktmärke. Främst för att i protein följer det med salter, urinsyra och kreatinin ( ifall det var kött ).

Dreas
2013-06-16, 09:46
Man ultrafiltrerar vasslen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrafiltration

De små molekylerna av laktos passerar igenom filtret. De laddade mineralerna som kalium, natrium, kalcium, fosfat, klorid passerar också igenom filtrern. De stora vassleproteinerna stoppas av filtret och återcikuleras.

Är alltså ingen kemisk historia utan en fysikalisk där molekylerna serpareras beroende på storlek. De små passerar och de stora stoppas.Så vassleproteinet som används är fattigt på de mineraler du nämner?

Inget kemiskt alltså, det är bra att veta. Googlade och hittade bara detta om just filtrering, men nu har jag fått samma svar från två håll.

Ligger det något i det andra jag tagit upp? Mineralurlakning? Förstår inte varför kroppen skulle urlakas för att proteinet inte innehåller alla mineraler som mjölk innehåller. Om det är så.

Dreas
2013-06-16, 09:48
Vill inte säga att protein "påverkar" njurarna. Men allt protein förbränns som energi och kvävet utsöndras i urinen som urinämne. Äter man mer protein måste njurarna utsöndra mer urinämne = mer filtreringsarbete, jmf ultrafiltrering:d

Äter du 100 gram protein behöver kroppen 7 dl vatten för att lyckas utsöndra allt kväve. Jag brukar skriva att en liter vatten per 100 gram protein är ett bra riktmärke. Främst för att i protein följer det med salter, urinsyra och kreatinin ( ifall det var kött ).Precis, det var också vad jag sa.

Att ökat proteinintag oavsett källa ökar belastningen på njurarna. Och att detta också leder till att man får öka vätskeintaget.

Sverker
2013-06-16, 10:02
Så vassleproteinet som används är fattigt på de mineraler du nämner?


Tittar du i shopen så deklarerar Allmax Isoflex Pure Whey Isolat mängderna mineral i den lilla näringsdeklarationen.
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/allmax-isoflex-pure-whey-isolate-2lb.html#imageswitcher-2

Orkar man räkna på motsvarande mängd råvara, dvs vassle, så ser man att mänderna är mycket lägre.

Dreas
2013-06-16, 10:13
Tittar du i shopen så deklarerar Allmax Isoflex Pure Whey Isolat mängderna mineral i den lilla näringsdeklarationen.
http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/allmax-isoflex-pure-whey-isolate-2lb.html#imageswitcher-2

Orkar man räkna på motsvarande mängd råvara, dvs vassle, så ser man att mänderna är mycket lägre.Tack för svaret :)