handdator

Visa fullständig version : Pinching krockar med crush styrka?


Tricklev
2004-02-29, 15:20
har ju läst o hört från många att träna pinch styrka kommer krocka med ens grippers träning, men har också läst att man ska träna sina 2 sista fingar för o lättare kunna stänga sina grippers så undrar, ska jag träna upp ring och lillfingret med pinch MEN inte träna mina andra 2fingrar med pinch?

några tankar?

Zakath
2004-02-29, 15:32
M. Samuelsson kunde ju stänga no. 4 utan lillfingret... Sen tycker jag det där låter lite väl omständigt, kanske spelar roll om man tränat handstyrka i många långa år och ligger på en väldigt hög nivå. Annars borde det inte vara något att bry sig om.

Tror jag :D

z_bumbi
2004-02-29, 15:43
Kör pinch med bara tumme, ring- och lillfinger?

Tricklev
2004-02-29, 15:51
Originally posted by z_bumbi
Kör pinch med bara tumme, ring- och lillfinger?


Läser i " The grip master manual " av john brookfield att dom sista 2 fingrarna spelar en viktig roll i stängandet av grippers och att det är värt o träna upp dom.

så Jepp tummen, ring och lillfinger.


Hadde tänkt mig något sånt här ungefär:

Grippers: 6set

Pinch (sista 2 fingrarna och tummen): 5set så min fråga är igentligen kommer det skada min gripepr träning något o byta ut dom o köra pinch för alla fingrar istället?

och sen lite vanlig underarms träning
Reverse curl:3set
Wrist curl: 2set
Rev wrist curl: 2set
Wrist roller: 2 windings 1set

CoC
2004-02-29, 17:12
Det beror lite på vad du är ute efter. Själv satsar jag på att få ett så starkt allround-grepp (ursäkta svengelskan) som möjligt. Då ligger man ju inte direkt sömnlös om nätterna om man tappat 2 % i gripperstyrka och samtidigt ökat 5 % i pinch, v-bar, bending till exempel.