handdator

Visa fullständig version : Framåtroterad axel, vägen mot lika styrka


Limpanz
2013-06-13, 18:46
Säänare!

Läst på lite om framåtroterad axel som jag blev diagnosticerad med av naprapat förra veckan och har fått lite rehabövningar i form av stretch för pecs och så vidare. Axeln so far medföljer:

-Svårt att belasta jämnt i diverse bröst/hantelpressar, smalbänk, bänk, sidolyft (framlutade), latsdrag med mera. Höger sida (ej problemsida) kompenserar och gör vänster underutvecklad, främst bröst men även axel, arm och lats

-Svårt att koppla in armar jämnt i diverse curls samt övningar för triceps.


Hur har ni då gjort för att få bukt med detta? Jag kör rotatorcuffarna varje presspass till exempel. Läste att man ska squeeza ordentligt med baksida axel och rygg på den svaga sidan. Ska man då köra en låg vikt? Jag tycker jag kan squeeza på okej vikt men uppenbarligen så gör jag väl det fel då problemet inte är åtgärdat(än).

Tack :)

tlk
2013-06-13, 18:55
stärk musklerna som drar ihop skulderbladen..

mikaelj
2013-06-13, 18:57
stärk musklerna som drar ihop skulderbladen..

Hur gör man enklast det om man är så mycket starkare i baksidan att man inte får ihop just de musklerna som drar ihop skulderbladen? T ex omvänd pecdec funkar inte för min del.

Förslag på övningar?

tlk
2013-06-13, 19:07
Hur gör man enklast det om man är så mycket starkare i baksidan att man inte får ihop just de musklerna som drar ihop skulderbladen? T ex omvänd pecdec funkar inte för min del.

Förslag på övningar?

Finns en hel uppsjö av intressant shrug-varianter för det där. Klassikern i cable crossen med trissorna långt uppe och man lutar sig bakåt och drar ihop t.ex. "Kelso shrug" som den ofta kallas eftersom Kelso hade med den i sin shrug-bok.

Bat wings ala Dan John är väl sympatisk den med.

Eller varför inte kabelrodd med fokus på just själv ihopdragandet av skulderbladen. Resten av roddrörelsen kan man skita i.



Övningarna listad i vettighetsordning. ;)

eAzy
2013-06-13, 23:44
Se till att inte köra högre volym på framsida än baksida. Och som sagt tidigare träna musklerna mellan skuldrorna, jag kör kabelrodd med brett grepp och drar stången mot mitten av överkroppen.

Sedan som du gör stretcha pecs. Face pulls är en trevlig övning för hållningen också.