handdator

Visa fullständig version : 20 rep på biceps?


beerbear
2013-06-13, 15:31
Att köra 20 reps med lättare vikter känns bra mycket bättre, om målet endast är massa för biceps, finns det någon nackdel isåfall med 20 reps?
Skönare pump iallafall *flex*

Lehjonidas
2013-06-13, 15:34
Vad jag vet finns det väl egentligen lika många förespråkare för högreps som för lågreps. Tror faktiskt att det viktigaste är att träningen följer en mätbar progression i styrkeökningar. Det känns rätt obestridbart att starkare muskler = större muskler.

Personligen kör jag variation med tunga lågreps och lättare högreps.

Slutsatsen är väl att köra det du tycker känns gött, och som du upplever ger dig ett schysst resultat. :)

beerbear
2013-06-13, 16:01
Vad jag vet finns det väl egentligen lika många förespråkare för högreps som för lågreps. Tror faktiskt att det viktigaste är att träningen följer en mätbar progression i styrkeökningar. Det känns rätt obestridbart att starkare muskler = större muskler.

Personligen kör jag variation med tunga lågreps och lättare högreps.

Slutsatsen är väl att köra det du tycker känns gött, och som du upplever ger dig ett schysst resultat. :)

Jo, får nog testa ett par veckor, biceps är nog det enda som jag inte ökat markant i sedan jag började gymma.

Lehjonidas
2013-06-13, 16:37
Ett litet tips från egna erfarenheter är att inte nöta just biceps/triceps för mycket. De får gott om träning i rygg/pressövningar. När jag gick ner från 3-4 övningar till 1, kanske 2 övningar per pass, och fokuserade på stora basövningar istället så kom ökningarna som ett brev på posten :)

PureWhey
2013-06-13, 17:09
Vill du gå till gymmet för att få pump är dropset, högreps och superset något för dig.


Le iPhone

BisonLGcrew
2013-06-13, 17:17
Jag kör mycket 20:or på biceps och det har funkat bra. Tungt funkar också.
Det man dock måste förstå är att det blir oerhört jobbigt att köra 20:or eller fler. Efter en 10-12 reps hatar jag världen och blir oerhört mordisk och psykotisk så de sista 8-10 repsen är inte att leka med. Jag tror att det är det som gör att det funkar för vissa. Det är helt enkelt jobbigare än lågrep. Vissa kör 20:or på en vikt de kunde gjort 30 reps på och då funkar det givetvis inte.

beerbear
2013-06-13, 17:48
Jo, tränade mycket triceps innan sen vilade jag en vecka o där kom fina ökningar.. :P

Har kört 6-12 reps tidigare o maxar 1x35kg i biceps curl (stång)efter några månader men känns som att det går väldigt trögt, är inte en strikt etta heller.

Simonfrisk
2013-06-13, 20:06
Kör med variation.

Ena veckan styrka = Mer set, få reps.
Ena veckan volym = Färre set, och fler reps.

Gjort om mitt schema till det, och du kan kolla mina bilder i min träningsjournal som är länkad i min signatur, börjar få fin shape på biceps nu. :)

Alltidxx
2013-06-14, 15:05
Variera. Det är inte fel att reppa 20:or men du måste bli starkare efterhand också och då krävs att du gör tunga pass också.

Ungkarlsliv
2013-06-14, 15:20
Är du ute efter volym är det väll tut som räknas om du gör 20 snabba reps jämfört med 5-6 reps med 5 sek långa negativa kan det ju bli samma time under tension. Poängen är alltså att det inte bara är repsantalet som spelar roll.

Doolie
2013-06-14, 15:42
Vad jag vet finns det väl egentligen lika många förespråkare för högreps som för lågreps. Tror faktiskt att det viktigaste är att träningen följer en mätbar progression i styrkeökningar. Det känns rätt obestridbart att starkare muskler = större muskler.

Personligen kör jag variation med tunga lågreps och lättare högreps.

Slutsatsen är väl att köra det du tycker känns gött, och som du upplever ger dig ett schysst resultat. :)

+1 på den killen ;)