handdator

Visa fullständig version : 17 åring måste ner i vikt (109 kilogram)


Lantmannen
2013-06-13, 17:43
Jag hade som plan att gå ner i vikt redan förra sommaren, inför tvåan och jag hade hoppats på att överraska alla över sommaren med att ha gått ner åtminstone 10kg (1kg/veckan) men det slutade med att jag tänkte i följande stil:

*10 veckor kvar av sommarlovet: "Börjar imorgon, 1kg i veckan blir det"
*5 veckor kvar av sommarlovet: "Börjar imorgon, 2kg i veckan blir det"

Så fortsatte det och i slutet hade jag gått upp 4kg. Smått komiskt.

Samma över alla andra loven och även under skoltiden.

Nu är det sommarlov igen och börjar trean snart, och den här gången tänkte jag verkligen börja. Men jag vet inte hur jag ska göra?

Styrketränar sedan 1 år tillbaka (det enda vettiga beslutet jag gjort på sistone) och kör mest basövningar.

Jag tänkte halvjogga 1-2 timmar om dagen och styrketräna varannan dag, men det är mycket enklare sagt än gjort..

Sen tänkte jag även ha -500-1000 kcal på kosten också varje dag men vet inte vad jag gör fel i min nuvarande kost..

Dagens "mat":

Frukost:
- Cheeseburgare från max
- Fralla med 6 ostskivor
- 1 kokt ägg

Lunch:
- 3 dl mjölk
- 50g flingor

Middag:
- 300g kycklingfilé
- 1dl cremé fraiche
- 1dl ris (innan kokning)


Känner redan nu att jag börjar bli hungrig och slutar alltid med att jag tar någon macka mot kvällen, ibland lyckas jag förtrycka detta men det är verkligen svårt att lägga sig med kurrande mage..

Har slutat med alla läskedrycker sedan två år tillbaka men blir ofta "sötsaker", där kanske jag brister. Det är aldrig så att jag köper det eller ber föräldrarna köpa det eller någon annan för övrigt, det är alla personer som jämt ska bjuda på det och jag har ett svagt psyke för sötsaker.. Det är antagligen felet med min kost, igår t.ex. var det en hel burk pringles som jag åt. Dagen innan var det fyra stycken plopp(!). Idag var jag instängd hemma utan umgänge så inget sött idag.

maattee10
2013-06-13, 18:12
skippa frukost;)

WiXiAN
2013-06-13, 18:19
Ät mer grönsaker. Mättar bra i liten mängd kcal.

Rawrx
2013-06-13, 20:19
Extremt ambitiöst om du tänkt jogga så mycket per dag.

Om du siktar på -1 kg/veckan så behöver du inte slita ut dig med så mycket joggning.

Vill du ha något du kan göra dagligen så rekommenderar jag promenader, att promenera 1h/dagen är inga som helst problem och det bränner en del kalorier. Det fina med det är att det är rätt lätt att nöta detta, varje dag i flera månader om man behöver, bara att knata på.

Bryggan
2013-06-13, 20:36
Jättebra att du skriver upp vad du äter...gör det varje dag och var ärlig. Ingen idé att försöka lura någon, kroppen din kommer ändå att vara ärlig och vågen likaså.

Frukost kcal ca
350 kcal
300 kcal (antar att det är smör på frallan också?)
85 kcal

Lunch kcal ca
180 kcal (räknar röd mjölk)
190 kcal (räknar cornflakes)

Middag kcal ca
390 kcal (räknar tillagad filé utan skinn)
330 kcal (räknar vanlig)
316 kcal (lärt mig själv att 1 dl är 90 gram ungefär :))
__________
2140 kcal

Jag vet inte om det är mycket eller lite. Jag vet inte hur lång du är tex. Är det ett lagom kaloriintag för dig så kör på och slarva inte.

Lycka till!

Springer
2013-06-13, 21:00
Låter lite om han samtidigt tränar en timme om dagen?

Beemel
2013-06-14, 04:56
Frukost:
- Cheeseburgare från max
- Fralla med 6 ostskivor
- 1 kokt ägg

Lunch:
- 3 dl mjölk
- 50g flingor

Middag:
- 300g kycklingfilé
- 1dl cremé fraiche
- 1dl ris (innan kokning)



Några förslag.
Antingen skippa frukosten och ät mer till de andra målen eller hitta något lite bättre än en cheeseburgare. Det handlar inte om att cheeseburgaren är jättedålig, mer om att den är ganska energität vilket gör att du har relativt lite kvar att äta för resten av dagen.
Till lunch kan du prova att köra lite kvarg (blandat med lite bär eller saft) istället för flingor och mjölk för att på så sätt få i dig lite mer protein.
Middagen ser inte jättedålig ut, men självklart skulle en hel del grönsaker göra sig väldigt bra till detta (eller när som helst på dagen).
Det är mycket lättare att hålla sig mätt på kaloriunderskott om man äter mindre energitäta matvaror.
Istället för en hamburgare som väger si så där 150g så kan man slänga i sig typ 7-800 gram broccoli. Det behöver självklart inte vara just så mycket eller just broccoli, men det jag försöker visa på, är att man kan äta mycket större mängd mat om man väljer mindre energitäta alternativ. Då har man mat i magen längre och blir mindre hungrig. Samtidigt så får man i sig massa andra trevliga nyttigheter som vitaminer och fibrer etc.

Lycka till.

huana
2013-06-14, 05:51
Tjenare Lantmannen,

Lite tips från mig som har funkat bra under mina deffer.

# Hitta något som mättar och som samtidigt har lite kalorier. Jag hittade följande:

Keso, Kvarg, Kycklingfileér i ugn med lätt creme fraiche på, sallad, ärtsoppa, yoghurt, havregrynsgröt

Med livsmedel som är kalorifattiga kan du äta dig hyffsat mätt och samtidigt tappa vikt.

# Drick bara vatten, under deffen är det trist att behöva vara hungrig. Kalorier i vätskeform mättar sämre än kalorier man tuggar i sig, med andra ord. Skippa att dricka mjölk och käka lite keso etc istället.

# Sätt upp ett vad med en polare som du litar på. Vadet ska handla om ett kraftigt straff om du/ni misslyckas. Vadet kan handla om att inte äta något socker överhuvudtaget eller att gå ned 1kg/vecka etc. Så länge det är med en polare som du vet kommer att hedra vadet om han/hon förlorar så hjälper det, då måste du också hedra vadet om du förlorar.

# Kör ett träningspass om dagen, varannan styrka, varannan kondis är inte dumt. Du vill palla med hela sommaren och gärna fortsätta livet ut (fast inte träna varje dag livet ut).

# Ta en bild i spegeln, kika på den då och då. Ta en efterbild och må :)

# Kolla på motiverade klipp, youtuba Greg Plitt och "How bad do you want it"

Lycka till!